Hele vieze stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:29

Is het een inloopstal? Of gaat hij echt in de stal opgesloten worden?
Mijn verzorgpony's hebben beiden een inloopstal en staan op rubber; hebben geleerd om buiten te mesten en te plassen. Stal is hiermee alleen kwestie van bezem er door, en 1 x per jaar matten er uit om er onder te vegen.

Die hooi opslag; kan de pony daar bij, of staat het wel apart?
Wat staat/ ligt er op zolder? Vanwege stof is het niet ideaal om op de stalzolder hooi of stro te bewaren
Enne...ik ben wel benieuwd naar foto's ;)

Amalarab

Re: Hele vieze stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:23

Als je een rietdakbedekker in de buurt hebt mag je mss daar zo nu en dan een kar weghalen, reststukjes riet op de stalbodem is fantastisch! (en niet scherp)
Lekker droog, je moet het zo uitmesten als vlas. En anders vlas proberen.

noempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:52

Ik zou hem toch op stro zetten,want hooi eet hij idd op!
Kun je dat hooi niet gewoon voeren?In de wei en als hij op stal staat?

Suc6 met schoonmaken

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:29

Hier een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding
^Niet echt een hele duidelijke foto, maar het is voor het idee, de 2 deuren kunnen apart open.
Afbeelding
De deur naar het huis, in de stal.
Echt heel smerig.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:34

Getsie, ik zou mijn paardje dus nooit op hooi zetten. Als er in zijn stal hooi ligt en hij poept er een keer op word het een grote vieze klomp hooi...

Als je de stal lekker schoon wil maken en houden kun je hem eerst helemaal leeghalen, en de spinnenwebben weghalen. Dan kun je hem met een hogedrukspuit even schoonspuiten en eventueel verven als je dat wilt. :) Als je hem ook schoon wilt houden zou ik je pony echt op stro of vlas gaan zetten, dan blijft het netjes.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:34

Er is alleen zaagsel beschikbaar...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:35

Das ook goed toch, dat blijft in ieder geval al een stuk schoner als hooi.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:37

De stal is echt nooit schoongemaakt sinds hun er wonen, en de pony hebben ze pas sinds begin zomer, dus daarom ligt er hooi in.
Hij heeft er verder nooit ingestaan, dus ik heb nog geen last gehad van klompen mest enzo. ;)

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:39

ik krijg een beetje kriebels als ik de stroomkabels en stroomkast(?) zie hangen. Ik zou mijn paard ook nooit op hooi zetten maar dat is mijn mening.Hooi is om te eten, zonde ook

edit: wil je wel succes wensen met de grote schoonmaak :D

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:41

Die stroomkast is van het schrikdraad zodat je de weides kan afsluiten van elkaar, dit zit maar tussen 1 wei-gedeelte en er is verder geen stroom.

Vaak haal ik de stroom eraf, hij is al bang voor die draden en durft niet eens in de buurt te komen, dus ik vind het onnodig dat de stroom aanstaat. :o

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:44

oei, ik zag ook net die stroomkast meteen. kan daar niet een rekje omheen?

Verder zou ik het in ieder geval goed schoonspuiten met een hogedrukspuit, en dan zaagsel als vloerbedekking gebruiken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:00

ik krijg ook de kriebels van de stroomkast..ookal zeg je de stroom in de wie uit, vind het een gevaarlijk iets dat als hij er ooit in staat hij er zomaar aan kan.. ale verder..

idd alles eruit, hoge drukspuit, bezen en een spons(spons voor d deuren) en schoonmaken maar :)
erna idd als er alleen zaagsel beschikbaar is zaagsel erin, stro is duur en doodzonde, en idd het dier eet het op!

