Fjordenboog laten groeien bij non-fjord ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:55

Ik vind het ook niet mooi, Bij fjorden en shetlanders vind ik het soms nog wel leuk. Maar bij ieder ander type paard absoluut niet

Maar als je het doet moet je het scheren tot op de huid en dan aan laten groeien en bij houden. Als je het knipt blijft het namelijk alsnog hangen (heb ervaring)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 10:59

Ik denk toch wel dat daar heel veel meningsverschillen over zijn, dat houd je altijd. Toen ik nog op een pensionstalling stond, stond er een enorm groot bont paard, rond de 1,80 of groter. Die was van een engelse vrouw. Zij schoor ook altijd de manen af, zag er erg stoer uit.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:59

Ik vind het echt afschuwelijk! :?

En idd het lijkt net of ze zomer exceem hebben.
Ik zou het niet doen als ik jou was, kan je beter proberen de manen te vlechten en hopen dat dat stuk eruit sneller mee gaat groeien.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:01

Sabinee__ schreef:
Ik vind het juist erg stoer en leuk!
Wat ik verschrikkelijk vind is inderdaad die handbreedte recht afgeknipte manen := .

Daar ben ik het mee eens :) Ik hou wel van wat 'anders' haha.. maar ik kijk het nog aan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:02

Sunrise19 schreef:

Ik zou het niet doen als ik jou was, kan je beter proberen de manen te vlechten en hopen dat dat stuk eruit sneller mee gaat groeien.

En hier ben ik het helemaal mee eens. Bij een fjord hoort dit, maar zeker niet bij de kwpn-er of een tinker.
Als je de manen kort trekt tot handbreedte vind ik dit veel stoerder staan en maakt de hals ook wat dikker.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:03

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Merry98

Re: Fjordenboog laten groeien bij non-fjord ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:04

gewoon doen.
ik heb het bij die van mij ook een keer gedaan
en eerst met veel twijfel.
maar het stond hartstikke vlot!
en het groeit toch weer aan.
en ook mooier dan t voorheen was.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:11

Ik denk dat dit heel erg smaakgebonden is. Ik vind het wel ruig en verzorgd. Zelf heb ik twee shetten, ik heb het nog niet gedaan, maar ik sluit niet uit dat ook zij ooit een fjordenboog krijgen 8-) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:22

Setteli schreef:
Sunrise19 schreef:

En hier ben ik het helemaal mee eens. Bij een fjord hoort dit, maar zeker niet bij de kwpn-er of een tinker.
Als je de manen kort trekt tot handbreedte vind ik dit veel stoerder staan en maakt de hals ook wat dikker.

Ik vind juist manen op een handbreedte vaak niet mooi. Het is praktisch als je vaak wedstrijd rijd, maar mooi heb ik het nooit gevonden. Maar goed ik houd van lange manen.

Verder vind ik dat je moet kijken naar het paard. Een fjordenboog vind ik mooi staan bij robuustere rassen. Als je een smal paardje hebt dan vind ik dat weer niet mooi staan. Als je paard dunne manen heeft dan staat het netter om ze kort te houden.

TS: heeft je paard die hap nu nog steeds eruit? Anders zou ik gewoon de sprong wagen. In het ergste geval is het lelijk, maar manen groeien wel weer aan. Dan is later meteen die hap eruit :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:25

elkee schreef:
Hoezo ecsemerig als ik vragen mag? Dat hoor ik wel eens vaker namelijk. De manen groeien bij Moon redelijk hard, ze heeft ongeveer 20 cm geen manen meer, dat staat omhoog omdat ze wel eens deed schuren vroeger. Dat groeit bijna niet.. dat ziet er niet uit :P

Als je bij paarden met dikkere manen die lang waren scheert, dan klapt de helft na voren. Als een paard gaat schuren is dat precies zo. trek/snij ze dan op handlengte. bij mijn eigen paard heb ik het kort gesneden zodat het een beetje springt achter zijn oren. geeft wel een vrolijke uitstraling.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:26

Adoptiepaard van de vzw (http://www.horsetopia.be):

Afbeelding

Ik vind het echt wel stoer en 'iets hebben'. Je kan het altijd proberen he, bevalt het niet, kan je de manen terug laten groeien.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:29

Handbreedte gaat het sowieso niet worden haha. Dat vind ik juist weer 'afschuwelijk' :P

En ja, die hap is er nog steeds uit.. en het lijkt ook maar heeel langzaam te groeien :(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:31

elkee schreef:
Ik denk toch wel dat daar heel veel meningsverschillen over zijn, dat houd je altijd. Toen ik nog op een pensionstalling stond, stond er een enorm groot bont paard, rond de 1,80 of groter. Die was van een engelse vrouw. Zij schoor ook altijd de manen af, zag er erg stoer uit.

