wordt hij verwaarloosd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:13

Sammielola13 schreef:
dat is ongeveer wat het meeste tijd in beslag neemt daar ;)

Dat is inderdaad het meeste werk aan een paard, maar wel belangrijk en het hoort er gewoon bij.
Het is ook niet erg, daar leer je veel van, al is het maar of je later geschikt bent voor een eigen paard of niet.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:16

tiwi1969 schreef:
Sammielola13 schreef:
dat is ongeveer wat het meeste tijd in beslag neemt daar ;)

Dat is inderdaad het meeste werk aan een paard, maar wel belangrijk en het hoort er gewoon bij.
Het is ook niet erg, daar leer je veel van, al is het maar of je later geschikt bent voor een eigen paard of niet.

ik vind het ook helemaal niet erg ,, af en toe leuk zelfs ! *D maarja water uit een stal halen en daar uren mee bezig zijn en t maar niet kwijtkunnen ?

Poiuytrewq

Re: wordt hij verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:10

e zijn paard erbij staat, niet zijn verzorgsters! Wat ga je nu doen?

Bah tel. doet dingen die ik niet wil :+

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:33

Zolang er geen namen worden genoemt, is het in mijn ogen geen 'zwart' maken? In haar profiel oid kan ook een ander paard zijn, of een paard uit een verleden. Dat mensen er vanuit gaan dat het om dit paard gaat in dit topic is slechts een interpretatie.

Overigens lijkt me de titel ook wel duidelijk, daar het een vraag is en geen beschuldiging. Zij noemt alleen de dingen die bij haar negatief overkomen, en vraagt wat andere Bokkers hier van vinden.

Overigens vind ik het wel verwaarlozing. Het dier word niet in de eerste levensbehoeften voorzien. Echter, als verzorgster zijnde, denk ik wel dat jij je armen uit de mouwen kunt steken. Of je er wat mee bereikt is een 2e.

Als je echt om het dier geeft en er de tijd en moeite in wilt steken zou ik een hoop zorgen op me nemen zodat het beestje uit deze verwaarloosde situatie komt. Ik mag aannemen dat de eigenaar er niet veel bezwaar tegen zou hebben als jij goed voor het beestje wilt zorgen, toch? Praat eens met hem/haar. Doe voorstellen om dingen te veranderen, zorg zelf voor een betere leefomgeving (in overleg met de eigenaar, hoe je het wendt of keert het BLIJFT de eigenaar).
Laatst bijgewerkt door Assiej op 23-08-10 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:36

Lianne; Het gaat er meer om dat t paard herkend kan worden op de foto. En dat kan ook zonder namen (die wel in haar profiel staat zo te zien)
Hoe een paard eruit ziet zegt weinig over de huisvesting

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:31

Ik denk dat er een hoop ellende wordt veroorzaakt door de regenval en het aflopen van het regenwater in de stal. Met het warme weer van nu gaat dat lekker broeien en is het een ideale broedplaats voor vliegen en andere insecten.
Misschien kunnen je ouders eens vragen aan de eigenaar of ze op zijn kosten een klusjesman een drempel daar mogen laten maken met beton ofzo, tegen het inlopend vocht of gelijk zelfs een waterafvoer. En anders zelf eventueel een berg zand ophopen dat het laagste punt ergens anders uitkomt, hoewel je dat steeds bij moet houden, of een geul graven dat het water afloopt naar (is er een sloot oid in de buurt?)
Dan is het uitmesten voor jou ook niet zoveel werk meer.

Mits de eigenaar wil betalen (en zo te horen wil hij dat wel) even de hoefsmid bellen en afspreken dat hij een terugkerende afspraak maakt om de 8 weken en de rekening naar de eigenaar doet. Dan heb je daar zelf ook geen omkijken meer naar.

Wormenkuur lijkt me ook geen overbodige luxe (en wellicht de inentingen?) maar dat is iets wat een volwassene moet doen met zo'n groot en lastig paard.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:09

suus_ schreef:
Wat in iemands profiel staat staat los van der topic.
Voor foto's moet je idd toestemming hebben en ik neem aan dat ze die wel heeft anders zet je geen foto neer toch?
Anders neem ik idd mijn woorden terug :+! (kan niet op profielen kijken op mn mobiel)

ik heb er toestemming voor hoor maaar de foto is eraf :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:13

geerke schreef:
het is toch je verzorg paard?
Waarom houdt jij het dan niet schoon daar?
Dat hoort er ook bij....

