Smid en tandarts wordt verzorgd door stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:18

@ Mambobeach,

je geeft zelf al aan, dat je je er niet goed bij voelt, als je Da, tandarts en smid niet zelf mag bepalen. Dus ook nooit doen dan. Een beetje moderne, meedenkende pensionstalhouder/ster weet donders goed dat je dat niet voor een ander kunt bepalen. Dat is een vorm van klanten dom houden ten voordele van jezelf.

Grtz.

Fury08

Re: Smid en tandarts wordt verzorgd door stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:24

Nu mijn twenter nog in de opfok staat wordt het allemaal geregeld. Nu vind ik dat nog wel fijn, ik ga ieder weekend naar me paard toe en hij staat er altijd super netjes bij.

Het is wel zo dat als hij straks de leeftijd heeft, komt hij op een pensionstal vlakbij huis te staan en dan regel ik alles zelf weer, en vind dat ook wel erg prettig.

We kunnen het de pensionstal meestal met zijn alle regelen dat als we de hoefsmit bellen dat er meerdere paarden op die dag geholpen worden, zo proberen we dat wel af te spreken. Maar ik zou het zelf ook niet prettig vinden als het allemaal voor me geregeld zou worden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:25

ik zou het wel een goede service vinden ...maar vindt dat je ook zeker vrij moet zijn om je eigen da en tandarts te kiezen.
Dus niet verplicht...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:33

Dat ligt eraan, of die hoefsmid wel echt goed is of niet en alleen met mijn toestemming en medeweten, mag ie aan mijn paard komen, anders niet.

Dierenartsen kies ik zelf uit, het zijn mijn centen en mijn paard.

Ook tandarts kies ik zelf uit.

Steeds meer stallen doen dat om logistieke redenen, makkelijk ook dat drukt de kosten en tijd, want een hoefsmid heeft meer klanten op verschillende stallen.om nou 5 x per week steeds op zelfde stal te moeten komen voor verschillende paarden van zelfde stallen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:35

Veel klanten van een pensionstal vergeten hun paard te enten. Het is juist handig als de pensionhouder dit doet. En een paard dat niet op tijd is geënt en dus niet optimaal meer beschermt is, hoor niet op een pensionstal thuis. Een pensionpaard MOET op tijd geënt zijn.Verder is het gezamenlijk ontwormen eigenlijk de enigste juiste optie. Of ze moeten alleen op stal staan en nooit buiten komen.
En dan de hoefsmid. Beter als hij deze regelt. Gebeurt het tenminste altijd op tijd, de klant hoeft er zelf niet bij te zijn. Heeft een klant zelf een smid, dan moet hij er ook zelf bij zijn. Zorgen dat het paard op tijd op stal staat, geen natte benen en hoeven heeft. Nu denken een aantal klanten; ik wil er zelf bij zijn! Maar waarom? De pensionhouder kent het paard vaak veel beter als de eigenaar zelf en de smid redt zich ook uitstekend zonder een eigenaar die constant uitleg geeft hoe het moet.
En dan de dierenarts. Natuurlijk heeft een klant het recht op zijn eigen dierenarts zijn paard te laten behandelen. Als hij er maar zelf bij is. Maar wat in noodsituaties? Dan mag de pensionhouder wel zijn eigen dierenarts roepen, of moet hij dan wachten totdat de klant er is met eigen dierenarts. Lijkt me geen keuze mogelijk.
Maar met een contract van de pensionhouder en de klant, zijn deze zaken toch altijd prima geregeld.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:41

Als het op veeartsen en (zeker) hoefsmeden aankomt ben ik erg kieskeurig.

Mijn wederhelft onderhoudt de voetjes van paarden op menig stal, dus ook die van onze eigen paarden, wil daar niemand anders aan hebben.
Veeartsen is ook al zoiets, het gros van de veeartsen hier in buurt ben ik zeker niet over te spreken en vertrouw ik ook voor geen meter.

