kosten paard dat 24/7 buiten staat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:08

Wij hebben het ook erg getroffen, Dit omdat ze weide 550 per jaar kost = omgerekend tot 2 personen per maand ongeveer 23 euro per persoon per maand. En bekappen hoeven we niemand voor te laten komen, kan een vriendin zelf dus af en toe een bloementje en zij is blij :P Verder stro en hooi etc. kunnen voor een klein prijsje bij de verhuurder krijgen dus zeg voor 2 grote pony's zijn we voor dat 60 euro kwijt is 30 per pony. Dan nog krachtvoer is ongeveer 15 euro per keer = 1 maand ongeveer - ze krijgen niet zo veel- Dus uitgerekent zit ik qua voer & weide op 68 euro per maand :) En dan nog 3/4 x per jaar ontwormen en 1 x per jaar enten is nou zeg 100 per jaar erbij ? & de mestafvoer is ook zeer goedkoop hier, want der zitten in de omgeving veel boeren die het graag willen hebben heb ik al gemerkt :P

En het land is in 2e gespitst, met schuilstal & zadelkamer en een groot betegelt stuk voor naar de wei waar ze dus ook kunnen staan. Verder is er ook een grasland die vermaakt is tot rijbak waar we gratis gebruik van kunnen maken, En een rijvereniging in de buurt die we voor een kleine vergoeding mogen gebruiken. Dus we komen per maand rond de 100 per persoon uit voor 1 pony, Daar vind je hier echt geen pensionstalling voor, de goedkoopste is een particulier voor 150 per maand, en dan moeten we ook alles zelf doen en komen ze veel minder lang buiten dus vind ik het weiland een beter optie!

Maargoed het is natuurlijk niet in elke regio hetzelfde :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:37

Volgens mij kan ieder paard zonder ijzers maar dan moet ze er wel op 'getraind' worden en dergelijke, en ook niet om de zoveel weken iets aan doen maar minstens elke week wat bijvijlen ed, overstap kan soms wel lang duren maar de aanhouder wint? Achja ik heb nog niet zoveel ervaring ermee maar volgens mij kan het echt wel hoor :p
Kheb nu 2 redelijke weides met inloopstal, alles kan met elkaar verbonden worden in 1 keer, en als ze in de winter de wei kapot gaat lopen geven we haar een kleiner stuk dat naar de zak mag :P als er blubber is tja dan is er blubber, als ze niet in de blubber wil kan ze in de inloopstal gaan staan, we zien wel wat ze doet...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:57

GaelleS schreef:
Volgens mij kan ieder paard zonder ijzers maar dan moet ze er wel op 'getraind' worden en dergelijke, en ook niet om de zoveel weken iets aan doen maar minstens elke week wat bijvijlen ed, overstap kan soms wel lang duren maar de aanhouder wint? Achja ik heb nog niet zoveel ervaring ermee maar volgens mij kan het echt wel hoor :p
Kheb nu 2 redelijke weides met inloopstal, alles kan met elkaar verbonden worden in 1 keer, en als ze in de winter de wei kapot gaat lopen geven we haar een kleiner stuk dat naar de zak mag :P als er blubber is tja dan is er blubber, als ze niet in de blubber wil kan ze in de inloopstal gaan staan, we zien wel wat ze doet...

Je hebt er idd niet zoveel verstand van..jammer!

Refagreni

Re: kosten paard dat 24/7 buiten staat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:15

Wat ik in veel reactie's mis is het weideonderhoud. Veel mensen huren/pachten een stukje grond. De kale huurprijs valt nog mee, maar ga dat eens bemesten of voorzien van nieuw schrikdraad? Schrikdraad gaat niet oneindig mee en moet eens in de paar jaar vervangen worden. Je schrikt je rot als je dat op gaat tellen. Wanneer je ergens in "pension" staat zal je maandelijks meer kwijt zijn maar dan heb je ook geen extra kosten.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:20

ik ben het wel eens met wat Refagreni zegt, maar bij sommige weiden - zoals die van mij - word dit door de verhuurder geregeld, dus niet iedereen heeft hier last van. Maar indd dat vergeten veel mensen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:27

onze weide is in 5 jaar nog niet bemest geweest, het enige wat ik doe is de stront eraf scheppen en wat onkruid trekken, plaatsen waar ze niet graast omdat ze daar pist rijden we af :p De elektriciteit voor rond de weide betale we idd ook :p

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:02

GaelleS schreef:

Vraag me af of je daar nog zo makkelijk over denkt als je paard tot haar voorknieen in de drek blijft staan, of alleen maar in de schuilstal en er niet meer uit wil en je er met je kruiwagens mest, water en hooi niet doorheen komt en de schuilstal niet meer uit te mesten is daardoor...

Of je paard zijn vacht dikke harde modder en stront plekken op de billen en onder de buik heeft en een uur in de wind stinkt
omdat het nergens meer schoon en droog kan liggen en dus maar in de drek of stront gaat liggen... Slaap jij dan nog lekker?

Of wanneer 3/4 van je land onder water is gelopen omdat de sloten de hoeveelheid water niet meer aankunnen...

En dit is niet overdreven of verzonnen, maar kan echt gebeuren met een natte winter en iets minder geschikt land... Heb het hier thuis de eerste winter, en andere jaren op andere plekken, ook zien gebeuren... Dan moet je wel iets achter de hand hebben!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:04

ik reken idd wel weideonderhoud, winterstukken opnieuw inzaaien, kunstmest, kalk, omheining en bloteren slepen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:29

Oei ja bij mij is het zo extreem niet :p en ik zal er wel voor zorgen dat er een droge plek is om te liggen!

Er zijn mensen die een stuk van de weide verharden, of een berg zand leggen zodat ze daar kunnen staan :) Denk dat wij het erger vinden dat het paard naar stront stinkt dan het paard zelf eigenlijk, maar ze moet ook niet opbergen kak staan eh

Heb het geluk dat de weide afhelt, dus de drek is beneden, en de rest blijft wel degelijk :p

Schuilstal is wel handig gelegen bij mij, was oude schuur aan huis gebouwd, kan er altijd geraken met kruiwagen ed :o

Wat heb je dan achter de hand eigenlijk?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:31

een stuk verharden voor de stal is zeker aan te raden, daar voer ik ook op, en dit kun je schoonhouden, wei wordt toch veel blubber.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:39

wij hebben de eerste winter noodstallen moeten bouwen in de kapschuur en de paarden 's nachts op stal gezet. Het najaar er op hebben we een deel laten bestraten vooraan bij het hek en rond de schuilstal zodat ze daar altijd droog konden staan en wij bij de schuilstal en mesthoop konden komen met kruiwagen. Dat kleine stukje zand was zwaar genoeg als het echt nat was.
En als dan het zand echt zeiknat was en bleef, dan konden we de paarden elk een droge stalruimte geven, waarvan een deel dus opgesloten in stal.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:03

Ok:p Dat is dan toch goed opgelost zeker :p