Lees nou toch eens een keer, dat doet ze. Ik kom jou vaak tegen terwijl je er zomaar iets uitgooit.. :Z

Het is een vervelende situatie voor jou en het paard, probeer inderdaad voor elkaar te krijgen dat er het eea veranderd, al zal de stal ook opgeknapt moeten worden, als alles er zo inloopt..

Stertke ermee

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:05

xXLianneXx schreef:
suus_ schreef:
Lianne; Het gaat er meer om dat t paard herkend kan worden op de foto. En dat kan ook zonder namen (die wel in haar profiel staat zo te zien)
Hoe een paard eruit ziet zegt weinig over de huisvesting

dat begreep ik ook nog wel ;) maar aan de foto te zien is hij ook wel goed verzorgt en is het niet al gaande sins dat ze hem verzorgd lijkt me :P

dus stel hij heeft rotstraal, mok, dan kun jij dat zien vanaf die foto (ik heb hem toevallig wel gezien). Dat vind ik erg knap!
N.a.v. een foto, zeker zonder dat de datum van de foto bekend is, en waarop de omstandigheden (in dit geval o.a. de huisvesting) niet te zien zijn, kun je eigenlijk concluderen.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:09

das wel erg sneu voor je paardje ja..

idd, dit kan neit van 1 dag komen.
maar je kunt er zelf iets aan doen? stal vaker uitmesten? en eigenaar gaan voor een mideltje tegen mok enzo.

dit kan niet langer.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:22

Ik heb de foto ook nog gezien, maar daar zie zeker geen verwaarloosd paard.
Alleen maar een leuke belg.
Was ook maar een klein fotootje.
En je zag ook verder niet veel van de omgeving.
Dus denk niet dat het zo'n probleem was als deze erop was blijven staan.
En vind dat ze haar topic verder netjes houd.
Alleen maar voor het belang van het paard, vraagt ze hier of mensen handige tips heeft, voor hoe ze het kan verbeteren.
Gelukkig is ze heel begaan met haar verzorgpaard.

Ts heb je nog met de andere verzorgster gepraat.
Wel raar trouwens dat hij je dan wel weer opbelt als je niet komt.
Of is dit omdat hij dan bang is om het toch zelf te moeten doen.
Kun je niet iets maken voor de stal, een soort drempeltje ofzo, zodat het water dan niet meer zijn stal in kan lopen.
Of de stalvloer verhogen, door een laag beton te storten??
Iig iets dat het water niet meer naar binnen kan lopen.
Want ja als ik nu aan zijn stalletje en de regen denk die vandaag gevallen is? Poeh dan zou het wel een waterballet zijn nu.
En aangezien het deze week niet erg mooi word?
Misschien even een paar dagen dag en nacht buiten en stal, goed schoonmaken, drogen, beton storten, drogen en dan paardje er weerin.

Wat voor bedding heb je er nu in eigenlijk.

En Cavalie meerdere keren uitmesten is denk ik niet echt een optie, denk dat ts ook nog naar school moet, aangezien ze pas 13 is. En daarbij als stal telkens zeiknat word als het geregend heeft, omdat alles de stal inloopt, is dit echt onbegonnen werk.
Misschien een berg zand of zandzakken er voor, tijdelijk tot er een veel betere oplossing komt.
Als de stal maar droog blijft dat scheeld een hoop ellende voor zijn hoeven.
Wel ff het zand eruit halen dan ook als hij erdoor is gelopen en op stal staat.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:26

Precies... paard verzorgen als je verzorger bent: tuurlijk!

Maar de zooi van de eigenaar opruimen omdat die te beroerd is om verbeteringen aan te brengen? nee...

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 15:44

irmalouise schreef:
Ik heb de foto ook nog gezien, maar daar zie zeker geen verwaarloosd paard.
Alleen maar een leuke belg.
Was ook maar een klein fotootje.
En je zag ook verder niet veel van de omgeving.
Dus denk niet dat het zo'n probleem was als deze erop was blijven staan.
En vind dat ze haar topic verder netjes houd.
Alleen maar voor het belang van het paard, vraagt ze hier of mensen handige tips heeft, voor hoe ze het kan verbeteren.
Gelukkig is ze heel begaan met haar verzorgpaard.

