paard eet de hele stal compleet leeg.. help.. !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:19

Stro eten doen ze uit verveling, een paard heeft de hele dag honger. De enige manier om hem dus geen stro te laten eten is vervanging geven, dus extra veel ruwvoer bij voeren (hooi/voordroog/kuil).

Stro eten is an sich niet schadelijk. Het is laag in voedingswaardes dus dik (in de zin van overgewicht) zullen ze er niet van worden. Wel kan je vaak goed zien dat de darmen gevuld zijn, een typische strobuik. Daar is niks mis mee, in tegendeel: Goed gevulde darmen zorgen ervoor dat de darmen niet kunnen gaan draaien.
Maar in een keer te veel stro eten is niet goed, dan ligt het gevaar van verstoppingskoliek op de loer. Om dit te voorkomen moet je paard voldoende gras (is smering) binnen krijgen, of anders moet je lijnzaadolie bijvoeren. (Geen andere olien zoals zonnebloem olie omdat deze wel opgenomen worden door het paard en hij er dus dik van wordt. Lijnzaadolie poept hij gewoon weer uit)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:25

Pffffft , in augustus al een kale wei en een inregenende stal.....niet echt tof voor een paard.

Maargoed.

Is het wel echt hooi , of kuilgras of iets uit plastic ?

Het kan zijn dat er iets verkeerds in het hooi zit , een fout plantje of misschien een dooie vogel of muis o.i.d.

Niet echt een strakke actie om dan het dier te dwingen om dat hooi te eten ;)

Als een paard nu ineens hooi laat liggen en ineens begint aan stro , zelfs stro waar de pis-stro van een ander paard doorheen zit , dan zou je gewoon eens kritisch naar het hooi moeten kijken of dat wel okee is.

Zeker als een paard ook al niet fatsoenlijk kan grazen (in augustus !!) moet toch tenminste het hooi van goede kwaliteit zijn :)

XxLiEsJuHhxX

Re: paard eet de hele stal compleet leeg.. help.. !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:04

ze heeft een kale wei omdat ze geen super grote wei heeft.. majhaa beter een kaal stukje wei dan de hele dag binnen he.. ;)
de stal regent alleen 1e deel in dus als het regent staat ze gewoon droog mits ze niet met de hooft over de balk gaat hangen. ;) het hooi is gewoon goed.. !!!! zitten geen verkeerde dingen in en ook geen dode dieren.. het hooi en stro is van dezelfde lading als voor ze dit ineens ging doen...

en mensen alsjeblieft stop over het woord AUGUSTUS.. asjeblieft.. ben blij dat ze al buiten komt.. er zijn genoeg stallen waar een paard nooit de wei op komt.. !! ;) daar hoef ik geen advies over want andere mogenlijkheid is er niet.. de eventuele andere optie zou een shet erbij zetten in de wei. dan staat ze neit alleen maar betwijfel of het invloed heeft op het stal gedrag.. ;)
en dames dames dames.. als ze geen hooi eet waar niks mis mee is.. dan kan ik niet meer hooi gaan geven.. overigens heb ik een hoeveelheid hooi wat ze krijgt die besproken is met een veearst en iemand die er veel verstand van heeft.. !!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:14

Het feit dat er ook "genoeg" paarden zijn die nooit op de wei komen wil niet zeggen dat jouw paard daarom ook maar niet naar buiten hoeft he?

Wat is "geen super grote wei"? Over hoeveel (vierkante)meter spreken we dan als ik vragen mag?

Tja sorry, maar in augustus kan een paard nog makkelijk naar buiten. Pas als het november is en je hebt een omheind woestijntje (dan wss een modderlandje) kan ik je begrijpen.

Het is het beste voor een paard om continue bij het ruwvoer te kunnen. Hoeveel hooi voer je nu?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:14

Als je denkt dat ze min/vit te kort komt, zou je een supplement kunnen bijvoeren. Hoofdzaak is dat je de verveling weg gaat nemen, dit kan door goed kwalitatief hooi te gaan geven, eventueel in een fijnmazig hooinet zodat ze er langer mee bezig is.

Zoals eerder gezegd, wat stro is niet erg, maar teveel is ook niet goed. Je zou over kunnen gaan op rubbere stalmatten, dan heb je in principe geen stalbedenking meer nodig, aangezien deze de schokken dempen. Hierover zou je een hoeveelheid stro kunnen leggen wat ze wel mag opeten, wat stro eten is ook heel normaal.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:20

Ik zou niet zomaar een supplement gaan bijvoeren :n Eerst dan maar eens bloed laten trekken om te kijken of er uberhaupt tekorten zijn.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:24

Mijn paard heeft het 2 maanden gedaan op een stal waar hij het niet naar z'n zin had.
Ik ben daar zsm weggegaan en nu met veel naar buiten 8 mnd wei en 4 mnd paddock met vriendjes in de winter doet hij het niet meer. Hij is tevreden met alles. Het zit gewoon tussen de oren, dus daar moet je naar opzoek.....