Maar als je er voor jou ogen de perfecte stal van wilt maken en eventueel verven enzo lijkt het me nogal logisch dat je eerst alles met de eigenaar bespreekt... mijn verzorgster mag vanalles indien ze overlegt en ze daar dr geld aan uit wilt geven! maar ik zou het niet op prijs stellen als ze het zomaar zou doen. (dan heb ik het niet over het schoonmaken van de stal)

is dit overgins je eerste verzorgpaardje? heb je al ervaring met paarden? (ivm vragen hoe vaak een stal schoon gemaakt moet worden enc)

iig hoe vaak je het schoonmaakt ligt aan je wensen, echter elke dag de natte plekken eruit en de mollen is wel iets wat fijn is voor een schone stal, zaagsel word vaak niet geheel leeg gehaalt. het ergste gaat eruit, de rest blijft liggen en word vaak beetje door elkaar geharkt en dan nieuwe eroverheen zodat het uiteindelijk een betere bodembedekker word en een bed voor je paard. kwa schoonmaken moet je misschien ook eens met de eigenaar overleggen want het kost hun het geld en tja het is maar net wat hun willen dat je doet.
als de pony er nooit instaat gebruiken ze het misschien als voorraad kamer van het hooi.

ik vind iig dat de eigenaren je best wat meer mogen sturen als het voor jou nog niet allemaal zo vanzelfsprekent is!

maar schoonmaken met water kan geen kwaad :D zou mn verzogrster eeuwig dankbaar zijn hihi (pas wel op met de stroomkast)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:02

oja en idd iets om dat kastje hangen (desnoods een kast zoals de meterkast ook heeft) zodat de pony er niet perongelijk aan kan, neem aan dat het pipo de shetlander is.. die is iig niet zo groot :D

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:38

Ik zou het in ieder geval zo goed mogelijk schoon maken. ik heb maar zelden zo een vieze stal gezien moet ik zeggen.

Je hebt al veel goede tips gehad van mede bokkers :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:09

Ok...duidelijke foto´s

- stroomkast en kabels zijn al genoemd; is niet bepaald veilig te noemen. Is hier kippengaas overheen te spannen zodat paardje er niet bij kan? Of een kastje omheen te maken met deurtje, om zelf er bij te kunnen?
Ook de kabels aan het plafond is nogal een risico; dit zou je zo hog mogelijk tegen de balk kunnen plaatsen, en daar kippengaas overheen. Zo kan er geen hapgraag paardegebit in gezet worden
- hooiopslag in de stal zelf is niet helemaal handig; is er een andere plaats voor? Kan er anders een wand voor gezet worden? Kans is namelijk dat pony aan zelfbediening gaat doen, wat niet handig is
- de klink op de deur zou ik zelf vervangen voor een deurknop, vanwege schuren met daarbij risico zichzelf vast te zetten of verwonden

Het losse hooi zou ik in zakken opslaan, als pony er nog nooit in gestaan heeft. Dan kan dat opgevoerd worden, is zonde om weg te gooien. Verder een kwestie van de stal leegruimen, en bezem of hogedrukspuit er door ;)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:05

Dankjewel voor de tips!

Het hooi dat op de grond lag is aan de varkens gegeven :)
Ik heb samen met een vriendin alles schoongemaakt, en als het kan gaat het hooi in een andere schuur.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:08

Wow, weet je zeker dat het echt een stal is?! Met al die electriciteit, deurklink en kabels, ik zou daar mijn paard dus echt nooit inzetten....

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:56

Ik zou stro op de bodem doen en de vieze/natte plekken + poep eruit halen wanneer je het zie. en 2x per week de hele stal uitmesten en zorgen dat hij zich niet verveelt. Spinnenwebben kun je ook weghalen he ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:06

PLaats je eigenlijk ook foto's als je klaar bent met de opknapbeurt? Ben benieuwd :D

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:11

ik zou iig tot de winter/ herfst niks in de stal leggen, gewoon goed schoonmaken en op laten drogen. Tegen de winter pas iets van stro of zaagsel erin doen, dat heeft voor nu toch geen zin en wordt alleen maar weer ves en stoffig