Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Johanna59 schreef:Veel klanten van een pensionstal vergeten hun paard te enten. Het is juist handig als de pensionhouder dit doet. En een paard dat niet op tijd is geënt en dus niet optimaal meer beschermt is, hoor niet op een pensionstal thuis. Een pensionpaard MOET op tijd geënt zijn.Verder is het gezamenlijk ontwormen eigenlijk de enigste juiste optie. Of ze moeten alleen op stal staan en nooit buiten komen.
En dan de hoefsmid. Beter als hij deze regelt. Gebeurt het tenminste altijd op tijd, de klant hoeft er zelf niet bij te zijn. Heeft een klant zelf een smid, dan moet hij er ook zelf bij zijn. Zorgen dat het paard op tijd op stal staat, geen natte benen en hoeven heeft. Nu denken een aantal klanten; ik wil er zelf bij zijn! Maar waarom? De pensionhouder kent het paard vaak veel beter als de eigenaar zelf en de smid redt zich ook uitstekend zonder een eigenaar die constant uitleg geeft hoe het moet.
En dan de dierenarts. Natuurlijk heeft een klant het recht op zijn eigen dierenarts zijn paard te laten behandelen. Als hij er maar zelf bij is. Maar wat in noodsituaties? Dan mag de pensionhouder wel zijn eigen dierenarts roepen, of moet hij dan wachten totdat de klant er is met eigen dierenarts. Lijkt me geen keuze mogelijk.
Maar met een contract van de pensionhouder en de klant, zijn deze zaken toch altijd prima geregeld.

Johanna59 schreef:Veel klanten van een pensionstal vergeten hun paard te enten. Het is juist handig als de pensionhouder dit doet. En een paard dat niet op tijd is geënt en dus niet optimaal meer beschermt is, hoor niet op een pensionstal thuis. Een pensionpaard MOET op tijd geënt zijn.Verder is het gezamenlijk ontwormen eigenlijk de enigste juiste optie. Of ze moeten alleen op stal staan en nooit buiten komen.
En dan de hoefsmid. Beter als hij deze regelt. Gebeurt het tenminste altijd op tijd, de klant hoeft er zelf niet bij te zijn. Heeft een klant zelf een smid, dan moet hij er ook zelf bij zijn. Zorgen dat het paard op tijd op stal staat, geen natte benen en hoeven heeft. Nu denken een aantal klanten; ik wil er zelf bij zijn! Maar waarom? De pensionhouder kent het paard vaak veel beter als de eigenaar zelf en de smid redt zich ook uitstekend zonder een eigenaar die constant uitleg geeft hoe het moet.
En dan de dierenarts. Natuurlijk heeft een klant het recht op zijn eigen dierenarts zijn paard te laten behandelen. Als hij er maar zelf bij is. Maar wat in noodsituaties? Dan mag de pensionhouder wel zijn eigen dierenarts roepen, of moet hij dan wachten totdat de klant er is met eigen dierenarts. Lijkt me geen keuze mogelijk.
Maar met een contract van de pensionhouder en de klant, zijn deze zaken toch altijd prima geregeld.

Cassidy schreef:Ik ben niet blij met een mede pensionklant die door gemakzucht vergeet om zijn paard te enten of te ontwormen, want ook mijn paard loopt daar gevaar door.
Het heeft geen zin om mijn paard te ontwormen als er een ander paard op het land staat die dat niet wordt, en vervolgens mijn paard besmet.
Een wormbesmetting is niet zo snel uit een weiland, daar gaat een jaar rust overheen.
Dus misschien ben jij daar heel secuur in, ik weet dat er mensen niet heel secuur mee omgaan. En daar stel ik mijn paarden toch echt niet aan bloot...
!
???
) ok, evenals de entingen tegelijkertijd. Dit omdat dit in het voordeel is van ieder paard + stalbeleid. Dat het door DA stal is, ok... Hier op stal komt lijst te hangen gezien TA en diegene die willen, kunnen er gebruik van maken. Voor nood heeft iedereen een lijst met betreffende persoonlijk gekozen DA erop. Geen probleem
Zou ook niet "mijn " keuze zijn
Evelienepien schreef:Ha Es!
Gezien hoefsmid en DA, daar wil je toch gewoon vrij in zijn? Dat heeft toch met vertrouwen te maken???
Persoonlijk vind ik gezamenlijk ontwormen (niet om de 6 weken) ok, evenals de entingen tegelijkertijd. Dit omdat dit in het voordeel is van ieder paard + stalbeleid. Dat het door DA stal is, ok... Hier op stal komt lijst te hangen gezien TA en diegene die willen, kunnen er gebruik van maken. Voor nood heeft iedereen een lijst met betreffende persoonlijk gekozen DA erop. Geen probleem
![]()
Snap dus dat je bij div. dingen bedenkingen hebtZou ook niet "mijn " keuze zijn

Maak ik een afspraak mee als hij er is voor de keer daarna. Zo simpel kan het zijn.

want als een gemiddeld paard met ijzers (of zonder trouwens) die niet consequent verzorgd of bereden wordt al 4-5mnd geen hoefsmid heeft gezien, dan worden de hoeven een ravage.
24/7 in een box staan
terwijl ze ze (op de plek waar ik heb gewerkt) elke dag buiten konden zetten/ of door 30euro per mnd meer te betalen, ons ze te laten buiten zetten voor minstens een uur of 5-6. Bij sommige klanten (meiden) ging de nieuwe liefde (vriendje) duidelijk voor het paard !