Voor mensen met een eigen weitje: vraagje over maaien...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Re: Voor mensen met een eigen weitje: vraagje over maaien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:07

Ik ben jaloers!!!!
bij mij is het gras echt de grond niet uit te krijgen! Heb van het voorjaar bemest en doorgezaaid, en heb het van het voorjaar bespoten en een tijdje geleden nog gemaaid maar nee hoor, het mag niet baten. Alleen maar onkruid komt er omhoog....
Zit er nu over te denken om alles helemaal dood te laten spuiten en dan omploegen en opnieuw inzaaien en het dan goed bijhouden met maaien en spuiten, kijken of dat wil helpen.
Maar als ik het zo lees, dan doe je het prima, dat je gras zo best groeit!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:41

je kunt ook een advertentie plaatsen om te kijken of mensen hun paard bij jou op vakantie sturen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:08

We maaien eigenlijk niets.

Heb maar postzegeltje weiland maar denk verhoudingsgewijs dat mijn verhaal ongeveer gelijk is aan het verhaal van Evelyne80
Citaat:
Ik heb 3500 m2 voor twee arabieren.
Wij hebben ongeveer 1600 m2 voor twee Welsh A'tjes en een AMHA van 1.05. Daarnaast paddock van 20x20 plus aansluitend stal.
De mest haal ik er vrijwel dagelijks allemaal af, het is al zo weinig land en als de mest lang ligt eten ze niet meer van die stukken. In het voorjaar kunstmest plus gespoten tegen distels / brandnetels en 7-blad. 7-blad blijft terugkomen trouwens, wie heeft tips?
Doordat het zo lang koud was wilde het niet goed groeien, ik had de pony's er te vroeg op gezet, kwam niet goed. Dus de pony's een maand of 3 ergens anders gehad. In die tussentijd is het land goed bijgekomen, had alle mest weggehaald, nog een keer gespoten en nu lopen ze er sinds een week of 2, 3 weer op. Land ziet er nu goed uit.
Ik heb het in twee stukken. Ze doen over een stuk dus ongeveer een week of 4. Ze staan de ene dag op de paddock , de andere dag op het land, anders moet ik twee keer op en neer (om ze erin en eruit te halen). Als ze op de paddock staan hebben ze er natuurlijk hooi bij. Staan ze die dag op het land, krijgen ze eerst een plakje hooi, als dat op is gaat het hek open naar het landje.

Vorig jaar een keer gemaaid, toen ik een bepaald stuk wel erg hoog vond worden, voor de rest vooral het onkruid zo goed mogelijk kort houden / eruit trekken en dus mest rapen. Maar ik besef me heel goed dat het met meerdere paarden / meer pony's / groter stuk land echt een hondenbaan is :+

Ik heb ook enige tijd een groter land gehad (1 hectare), daar liet ik de mest vaak langer liggen en dat land had ik in 4 stukken verdeeld. Met deze hoeveelheid pony's was er dus altijd te veel gras :+ Deed toen strookbegrazing en soms maaien, als het al te erg werd. Helaas had dat land veel JKK dus het was niet geschikt om te hooien. Dus dat was op hopen leggen en afvoeren, zonde, zonde. Schapen waren daar ook geen optie ivm veel loslopende honden.
Andere mensen erbij heb ik toen paar keer gedaan, maar jeetje wat een gezeur, dan maar maaien en afvoeren }>
Ik vind het nu niet erg dat ik niet zoveel land meer heb want dit is net goed te onderhouden, het ziet er netjes uit en als ik hier een groter stuk bij zou moeten houden zou ik er schapen op zetten.

Maar wat ik niet heb gehoord, waarom laat je het niet kuilen / hooien? Of zit er ook te veel troep tussen?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 14-08-10 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Voor mensen met een eigen weitje: vraagje over maaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:10

@Sadeek : sorry dat is ook geen optie.