haflinger 7x24 uur in wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:19

Ik zou toch eens wat infomatie gaan zoeken over paddockparadise. Dat is juist heel goed toepasbaar op kleine oppervlaktes omdat je je weide kan sparen zonder in te leveren op bewegingsvrijheid.
Alleen weide geef ik je grote kans dat het na een maandje of wat regen zoals nu één grote modderboel is en je geen gras meer over hebt (ook al voer je bij je pony zal toch al het gras opeten en vertrappen). Als je er een leuk paddockparadise van maakt zou je zelfs wel 2 pony's kunnen houden op het stuk als dat in de toekomst misschien een optie is op wat voor manier dan ook (tweede van jezelf of van een ander) zodat hij toch echt gezeldschap heeft.
Je kan beginnen met heel simpel een plaatsje bij de schuilstal en een track rondom je wei en dan kan je het langzamerhand steeds mooier maken als je tijd en geld dat toelaten.

tess_84

Re: haflinger 7x24 uur in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:22

Sorry hoor, maar een paddockparadise op een stuk van 2000m² is gewoon bijna niet haalbaar. Ik wilde ook eerst een track rond mijn weide maken, maar dan verlies je echt heel veel van je weide, dat heb ik er gewoon niet voor over. Mijn paarden staan meestal op de paddock, het moet maar zo. Andere optie is op een pensionstal, en zoals gezegd, laten die qua weidegang vaak te wensen over.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:28

Het ligt er ook maar net aan hoe het stuk gevormd is. Is het lang en smal dan zal het waarschijnlijk niet lukken, maar met een vierkant stuk is al meer mogelijk.

Verder is het aan jezelf de keus waar je meer waarde aan hecht. Een paar vierkante meter meer gras of meer beweging voor je paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:57

Je hoeft ook niet rondom je wei een pad aan te leggen, je kunt ook 1 of 2 zijden gebruiken voor een pad met op het eind een klein paddockje en aan het begin een klein paddockje bij je schuilstal. Als je dat aan de voorkant van je perceel doet, aan de kant bij je tuin (er van uitgaande dat het bij huis is) dan kun je bijvoorbeeld een pad van 2 of 3 meter breed maken vanaf voor/rond je schuilstal naar je hek (altijd makkelijk om zonder modder met je kruiwagen van en naar de schuilstal of de voerplaats te komen), en dan eventueel nog een stukje zandpad doortrekken naar een paddockje waar je paard kan rollen. Als je aan dat pad dan ook de doorgangen maakt naar de verschillende stukjes weide kun je kiezen welke wei je open zet en je paard kan vanuit de wei altijd zelf naar de schuilstal/paddock.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:33

Bij mij is ook geen track rondom de wei, wou dat eerst doen, maar dan verlies ik te veel wei. Ik heb dus een pad in het midden gemaakt, zoals joyce B beschrijft, met achteraan een stuk "paddock" (dat niet als paddock gebruikt wordt, is gewoon een bredere uitloper van het pad, zeg maar). Beweging allemaal goed en wel, maar ik ken mijn Haf: die vreet gewoon al het gras op, waardoor de track in no time omgevormd is tot een zandpad, waar ze dan toch niet op loopt, want er staat dan geen gras meer op. (volgen jullie nog? :) ) Mijn paarden kunnen in de paddock vooraan rollen, da's voor mij genoeg.
Als je maar een kleine wei hebt, is het echt behelpen, en ik wil m'n paarden nu eenmaal liever het ganse jaar door elke dag even op de wei, dan twee maanden op de wei en dan de rest van het jaar niet omdat de wei dat niet trekt.