En je opmerking van : majhaa beter een kaal stukje wei dan de hele dag binnen he..

Tja is net zoiets als tegen een ondervoed Ethiopisch kind zeggen dat ie blij moet zijn met 1 maaltijd per dag omdat anderen niks hebben;)

Beter iets dan niets idd, maar dat maakt het niet een goede oplossing zegmaar

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:26

Als het dier weinig hooi/gras binnen krijgt, zit het er wel dik in dat zo'n dier te weinig vit/min binnen krijgt. Brok vult wel wat aan, maar hooi is toch wel heel belangrijk. Persoonlijk denk ik dat een compleet vit/min niet zoveel kwaad kan, alleen maar dingen aanvult, mochten er te korten zijn.

Ik geef het ook niet zomaar, maar in deze situatie zou ik er toch wel over nadenken, als is het maar voor tijdelijk, tot ze weer voldoende ruwvoer tot zich gaan nemen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:29

Focussed daar ben ik het zelf ook mee eens. ik ga niet zomaar ineens wat bij voeren. haar weitje is denk ik ong 60x50 meter.. en nogmaals.. ze staat niet op stal de hele dag.. !!

overigens kan ik gewoon echt neit zien waarom ze nu ineens stro gaat vreten terwijl ze dat nog nooit eerder heeft gedaan..

de hoeveelheid hooi.. najhaa dan gaan we dus over op een beschrijving. 2 maal daags bijna een volle krijwagen.. dus gewoon absoluut niet weinig.. ;) dus nogmaals ze krijgt niet teweinig hooi..
Laatst bijgewerkt door XxLiEsJuHhxX op 04-08-10 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:31

Tja , sorry , maar het is gewoon erg triest als een paard nooit buiten komt , dat is toch niet de situatie die je wilt voor een paard ? Nu staat de jouwe slechts 1 klein stapje boven een situatie van een paard dat de hele dag op stal staat....je mag best iets beters nastreven hoor :)

Is veel fijner voor het dier als hij tenminste lekker wat kan grazen.

Maargoed , als je dit zo prima vindt dan moet je dat verder zelf weten , het is ook niet slecht , maar alleen ene beetje jammer :)

Maar vind je het zelf niet gek dat een paard dat altijd goed hooi eet en van zij stro af bleef , nu ineens hooi laat liggen en zijn stal helemaal leeg eet ?

Dan is het logisch dat er iets niet goed is met het hooi.

Heb je het al eens goed bekeken ?

Het klinkt nu namelijk alsof je domweg zegt dat er niks aan kan mankeren , zonder dat je echt even gekeken hebt.

Wij hebben op stal ook wel eens een groot pak in plastic gewikkeld hooi gehad dat er keurig uitzag , harststikke mooi hooi , rook lekker , ook 1 baal van een grotere partij waar geen enkel probleem mee was , maar mijn paardje vond het duidelijk niet lekker.

Als ze niks anders kreeg dan at ze het wel , maar ze reageerde er veel minder enthousiast op dan anders.

Ik ben haar toen hooi van een andere partij gaan geven en dat at ze wel weer gewoon goed. Paard van de staleigenaar kreeg echter nog steeds uit die grote baal , en op een gegeven moment begon die verlammingsverschijnselen te vertonen.

Kon zijn hoofd zelfs niet meer optillen.

Dat bleek dus door dat hartstikke mooie hooi te komen , middenin de baal had waarschijnlijk een muisje gezeten.

Dat lijkje gaat dan broeien en raar doen , en de hele baal wordt hierdoor aangetast.

Kan bij iedereen gebeuren.

Ik zeg niet dat dit hier aan de hand is , maar je paard eet in plaats van zijn hooi liever vies stro op , dat zegt genoeg over de kwaliteit van het hooi in principe ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:33

100mx50m is echt groot in vergelijking wat ik heb. Ik heb een weitje van 20m x 15 m (ivm peesblessure). En door steeds een de helft af te zetten staat ze constant te grazen en is het absoluut geen zandweide. Jou zou dat helemaal voor elkaar kunnen krijgen aangezien je weide veel groter is dan de mijne :j Je hebt enkel prikpaaltjes nodig, wat jerrycans of sproeisysteem voor wat bewatering en geduld :j

Zou je je hooi niet kunnen laten testen, misschien om te achterhalen of er iets in zit wat niet goed is? En als dat niet zo is, waarom begin je niet met een andere baal te voeren? Dan maar 1 weggooien..

