houtkrullen eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Re: houtkrullen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:13

Hey ts, balen dit. Was jij niet ook de eigenaar van bregh? Die had toch hetzelfde probleem? Hoop dat je snel meer weet of het wel of niet goed komt. En geloof me, ga af op je eigen instinct. Sterkte.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:10

Lijnzaadolie doet veel paarden de bodembedekking van opeten, wellicht kun je dat op een andere manier naar binnen werken bij haar zodat het krachtvoer weer gewoon naar krachtvoer gaat smaken ;)

Daarnaast doen wij meestal bij de krul-vreters gewoon de natte plekken er niet uithalen als er die dag nieuw spul in moet, maar deze door het nieuwe spul mengen. Gewoon even een dagje niet uitmesten maar de natte smerige zooi vermengen met nieuw spul, dat zal een groot deel van het vreten tegen gaan.

Hooi kun je in kleinere plukken elk uur of halfuur wat van geven zodat het steeds nieuw en vers is, dat doet ook beter eten. En als ze toch af en toe los mag op een kleine weide, kun je haar daar niet beter de hele dag op laten zodat ze zich niet zo verveeld (hier was boxrust na een buikoperatie ook gewoon dagelijks op de weide zoals altijd omdat ze gek werd in de box en daar hoog steigerde, bijna achteroverklappend, en zo meer druk op haar buik zette dan wanneer ze een bokkesprong of galopje buiten deed).

Het box-rust van vroeger is een beetje achterhaald, het is belangrijker dat ze rust hebben dan dat ze in een box staan, dus overleg nog eens met de DA wat wel en niet kan.

Zolang het wondvocht helder is hoef je je er niet druk om te maken. Van het spoelen blijft het open, als de wond laag zit of waar ze er niet bij kan, kunnen ze er een wattenbedje op plakken waar het wondvocht intrekt, dat laat na een aantal dagen vanzelf los en dan is de wond ook dicht normaal.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:55

daffie1986 schreef:
Hey ts, balen dit. Was jij niet ook de eigenaar van bregh? Die had toch hetzelfde probleem? Hoop dat je snel meer weet of het wel of niet goed komt. En geloof me, ga af op je eigen instinct. Sterkte.

Bregh had idd hetzelfde probleem, maar is toch echt niet van ts. ;)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:05

@ShamalArabs: Hey, is de eerste keer dat ik dit hoor! Zou idd kunnen, want dat komt overeen. In de kliniek kreeg ze nog geen lijnzaadolie, en daar liet ze de krulletjes netjes met rust. Sinds ze een deeltje van haar krachtvoer in haar voederbal krijgt (ongeweekt en uiteraard geen olie op), samen met appel- en wortelstukjes, laat ze de krullen al wat beter met rust.

Maar ik neem aan dat het niet echt efficiënt is om haar vb. de olie met een spuit te geven, aangezien het doel toch gewoon is om haar eten vlotter te laten passeren. Dus olie apart is niet de bedoeling, denk ik dan? Of werkt dit ook? Misschien beter een klein beetje voer met de olie mengen en daarna het resterende krachtvoer gewoon geweekt geven, zonder olie?

Meer weide is geen optie omdat ze zo'n postzegelweide op een uurtje binnen heeft, ik overdag moet werken uiteraard en ze vervolgens begint te ijsberen in een rondje (doet ze ook op dagen dat er veel dazen zitten, ondanks een deken en masker). Eigenlijk staat ze buiten het krullen eten lekker rustig op stal. Zolang ze elke dag mag gaan grazen op de weide van de buren, blijft ze naar mijn gevoel best 'blij'.

Het vocht is ondertussen niet meer helder. Ze krijgt nu Baytril tegen een Enterobacter Amnigenus infectie (bleek uit de swap), maar of die aanslaat is nog maar de vraag. Ze had blijkbaar een klein abces naast de wonde, dat nu opengebarsen is in het onderhuidse kanaal dat ik sinds een week aan het spoelen ben - gelukkig niet naar buiten toe, want dan waren we nog verder van huis. Nu komt er bij momenten dikke pus uit. Die probeer ik dan zo veel mogelijk eruit te krijgen met voorzichtige druk met m'n vlakke handen. Helemaal niet zo'n beste situatie momenteel dus. Straks bloed laten nemen om haar algemene toestand te kennen (lever, nieren e.d. zullen wel behoorlijk afgezien hebben onder het hele voorval en de vele medicatie) en te kijken hoe verspreid of geïsoleerd de infectie is... Hopelijk krijgen we het toch stilaan onder controle. Moeilijk om te weten wat zich daarbinnen allemaal afspeelt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:36

Breghje schreef:
daffie1986 schreef:

Bregh had idd hetzelfde probleem, maar is toch echt niet van ts. ;)

Oh hey, sorry.

