Hoe groot moet de aanhanger zijn voor mest van 3/4 pony's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: Hoe groot moet de aanhanger zijn voor mest van 3/4 pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:48

Ben niet bekend met het fenomeen vouwwagens, dus ik zou het niet weten :Y)

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:52

Amalarab schreef:
Bedankt voor de tips!
Wendy waar kun jij het gratis kwijt?
En LoveLoes waar brengen jullie de mest?

bij een boer die het weer gebruikt voor op zijn land kost 10 euro per keer om te legen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 22:59

Op vakantie vind ik t niets, wat een werk! Na één zomervakantie hebben we het ding doorverkocht!
Maar als mestkar? Das mss wel nuttig!

Okee LL 10 euro p keer is net zoveel als de stort wat ik eerder eens las. Als je elke week moet gaan is het best veel eigenlijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:08

Wij hebben een klein aanhangertje, maar met 1, maximaal 2 stallen zit ie vol (stalpaarden op stro). Dus dat was dagelijks drie, vier keer op en neer om de aanhanger te gaan legen, echt geen doen! Mijn vriend gaat straks mest dumpen bij de buurman, die doet aan biologisch tuinieren en wilde deze keer onze mesthoop wel helemaal hebben (2 weken, gigantische berg). Vond ik helemaal niet erg :Y)
We brachten het eerst gratis bij een boer maar die vond het teveel worden dus nu zoek ik nog een nieuw adres.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:38

Zooo.. Net me karretje weer geleegd, blijft toch wel rotwerk. Maar gelukkig is het voor ons maar eens in 3 weken ongeveer :Y)
Lag weer super veel mest bij die boer, vraag me echt af waar die het allemaal laat. Volgens mij zijn er gewoon grote stallen die het ook bij hem dumpen. Maar ik kan me mest lekker kwijt daar :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:22

Ideaal Wendy!
Succes Urielle!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:26

Ik heb een negen kuubs container in gegraven voor de helft, als deze vol is laat ik hem leegknijpen door de loonwerker. Dit moet zo een twee keer per jaar.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:17

Frank schreef:
Ik heb een negen kuubs container in gegraven voor de helft, als deze vol is laat ik hem leegknijpen door de loonwerker. Dit moet zo een twee keer per jaar.

Hoeveel kost dat incl de afvoer vd mest?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:00

Mest laten ophalen kost mij zes tientjes.
Zo'n negen kuubs bouwcontainer moet je regelen bij de chauffeur van zo'n containervrachtwagen.
Hun hebben vaak nog wel een oudje staan op het werk die ze wel kunnen missen voor een kleine bijdrage aan de feestpot.

Afbeelding

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:01

Frank schreef:
Mest laten ophalen kost mij zes tientjes.
Zo'n negen kuubs bouwcontainer moet je regelen bij de chauffeur van zo'n containervrachtwagen.
Hun hebben vaak nog wel een oudje staan op het werk die ze wel kunnen missen voor een kleine bijdrage aan de feestpot.

Afbeelding

Lijkt me handig! Waar kun je die container laten legen dan?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:40

Zoals ik al schreef...

Ik heb hem half ingegraven zodat hij niet zo massaal lijkt.
De loonwerker bij ons haalt hem voor zes tientjes leeg (hij knijpt het eruit en gooit het op een kiepkar) en vermengt het met zijn koeienmest.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:27

Sorry had er overheen gelezen :o

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:18

Ik heb toendertijd dat ik nog mest van het land schepte (heb nou mn pony's in pension staan) mijn mest gewoon op marktplaats gezet. Gratis af te halen, binnen een paar weken had ik een reactie van een oudere man met een volkstuintje. Deze kwam 1x in de anderhalve maand ofzo de mest ophalen. De hoop was bij 2 flinke aanhangers weer weg. Misschien is dit ook wel iets voor degene die van zn mest af moeten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 21:40

Bedankt voor de tips Frank en Jen. Die container mag ws niet in het land liggen, moeilijke gemeente. Die aanhanger wordt ook een lastige maar ik ga het proberen om hem onder de boompjes te 'verstoppen'..
Maar goed ik twijfel nòg steeds tussen mest ruimen of volgend jaar maaien vd hoge stukken en slepen tegelijk. En dan hoef ik nu dus helemaal niets te doen. (behalve goed ontwormen)
Jen waar liet jij je mest in de tussentijd? Ik heb nl geen mestplaat oid.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:47

Wij hebben het gevraagd bij de boer waar we altijd hooi halen, hij kon het goed gebruiken.. Moest alleen nog even denken over opslag..

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:58

Ik had het in een hoek in de wei liggen, mag eigenlijk niet maar heb er nooit commentaar op gehad. Het lag ook wel achter wat bosjes dus niet heel erg zichtbaar. Misschien dat je een oude aanhanger ervoor kan gebruiken en af kan spreken dat als er mensen voor zijn ze de aanhanger even ophalen, legen en weer terugbrengen. Ik had iig. die man heel blij gemaakt met zn tuintje.