Dat is dan inderdaad waarschijnlijk een Hunter geweest.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:34

Ik heb het bij mijn merrie af en toe ook, vooral in het cross-seizoen. Ze heeft namelijk erg dikke manen.
Zie hier, vorig jaar. Eigenlijk zijn ze net weer iets te lang zodat ze onderaan (dunnere gedeelte) weer omvallen.
Afbeelding
Afbeelding
Dit was de eerste keer, onderaan vallen ze dus wel snel omdat het dunner is. Maar ik heb ze dan ook wel aardig lang, zeker langer dan handbreedte..

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:36

Een Tinker x Fell heeft waarschijnlijk ook wel stugge manen. Er zijn ook Haflingers die met een Fjordenboog rond lopen, wat ontzettend stoer kan staan!

Als ik de foto zie van jou paardje, dan zou ik de manen er af halen, maar wel gelijk proberen er een boogje van te maken. Een heel kort boogje. Niet helemaal kaal, dat komt de vorm van de hals niet ten goede.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:39

Klassien, dat was ik inderdaad ook van plan. Dus dan word het de schaar erin ipv scheer apparaat? De manen lijken aardig op de van een fjord, ze voelen hetzelfde aan als die van mijn vorige fjord. dus ik denk dat het rechtop staan geen punt zal zijn.. maar mijn twijfel blijft natuurlijk wel.. maar niet geschoten is altijd mis haha

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:40

Solleke_Noah schreef:
Adoptiepaard van de vzw (http://www.horsetopia.be):

Afbeelding

Ik vind het echt wel stoer en 'iets hebben'. Je kan het altijd proberen he, bevalt het niet, kan je de manen terug laten groeien.

verschrikkelijk, als ik dan denk dat die sircus paarden die mooie lange witte manen hebben.

capopjekop

speedfiets_2
Badass Cowgirl

ik vind een fjorden boog stoer staan
of lange manen die wat eleganter zijn
maar geen handbreedte geknipte dat vind ik nooit zo mooi

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:44

Die foto van dat witte paard hierboven, valt jullie niks op?

Hij heeft zwaar een onderhals, en is van boven totaal niet bespiert..

Op die accenten leg je juist nadruk als je zo'n kapsel voor je paard neemt..

Dus daarom vind ik het er bij de meeste niet uitzien, door die onderhals :Y)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:03

de een vind dit leuk en de ander dat, trek je daar maar niets vanaan.

bij ons op stal staat een bonte met fjordenboog, ik vind het heel leuk staan. Als je hem keurig bijhoudt ziet het er verzorgt uit, en helemaal niet als een exceempaard.

Als je erop uitgekeken bent is het meestal zo weer lang.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:07

Heb het ok gehad bij mijn shetje :) ( zie profiel )
Stond erg gaaf, maar heb ze nu weer lang, en laat het zo, weet niet wat ik zou doen als ik jou was, denk dat beide wel leuk is !

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:05

Normaal gezien als je ''kort'' genoeg gaat blijft het zowiezo in een boog staan.Heb het ook gedaan met een pony van mij en die stond er ook onwijs stoer mee.dat ik het gewoon altijd zo gelaten heb !

Ten slot vind ik niet dat je een paard mag beoordeel op het ''mooie'' Wie weet is het een onwijs stoer paard van karakter en horen die manen er gewoon bij!
Ik zou het doen..Ik heb ook even getwijfeld om het te doen met mijn Arab omdat mijn veulen er aan gegeten heeft..Maar een Arab met punkie manen...Naaa :)

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:08

ik heb ze getrokken bij mijn haflinger (foto in profiel)
vin dat zelf wat natuurlijker staan dan knippen

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:12

Die van mij heeft het in het begin toen ik m kocht alleen maar gehad. Ivm met eczeem had ie verschrikkelijke sprietige manen... Alles zo kort mogelijk geknipt.. Stond erg leuk bij m!
Afgelopen winter is ie geschoren en heb ik z'n manen er ook af laten scheren, manen komen dan gewoon dikker terug (althans bij die van mij wel) en nu gaan we lange manen kweken.. Hij heeft op t moment helemaal geen last meer van z'n eczeem.. Maar de vraag is of ik het wel leuk vind := Zal even een paar foto's zoeken als ik die zo kan vinden :P

Toen ik hem kocht..
http://i79.photobucket.com/albums/j142/ ... G_5909.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j142/ ... 002212.jpg
Daarna.

http://i79.photobucket.com/albums/j142/ ... 500002.jpg
Afgelopen winter net na het scheren :)

http://i79.photobucket.com/albums/j142/ ... G_0600.jpg
Laten groeien.

http://i79.photobucket.com/albums/j142/ ... to0005.jpg
Zoals het nu is :=

Ik ben er zelf dus nog niet uit wat ik leuker bij mijn pony vind.. Laat het eerst nog groeien, vind ik het toch niet zo leuk, gaat de schaar er gewoon weer in :=
Laatst bijgewerkt door kaatje89 op 09-08-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt