simpele buitenbak aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blokt

Re: simpele buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:15

ligt echt aan de ondergrond, en als je inderdaad de p[aaltjes niet al te hoog doet. Wij hebben ook geen vergunning.. wel lampen, nooit een kip die daar naar heeft gekraaid....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:18

kippen kraaien niet :Y)

sorry, moest effe :')

Maar ik zou idd gewoon een paaltje neerzetten dat niet echt helemaal vast staat, zodat je het altijd makkelijk even weg kan halen als iemand zou komen controleren :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:14

Hoezo een bak, dat kleine weitje is gewoon helemaal kaalgevreten! Ik ga nog wel even uitzoeken hoe het zit qua vergunning, al is het alleen maar omdat mijn schoonvader (die naast ons woont) in de gemeenteraad zit. Als iemand nog goede tips voor de zandsoort heeft is dat trouwens zeer welkom..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:19

Ts, ik heb geen tips voor een goede bodem, maar ben blij dat je wel gaat informeren bij de gemeente. Je kan idd een heleboel gezeur (en kosten!!) krijgen als je de bak weer moet verwijderen.

flower20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:18

je kan als verlichting ook 2 palen bij de C & a zetten, met van die schilders/bouwvakkers lampen er op doen? (ik weer even niet hoe ze heten :P)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:32

Ik heb een hele simpele paddock van 20x35 die ik ook gebruik als bak. Ik huur de stal en het was maar voor kort dus ik wilde niet echt veel investeren. Bij mij is het bovenste laagje gras er af geschraapt, zo min mogelijk.

Omdat het door de klei daar onder bijna geen water door laat is de bak schuin aangelegd en het zand is niet van het drainerende soort maar meer vierkant zodat het vaster is. Na het storten en uitspreiden heeft de kraan het zand ook alvast wat vast gereden. Het water loopt er bij mij dus af ipv doorheen. Grootste kosten waren het transport van het zand en de kraan. Zand zelf viel wel mee.

Het is niet ideaal. In de zomer is het vaak te los en in het najaar vaak nat. Maar het werkt. Ik pas mijn training aan. Als hij goed is rijd ik in de bak, is hij slecht dan een weekje niet. Mijn buren hebben een echte bak en nu na een paar jaar is die eigenlijk net zo vaak nat als de mijne.

Ben nu 9 jaar verder (huur liep gelukkig langer door) en in die tijd is het een keer bijgevuld en nu moet het eigenlijk nodig weer want hij wordt nu wel erg nat doordat hij niet meer bovenop het land ligt maar er kan geen vrachtwagen komen. Moet nl over het land van de buren en die heeft de laatste jaren zijn grasland verhuurd voor teelt. Maar ik heb er geen spijt van dat ik het zo gedaan heb.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:11

Margje schreef:
Hier is het ook nog natnatnat. Nou heeft het maandag ook nog zo'n beetje de hele dag geregend. Maar bij jullie is het ook nog geen week droog toch? Donderdag postte je nog dat je niet kon rijden en volgens mij is er daarna, in het weekend, juist nog veel meer regen gevallen in het westen, toch?

Ja het was niet een hele week droog maar gevoelsmatig.
Inmiddels wel al dik een week droog en rijden kan ik nog niet :) dus ik ga maar opzoek om bij iemand anders te mogen rijden.
Afgraven heb ik ook aan zitten denken en de bak dan ook nog eens 10 cm boven de al bestaande kleigrond uit te laten steken
maar ik mag niks graven of doen bij onze bak dus helaas.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 11:54

@sybelle, bedankt voor je verhaal! Dat het niet ideaal is, zand op klei, kan ik me voorstellen, maar hoe erg is het? Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar is de bak vaak zo nat dat je echt niet kunt rijden? Weet je zo uit je hoofd (ongeveer) hoe dikke laag zand je er op hebt laten storten? Negen jaar is toch een hele tijd om met zo'n bak vooruit te kunnen vind ik. Alleen beetje jammer als de toegangsweg dan verdwijnt! Kun je van de winter wel weer met een vrachtwagen bij je bak komen?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:00

Als de bak nat is kan ik er op zich wel in rijden maar ik doe het liever niet omdat het zand in de plassen dan mengt met het water en dan krijg je zo'n soppende drijfzandlaag. Dat herstelt heel slecht. Daar moet je toch wel een beetje rekening mee houden.

Maar als ik om de grote plassen heen kan rijden rijd ik wel gewoon. Als ik pech heb kan ik twee weken niet rijden maar dat kwam hooguit een keer of twee keer per jaar voor. Nu dus wat vaker. Meestal is het een dag of drie. Dan rijd ik gewoon langs de weg, ga naar de club of longeer even op het hoekje dat wel stevig blijft.

Mijn bak is in de wintermaanden ook nog in gebruik als paddock. Staan 5 pony's in overdag. Dus hij wordt best zwaar belast. Hij was ook bedoeld als paddock, rijden is een bonus.
Maar na het weekend met al die regen was hij bv sneller droog dan die van anderen in de buurt omdat al dat water er zo af liep. Bij hen moet het door de toplaag heen zakken. Dus soms heb ik ook wel voordeel. Land waar het naar toe stroomt was wel een vijver door de toevloed, maar ach. :o

Hmm, ik weet niet meer precies hoeveel ik er in heb laten doen. Bijvullen is 10cm geweest. Ik denk dat de basis 30cm was, kan 10cm meer geweest zijn. Dat is dus aangereden met de kraan. Daar omheen zijn planken gedaan zodat het zand wel op zijn plaats bleef. Ik heb nu ook winddoek er om heen. Dat is helemaal ideaal. Waait het zand niet weg. Als je dat kan doen, al is het maar aan een kant, echt een aanrader.

Ik sleep hem wel regelmatig en zorg dat echt ieder restje mest er uit gaat. En het onkruid er uit blijft. En soms verplaats ik wat zand of schep ik het zand dat het water mee sleept weer terug. Dus je moet het wel bijhouden. En het blijft natuurlijk wel een budgetbak. Het is allemaal minder dan een echte maar als je dat gewoon accepteert heb je er toch wel veel plezier van.

Ik heb hem trouwens wel op de droogste plaats van het land kunnen leggen. Is ook wel handig om dat een beetje uit te zoeken. Had ik hem 40 meter verderop gedaan dan zou ik net in een stuk zitten wat altijd nat is. Dan is het al snel minder natuurlijk.