Ik heb ook wel eens wat mest laten liggen maar dan krijg je wel snel kale plekken in het gras, hier groeide uiteindelijk niks meer op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:22

vraag een sbij boere in de buurt of je het daar niet kwijt kan
ik kan overal mijn mest gratis kwijt, ligt alleen net aan de maand, als alle velden nog vol mais, koren en bieten staan moet ik wachten
zodra een landje vrij is, mag ik het erop gooien en moet ik het wel verspreiden

ik heb een kleine aanhanger, kan ongeveer van een kleine week mest op ( inloopstal, geen stro en weiland wat dagelijks leeggehaald word

Ik heb een mesthoop waar ik alles ingooi als ik even niks kwijtkan, en als ik een veldje heb, gooi ik het meteen op de aanhanger
is de bodem alleen niet zo blij mee, is steeds nat en gaat op den duur doorrotten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:36

Wij zijn ooit begonnen met een normaal aanhangertje. Met 1 B-pony en 1 E-pony was die elke 2 weken boordevol (paarden op stro). Zelfs met aanstampen. Dus om de week moesten we de mest wegbrengen naar een pensionstal. Die vroegen zich toen (een jaar 8-10 geleden ƒ125(gulden) per jaar.

Later ben ik mijn stro bij een andere boer gaan kopen, waar ik ook meteen de mest gratis kwijt kon (en nog steeds kan).
Het mestkarretje was inmiddels zo rot geworden dat we een andere zijn gaan kopen en toen deed zich de gelegenheid voor om tweedehands voor €1000 een grotere dubbelasser te kopen met kiep (handmatig). Wel zonder kenteken. Maar dat was voor ons geen probleem, want we hangen hem nu dus achter de tractor (onze auto kan dat ding toch niet meer met goed fatsoen trekken als ie vol mest zit, en al helemaal niet als we hem in het veld moeten legen). We hebben het handmatige kiepen omgebouwd tot elektronisch door een kabel van de tractor naar de kar te installeren. Dus nu hoeven we niet meer handmatig te pompen. We hebben nu mest van 1 paard (1.65m) en 1 e-pony. In de zomer doen we ongeveer een week of 4-5 met de kar, in de winter 3 weken.
Ik gooi ook de mest uit de wei erop.
Met name in de winter als we stro in de stallen gooien, dan lopen we regelmatig een rondje over de mestkar heen om het aan te drukken....en dan kunnen we vaak nog een weekje langer :P .

Zelf eraf scheppen is een hels werk.
Ik zie ze dat vaak op de manege doen waar mijn dochtertje rijdt. Dan staan ze met hun laarzen midden in de mest, met het zweet dik op het hoofd, maar te scheppen en scheppen. Laatst nog een vrouwtje, en die bleek zelfs 6 paarden aan huis te hebben. Die kwam elke week die kar leegscheppen. Poeh, ik moet er niet meer aan denken. Nu hang je die kar aan als je even tussendoor tijd hebt en leeg je hem vlug in een minuut of 20 met op en neer rijden, maar vroeger waren we gewoon een dik uur kwijt om hem te legen. En dan kon je je ook nog eens meteen gaan douchen, want je stonk altijd een uur in de wind...en dat probleem heb je dus ook niet als je vanuit de tractor maar op een knopje hoeft te duwen en de bak zich vanzelf leegt. :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:32

Bedankt voor alle info. Ik las eens dat iemand de mest niet opruimde maar ook niet liet liggen. Ze harkte het uit elkaar. Weet iemand daar meer van?
(ook wel een beetje lui aan t worden van al deze verhalen geloof ik.... :o :+ )

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:21

Heb ik ook gedaan met de mest in de wei, maar mijn wei was daar eigenlijk niet groot genoeg voor. De hele wei lag uiteindelijk vol mestballen. En als het dan niet veel regent, spoelt het ook nog eens niet weg.

Zo heb ik de paarden ook een tijdje op zaagsel gehad, totdat de boer het opeens niet meer wilde hebben. Toen zat ik dus met een hele lading mest obv zaagsel. Heb ik uiteindelijk ook over de wei gegooid, maar dat heb ik dik een jaar!!! zien liggen.

Er zijn genoeg mensen die met een sleep de wei slepen en zo de poep verspreiden/uit elkaar rijden. Maar daar moet je echt een groot genoege wei voor hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:32

Okee, dankje. Het gaat om 1,1 hectare en 3 (mss 4) pony's. Ik heb het in 2 gedeeltes. In de winter krijgen ze alleen het middenpad wat gewoon tot paddock wordt vertrapt. (en dan eten ze kuil)
In de zomer weet ik niet precies hoe lang ze erover doen om het kaal te krijgen. Ik zou het kunnen afwisselen. (+ een regendans doen :D )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:34

Okee, de pony's staan er nu sinds september en heb nog geen mestbultje opgeruimd...beetje lui! :+
Het land is ook zo groot en de mest is helemaal weggeregend de laatste weken.. :P
Ik laat het zo maar, volgend jaar maar laten slepen en goed ontwormen! Bedankt voor alle antwoorden/berichten!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:47

VPL Het Woud [info@wormbestrijding.nl]

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 08:15

Heb ik eens gedaan via de DA, een week later zat mijn arme veulentje alsnog vol wormen, dus werk ik toch preventief, 4x per jaar...
Maar bedankt voor de tip!