Kleine stal dichtbij of ruime stal verderop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: Kleine stal dichtbij of ruime stal verderop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:12

ehm, voor mij zou beide opties niets zijn en ging ik op zoek naar een andere plek.
1 uur per dag in een paddock en een uurtje rijden op longeren vind ik VEEEEELS t weinig voor een paard.
er zijn vast wel plekken te vinden waar ze meer buiten staan of niet eens naar binnen hoeven maar gewoon een schuilstal hebben.
succes met het vinden van een passende oplossing voor jou en vooral jou paard.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 10:00

O
Marion71 schreef:
Aan het einde van de regenboog staat 'ie. Tot binnenkort dan maar.

Lekker offtopic. Ff serieus. Het enige nadeel van de grote box is dat het er stoffig is? Stof is slecht voor elk paard. Hoe vaak zijn de luiken dicht? Is dat een paar dagen in een winter of kunnen dat ook weken of zelfs maanden zijn?

Ja, in de stal waar hij nu staat, zit aan een kant slechts een halve deur, dus daar is altijd frisse lucht. Het gebouw waar de grote stal zit, is wel groot en heeft een heel hoog dak, dus het is er niet gauw benauwd denk ik.

Nou, helemaal precies weet ik het niet, maar volgens mij kunnen het best wel een paar weken zijn. We hebben namelijk nogal wat mensen op stal die denken dat hun paarden het net zo koud hebben als zijzelf ;(

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 10:02

joyfordogs schreef:
ehm, voor mij zou beide opties niets zijn en ging ik op zoek naar een andere plek.
1 uur per dag in een paddock en een uurtje rijden op longeren vind ik VEEEEELS t weinig voor een paard.
er zijn vast wel plekken te vinden waar ze meer buiten staan of niet eens naar binnen hoeven maar gewoon een schuilstal hebben.
succes met het vinden van een passende oplossing voor jou en vooral jou paard.

Nee, daar ben ik dus al naar op zoek geweest, maar dat is hier dus gewoon niet. Ik mag al blij zijn dat hij, waar hij nu staat, 24/7 zeven maanden per jaar naar buiten mag...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:40

miss is het een idee om te zeggen in welke omgeving je evt een stal zou zoeken.
ik woon bijv ook in het westen, en het is idd eel moeilijk om een stal te vinden waar de paarden ook in de winter naar buiten kunnen, maar ik heb zo'n stalgevonden, het is wel 20min met de auto verderop maar ik heb het er voor over.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:43

Waar woon je dan in het westen? Is er geen andere stal in de buurt die een wat ruimere stal biedt? Ik stal op een stal waar ze in de winter 3 uur per dag in de paddock komen.
Voor de mensen die niet uit deze regio komen; het land is hier behalve duur ook van andere kwaliteit, het is snel nat en drassig en dan wordt het één grote baggerpoel waar je je paard niet in wilt laten rond ploegen.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:23

Ik woon in Wilnis, dat is bij Vinkeveen/Uithoorn in de buurt. Ik heb het op zich verder prima naar mijn zin op stal verder. Ik ben wel op zoek geweest naar bv een boer of iemand met land op loopafstand, waar mijn paardje een aantal uur per dag kan staan in de winter, maar het valt niet mee. Het meeste vee gaat hier in de winter ook naar binnen, dus boeren zitten er ook niet op te wachten.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:21

Ik zou gaan voor de grotere stal Hova, en... van harte hoor.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:32

Ik zou inderdaad ook op zoek gaan naar een andere stal. Woon zelf ook in het Westen, vlakbij Den Haag, dus dichtbevolkt genoeg en land te weinig. Maar de stallen met losgooiservice waar ze in de winter een paar uutjes buiten komen exclusief de tijd dat je 'm zelf nog los gooit, zijn er echt wel. Je moet alleen wat harder je best doen om die stal ook te kunnen vinden.