Ts heb je nog met de andere verzorgster gepraat.
Wel raar trouwens dat hij je dan wel weer opbelt als je niet komt.
Of is dit omdat hij dan bang is om het toch zelf te moeten doen.
Kun je niet iets maken voor de stal, een soort drempeltje ofzo, zodat het water dan niet meer zijn stal in kan lopen.
Of de stalvloer verhogen, door een laag beton te storten??
Iig iets dat het water niet meer naar binnen kan lopen.
Want ja als ik nu aan zijn stalletje en de regen denk die vandaag gevallen is? Poeh dan zou het wel een waterballet zijn nu.
En aangezien het deze week niet erg mooi word?
Misschien even een paar dagen dag en nacht buiten en stal, goed schoonmaken, drogen, beton storten, drogen en dan paardje er weerin.

Wat voor bedding heb je er nu in eigenlijk.

En Cavalie meerdere keren uitmesten is denk ik niet echt een optie, denk dat ts ook nog naar school moet, aangezien ze pas 13 is. En daarbij als stal telkens zeiknat word als het geregend heeft, omdat alles de stal inloopt, is dit echt onbegonnen werk.
Misschien een berg zand of zandzakken er voor, tijdelijk tot er een veel betere oplossing komt.
Als de stal maar droog blijft dat scheeld een hoop ellende voor zijn hoeven.
Wel ff het zand eruit halen dan ook als hij erdoor is gelopen en op stal staat.

nouja bedding :) zwart stro door de mest nu en dat water ;( ,
drempel is een goed idee ik ga het inderdaad voorstellen !

Cavalia schreef:
das wel erg sneu voor je paardje ja..

idd, dit kan neit van 1 dag komen.
maar je kunt er zelf iets aan doen? stal vaker uitmesten? en eigenaar gaan voor een mideltje tegen mok enzo.

dit kan niet langer.

die medicijnen hebben we ook gegeven etc. maar blijkbaar is het weer terug en heeft er nog niets aan gedaan deze keer .
hij heeft ook bijna nooit stro
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-09-10 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:44

ik las dat je dur ook wel in een ander landje rijd
kan hij daar niet zolang staan totdat zijn eigen land weet er wat beter uit ziet
zo krijgt het land ook wat rust ;)

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:51

gonnyvdz schreef:
kan hij daar niet zolang staan totdat zijn eigen land weet er wat beter uit ziet

de wei ziet er op zich prima uit ,, alleen zn stalomgeving niet ,, maar als ik m daar neer zet heb je heeel veel hekjes nodig :D

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:00

Sammielola13 schreef:
gonnyvdz schreef:

de wei ziet er op zich prima uit ,, alleen zn stalomgeving niet ,, maar als ik m daar neer zet heb je heeel veel hekjes nodig :D

ik hoop dan niet dat t daar ook zoveel heeft geregent al bij mij thuis, wand anders staad de stal zeker weer blank.
maar de stal is dus schuin kan je niet aan de achterkant van de stal onder een klein gat naar buiten maken van ongeveer 5cm hoog en 10cm breed zodat daar t water naar buiten kan lopen, dat moet dan wel lager zijn achter de stal anders kan het niet.
of voor de stal een greppeltje maken die eindigt voorbij de stal.
wandt ik denk niet dat t zonnige weer echt nog terug komt.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:11

Natuurlijk, maar een foto kan misleiden? Dat is mijn punt. Ik vind niet dat een paard extreem mager zou moeten zijn voor er sprake kan zijn van verwaarlozing, om maar een voorbeeld te geven. Als je een paard (of elk ander dier) op een slechte manier behandeld, geen aandacht geeft, geen beweging geeft, en/of in een slechte omgeving gestalt staat, zoals TS beschrijft, vind ik dit persoonlijk al verwaarlosing. Ik kan dat niet aan de hand van een foto van een grazend paard zien. (zeg niet dat dit het geval is bij TS maar dat dit ook vormen van verwaarlozing zijn en niet altijd direct zichtbaar hoeven te zijn)

Wat ik met mijn reactie bedoel, is dat je vanaf een foto niets af kunt leiden. De foto was daarnaast nog eens behoorlijk klein.
Als er echt sprake is van wateroverlast, wat nog maar 1 ding is van wat de TS genoemt heeft, zie je aan de hand van een exterieur van een paard, dus alleen zijn voorkomen als hij staat te grazen, bijv. niet dat hij rotstraal zou hebben of mok wat makkelijk door de langdurige nattigheid zou kunnen ontstaan, wat weldegelijk verwaarlozing is als je er van bewust bent en er vervolgens niets aan doet. En het feit dat ik je tegenspreek betekend niet gelijk dat ik je aanval.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:27

heb alles eens doorgelezen.