Dus nee bij verplichte veearts en hoefsmid haak ik af. Ontwormen doen wij op onze stal wel collectief, anders is het bijna zinloos, 6x per jaar is wel echt teveel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:47

Johanna59 schreef:
Veel klanten van een pensionstal vergeten hun paard te enten. Het is juist handig als de pensionhouder dit doet. En een paard dat niet op tijd is geënt en dus niet optimaal meer beschermt is, hoor niet op een pensionstal thuis. Een pensionpaard MOET op tijd geënt zijn.Verder is het gezamenlijk ontwormen eigenlijk de enigste juiste optie. Of ze moeten alleen op stal staan en nooit buiten komen.
En dan de hoefsmid. Beter als hij deze regelt. Gebeurt het tenminste altijd op tijd, de klant hoeft er zelf niet bij te zijn. Heeft een klant zelf een smid, dan moet hij er ook zelf bij zijn. Zorgen dat het paard op tijd op stal staat, geen natte benen en hoeven heeft. Nu denken een aantal klanten; ik wil er zelf bij zijn! Maar waarom? De pensionhouder kent het paard vaak veel beter als de eigenaar zelf en de smid redt zich ook uitstekend zonder een eigenaar die constant uitleg geeft hoe het moet.
En dan de dierenarts. Natuurlijk heeft een klant het recht op zijn eigen dierenarts zijn paard te laten behandelen. Als hij er maar zelf bij is. Maar wat in noodsituaties? Dan mag de pensionhouder wel zijn eigen dierenarts roepen, of moet hij dan wachten totdat de klant er is met eigen dierenarts. Lijkt me geen keuze mogelijk.
Maar met een contract van de pensionhouder en de klant, zijn deze zaken toch altijd prima geregeld.

Ik ben helemaal verbaasd over je bericht. :D :D

Een paard is altijd nog het beste beschermd tegen een griepje wanneer het een goede gezondheid en weerstand heeft.
Wil je dat je paard continue beschermd is tegen een griep, dan zul je alle griepvirussen moeten kennen en daartegen enten, en zul je bovendien iedere 8 maanden moeten enten, want na 8 maanden is de enting al niet meer werkzaam. Jaarlijks enten is dus zinloos.

Over het ontwormen heb ik hier al iets gezegd.

Ervan uitgaan dat als de pensionhouder de hoefsmid regelt, "dat het dan tenminste altijd op tijd gebeurt": dat bepaal je altijd nog zelf en aan de hand van de conditie van de hoeven. De ene keer slijten ze meer dan de andere keer, in de zomer groeien ze sneller dan in de winter, de ene periode vijl je zelf regelmatig bij en de andere periode komt 't daar niet zo vaak van, etc etc.
Ik als paardeneigenaar wil bovendien altijd zelf bij een behandeling zijn, of dat nou een bekapper is of een DA, maakt me niet uit.

Hoezo zou het paard geen natte benen en hoeven mogen hebben? Wat maakt dat nou uit? Natte hoeven zijn zelfs makkelijker te bekappen dan droge hoeven.

En dat de pensionhouder het paard vaak veel beter kent als de eigenaar zelf?? :D

Wat de DA betreft: afspraak met mijn stalhouders was altijd: in nood bellen ze de DA en bij aanvang van de overeenkomst aangeven welke DA er dan gebeld moet worden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:48

Het enten en de ontworming gebeurd hier door stal. Als je perse zelf wilt geven (ontworm) mag dat, maar liefst doen ze alle paarden op 1 dag en dat vind ik prima. Enten ook.

Maar de smid, tandarts en ook arts in geval van ziekte bepaal ik toch echt zelf. Kijk als er echt nood is en ze kunnen de mijne niet bereieken maar een ander wel: prima. Maar verder mogen bij ons alle DA's tandartsen en smidsen komen.

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:57

ik snap johanna59 opmerking over de natte benen en hoeven wel bij de hoefsmid. Natuurlijk is het goed dat hoeven regelmatig vochtig worden, want dan worden ze niet zo hard en blijven ze in goede conditie. Maar het is niet fijn voor de smid als de paarden natte benen en hoeven hebben als hij ze gaat bekappen. de benen glijden weg en het is niet praktisch dat je kleding nat wordt. Het heeft ook geen nut de hoeven nog nat te maken net voordat de hoefsmid komt, want t heeft geen effect op de hoeven in korte tijd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:58

Johanna59, ik ben ook een beetje verbaasd over je berichtje.
Ik teken geen contracten op basis van wat jij zegt en vertelt.