Heb zelf op een stal gestaan (half jaar in totaal) waar er dus geen losgooiservice was, vond het echt sneu voor mijn paard. Kwam er alleen uit wanneer ik er was. Sta nu op een stal waar hij wel lekker de hele dag buiten komt, heb er weer een vrolijk paard voor terug die goed in zijn vel zit. Voor de verhuizing nooit bij nagedacht wat een stal met het humeur van je paard kon doen. Althans, niet in zulke erge mate.

Wil je echt op die stal blijven staan, zou er voor mij nieteens twijfel zijn en meteen verkassen naar de grotere stal. Hoeveel schelen de stallen?

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:45

Het is echt een groot verschil, ik schat dat die grotere stallen zo'n 5x6 zijn of zo. Qua geld scheelt het bijna niets..

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:44

ik vind 3x3 niet echt klein maar als jij je beter voelt bij de grotere moet je dat doen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:29

Ik zou voor de grotere stal gaan. als je merkt dat je paard neit tegen de stof kan, kan je alltijd nog terug. Of even zelf het raam open zetten mocht die dicht zijn :)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:38

Ik zou voor die grotere stal gaan, daarna kan je altijd nog besluiten als het niet gaat om weer terug te verhuizen. Persoonlijk zou ik in jouw geval op zoek gaan naar een andere stal die wel aan je eisen voldoet. Kijk maar op marktplaats, bijvoorbeeld Mijdrecht Kievitshoeve heeft prima voorzieningen die in de buurt van je huidige stal komen. Verder net nieuwe buitenboxen met uitloopstukje en nog paar uur paddockgang in de winter. Bij Van der Panne in Kockengen zijn ze bijvoorbeeld ook de boel aan het verbouwen, ook met losgooiservice of dagdeel op de paddock 's winters. Er zitten nog een paar stallen in de omgeving van Wilnis/Mijdrecht die toch denk ik misschien wel aan je eisen voldoen (inclusief binnenbak). Misschien iets verder voor jezelf reizen. Kan lastig zijn, dat begrijp ik. Oja, misschien nog de stallen in Waverveen en omgeving. Lijkt mij ook wel te doen. Het is alleen bedoeld als handreiking niet als kritiek.

nikiktafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:12

ik zou de kleine stal kieze

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:15

hoelang gaat je paard nog naar buiten als die in de winter binnen staat? Ongeveer ..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:36

hmm, ik zou een andere plek zoeken als je paard 21 uur per dag binnen moet staan.

Wat dacht je van deze: www.kievitshoeve.nl

klinkt wel goed, veel paddocks en meer buiten

ze hebben zelfs stallen met een uitloop!

3X3 vind ik dus echt veel te klein, als je perse daar wil blijven zou ik zeker de grote stal kiezen voor jouw grote paard.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:08

Bij kievitshoeve ben ik geweest, maar de stallen daar zijn nog kleiner dan de stal die.hij nu heeft. Het uitloopstukje dat sommige stallen hebben is minimaal
Stal on Waverveen ken ik niet, daar kan ik misschien nog eens kijken. Dankjewel voor de tip.

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:40

Geen van beide stallen hebben mijn voorkeur, maar als je dan toch moet kiezen, lijkt mij de grote stal de beste keuze.
De stal heeft een aanzienlijk ruimere box, een luik die open kan en de voorzieningen zijn niet ver verwijderd.
Je paard heeft dus meer ruimte om te bewegen op stal, dan in de kleinere box. Hij kan naar buiten kijken, zodat hij zich minder hoeft te vervelen (als hij zich al verveeld). Misschien kan je ook iets regelen met een stalgenoot betreffende het openen van de luiken, voor het geval ze dicht staan. Daarnaast kan je bij de grote stal ook nog steeds gebruik maken van de voorzieningen van de andere stal.
Nu alleen hopen dat het niet weer zo'n winter wordt als afgelopen jaar!