Buiten wel/geen peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:47

melle_odet schreef:
ik vind het onzin, maar tsja iedereen moet het zelf weten.

Ik vind het helemaal geen onzin, mijn paard staat altijd buiten met peesbeschermers en springschoenen aan.
Hij trapt snel zijn ijzers er onderweg, dus vandaar de springschoenen. En aangezien hij nogal rare manouvres uithaalt met zijn enorme lijf van 1.80m heeft hij ook altijd zijn peesbeschermers om. Ik zit niet op peesproblemen te wachten :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:49

naar mijn weten kan je paard ook een trap krijgen en dus zo de pees beschadigen.........maar dat is ook het risico wat er bij hoort als je ze in een groep zet

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:51

daar heeft jeanneee_ ook wel gelijk in! Maar iedereen moet voor zichzelf weten wat ie het beste voor zn paard is

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:52

Jeanneee_ schreef:
melle_odet schreef:
ik vind het onzin, maar tsja iedereen moet het zelf weten.

Ik vind het helemaal geen onzin, mijn paard staat altijd buiten met peesbeschermers en springschoenen aan.
Hij trapt snel zijn ijzers er onderweg, dus vandaar de springschoenen. En aangezien hij nogal rare manouvres uithaalt met zijn enorme lijf van 1.80m heeft hij ook altijd zijn peesbeschermers om. Ik zit niet op peesproblemen te wachten :)

Peesproblemen krijg je van overbelasting en oververreking en daar zal een kunstof kappie aan de buitenkant dus niks mee voorkomen ;)

Het is meer dat je geen snij of schaafwondjes en kneuzingen van de huid krijgt door aantikken.
Maar ik heb liever dat mijn paard zich een keer aantikt en denkt: "O niet zo gek doen, dit doet pijn" dan dat hij zich verschrikkelijk gek maakt en het niet voelt door die beschermers en daarna met een gebroken been ligt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:55

[/quote]

Hij trapt snel zijn ijzers er onderweg, dus vandaar de springschoenen. En aangezien hij nogal rare manouvres uithaalt met zijn enorme lijf van 1.80m heeft hij ook altijd zijn peesbeschermers om. Ik zit niet op peesproblemen te wachten :)[/quote]

Peesproblemen krijg je van overbelasting en oververreking en daar zal een kunstof kappie aan de buitenkant dus niks mee voorkomen ;)

Het is meer dat je geen snij of schaafwondjes en kneuzingen van de huid krijgt door aantikken.
Maar ik heb liever dat mijn paard zich een keer aantikt en denkt: "O niet zo gek doen, dit doet pijn" dan dat hij zich verschrikkelijk gek maakt en het niet voelt door die beschermers en daarna met een gebroken been ligt.[/quote]
:?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:56

alison_belle schreef:
naar mijn weten kan je paard ook een trap krijgen en dus zo de pees beschadigen.........maar dat is ook het risico wat er bij hoort als je ze in een groep zet

En dat is dan ook gelijk de reden waarom mijn paard(en) alleen op de wei staan. We hebben hier een paar dure sportpaarden staan en die staan alleen en met peesbeschermers om blessures zoveel mogelijk te voorkomen. :)

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:57

Ik doe mijn paardje geen peesbeschermers aan, wel springschoenen ( voor het aftrappen van zijn ijzers)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:58

aukelizzy
mag ik vragen welke beschermers je gebruikt?
Word dat niet te warm? dat is n.l. hetgeen wat mij tegenhoud.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:58

wat is er niet duidelijk aan mijn berichtje alison_belle. Misschien is iets meer dan een : :? wat duidelijker :)

Juangi

Re: Buiten wel/geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:30

Nou, Carlijn. Ik vind het ook onzin, de pony's staan allemaal zonder maar de paarden wel? De ijsco's hebben ook ijzers en gaan ook niet zo lang naar buiten. Daar is toch ook nooit iets mee aan de hand geweest? Die doen ook erg raar buiten.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:22

helemaal mee eens pris!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:25

Ik kan me wel voorstellen als je paard voor langere periode op stal heb gestaan (om wat voor reden dan ook) dat je de eerste keer weer even met wat bescherming ze op het land zet maar daarna zeker niet meer..

Mijne hebben eigenlijk nog nooit bescherming omgehad in het land.