Een hoefsmid, gebeurt het tenminste op tijd? Daar kun je zelf voor zorgen als eigenaar.

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat je klinkt als 2 pensionhouders waarmee ik wel eens contact heb gehad en die toon beviel mij helemaal niet. :D
Ben geen klein kind. :n
Bedoel dit niet rot naar jou toe maar zoals jij het stelt en dan bijvoorbeeld in een advertentie, dan kom ik al niet eens meer. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:02

@marjoleinh:
Mijn bekapper heeft een soort van bekapschort. Dat ding is van leer. Hij krijgt dus geen natte benen als mijn paarden natte benen hebben. ;)

Maar dan nog, vind ik, 't hoort bij 't vak hoor.
Mijn paarden lopen altijd buiten (dag en nacht het hele jaar door), die zou ik echt geen uren vantevoren binnen gaan zetten zodat hun benen maar droog zijn zodat de hoefsmid geen natte kleding krijgt. :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:08

Dit zou ik ook nooit doen. Ik kies mijn stal, ik kies mijn smid en ik kies mijn tandarts,dierenarts endergelijke.
Ik heb al een keer meegemaakt (toen mijn paard nog een veulen was) dat mijn paard uit de kudde was geplaatst
omdat ik hem niet de wormenkuur wilde geven die zij aan hun paarden gaven (een versie die ongeschikt was voor veulens en jonge paarden). Ik pik dat gewoon niet en ga dan weg. Ik heb namelijk sterk het gevoel dat ik zelf weet wat het beste is voor mijn paard. Ik ken hem namelijk door en door.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:09

als het gaat om inenten en wormenkuur, is het handig alles tegelijk te doen, mijn ervaring is dat er veel mensen de wormenkuur en of inentingen overslaan en of zelfs vergaten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:12

Ik sta op een stal waar inentingen en wormenkuren synchroon gebeuren, geen problemen mee.
Smid en TA en in noodgevallen ook DA worden centraal geregeld, en ik heb alle vertrouwen in iedereen die standaard op stal komt, ze zijn al jaren vaste DA en smid en TA.
Op het moment dat ik zou moeten verkassen en een ander voorgezet krijg, zou ik het idd nog niet weten. Ben nogal honkvast...qua stal, en qua dienstverlening...

Maar: op het moment dat ik op een stal sta waar ontwormen en ook inentingen door de pensionklant zelf geregelt moet worden (en ook wordt) en men daar niet secuur mee omgaat, lopen mijn paarden gevaar, en daar ben ik niet blij mee. Ik wil geen wormbesmetting omdat een ander van mening is dat ontwormen niet nodig is, of men uit gemakzucht of kostenbesparing een keertje overslaat. Been there, done that...met uiteindelijk een paard dat op het randje hing door een wormbesmetting, en de eigenaar de wormenkuren ongeopend in zijn zadelkast had liggen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-08-10 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:15

Johanna59 schreef:

A. Ik krijg een bericht als mijn paard geent moet worden en ik regel dit zelf. Ik wil hier zelf bij zijn. Als je een paard niet wilt laten enten is dat eigen keus.
B. Ik regel mijn eigen smid. Ik weet wanneer het tijd is. Ik weet wat ik wil.
C. Het is echt een zeer slechte zaak als de pensionhouder jouw paard beter kent dan jijzelf. Hoe kom je hier in godsnaam bij? Omdat hij hem voert en binnen/buiten zet kent hij je paard beter?
D. Mijn pensionhouder belt mijn eigen dierenarts en mij in noodgevallen. Je gaat me niet vertellen dat een pensionhouder gaat zitten wachten als er nood aan de man is. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om dan het juiste telefoonnummer achter te laten.

Ik vind dit echt een heel erg raar bericht hoor sorry..

En Cassidy dat is natuurlijk een ideale situatie. Dat is natuurlijk hartstikke mooi! Zo gaat het bij ons ook min of meer omdat de pensionhouder toch al dezelfde mensen had als ik, voordat ik daar stond. Ik kom van een andere stal waar ik dit soort dingen zelf regelde dus vandaar mijn reactie!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:17

Ik heb hiervoor op stallen gestaan waar je of de smid kon kiezen die standaard op stal kwam, of je eigen smid liet komen.