@TS: jeetje wat een drama, die infectie waar je het over hebt wat houdt dat precies in? Hou m'n vingers gekruisd dat het weer goed komt. Is de koliek nu wel een beetje onder controle of niet?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:14

Sorry voor het late antwoord. Heb het razend druk de laatste tijd: buiten werk en Ama blijft er amper nog wat over. 't Is opnieuw downhill jammer genoeg. Vorige week terug naar de kliniek geweest omdat de wonde maar niet wil genezen. Paar abcesjes opengesneden en weer eens andere antibiotica (cobactan ipv baytril deze keer).

Maandag stond ze plots zo suf op stal: het leek wel of ze gedrogeerd was. Hooi liet ze liggen. Op de weide dan maar en na een paar uur ging het wat beter. Sindsdien ziet ze er iets beter uit, eet weer wat beter, maar drinkt lang niet genoeg. Doe al het mogelijke om haar toch wat meer vocht te doen opnemen. Denk dat ze van al die tijd (sinds half juli onafgebroken!) antibiotica een maagzweer opgelopen heeft. Ze gaapt vaak en likt voor de eerste keer in haar hele leven zand als je ze niet in de gaten houdt op de wei. De houtkrullen lijken ook weer interessanter plots.

We overwegen nu Gastrogard te proberen tegen de maagzweren, maar jezus, wat een rekening gaat dat worden! Ik zit al door m'n reserves en verneem nu dat je dit minstens vier weken moet geven en één week kost €275,75! Reken maar uit... Als iemand er een pak goedkoper aan kan geraken, laat het me aub weten, want dit blijf ik echt niet rond krijgen allemaal. Moet de rekening van m'n DA nog krijgen die nu sinds half juli bijna elke dag aan m'n deur staat ook nog... Gelukkig is dat een vriendin: die wil zelfs wachten tot volgend jaar of in schijven uitbetaald worden of zo. Je hebt dan al zoveel aan je hoofd met al die zorgen voor haar en dan komt dat er nog bij kijken ook. Ik had me wel voorbereid op een paar heftige weken, maar ondertussen zijn dat maanden aan het worden en is er nog steeds geen licht aan het einde van de tunnel. Begint zwaar door te wegen.

Breghje

Re: houtkrullen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:23

O meis wat een ellende.... Een stalgenootje van me had ook een paard met een maagzweer, zal hem eens vragen wat hij gaf, het heeft in elk geval zijn paard geholpen. Wel fijn dat je da ook je vriendin is, dan hoef je daar nog niet meteen over in te zitten, ze weet wel dat ze betaald wordt en idd als het niet linksom kan dan rechtsom.

Potverdorie, ik hoop echt dat het nu eens de goede kant op zal gaan voor jullie! !

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 12:18

Dank je wel, Breghje. Ben nu het menselijke alternatief van Gastrogard aan het bekijken: zelfde samenstelling, alleen capsules poeder ipv pasta. Dosering aanpassen (ze zou dan 9 capsules per dag moeten krijgen.) en we zijn hopelijk ook geholpen voor een fractie van de prijs. Moest ik een voorschrift van m'n huisarts kunnen krijgen (zullen we maar niet proberen ;-)), dan zou het zelfs nog goedkoper kunnen. We hebben het over €160 ipv €550! Daar kan je al eens even voor rondsurfen, he? Mijn DA's hebben het nog nooit geprobeerd omdat die niet wisten dat het ook gewoon aan mensen gegeven wordt en dan een pak goedkoper is. Hopen dus dat het net zo goed werkt. Want jammer genoeg zijn er nu veel mensen die geen Gastrogard geven terwijl hun paard het eigenlijk dringend nodig heeft, gewoon omwille van de torenhoge kosten die de behandeling met zich mee brengt. M'n schoonzus is apotheker en die heeft al één en ander uitgezocht: wat een schatje!! Gewoon nog even alles dubbelchecken om zeker te zijn.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 12:56

EN meteen weer een koude douche!!! Alles nagerekend en opgezocht en het blijkt dan toch niet te kloppen aangezien Gastrogard maar ergens in de 30% werkzaam bestanddeel bevat en ze dus bijna driemaal de dosis moet hebben die de schoonzus voor ogen had. Dan komt het op dezelfde prijs uit ongeveer. ;( ;( Voel me wel stom nu!