Wel heeft me haf als ze weer voor het eerst op ijzers staat de eerste 2 dagen springschoenen om voor de zekerheid.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:29

ja, al zou ik een paardje hebben met ijzers zou ik denk ik ook springschoenen om doen. Iig de eerste paar dagen!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:33

Ja de mijne had 1x een ijzer afgetrapt,

Was in de paddock. Ik ging even weg, iemand anders nam het longeren even over. Kwam ik terug lag der ijzer eraf. Ze schrok van de trekker :+

en ze was net beslagen :+

Bij ons staan trouwens alle paarden zonder bescherming op het land (+- 100)
Nou staan ze inprinciepe elke dag buiten (behalve als het keiglad is of heel slecht weer is)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:55

Je hebt ook beschermers van Rodrigo Pessoa die ventileren, als je ze dan graag buiten wil maar met beschermers doen zou ik zoiets kopen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:03

Marion71 schreef:
Peesbeschermers vind ik uberhaupt de meest onzinnige dingen die ooit bedacht zijn. Een peesblessure ontstaat door overbelasting of overrekking, niet door een paard dat zich vangt (er zal vast 1 uitzondering zijn).

_/-\o_

Ook onzinnig dus voor dure sportpaarden...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:04

maar waarom is tijdens springwedstrijden het verplicht dan? Is imo niet voor niks..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:01

Tijdens springwedstrijden hebben ze wel nut, maar ik dacht dat we het hier vooral over 'in de wei' hadden....

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:05

ik doe solo buiten geen peeskappen om!
ze kan er trouwens toch geen meer aan ):

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:11

R0oszs schreef:
maar waarom is tijdens springwedstrijden het verplicht dan? Is imo niet voor niks..

Zijn ze verplicht? Geen idee of is het algemeen geaccepteerd. Iedereen doet het, dus het hoort zo.

Tijdens het springen kunnen ze wel beschermen maar dat is wel betrekkelijk. Als je het goed beschouwd, zitten ze verkeerd om. Een balk zal eerder de voorkant van het voorbeen raken, dan de achterkant en gek genoeg is de bescherming andersom. Het achterbeen heeft dan nog het meeste te lijden, want daarmee zullen ze eerder een balk meenemen. Die worden niet beschermd, hooguit met strijklappen. Toch raar. Maar dan nog beschermt ook tijdens het springen een peesbeschermer de pees niet. Bij de flinke sprongen, kan de landing voor afschuwelijk letsel zorgen. Daar helpt een peesbeschermertje niet tegen.
Als het je toch een veilig gevoel geeft om ze om te doen, zorg er dan voor dat je de benen goed borstelt en er geen zand tussen komt.

Enne, een duur sportpaard is ook gewoon een paard, met precies dezelfde behoeften als een goedkoop recreatiepaard. Het enige verschil is geld/veel geld/heel veel geld, maar daar maakt een paard zich niet druk om. Ik begrijp wel dat men de neiging heeft een duur paard anders te behandelen dan z'n goedkopere soortgenoot, maar imo doe je daar het paard als wezen te kort mee. Je kunt ze niet in een glazen kastje stoppen, ook een duur paard niet.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:18

Oh nou ik dacht zelf van wel ja..

dacht zoiets in de regelementen te lezen laatst. Maar kan het ook mis hebben..

Edit" Wou net even naar de regelementen kijken maar ik kan ze niet openen :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:27

Mij kun je wat de springreglementen betreft alles wijs maken. Ik dacht dat het was toegestaan, maar niet verplicht.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:28

oke , ja nu begin ik ook te twijfelen haha! :D

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:32

Ik vind het niet nodig, een paard moet zijn vrijheid hebben op de weide, hij moet zijn natuurlijke gangen kunnen gaan.
XX

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:50

EllenB schreef:
Marion71 schreef:
Peesbeschermers vind ik uberhaupt de meest onzinnige dingen die ooit bedacht zijn. Een peesblessure ontstaat door overbelasting of overrekking, niet door een paard dat zich vangt (er zal vast 1 uitzondering zijn).

_/-\o_

Ook onzinnig dus voor dure sportpaarden...

Een peesblessure KAN ontstaan door overbelasting of verreking, maar ook daardat ze een goede klap tegen hun eigen benen geven. En wat dacht je van schieffels en wondjes die ze kunnen krijgen? Zo onzinnig vind ik ze niet. Ja misschien voor een rustig recreatie paard, als die met een wondje staat geef je hem een paar dagen rust, spuit het af en hij is weer gemaakt. Maar als ik op wedstrijd moet, is het toch knap vervelend als hij met een dik been staat omdat men vind dat peesbeschermers onzinnig zijn.

Ik vind het altijd wel grappig, eerst wordt er constant gezeurd dat de paarden naar buiten moeten, vervolgens zijn er een groot aantal sportpaarden die naar buiten gaan en dan is het weer belachelijk dat ze peesbeschermers omhebben...