Rondkomen met pony´s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:34

Waves schreef:
Als de auto 1:15 rijdt, benzine is 1,46 p.l. en ze gaat er 20 van de 30 dagen per maand heen, 100 km. per keer..

Dat is 194,- per maand aan reiskosten.... als je daar op kan bezuinigen dan kan je wel een wat duurdere stal betalen.

En dan is de afschrijving en onderhoud die deze kilometers met zich meebrengen nog niet eens meegerekend...

Mijn man en ik hebben drie rijpaarden volpension op een luxe stal staan in de randstad / groene hart (met weidegang voordat heel Bokt over me heen valt) en per oktober een veulen erbij in de opfok in Groningen. Wij werken beide fulltime en hebben geen andere noemenswaardige hobby's. Winkelen, uit (eten) gaan of vakanties doen we zelden. Geen geld, geen behoefte en ook geen tijd meer voor... :D Wij zijn gelukkig zo.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 17-08-10 23:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:40

Kimberley_ schreef:
Ik kan nu overkomen als domblondje maarre.. Er is net al uitgerekend dat jullie 3000 km rijden in de maand om de pony's te zien met een benzineprijs van 1.47 komt dat neer op 4410 euro. Als jullie de paarden dichterbij huis zetten scheelt jullie dat dus enorm in de benzine kosten en kunnen jullie dat geld gebruikt voor de 200 euro die de stalling omhoog gaat. Of ben ik nu echt zo blond?

Ja sorry, je bent een beetje blond. :o? Je rekend 1op 1. Je moet minstens 1 op 10 rekenen en dan heb je een dure auto. Maar goed een auto kost meer dan alleen benzine dus 441 euro per maand komt aardig in de richting. Dat is een heleboel geld!! Daar kan je een goede stalling voor vinden (600 euro per maand, plus de 150 stalling van nu). Ook in omgeving Utrecht.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:46

Ik ben het er mee eens dat dit wat jullie nu doen ook veel duurder is dan je zelf door hebt.
reken eens uit aan de hand van hoe veel je eigen auto verbruikt hoe veel kilometer jullie per maand rijden. Uiteraard moet je dan ook nog kosten voor het onderhoud van de auto rekenen. alles slijt immers harder. Daarnaast heb je dan ook nog de tijd die je op de weg zit, het risico op ongelukken (kost ook een hoop geld of nog veel erger...)

Als je dat bedrag bekijkt. En je zet een paard bij jullie in de buurt neer, dan ben je zeker niet duurder uit. je zegt dat je nu 150,- betaalt voor de pony's + zoals mijn voorganger heeft uitgerekend 194,- reiskosten: is samen 344,- ik denk dat je dat niet eens nodig hebt om die pony's ergens te stallen, dus naar verhouding zul je dan nog goedkoper uit zijn.

Let op: ik heb de afschrijving, slijtage e.d. niet eens meegeteld...

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:56

Ik woon alleen in een huurhuis.
Heb mijn paard momenteel anderhalf jaar in eigen bezit in de zin van dat alle kosten voor mijn rekening zijn.
Ik betaal in regio Rotterdam (schiedam) 205 euro stalling per maand. Hier zit alles bij. Alleen 's avonds moet je zelf voeren en je moet zelf uitmesten. Wat ik overigens niet meer als normaal vind hoor.

Mijn paard is ook verzekerd, dat kost me 30 euro per maand (hippo zorg). Hij is inmiddels 17 en dit is ook aan zijn gezondheid te merken, hij is kwetsbaarder (het is een arabier en zijn pezen zijn erg gevoelig). De hoefsmid kost me maar 15 euro per 6 weken, dat reken ik niet eens mee in de onkosten.

De maandelijkse vaste lasten die ik aan me paard heb zijn dus in principe 235 euro. En dan heb ik het nog maar over 1 paard die in deze regio goedkoop staat. Hij staat bij een boer met vrij weinig voorzieningen, in de winter kun je vrijwel niks omdat alles bevroren is, de stro/kuil etc. is niet van denderende kwaliteit en noem maar op.

