Hoe schadelijk zijn muizen in en om de stal en voerkamer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: Hoe schadelijk zijn muizen in en om de stal en voerkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:42

Had op een gegeven moment muizen in een kleedje zitten die op een zadel lag. Zat gewoon een heel nestje muisjes in!! Kleedje was behoorlijk aangeknaagd en 1 had het er niet overleefd.. Voor mij hoeven ze niet maar in elk kiertje en zeker in de winter zitten ze er volop. Katten doen hun best. Gif is er neergezet maar hoe zit dat als een muis van dat gif heeft gehad en een kat vangt em dan??

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 06:54

ElCamino schreef:
muizen verliezen continu een spoor van urine..... getverderrie, dat loopt echt veral langs hun "routes" ik hoef die beesten echt nergens.... ze verliezen dat dus óók in het water en in je voer.... dat wil je niet. Verder bouwen ze overal nestjes in en alles stinkt en gaat kapot: ik heb dus overal langs hun routes blauwe tombox gifblokjes gelegd..

ze zitten ook vaak bij konijnen en het is egt niet leuk.maar ik zeg je wel ik heb liever muizen dan ratten. 8-) en trouwen je moet met gif uitkijken ik heb laatst gehoord dat een hond (niet van mij hoor) van het gif gegeten had en die heeft het helaas niet overleefd ;(

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:58

Daarvoor heb je plastic kistjes waar dieren en kinderen niet bij de gif kunnen. Muisjes en ratten gaan wel snel dood door die gif :p

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:09

Wij hebben er op stal ook last van, zowel ratten als muizen.
e hebben gif staan in een kistje waar alleen de ratten en de muizen in kunnen.
Maar ben af en toe wel wat hufterig met dat gif, want er lopen ook buurt katten rond, die regelmatig muisjes vangen.

Verder moet je gewoon zorgen dat je nergens eten hebt rond slingeren.
Voer bewaren in afgesloten tonnen. Ook geen dichte zakken laten staan, want die knagen ze zo stuk.
Helemaal aan muizen ontkomen kan je nooit, maar je kan het wel beperken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:03

Wij hebben er ook, maar gelukkig niet superveel! 2 grote jagers van katten en die doen hun best! Hebben zelf tijdje geleden grote rat gepakt. Beetje jammer dat ze die vanaf de schuur dan weer ín Fleur d'r stal hadden verstopt. Snapte al niet waarom die kat hele dagen in stal zat....Gelukkig stonden de paarden toen al 24/7 buiten.
In kwam het keihard, half opgevreten restant tegen toen ik paar weken geleden stal grote beurt ging doen.... :=

Maar succes met de muizen aan te pakken! Ik heb zoiets van, als t echt de spuigaten uitloopt, dan met harde hand. Die korrels bij jullie klinken echt niet slecht!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:09

carr_friesje schreef:
volgens mij zijn dit trouwens geen muizen maar ratten (evt jonkies) (heb zelf ratten als huisdier ;) en die staart is bij muizen veel dunner)

dat zijn echt geen ratten geloof me dat maar ;)

google eens op veeltepelmuizen hier lijken ze enorm op
Snap alleen niet hoe die dan in jou waterbak terrecht komen (als ze dat zijn)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:52

Bij mij knaagden de muizen mijn dekens kapot en alles stonk. Gif zetten hielp maar voor een paar weken, maar sinds onze jonge kat buiten mag is het probleem opgelost :D Vind het alleen wel sneu om te zien om de kat soms met een levend muisje "speelt"...maak m dan eerst dood haha.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:54

xxappiexx schreef:
Bij mij knaagden de muizen mijn dekens kapot en alles stonk. Gif zetten hielp maar voor een paar weken, maar sinds onze jonge kat buiten mag is het probleem opgelost :D Vind het alleen wel sneu om te zien om de kat soms met een levend muisje "speelt"...maak m dan eerst dood haha.

Misschien zit de muis dan al zo vol adrenaline dat ie aleens geen pijn meer voelt :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:05

Ach! Ja, ik heb een tijdje bij een reptielen expo stage gelopen en daar gaven we oude konijnen van de boerderij aan de grote slangen, levend. Een keer was er eentje gewurgd maar niet dood, zo'n beetje alles gebroken. Maak hem dan maar eens dood idd, dat was wel heel zielig..

Maargoed het gaat hier niet over konijnen :+

Wij hebben ook elk jaar weer muizen in het hooi, heel vies, irritant.... Kun je die kistjes met gif ook buiten zetten/waar kun je die bestellen?