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:36

ik denk dat de meeste mensen hier ook niet zeggen dat je paard de hele dag op stal staat. Alleen als de oorzaak niet medisch is en dat zul je dus moeten uitsluiten, dan kan 't dus tussen de oren zitten, of het hooi is niet goed idd

Als het tussen de oren zit, is het paard niet tevreden en zul je dus kritisch naar de wijze moeten kijken hoe je paard gestald staat, voeding, wat ze doet aan beweging e.d. Toch?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:41

van de baal hooi eten 20 paarden. geen enkel paard doet er moeilijk over alleen die van mij.. het ligt dus gewoon echt niet aan het hooi.. we kijken elk pak zorgvuldig na als het open gaat en merken het wel als er wat fouts in zit.. het hooi is van de zelfde lading en ze doet nu dus al meer dan 1 hooibaal zo..

de staleigenaar wilt niet zaaien of nog meer afgezette stukjes hebben dus zaaien is niet mogenlijk.. ik heb 1 stukje van 20 bij 20 af gezet daar staat wel een beetje gras op nu door water te sproeien enz. daar komt ze dus ook elke dag eventjes op.. en ook als de grote weides leeg zijn. ( die paarden al naar binnen zijn gehaald door de eigenaren ) mag ze daar ook op.. maar dat is dan nooit meer als een uur..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:42

kim_bjorn schreef:
Als het tussen de oren zit, is het paard niet tevreden en zul je dus kritisch naar de wijze moeten kijken hoe je paard gestald staat, voeding, wat ze doet aan beweging e.d. Toch?

tjha dat met voer dat vraag ik dus al de hele tijd.. hooi is echt genoeg en is goeie kwaliteit.. dus de brokken moet ik daar dan wat aan veranderen of wat.. ??

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:17

( Ik heb een vervelend off topic bericht en wat reacties daarop verwijderd, bedankt voor de tems! )

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:17

Ik zou zelf niet meteen iets aan de brokken veranderen.

Ik zou eerst zelf kijken wat je kunt doen aan bijvoorbeeld gezelschap voor het paard als ze in haar paddock staat en dingen die zij overdag te doen heeft.

Vb: Ik weet dat mijn paard een gezelschaps dier is die soortgenoten super belangrijk vindt. Alle paarden zijn dat natuurlijk, maar hij heeft het net wat meer. Verder kan hij niet tegen hele drukke paarden naast zich op stal. Hij heeft dus hele rustige buurmannen. Verder moet hij heel veel naar buiten en moet hij veel beweging hebben. Als hij al die dingen niet krijgt, wordt hij heel vervelend. En vrat bijvoorbeeld zijn stal helemaal leeg die 2 maanden dat ik op een andere stal stond.

Dus kijken naar wat je paard gelukkig maakt en dat ze goed in haar vel zit om het maar even zo te zeggen ;)
Want ik denk dat dat het probleem is, dit is meestal het probleem als paarden dit soort dingen doen.

Maar om iets medisch uit te sluiten, dat ze het doet door bepaalde tekorten oid, zou je een dierenarts kunnen laten komen die haar bloed nakijkt.
Ik zou niet zo snel van brokken veranderen of van de hoeveelheid broke.d, als je niet precies weet of dat het probleem veroorzaakt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:50

mijn paard stond in een container waar ze eerst door 2 ramen naar buiten kon kijken maar we hebben het zijraam dicht moeten maken van de winter omdat ze te erg op de tocht kwam te staan. ze vond het niet leuk in die stal stond dan ook vanaf 's ochtens 5 uur tegen de stal te slaan tot om half 7 ze der eten kreeg en naar buiten mocht. met gevolg dat ze de contaier kapot heeft geslagen en een wond aan haar kroonrand kreeg ( we hadden al een dikke mat tegen de deur gehangen zodat het zou dempen zodat ze zich neit zou verwonden aan haar pezen e.d. toen ze dat wel kapot had gekregen zijn we genootzaakt geweest eens stukje van haar stal af te zetten zpdat ze niet meer vooraan kwam. ze werd een stuk rustiger maar ik vond dat tptaal geen fijn beeld.. ook met de zon van laatst werd het een woestijn tempratuur in der stal. en ook in haar weitje had ze geen beschutting ( in de andere weides allemaal ook niet ) daar werd ze niet lekker van dus moest ze overdags op stal.. ze is toen in de stal gegaan waar ze nu staat.. ze ging toen 's ochtens rond 10 uur naar binnen en rond 5 uur weer naar buiten.. in die paar uurtjes vrat ze dus en der hooi en der stro compleet op.. en ook op de wei vrat ze der hooi op.. toen het weer war minder warm werd heb ik het weer om gedraait mede omdat ze samen met der vriendje waar ze toen mee buiten stond waren begonnen aan de weipaaltjes te knagen ( dat heeft ze 1 keer gedaan daarna niet meer ) toen is ze dus weer overdags naar buite gegaan en 's nachts binnen.. sinds ze in die stal stond stond ze altijd weer met der oortjes naar voren over der balk te kijken en was ze in het algemeen weer vrolijker als in de container. ze heeft 2 rustige buurmannen die der met rust laat zodat ze niet boos word ofzo.. ze heeft een liksteen in der stal hangen waar ze niks mee doet.. zo verder is ze echt vrolijker en fijner en blijer geworden sinds ze op die stal staat.. alleen het stro eten is gewoon een probleem..