Als ik jullie situatie zo bekijk, zou ik inderdaad ook denken aan het verleasen van het jonge paard welke nog bereden kan worden. Echter heb je dan ook vrij weinig zekerheid, je kan wel een contract opstellen maar het is ook te verwachten dat de leaser en dingen voor terug wil zien, misschien paard zelfs bij hun op stal enz.
De ouderen, 1 ofwel beide, naar de slacht? NEE dat is bij mij not done. Als de dieren nog gezond zijn vind ik het fals en erg gemeen om ze door eigen omstandigheden eerder aan hun einde te brengen. Ik zou zelf dan ook eerder denken aan de optie om de 2 op internet te zetten als zijnde gezeldschapspony's.

Ik vind nog dat jullie met 3 pony's in de kosten erg veel geluk hebben, ik kan dat hier in de nabije omgeving slechts wensen, voor die kosten! Paarden hebben is inderdaad erg duur. De dierenarts kosten van een dier wat al ruim 400kg weegt zijn toch aanzienlijk veel hoger als dat je bijv. voor een kat gaat, wat al duur uit kan vallen.. En zo ook het onderhoud enz. Het is dus inderdaad wel een weloverwogen keuze die je over het algemen moet maken. Ik redde het ook op het moment dat ik mijn paard voor eigen kosten nam. Vroeger betaalde ik aan mijn ouders (samen met mijn zus) 100 euro per maand. Daar moest wel voor gewerkt worden uiteraard maar toen was het een ander verhaal. Inmiddels ben ik er ook wel achter dat het erg duur is, en hoe gek ik ook op de sport ben, twijfel ik of ik na mijn huidige paard nog een nieuwe zal nemen.. Ik heb persoonlijk de kosten die het met zich meebrengt geaccepteerd. Mijn paard blijft tot zijn einde bij mij, ik vind dat ik hem dat verschuldigd ben aangezien ik voor hem heb gekozen en hij niet voor mij. Dus ik zal eerder goedkope boodschappen doen, en bijv. mijn auto verkopen, om mijn paard zijn kosten te kunnen blijven betalen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:25

Als je geldboompje niet werkt houdt het op, helaas.

Ik heb nog geluk. Ik heb een jaarling, daar betaal ik 175 euro p/m voor, inclusief 24/7 weidegang, ook 's winters, zijn eigen stal (mocht het een keer heel erg slecht weer worden). Onbeperkt hooi en stro, paddock en buitenbak waar ik niks aan heb :Y) Bijvoeren in de winter moet ik zelf doen. Daarbij komen wel eens de DA kosten, ontwormingen, entingen, en hoefsmid.
Daarom kan ik voor mezelf weinig leuke dingen doen. Al mijn geld gaat uit naar hem, en voor mij afentoe leuke nieuwe rijbroeken voor op stal etc. Ik maak ook elke maand geld over op een spaarrekening mocht ik voor onverwachte DA kosten komen te staan.
Maar ik heb het daar wel voor over.

Als het gewoon niet gaat, gaat het niet. Tenzij je de staatsloterij wint :D dat zou lekker zijn.
Of het word overal op besparen, of paardjes weg.

hotchocolat

Re: Rondkomen met pony´s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:24

175,00 per maand voor een jaarling vind ik ook niet heel erg goedkoop.

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:34

hier in friesland is de stalling ong 160 euro p.m. per paard.
Dan worden de stallen uitgemest, heb je 2 bakken,
staan ze overdag de hele dag buiten en worden overigens ook voor je buiten gezet.
sochtends krijgen ze hooi, savonds hooi+ biks. en dus overdag op het land.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:58

Citaat:
Omdat ik toch voor mijn vriendin wil kijken wat er verder nog voor oplossingen zijn en zeker ook naar het financiele plaatje. Zou ik erg graag vernemen van andere bokkers hoe zij rond komen met een paard of paarden in het bezit. Mijn vriendin heeft nog een startsalaris en kan dus alleen nog maar omhoog gaan. Wij werken beiden fulltime en wonen samen in een koopwoning. Ik ben zelf gewend voldoende geld over te houden voor nood. Mijn vriendin werkt al jaren hard voor de pony´s en levert hier graag wat op in.

Ik geef heel even antwoord op de vraag uit je openingspost: 'hoe komen jullie rond?'. Ik ben net geen student meer, heb nu 2 jaar 2 eigen pony's waar ik alles zelf voor betaal. Ze staan volpension à 227,50 euro per maand per pony, daar komen nog DA, hoefsmid, tuigage etc. bij. Daarnaast woon ik samen in een (duur!) huurhuis en heb ik een eigen autootje en toch kan ik toch rondkomen met mijn starterssalaris (en voorheen parttime salaris plus studiefinanciering etc.). Mijn vriend werkt bijna fulltime en betaalt iets meer aan boodschappen dan ik, maar verder merkt hij niet veel van mijn paardenhobby.