Huur een wei af en mag niets gebouwd worden, en het hooi ligt dus ook onder een groot zeil etc. ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:09

Muizen zijn overal, maar er ligt bij ons wel gif om het tot zo min mogelijk muizen te houden.
(en dit is geen goed lopende zin) :P

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:02

Op mijn ex stage liggen ook buiten van die ''huisjes'' met gif.
En bijna elke dag vangt een van de katten 1a2 muizen.

noempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:27

Bij ons hebben we een tijdje geleden ook last gehad van muizen.
Gelijk gif neer gelegt!Het gif ging aardig op.
Later vonden we een paar doden musjes die dus het gif hadden op gegeten:(

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:30

Wat leuk dat iedereen zo reageert!

Mijn vraag echter was:
Citaat:
Zijn muizen nou echt schadelijk voor de paardgezondheid

Of de muizen in mijn waterbak ratten zijn of muizen, is wat mij betreft helemaal niet belangrijk, maar ja: het zijn muizen want het waren volwassen muizen. Ooit eerder had ik baby muisjes gevonden en op de mesthoop gebracht.
Ook dat kun je letterlijk zo terug lezen.

Hoe men muizen vangen kan,... dat is nu goed bekend, bedankt voor alle suggesties.

Hoe schadelijk muizen kunnen zijn, dat zou ik graag nog eens willen benadrukken door op een rijtje te zetten van 3 eerdere en vooral zinnige reacties aan de hand van de quote van
ElCamino schreef:
muizen verliezen continu een spoor van urine..... getverderrie, dat loopt echt veral langs hun "routes" ik hoef die beesten echt nergens.... ze verliezen dat dus óók in het water en in je voer.... dat wil je niet. Verder bouwen ze overal nestjes in en alles stinkt en gaat kapot: ik heb dus overal langs hun routes blauwe tombox gifblokjes gelegd..

Suzanne F. schreef:
Muizen zijn gewoon lastig, ze knagen je dekens stuk en ondermijnen hier zelfs de klinkervloer, hele verzakkingen door de gangen die ze graven. Verder zorg ik nu dat de voertonnen heel goed afgesloten zijn zodat ze echt niet bij het voer kunnen komen. Zolang er niet veel voer is voor ze vermeerderen ze zich ook niet explosief in je stal.

Abeltje77 schreef:
muizen zijn qua bacterien slecht nieuws, ze kunnen ook een bepaalde ziekte overdragen (maar hier moet ik even voor googlen) en vergeet niet: waar er 2 zitten, zitten er over niet al te lange tijd 2000.

Ik zou voor wat betreft muizen een zero tolerance beleid voeren.

EDIT:
Oorzaken voor maandblindheid:
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is. Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan. Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).
(bron: wikipedia)

geerke schreef:
ze kunnen inderdaad leptospirose overbrengen....dan moeten ze wel besmet zijn.

Lusitana schreef:
Ik vind ze alleen verdronken in de waterton (zeker niet zulke goede watertrappers als daar) (...).

Lusitana die muizen bij ons moeten wel goed watertrappen willen ze kans maken op een beetje water drinken en nog kans maken om weg te komen. Er is hier in de buurt weinig water. Zouden we katten hebben dan zouden ze het wellicht makkelijker hebben dan staat er regelmatig een laag bakje drinkwater,...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:16

Kun je niet 1 of 2 kittens ergens vandaan halen zodat je een paar goede muizenvangers hebt?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:15

Heb ik al. 2 oranje. De kleinste eet alleen nog geen vlees dus muizen ook nog niet. :9
Zodra ik weer uit NL weg ben ga ik ze trainen.

oranje prins nr.2 thuis in de kussens en nr. 3 op stal

Afbeelding

Afbeelding

En als kluwen en beiden iets dikker

Afbeelding

Die moeten straks als 1 eenheid de muizen verjagen. :P

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:42

Ik zie nu pas dat je in Tunesie woont, ik stond raar op te kijken toen je vertelde dat je weinig water hebt. :+
Ik wou quoten die bericht met antwoord erop: Schei uit man, we hebben veel water hier in NL :+

muisjes zijn daar weer wat anders dan hier in NL. Geloof ik...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:24

Wauw ik heb nu pas gekeken waar je woont en wat je doet! Wat geweldig! Lijkt me een geweldige ervaring om zo'n tocht te maken zeg.
Wat een lef heb jij gehad zeg, om dit te gaan doen! Respect hoor. Al je veiligheid en luxe opgeven voor zo'n onzekere maar uitdagende toekomst....

Misschien kom ik ooit nog weleens naar je toe! :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 15:39

ThOmas in mn openingspost heb ik het inderdaad niet vermeld, :o in een vervolgpost heb ik het tussen en lippen geschreven, hoeft geen nadruk op te liggen - dacht ik, het muizenprobleem gaat iedereen aan. Het blijkt nog verrassend erg dan ik had gedacht!

Toch zijn er ook in NL ook her en der watertoevoer problemen.
Wij zitten op een ranch op dit moment zonder wateraanvoer.
Er wordt wel water afgeleverd maar dan met een 5000ltr.tankwagen.
Dat is zelfs in NL aan de orde in sommige weides of prive stallingen.

Suzanne F. Merci! Wat een leuke reactie. Dank je wel!
Duik anders even in mn berichten historie er is een vrij populair topic waar uitgebreid staat geschreven over de trektocht. Meer kun je lezen via mijn profiel.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:42

ach die foto in die emmer
dan zien ze er zo lief uit hé..
maar ik zou ze ook niet in m'n glas willen
ik zou snel voor wat stalkatjes gaan kijken
de asiels zitten weer vol hoorde ik!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:58

toen ik hier net kwam wonen kon ik mijn katten niet buiten laten (aangezien ik mijn katten alleen in een afgeschermde tuin rond laat lopen)

In de schuur waar ik mijn dekens, zadels, zadeldekjes, had opgeslagen (voer lag zelfs ergens anders!) hebben de muizen in 1 winter een ravage aangericht :( |( 15 tussen/zomer/vliegen en winterdekens, netjes in plastic dozen opgeslagen........volledig naar de kl*te, verpulvert ! zo ook 5 stuben zadeldekjes + de boom van een wintec zadel (wat ik niet zoveel gebruik, maar aan de muur hing met een beschermhoes er over), de hele voorkant waar de schoft van een paard zit aangevreten :(

Nooit gedacht dat dit (zo snel) kon.

Nu mijn katten de gehele ruimte hebben (terrein achter mijn huis, incl.stallen en opslag) afgezet met heras en naar binnen overhangend gaas, geen schade meer aan dekens - gelukkig

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:18

Bedouin vergeet niet dat als je gif neerlegt en je katten laat lopen zij het ook binnenkrijgen en het loodje leggen. Bovendien kunnen katten niet leven van muizen e.d. Niet als je ze gezond wilt houden tenminste. Ze zullen ze doden maar niet eten of slechts een klein deel ervan.

Waar je (landbouw)dieren hebt (lees: voer in een schuur als hooi e.d.) heb je muizen en soms ratten.
Wij hebben ze hier ook. Ik laat niets in de schuur liggen dat kapotgebeten kan worden. en heb alle voer in afgesloten tonnen en de voerbakken leg ik op de kop weg zodat ze daar ook niet inkunnen.

Ik vang ze levend en breng ze dan een heel eind verderop in een open landstuk met bosje.
Daar leven ze nog lang en gelukkig :+

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:30

Th0mas schreef:
We hebben wel last van verdwaalde padden, die vinden we terug in wasmachiene.

Dat is pas vies:S zeker als je het niet door hebt en mee wast met je kleren blegh :r

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:17

jouke_h schreef:
Gif is er neergezet maar hoe zit dat als een muis van dat gif heeft gehad en een kat vangt em dan??

ranna schreef:
Bedouin vergeet niet dat als je gif neerlegt en je katten laat lopen zij het ook binnenkrijgen en het loodje leggen. Bovendien kunnen katten niet leven van muizen e.d. Niet als je ze gezond wilt houden tenminste. Ze zullen ze doden maar niet eten of slechts een klein deel ervan.

Het meeste gif tegenwoordig voor ongedierte - waar muizen en ratten onder vallen - zou op 'biologische' basis zijn en als we de verpakkingen mogen geloven zou het niet schadelijk zijn voor grotere dieren als katten.
Wat mij betreft is het of gif of katten.
Het is dan wel zoeken naar de juiste verhouding van voer voor de katten dat ze juist nog wel interesse houden om muizen te blijven vangen als ze inderdaad de muizen niet oppeuzelen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:03

Muizen zullen 9 van de 10 katten zowiezo vangen omdat het hun instinct is. Het zijn nu eenmaal vleesetende rovers.
Slechts een enkele kat toont geen interesse in muizen of anders wat er rondsluipt in of bij stallen :D
Normaal gesproken kun je rustig gewoon voeren en zullen zij daarnaast toch alle 'werk' doen. 't Zit er gewoon in.