Ik vind ook niet alle smeden goed, en kies zo ook zelf uit.

Ontwormen/enten vind ik wel fijn dat dat allemaal tegelijk gebeurd, dan weet je iig dat niemand zijn paard vergeten is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:18

Ik ben niet blij met een mede pensionklant die door gemakzucht vergeet om zijn paard te enten of te ontwormen, want ook mijn paard loopt daar gevaar door.
Het heeft geen zin om mijn paard te ontwormen als er een ander paard op het land staat die dat niet wordt, en vervolgens mijn paard besmet.
Een wormbesmetting is niet zo snel uit een weiland, daar gaat een jaar rust overheen.
Dus misschien ben jij daar heel secuur in, ik weet dat er mensen niet heel secuur mee omgaan. En daar stel ik mijn paarden toch echt niet aan bloot...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:20

Cassidy schreef:
Ik ben niet blij met een mede pensionklant die door gemakzucht vergeet om zijn paard te enten of te ontwormen, want ook mijn paard loopt daar gevaar door.
Het heeft geen zin om mijn paard te ontwormen als er een ander paard op het land staat die dat niet wordt, en vervolgens mijn paard besmet.
Een wormbesmetting is niet zo snel uit een weiland, daar gaat een jaar rust overheen.
Dus misschien ben jij daar heel secuur in, ik weet dat er mensen niet heel secuur mee omgaan. En daar stel ik mijn paarden toch echt niet aan bloot...

Ja maar als je een goede pensionhouder hebt dan worden die paarden niet bij de wel geente en ontwormde paarden gezet. Ik bedoel het is eigen keus maar je moet wel zelf met de consequenties omgaan.
Toen ik mijn paard wel ontwormd had maar met een ander merk en ik trof hem alleen aan (hij was 5 maanden) was ik toch echt wel boos.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:22

bij ons MAG je meedoen het hoeft niet. Zo is het dus dat wij onze eigen smid gehouden hebben, een eigen DA maar uiteindelijk toch naar een andere gegaan zijn die vaker op stal is.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:16

Persoonlijk ben ik wel voor collectieve ontworming, het is nu eenmaal een feit waar paarden samen op de wei lopen, waarvan 1 wormen heeft, je er niet lang op hoeft te wachten tot de rest het ook heeft. Maar elke 6 weken vind ik wel een beetje erg veel.
Verder vind ik het een goede service wanneer een pensionstal aanbied om hun dierenarts/tandarts te gebruiken met een korting, maar dat moet niet meer dan service zijn, ik zelf zou dat niet doen, en dat moet dan ook geen probleem zijn. Gelukkig heb ik mijn beestjes lekker thuis en bepaal ik alles zelf.
Dus wat mij betreft als service ok, maar geen verplichting.
Ik heb (jaren geleden) mijn stage gedaan op een manege/ pensionstal in het noorden van nederland, daar zaten nog de echte "rijke stinkerds" met pension paarden. Die noteerden in een gemeenschappelijke agenda wanneer ze kwamen om hun paard te rijden, en dan moesten wij ervoor zorgen dat hun paarden gepoetst en gezadeld klaar stonden. Zij stapten op en reden weg, en bij terugkomst gaven ze het paard weer af aan ons. Sommige hebben de stal van hun paard in geen maanden gezien. (kun je je daar iets bij voorstellen?) Dat soort mensen zullen waarschijnlijk gebruik maken van een collectieve dierenarts/tandarts/smid enz enz. Persoonlijk moet ik er niet aan denken, maar die mensen zijn er dus ook.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:31

Ha Es ;) !
Gezien hoefsmid en DA, daar wil je toch gewoon vrij in zijn? Dat heeft toch met vertrouwen te maken :oo ???
Persoonlijk vind ik gezamenlijk ontwormen (niet om de 6 weken :+ ) ok, evenals de entingen tegelijkertijd. Dit omdat dit in het voordeel is van ieder paard + stalbeleid. Dat het door DA stal is, ok... Hier op stal komt lijst te hangen gezien TA en diegene die willen, kunnen er gebruik van maken. Voor nood heeft iedereen een lijst met betreffende persoonlijk gekozen DA erop. Geen probleem :D
Snap dus dat je bij div. dingen bedenkingen hebt :j Zou ook niet "mijn " keuze zijn :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:35