Om heel eerlijk te zijn: het is geen vetpot en ik heb ook maanden (gehad) dat ik blij was dat het weer het einde van de maand was, omdat er dan weer geld binnenkwam. Maar toch is het niet onmogelijk. Van de winter heb ik één pony op een goedkopere locatie gehad, waar ik ook alles zelf moest doen. Dit heeft me uiteindelijk zo veel stress en kopzorgen bezorgd, dat ik haar weer terug heb verhuisd naar de volpenison. Als ik jouw verhaal zo hoor dan denk ik toch dat jullie er allebei op vooruit gaan als de paarden wat dichter bij huis komen te staan, zodat je je daar niet zo veel zorgen over hoeft te maken. Kijk eens heeeeeeeel kritisch naar jullie financiële plaatje: wat komt er precies binnen, wat zijn de echt noodzakelijke vaste lasten en wat blijft er dan nog over? Het verleasen van de nog goede pony is natuurlijk een mooie optie, maar persoonlijk vind ik dat je daar niet afhankelijk van moet zijn (want stel je voor dat de leaser afhaakt... dan zit je weer in de puree).

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.. het is in ieder geval bemoedigend bedoeld en ik wil jullie heel veel succes wensen met het vinden van een passende oplossing!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:09

M.i. is een paard kunnen houden een luxe en 3 paarden zouden wij ook niet kunnen betalen. Terwijl mijn man en ik beiden een goedbetaalde baan hebben en echt goed boven modaal zitten.

Het gaat niet alleen om het stalgeld, maar ook om de jaarlijkse enting, wormkuren, hoefsmid en bijkomende kosten voor dierenarts en verzorgingsproducten. Wanneer je je stalgeld al met moeite kunt betalen, wat dan als één van de ponies wat gaat mankeren? Of als je wasmachine stuk gaat? Of de auto komt niet door de APK?

Aan de uitgavenkant kun je praktisch niet meer snoeien. Sterker nog: je zult moeten zorgen dat je reserves opbouwt en elke maand voldoende inkomen hebt om tegenvallers op te vangen. Is er een mogelijkheid om meer inkomen te genereren, onafhankelijk van verzorgers of leasers (want dan wordt je afhankelijk van een ander, je moet zélf de verantwoording nemen en houden)?

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:09

Ik heb ook 2 paardjes,
En dat tik ook verschrikkelijk aan in de portomonee, Ik heb mijn tinker waar ik verschrikkelijk om geef dus die verkopen is geen optie ik kreeg hem toen ik 12 was en hij nog maar 2.5, Samen alles geleerd en vele obstkels gekend.
De andere is een sportpony die probeer ik te verkopen maar dat is niet zo handig in deze tijd. De verkoop ligt een beetje op zijn gat.

Ooka betaal ik dan niet zo veel voor die pony het is nog te duur.
Ik betaal voor mijn tinker met stal etc 200, en voor de pony die in een zandpadock staat met een vriendje 135.

Dan heb je aal een hoog totaal plaatje als je niet veel verdient. Ik werd dan op een stal voor 40 uur en het stalsalaris is minder dan het normale salaris veel minder! Hopelijk verkoopt de pony snel.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:13

Hoe moeilijk het ook is, maar alsik het niet kan betalen, dan gaat er toch echt iets weg.....
Ik heb liever brood op de plank, dan een paard op stal.
Vind het trouwens wel super dat je zo meedenkt en meeleeft met je vriendin!! +:)+

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:21

heel krom en snel...maar waarom houd ze haar oogappeltje niet, dichterbij...op een lekkere stal waar alles wordt gedaan en geef de twee oudjes geen spuitje?...hard!...weet ik, weet!maar ze gaan gewoon steeds meer kosten en wat ik las, weet je eigenlijk niet of ze nog een nachtvorst overleven

ik weet het, kom heel hard en slecht over....maar als je er geen goed baasje meer voor kan vinden..geef ze dan een waardig afscheid, ze hebben een goed leven gehad...en soms is het gewoon wel eens genoeg..we leven nu eenmaal niet in een wereld waar alles kan....maar ze kan dan nog wel genieten van haar oogappeltje en dan ook echt genieten!!!...zonder zich een blubber te rijden en te sjouwen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:25

