Wei enzo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Wei enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:57

Dat lijkt me inderdaad logisch. Maar ik denk dat andere, net als ik, willen roeien met de riemen die we hebben. Voorgaande jaren heb ik veel minder last gehad van onkruid. (Ik heb overigens geen last van JKK gelukkig) Andere hier merken ook op dat voorgaande zomers het gras veel beter groeide en er minder onkruid groeide.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:10

pmarena in ons geval ook zeker zo hoor. Wei is klein en natuurlijk snel kaal gegeten. Echter hebben we ook jaren gehad dat we zelf met de grasmaaier konden lopen omdat hij niet bijgegeten kwam....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:17

Snap ik , maar over het algemeen wordt het er niet beter op als een jarenlange overbelasting maar voort blijft duren , natuurlijk :)

Hier is de wei er ook niet best aan toe , is gewoon niet "lief" behandeld :)

En het is natuurlijk ook een beetje een raar jaar , van het voorjaar is het heel lang koud gebleven , daarna weer heel erg droog....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:19

hahah nee idd, ben eerlijk heb altijd gezegd voor de winter moet het gras nog even een zetje krijgen, nog even omhoog laten schieten zodat het goed de winter in kan. Tja paard in wei is natuurlijk gras kort....
Weet nog niet of ik volgend jaar de wei misschien 2 tot 3 uurtjes open zet of zoiets.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:05

Dat denk ik ook elk jaar. Maar elk jaar denk ik weer.. Ach, wat heb ik liever? De paardjes binnen en een goed volle wei of een wat schralere wei maar wel de paarden lekker heel de dag buiten.. En dan kies ik toch steeds weer voor het tweede.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:25

Krips dat klopt. Wij hebben echter een rijbak (met gras) die altijd belopen wordt. Wei is dan nog eens extra om het zo te noemen.

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:46

Ik heb ook gehoord dat jakobskruid 't liefst in kale paardeweien groeit,
vandaar denk ik dat wij er heel erg last van hebben omdat er de hele dag verschillende paarden oplopen 3 uur lang,

Mariska1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:00

Ja, maar nu niet meer, We hadden er wel last van. We hebben thuis met de graagmachine de hele wie omgespit laat maar zeggen. Toen was het weg..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:04

LoveCartoon schreef:
Als je dat gebruikt mogen de paarden 1 maand ofzo de wei niet meer op geloof ik aangezien dat ook schadelijk kan zijn voor paarden.
Krips schreef:
Maar je hebt ook van dat bestrijdingsspul toch wat alleen onkruid doodt? MCPA? Maar daar moet je een licentie voor hebben?

Werkt prima , ik gebruik het ook.
Paarden mogen 1 week de wei niet op.
Jk en Zuring e.d gaat er goed dood mee.

en anders zou ik het eerst allemaal dood laten spuiten, omhalen en opnieuw inzaaien.
Maar ook dan blijft er onkruid komen , de zaden zitten (diep) in de grond en komen dan naar boven.

wij hebben dit namelijk ook laten doen met de weides hier , gezien de oude eigenaar het toen heeft verwaarloosd zit ik al 5 jaar met het probleem.
En iedere keer voor het kan gaan bloeien spuit ik alles dood. gewoon bijhouden dus.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:14

Kan het kwaad dat paarden in een wei lopen waar veel en hoog onkruid instaat?En waar het gras behoorlijk hoog is?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:17

ligt eraan , welk onkruid ?
en of je paard tegen veel gras kan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:20

Zuring,distels en nog een of andere onkruid struik.
Het is in ieder geval geen voedzaam gras,het is van dat lange waterachtige gras,lijkt wat op riet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:22

zuring en distels laten paarden meestal wel staan.
Boterbloem is ook niet heel erg goed, maar niet direct dodelijk zoals Jk.
Zoals je het omschrijft lijkt het me weinig kwaad te kunnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:29

Boterbloemen staan er gelukkig niet in en JKK ook niet.
Het is al helemaal afgemaaid geweest maar het groeit weer net zo hard terug.[wiede stond al die tijd leeg].Ik ga het niet weer afmaaien,de paarden vertrappen dat onkruid toch wel denk ik dan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:33

ja niet alleen het onkruid , ook je gras.
maar of dat het ergste is ...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:08

Ik zou toch uitkijken met de voedzaam gras. Misschien dat het er zo niet uitziet, maar ik zou het toch rustig opbouwen. Het onkruid maakt inprincipe niet uit. Het blijft uiteindelijk gewoon over. Maar je moet wel goed uitkijken dat er niet iets giftigs tussen zit. Ookal zullen ze het niet zo snel eten is het toch een risico

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:47

Ik heb het goed nagekeken en kan niets vergiftigs vinden.
Miss.dat ik het weiland eerst in kleinere stukken moet delen?het is vrij groot en zou makkelijk in 2 stukken verdeeld kunnen worden.
Nu zeggen ze dat eikenbladeren giftig zijn voor paarden,of de eikels zelf ook.Nu eten mijn paarden de blaadjes van de eikenbomen en in de herfst eten ze de gevallen eikels.Tot nog toe is er niet een ziek van geworden of koliek gehad.
Is het ook echt wel giftig dan?