Als het echt een verplichting is zou ik het niet doen.
Hier gaat ook gewoon alles tegelijk. Zelfde hoefsmid en zelfde dierenarts ben zeer tevreden. Maar ze zou ook zeggen als je een ander wil dan regel je dat maar. Daar zou ze niet moeilijk overdoen zolang je het dan zelf regelt en bijhoudt. Nu hoef ik er niet over na tedenken. Elke 8/10 weken komt de hoefsmid. Vind het wel makkelijk het gaat automatisch dat hij alles doet. Wordt ook nooit gevraagd ofzo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:57

Evelienepien schreef:
Ha Es ;) !
Gezien hoefsmid en DA, daar wil je toch gewoon vrij in zijn? Dat heeft toch met vertrouwen te maken :oo ???
Persoonlijk vind ik gezamenlijk ontwormen (niet om de 6 weken :+ ) ok, evenals de entingen tegelijkertijd. Dit omdat dit in het voordeel is van ieder paard + stalbeleid. Dat het door DA stal is, ok... Hier op stal komt lijst te hangen gezien TA en diegene die willen, kunnen er gebruik van maken. Voor nood heeft iedereen een lijst met betreffende persoonlijk gekozen DA erop. Geen probleem :D
Snap dus dat je bij div. dingen bedenkingen hebt :j Zou ook niet "mijn " keuze zijn :n

Ha Pien! :D

Heb ook niets tegen het gezamenlijk ontwormen hoor als het maar niet iedere 6 weken is. ;)
Inderdaad, KUN je gebruik maken van een dienst is dat mooi maar als het een MOETEN is dan sla ik over! :j
Volgens mij heb ik nu als enige een andere smid op stal maar maakt mij niet uit. :n Maak ik een afspraak mee als hij er is voor de keer daarna. Zo simpel kan het zijn. :j :)

Als service prima maar als verplichting haak ik af. :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:09

Ik kan me voorstellen dat het een stok achter de deur is om de paarden tegen hun eigenaren te beschermen . Ooit heb ik 1.5jr op een manege gewerkt waar sommige pensionklanten het af lieten weten qua hoefsmid e.d. en dan werd er "soms" door mij wel eens een "verkeerd paard" uit de box gehaald als de hoefsmid kwam voor de manege paarden O:) want als een gemiddeld paard met ijzers (of zonder trouwens) die niet consequent verzorgd of bereden wordt al 4-5mnd geen hoefsmid heeft gezien, dan worden de hoeven een ravage.

Ik ben dan wel zo dat ik ze zoveel mogelijk buiten zet, ook al is het de taak van de eigenaar. Maar als de eigenaar maar 1x per 3wkn het paard komt poetsen of longeren (want erop durven ze dan niet meer) dan kan ik het ook niet meer aanzien :( 24/7 in een box staan |( terwijl ze ze (op de plek waar ik heb gewerkt) elke dag buiten konden zetten/ of door 30euro per mnd meer te betalen, ons ze te laten buiten zetten voor minstens een uur of 5-6. Bij sommige klanten (meiden) ging de nieuwe liefde (vriendje) duidelijk voor het paard !

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:26

Op zo'n manier kun je alles en iedereen wel willen beschermen. Toch vind ik nog steeds dat je het mensen niet door de strot kan duwen.
Mijn paard heeft in de zomer altijd wat brokkelhoeven, is al jaren zo en ziet er erger uit dan het is. Laatst zei een vrouw op stal tegen mij dat ze naar de hoefsmid moet. Mijn antwoord was dat hij over een aantal weken komt. Keek ze me raar aan maar ik ken mijn paard het beste want 2 dagen later zitten er weer scheurtjes en dergelijke in. Ik kan ook gewoon niet zo goed tegen al dat bemoeien. Paard had laatst een fikse wond en ja, iedereen vond het een akelige wond. Was het ook maar ik laat geen DA komen want ik vond dat niet nodig. Ik heb de wond zelf verzorgd en is nu supermooi genezen. Ik denk dat iedereen zijn of haar paard het beste kent en weet wat goed is.