Hoe kom je rond?
Tja, boodschappen bij de aldi of lidl...
Niet op vakantie, niet duur uitgaan (of helemaal niet), geen dure merkkleding kopen.
Geen duur meubilair etc. (2e hands is veel te koop)

Paardespullen ook vaak 2e hands, of na het seizoen (aanbieding)

Dan nog blijft het een boel geld wat de paarden kosten, maar ja,
hobby's kosten geld.
Maar daar krijg je ook veel plezier voor terug als het goed is.

Ik zou gaan voor stalling dichterbij, die allicht wat duurder is, maar minder reiskosten en minder belasting qua tijd is ook heel wat waard.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:28

Stomme vraag misschien, maar hebben jullie al gekeken naar paardenrusthuizen voor de 2 oudere paarden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:30

LovingTweety schreef:
Stomme vraag misschien, maar hebben jullie al gekeken naar paardenrusthuizen voor de 2 oudere paarden?

De goeie hebben wachtlijsten.. Dus zeker geen korte termijn oplossing.
En kosten ook geld.

Paard weggeven is vaak slechte optie, aangezien er nog al eens gerommeld wordt in dat segment.
(paard goede oude dag zeggen te geven en snel doorverkopen bv.)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:31

Misschien geen korte termijn oplossing maar op langere termijn misschien wel. Waarom niet op de wachtlijst zetten?

In de tussentijd zoeken naar een verzorgster die eventueel mee wil betalen om te verzorgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:35

Stukje van de paardenkamp.. leuk zo'n wachtlijst... maar reeel, nee...

Even van hun site geplukt.
Zodra uw paard of pony 20 jaar of ouder is, en volgens de wachtlijst "aan de beurt" is, dan kan die in aanmerking komen voor plaatsing. Tevens moet uw paard gechipt zijn.
Aan de plaatsing van een paard of pony zijn geen kosten verbonden, maar er moet wel afstand worden gedaan van het paard. Bij die afstand verplicht De Paardenkamp zich de zorg over het paard, voor een welverdiende oude dag, over te nemen. Die zorg voor de oude dag van het paard of pony kan desgewenst in overleg plaatsvinden met de oorspronkelijke eigenaar. De dagelijkse verzorging is in handen van onze zeven vaste medewerkers.
Wachtlijst weer gesloten
Helaas moeten we vanwege de enorme belangstelling (meer dan 600 inschrijvingen) de wachtlijst weer sluiten. Het is natuurlijk niet meer reëel om nog meer paarden op de wachtlijst te zetten, daar de kans dan uitermate klein wordt dat het paard dan nog een fijn plekje op de Paardenkamp krijgt.

En een andere.. 29 euro per week.. Die zit bij putten...

Zo makkelijk is het dus niet.
De gratis zijn vol of onbetrouwbaar.
De rest moet je gewoon betalen..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-08-10 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:36

Ik vind de optie van naar de slager brengen of een spuitje geven wel erg makkelijk. Je gaat toch ook niet alle bejaarden afmaken omdat ze in een rusthuis moeten? dit is uiteraard een vergelijking waar veel mensen over gaan vallen maar het idee is hetzelfde. het zijn ooit paarden geweest die voor mensen gewerkt hebben en hun best hebben gedaan. Ik zie het vaak dat zodra paarden niet meer bereden kunnen worden dat ze ze maar laten inslapen want ik kan er toch niks meer mee. Ik vind dat nogal ondankbaar. Als je je paard kwijt wilt dan zoek een een goed plekje voor hem.

zorg gewoon dat ze wat dichter bij kunnen staan. Ik begrijp uit je verhaal dat ze misschien wel niet meer zo lang te leven hebben, zolang ze geen pijn hebben zit dan gewoon even de tijd uit. ze hebben geen eeuwig leven maar het zorgt er wel voor dat je geen eeuwig schuldgevoel overhoudt.