als ze op der weitje een maatje heeft zou ze daarvan minder stro kunnen gaan eten.. ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:54

Je zegt dat ze haar hooi laat liggen en haar stro opeet?
Dan zou ik voor een betere kwaliteit van hooi gaan!
En ik begrijp dat ze ook alleen staat? Dan zo snel mogelijk een vriendje of vriendinnetje erbij zetten!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:03

XxLiEsJuHhxX schreef:
waarom ze op stal staat heeft duidelijke redenen omdat ze op zand staat op de wei overdag en ik geen zandeter wil.. ;) trouwens er zijn genoeg paarden die nu nog dag en nacht binnen staan dus ze mag al blij zijn dat ze bij mij lekker overdag naar buite kan.. ;)
Amalarab: vind je reactie beetje nutteloos.. ;)

andere stalbedekking is niet mogelijk. haar stal regent flink in en de bodem is er niet geschikt voor.. ze heeft al een aantal rubberen matten in de stal liggen dus daarom heeft ze ook aanzienlijk minder stro in de stal.. ze heeft ook een tijd op een andere stal gestaan daar stond ze ook op zaagsel dat beviel prima idd.. maar in deze stal niet mogenlijk helaas.. :(
ik had ook gehoord van graasmasker.. maar kunnen ze daar dan niet toch nog mee eten.. ??
en iets over eht stro spuiten.. ? wat voor dingen.. ? want ben bang dat ze dat eerste keren toch nog op eet en dan moet het natuurlijk niet schadelijk zijn.. ;)
ik ben ook erg bang voor koliek daarom dat ik het hier plaats..

Samen met dat shetje 24/7 buiten zetten, met extra hooi. Denk dat je paard dan een stuk gelukkiger is, én ze eet geen stro meer op, en door een maatje én genoeg hooi, gaat ze echt geen zand eten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:12

tjha ik ben dan bang dat ze weer de palen gaat knagen.. zowieso vind ik het kolder om der 24/7 buiten te zetten en ook voor stal te betalen en dan nog niet mee genomen dat het niet mag op die stal.. shetten wel maar paarden mogen niet dag en nacht op de wei..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:14

Oh dus het mag helemaal niet op die stal? Anders had ik haar allang lekker buiten laten staan, denk dat ze zich daar een stuk meer vermaakt dan op die paar vierkante meter.
Ik zou toch meer hooi voeren, evt. een ander soort hooi proberen, misschien vind ze dit hooi nu niet lekker meer (kan natuurlijk), en vind ze het stro lekkerder.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:19

ja dat zou kunnen.. dat ze het hooi niet meer lekker vind.. maar eerder at ze ook gewoon der hooi ook op maar ook het stro..

maar mischien een hele rare vraag.. maar een maatje op de wei hoe beinvloed dat heer gedrag op stal.. ?? haar weitje grenst aan 2 andere weides waar ze gewoon contact heeft met andere paarden..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

Dat soort dingen zou je alleen kunnen gokken ;)
Het zou bijv. kunnen dat ze alleen op de wei zich verveelt, en in de stal ook. maar in de wei ligt geen stro wat ze op kan eten, in de stal wel.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:25

maar ze staat al dik 2 jaar alleen.. en juist nu ze op stal weer contact met ndere krijgt begint het ik zou best kunnen snappen dat ze zich verveeld op de wei.. maar op stal ze heeft altijd 's nachts binnen gestaan en een tijdje overdags binnen en 's nachts buiten en nooit heeft ze zoiets gedaan.. ze heeft wel nijgingen om als ze zich verveeld op de stal dat ze heel veel water gaat drinken dat deed ze soms in de container.. maar stro vreten nog nooit.. overigens heb ik net gehoord dat ze nu afgelope nacht wel weer gewoon der hooi op had gegeten maar ook weer de hele stal stro leeg..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:27

Dan denk ik toch dat ze te weinig hooi krijgt?
Waarom voer je haar voorlopig niet het dubbele voor in de stal, kijken of het werkt.
Proberen kan geen kwaad toch?