Hoe hier een leuk weitje van maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:34

Net even aan mijn vader gevraagt (hij is boer).
Hij zij dat je het beste eerst kan ploegen, daarna alles laten vlak trekken, dan met speciaal paarden gras inlaten zaaien.

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:35

Kan je de heuveltjes niet kapot scheppen en met dat zand de andere gaten opvullen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:29

vraagje_ schreef:
Kan je de heuveltjes niet kapot scheppen en met dat zand de andere gaten opvullen?

en dan? Dan hou je slecht gras en heel veel onkruid over :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:41

Het beste is gewoon laten omploegen, aanrollen en opnieuw inzaaien - als zaaigoed kun je dan bv graszaad nemen dat speciaal voor paarden geschikt is ( Horsemasters bv van Barenburg) - dan vang je twee vliegen in één klap: mooie gladde wei en gras dat weinig fructaan bevat en weinig energie levert en da's heel wat gezonder voor je paardje dan het zgn koeiengraszaad.

Ik heb onze winterwei van het voorjaar opnieuw laten ploegen/zaaien - er staat nu een prachtig veld met lekker gras!
Als je opnieuw gaat inzaaien dan moet je dat nu ( tot eind Augustus) doen! Anders heb je geen grasgroei meer en zit je maandenlang met een kaal land. Het duurt ongeveer twee maanden voordat je paard er weer op kan, maar dan heb je ook een perfect weitje!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:44

Trouwens..... wat zijn dat voor bomen aan de rechterzijde van je wei op de foto? Toch geen taxus hé? Ook als het gewone coniferen zijn moet je ervoor zorgen dat je paard er niet van kan eten!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:46

Bonnies schreef:
Ik heb vooral ook een beetje schrik voor blessures als ik ze er zo op zou zetten, er zitten flinke bulten en putten in. Het is niet over het ganse gedeelte maar vooral over de ganse rechtse kant en de achterkant.

dan heb je geen keuze anders dan het om gooien en opnieuw inzaaien
denk er goed aan dat je alles strak om gooit en dat je alles weer goed laat aan rollen dan krijg je weer een stevige gras mat
dat gevaar is te groot

bedenk me dat je er nu wel voor kan kiezen een stukje paddock te maken zodat je dat kan gebruiken bij nat weer zodat je je weide kan besparen
dat kun je dus in het begin ook gebruiken zodat je je weide kan laten bij komen
hier kun je 2 openingen in maken zodat je paardjes altijd toegang krijgen tot de bak en of je zomer wei of je winter wei

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:16

Jannepauli schreef:
Trouwens..... wat zijn dat voor bomen aan de rechterzijde van je wei op de foto? Toch geen taxus hé? Ook als het gewone coniferen zijn moet je ervoor zorgen dat je paard er niet van kan eten!

Dat zijn idd coniferen... Het ganse stuk wordt nog extra afgespannen met stroomdraad zodat de paardjes niet aan draad of haag kunnen knabbelen.

shadowflower

Re: Hoe hier een leuk weitje van maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:26

daarbij zie ik gele bloemetjes .... jacobskruid ?????????

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:46

ons land is 2 jaar geleden ingezaaid,dat is nog steeds te vet volgens de boer die ons land doet,
maar dat kan ook wel komen doordat het een aantal keer per jaar bemest wordt (echte koeienmest)
maar het is in ieder geval goed om het te ploegen,als de hopen dan niet weg zijn kun je het land slepen.
daarna inzaaien,
Hiervoor kun je het best een paardenmengsel gebruiken,
Dat is beter voor je paarden,
hier kun je meer informatie vinden:
http://www.limagrain.nl/web/Vaknieuws/V ... engsel.htm

zorg dat je alles goed afzet,
zodat je paard niet van bomen en andere struiken kan eten,
volgens mij is het in Nederland verboden,of willen ze het verbieden prikkeldraad te gebruiken voor een paardenweiland,
je kunt het beste stroomlint gebruiken,
wij hebben ook stroomlint,ze zitten -als je het allemaal goed strak & onder stroom hebt- minder snel vast,
stroomkoord kan vaak voor meer (snij-) wonden zorgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:13

ik zou de pony's het eerst kaal laten eten en deze winter er op laten lopen. Met wat mazzel lopen ze die hopen plat en als ze het stuk lopen van de winter kun je in het voorjaar flink slepen en eventueel bijzaaien en dan een paar keer maaien als het gras lang genoeg is. op die manier kun je hem deze winter al gebruiken en heb je waarschijnlijk al een veel betere winterwei voor volgend jaar.
Ze hoeven er in de zomer niet op toch?

Dan kun je er later altijd nog voor kiezen om hem echt op te laten knappen.

Die bulten lijken ook op verwaarloost gras wat te lang was, toen omgevallen en vervolgens weer nieuw gras er door gegroeid.

orange11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:49

met een treker gaan slepen ! dat lijkt me het handigst als het jou lijkt dat het molshopen waren :D !

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:52

even omgooien en opnieuw inzaaien heb je ook mooier gras :)
en zeker als je het jaren wilt gebruiken zou ik het zo doen!

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:48

Vandaag hebben we de ganse dag op de grond gaan werken en ik ben al best tevreden van het resultaat.