Als alledrie verhuizen geen mogelijkheid is, waarom haal je ze dan niet uit elkaar? de pony waarop gereden kan worden dichtbij stallen en de andere 2 op een goedkopere plek?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:43

Wat ik niet helemaal snap als ik eerlijk ben; je verdient alletwee, dan moet er toch wel een paar honderd euro per maand overblijven?
Op dit moment zou ik met mijn huidige salaris en (let op...) levensstijl geen paard in vol pension kunnen betalen.
Hier liggen mijn wensen ook niet dus dat scheelt; ik wil namelijk naast de 2 shetlanders die ik nu heb ook regelmatig uit eten,op stap en op vakantie, daarnaast heb ik een auto en die kost ook genoeg geld.
Een verzorger erbij zoeken die wil betalen alleen voor het verzorgen zou ik schandalig vinden; wees blij dat iemand je wil helpen met de verzorging en het voeren.
Het blijft een kwestie van optellen en aftrekken; waar het geld nu zit kan het straks niet zitten, wat vinden jullie belangrijk,wat heb je nodig, ben je bereid dingen aan de kant te zetten?
Niemand kan in jullie portomonnaie kijken; dat zul je zelf uiterst kritisch moeten doen...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:48

Wildgirl schreef:
Wat ik niet helemaal snap als ik eerlijk ben; je verdient alletwee, dan moet er toch wel een paar honderd euro per maand overblijven?
Op dit moment zou ik met mijn huidige salaris en (let op...) levensstijl geen paard in vol pension kunnen betalen.
Hier liggen mijn wensen ook niet dus dat scheelt; ik wil namelijk naast de 2 shetlanders die ik nu heb ook regelmatig uit eten,op stap en op vakantie, daarnaast heb ik een auto en die kost ook genoeg geld.
Een verzorger erbij zoeken die wil betalen alleen voor het verzorgen zou ik schandalig vinden; wees blij dat iemand je wil helpen met de verzorging en het voeren.
Het blijft een kwestie van optellen en aftrekken; waar het geld nu zit kan het straks niet zitten, wat vinden jullie belangrijk,wat heb je nodig, ben je bereid dingen aan de kant te zetten?
Niemand kan in jullie portomonnaie kijken; dat zul je zelf uiterst kritisch moeten doen...

HIer ben ik het helemaal mee eens

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:51

Om nog even terug te komen op de kosten die jullie maken.

Benzine, Ik zelf rij een diesel en rij 1000 km per maand voor mijn werk ik tank elke week voor op het moment 46 euro/40 liter. Dit keer 4 is dus 184 euro per 4 weken aan diesel. Voor zover ik weet is diesel goedkoper als benzine dus zijn jullie nog even meer kwijt, maar voor 3000 km zou dat dan dus 552 euro zijn per 4 weken. Plus de kosten voor de stalling is 702 euro. Klein rekensommetje: 702(euro, stalling plus reiskosten)-350=352 euro hou je dan dus over per maand. Dus je bent dan toch echt goedkoper uit als nu, je houdt zelfs meer over, want heb de reiskosten gebasseerd op diesel.Mijn vriend rijd een auto van de baas en tankt op kosten van de baas.

Dus ik snap eigenlijk het probleem niet zo goed over het enorme bedrag van 350 euro per maand terwijl je dus gewoon bijna een heel maandsalaris kwijt bent aan reiskosten plus de stalling.

En het klinkt misschien heel gemeen, maar of de jonge pony nu haar oogappel is of niet er moet duidelijk iets veranderen want anders komen jullie in de problemen. Ik weet niet of jullie samen gekocht hebben of jij alleen? Ik en mijn vriend hebben samen een appartement gekocht, wij hebben er erg veel spaargeld in gestopt zodat de hypotheek niet zo duur zou uitvallen.

Als je wilt kan ik je best via pb helpen om even alle kosten en uitgaven op een rijtje te zetten? Ik zelf ben ondertussen behoorlijk gedreven in geld besparen. Wij hadden in het begin precies de maand rond en leefde zelfs 1 week van voorraad omdat er geen geld was. Zo doe ik b.v boodschappen voor 5 dagen voor 2 personen voor 20,65 en dan op zaterdag altijd patat en zondag soep dus alles bijelkaar zit je met 25 euro behoorlijk ruim. TS als je meer kosten en uitgaven wilt weten via pb.