Zou toch proberen om de eigenaar zelf te laten inzien dat het zo niet kan. Als die geen geld of tijd of zin heeft om goed te zijn voor het paard kan die hem beter weg doen.

Dan heeft het dier altijd kans op een beter leven!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:38

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:39

Aangezien ik ong. 95% van de bokkers niet persoonlijk ken zal een reactie van mij ook nooit persoonlijk gericht zijn. Ik reageer slechts op jouw bericht. Als jij hiermee vermoed dat ik dingen er meteen bij denk, of dat mijn reacties aan jou persoonlijk gericht zijn heb je het mis.

Het gaat mij in dit topic puur om het paard, omdat de TS de vraag stelt of er sprake zou zijn van verwaarlozing. Ik zeg ja, zoals je in mijn voorgaande reacties had kunnen lezen.

Het feit dat jij in mijn ogen vond dat hij er op de foto goed uit zag, heeft in principe niks met de vraag te maken omdat je aan de hand van een foto niet kan zien of een dier verwaarloosd word, toch? Dat is dus de reden van mijn reactie. En als jij hieruit concludeerd dat dit een persoonlijke aanval is, zie ik vanzelf wel een PB.

p.s natuurlijk kán het nog veel erger, maar dat betekend toch niet dat dat zo moet zijn vóór er sprake kan zijn van verwaarlozing? Als het nog erger zou zijn als de situaties die de TS beschrijft, dan begint het eerder op verwaarlozing en mishandeling te lijken.

AMSTLVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:36

Hoi,

Misschien kan je bespreken met de eigenaar om iets aan de stal en paddock situatie te doen .
Zoals ik het lees komen de meeste problemen van uit het nat staan dus misschien kan je de vloer van de stal verhogen met straatstenen .
Die kan je gratis ophalen eventueel zand in de paddock , wij doen vaak 2x per jaar met alle verzorgers een klusjes dag , samen kan je veel meer .

Ook goed uitziende dieren kunnen hopeloos verwaarloosd worden er zijn natuurlijk verschillende vormen van verwaarlozing .
Denk dan aan hoef verzorgen , been / huid problemen maar ook gebrek aan dag licht of juist gebrek aan een droge plek om te schuilen / liggen .

Je kan ook de dierenbescherming eens bellen en zeggen dat je twijfelt en of zij een kijkje willen nemen of het daadwerkelijk slecht is of dat je over bezorgt bent .

Succes met alles .

Hannahhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 01:02

ik had dat ook een keer, maar toen heb ik t gewoon schoongemaakt, de stal, maar echt super banketstaaf

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:55

Het is je verzorgpony, Het is jouw taak ook om alles schoon te houden! ;)
En koop gewoon een middeltje voor mok enzo.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:04

NoowNoow schreef:
Het is je verzorgpony, Het is jouw taak ook om alles schoon te houden! ;)
En koop gewoon een middeltje voor mok enzo.

De Ts doet alles om de stal schoon te houden maar dit is niet mogelijk als deze in zo'n slechte staat is dat het regenwater erin loopt.
Hoe moet een meisje van 13 hier wat aan doen.
Mesten doet ze maar als het de hele dag giet, dan word dit een onmogelijke taak, ze moet naar school.
Kan niet de hele dag de stal blijven leeg halen, dit is ook niet de oplossing.
Deze ligt bij de eigenaar van het paard, maar die wil er liever niets teveel aan spenderen.
Dus paard is in goeie handen bij de TS, maar ze heeft er helaas niet de middelen voor.
Waar moet ze geld vandaag halen, mokzalf is niet goedkoop voor iemand die pas 13 is.

Wel even een tipje, je kan ook sudocreme (voor de babybilletjes) op de mok plekken doen, goed dik, eerst goed wassen, zodat het vuil eraf is, het met liefst betadine en dan droog maken en dit erop smeren, het is lekker dik en zo kan er geen viezigheid bij de wond komen.
Bij mijn paard hielp het goed, is wel ff volhouden hoor.

Maar goed de eigenaar moet eens wakker worden, en zorgen dat de stal waterdicht gemaakt word, en anders het paard verkopen.
Want paard verdiend dit echt niet.