We hebben continue op en af gereden met de remorque om de afval van buren af te voeren. Die hadden er gretig gebruik van gemaakt om al hun afval over de omheining te kieperen. Daarnaast hebben we een heel groot stuk kunnen maaien en uiteindelijk bleven er over dat gedeelte zo goed als geen bulten meer over, dat was een pak van mijn hart want met het gras erop leek het alsof het één en al heuvel was. Het stuk is wel oneffen maar hij kan er gerust zo op. Dit stuk is dus goed te doen als winterweide, het laatste stuk moeten we nog kijken, daar zijn wel flink heuvels en putten en gaan we volgende week met een bosmaaier maaien, maar het kan wel zijn dat het nodig is dat we dat afspannen, laten omdoen en opnieuw inzaaien.
Verder zit er wel overal veel mos tussen, we hebben al enorm veel mos kunnen losharken en weg doen.
Nu gaan we proberen het afgemaaide stuk eens goed te bemesten en kijken wat er gebeurd.

Het stukje grond is +/- 2km van mijn huis op dezelfde weg en de bedoeling is dat ik er vrijdags met de fiets naartoe rij en er te voet meer naar huis wandel, dan kan hij hier in de tuin en smaandags doe ik hem terug naar het stukje grond. Zo kan hij hier aan huis ook goed grazen en blijft mijn tuin er hoogstwaarschijnlijk toch een beetje deftig bijliggen (wil liever geen modderpoel aan huis) Op het stukje grond heeft hij dan weer de mogelijkheid om goed rond te lopen. Mijn pa gaat een grote hooiruif met afdakje maken voor in de weide, zo kan hij toch een hele dag lekker smullen.

Ik heb alle gele bloempjes nagekeken en er is geen sintjacobskruiskruid.
Het hele stuk is omheind zodat er geen vreemde mensen zomaar op het stuk kunnen stappen nadat we de voorkant ook afgesloten hebben, rondom komt er wel stroomdraad (lint) zodat hij niet aan giftige planten of omheining van de buren kan en ook niemand vanaf de omheining hem kan aanraken.

Hier een foto met de gsm genomen van het gemaaide stuk :

http://i34.tinypic.com/2i7n72e.jpg

http://i34.tinypic.com/mioyu1.jpg

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:04

Ziet er al veel beter uit! Beetje kunstmest erover doet wonderen....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:13

en niet te vergeten graszaad voor de paardenwei ;)

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:06

Dat ziet er al een stuk beter uit! Ik zou het andere stuk nu gewoon lekker omploegen en dan kan je volgende jaar altijd nog switchen als het andere stuk niet goed blijft!

Succes!

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:10

grond er overheen doen en dan opnieuw in zaaien!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:13

Zou iemand met een trekker het zwart laten maken en dan opnieuw inzaaien. Ik weet niet wanneer ze je paard er dan op kan.

Edit: zie net je nieuwe foto's, en dat ziet er al een stuk beter uit hoor! Misschien kun je volgend voorjaar kijken hoe het er dan uitziet, dan kun je het altijd nog opnieuw inzaaien toch?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:18

Ik snap eerlijk gezegt niet waarom je er geen 2de bij neemt, this best wel een stuk en ik vind alleen niet echt gezellig voor hem maarja eigen keus en dit is echt niet banketstaaf bedoeld!
Het ziet er al beter uit in ieder geval! suc6 verder!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:56

Ik weet niet of je al bemest hebt inmiddels, zoals je schreef na het maaien.. Maar zo niet, zou ik er voor kiezen om te bekalken!! Dus niet mesten, maar kalkkorrels strooien nu. Daar is het nu de ideale tijd voor, najaar, en vooral nu met die regen.
Omdat je mos hebt staan is bekalken nu de oplossing om de zuurgraad weer op peil te brengen zodat je er van het voorjaar mest op kunt gooien en dan weer wat meer gras ervoor terug krijgt ipv mos!! Mos eerst terugdringen en van het voorjaar pas bemesten. kalken en mesten kan namelijk niet samen en daarbij heeft mesten nu ook niet veel zin meer omdat de groeiperiode van het gras aan zijn einde loopt.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:08

HeleneDas schreef:
Ik snap eerlijk gezegt niet waarom je er geen 2de bij neemt, this best wel een stuk en ik vind alleen niet echt gezellig voor hem maarja eigen keus en dit is echt niet banketstaaf bedoeld!

Ik lees je reactie nu pas, maareuh ik snap niet waar je haalt dat ik er geen 2e bij wilde ?
Het was altijd de bedoeling dat er een 2e bijkwam.
Mijn hengstje wordt a.s. week gecastreerd en a.s. week arriveert ookal zijn toekomstige vriendin.

En er is nog een update, we hebben onze droomwei kunnen bemachtigen. Het uitzicht vanuit onze living en onze tuin was altijd een grote weide met shetlanders. De shetlanders zijn ondertussen verkocht en wij zijn de nieuwe huurders van de wei de komende 2 jaar.
Dit is de wei voor Milo en Amora, jammer dat ik zo'n wei niet voor eeuwig kon huren, dan zou er zeker een 3e bijkomen.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:55

Ah lekker stukje zeg! Veel plezier ervan! Maar dat andere stuk hou je onbdertussen toch ook nog aan..?

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 20:39

ikbenellie schreef:
Ah lekker stukje zeg! Veel plezier ervan! Maar dat andere stuk hou je onbdertussen toch ook nog aan..?

dat waren we eigenlijk niet van plan....

dit weitje is al verdeeld in 3 stukken, in totaal is het een halve hectare, wat meer dan genoeg is voor 2 mini's dus waarom zou ik nog tijd en geld in het andere stuk steken...

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:13

Dat stuk dat je nu hebt mag je maar voor 2 jaar huren toch..?
Misschien kun je jou andere stuk ook voor 2 jaar verhuren, zodat je daarna de zekerheid hebt van een weiland als je huurcontract verlopen is..? Of is er sprake van verlenging of overname tegen die tijd..?

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 17:38

er kan verlengd worden, dat hangt van verschillende factoren af, dat is gewoon afwachten.