Dus als je hulp wilt kun je pb'en

gr daf

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:03

ik ben wel van België, dus prijzen van weilanden en dergelijke zijn misschien niet vergelijkbaar, maar ik onderhoud al jaren als student 1 paard, 1 d pony en 1 a Pony. aan hooi gaat daar 25kg per dag naartoe plus een zak voer per week van 10€. bekappen doe ik al een hele tijd zelf, maar uiteraard heb je dan nog de veearts en de ontwormingen wat een wisselend bedrag is.
Mijn paard is ook ééntje die we niet weg willen doen, maar die niet actief meer bereden wordt door mezelf (was van mn moeder), bovendien heeft hij een beetje een kwakkele gezondheid.
Ik ben nu ook in een duurdere regio gaan wonen en na lang zoeken ben ik er uiteindelijk toch in geslaagd om een interessant stukje weide te vinden om mijn 2 ponies dichter bij mij te zetten. Ik heb daarnaast mijn weilanden van vroeger bijgehouden en deel daarvan nu de kosten met anderen zodat mijn ruin daar onder toezicht kan blijven lopen.
misschien is dat wat voor jullie? laat de oudjes op een weide en spreek met iemand een goedkope huurprijs af om haar/zijn paard erbij te zetten in ruil voor toezicht en watervoorziening bv. verreken dat en kijk of je dan het jonge dier dichterbij kan stallen. Zelf kom ik nu dus ook maar 1 keer per week bij t paard, maar hij komt nx te kort en heeft een vrij leven... bij mij is het zo dat mijn paard (de grootste eter) nu een nuloperatie is, waardoor ik eigenlijk enkel nog de kost van mijn weilandje hier dichter bij huis moet opleggen en voer moet kopen voor mijn ponies.
ik ben dus in een duurdere regio goedkoper uit dan vroeger ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:52

Maest schreef:
Maar waarom ik dit forum opende is omdat ik me toch afvraag hoe andere mensen het redden, ik sta daar soms versteld van. Vandaar dat ik ook wat kijk naar tips om eventueel te besparen op andere dingen.

Voor mij persoonlijk is dit helemaal niet zo moeilijk.
Ik heb twee paarden (KWPN-ers), heb ze bij huis lopen, ben beslist niet rijk ("normaal"/modaal inkomen) en hoef nergens op te besparen.
En dat komt omdat voor mij 'paarden hebben' een way of life is.
Ik hecht geen waarde aan veel en dure kleren, doe boodschappen bij de Aldi, ben prijsbewust, hoef niet meer op vakantie (thuis bij m'n paarden zijn ìs al vakantie), heb geen abonnementen of lidmaatschappen, ga weinig uit, hoef geen interieurveranderingen, hou niet van winkelen/spulletjes kopen, en ga zo maar door.

Dus ik weet niet hoe jullie in het leven staan en waar jullie je geld aan uitgeven, maar daar zouden jullie dus naar kunnen kijken.

Wat ook al aangegeven is: op dit moment zijn jullie al veel geld kwijt aan benzine. Neem dat mee in de berekening als jullie de pony's willen gaan verhuizen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:56

hotchocolat schreef:
175,00 per maand voor een jaarling vind ik ook niet heel erg goedkoop.

Het is ook alles behalve goedkoop, eerder belachelijk duur.
Maar hij staat goed, gezien de faciliteiten. Ik heb ook liever dat ik zelf uit mest, zo kan ik het gewoon zelf bijhouden. Ik heb vaak gehad dat ze er vies bij stonden! Ik ben wel blij dat hij hier staat.

Ik heb nog geluk dat ik nog kan rond komen, anders was het een ander verhaal :Y)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:49

pfoe dit is een moeilijk onderwerp. Ik ben 25 en woon nu nog thuis, maar wil erg graag op mezelf wonen. Ik heb op het moment 4 paarden, een andalusier, een fjord en 2 shetten, waarvan eentje 4 is en de ander bejaard :D

Ik weet ook echt niet hoe ik het straks moet gaan doen, maar een ding is zeker, mijn paarden blijven. Ik zou om de grootste kosten te drukken mijn fjord of anda weg moeten doen, shetten kosten in verhouding niet zoveel.
Ik zit er de laatste tijd ook veel aan te denken hoe het moet. Voor het geld dat ik nu elke maand kwijt ben voor mn paarden, zon 550 per maand incl stalling, voer, enten, smid etc kan ik al makkelijk een huisje huren, maar ja dat geld is dus al elke maand pleitos...