Tips over wat gevaarlijk kan zijn voor je paard :

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:40

bij veulens zorgen dat de hoeven niet onder de staldeuren, wanden terecht kunnen komen dus voldoende stro

Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:08

Sugarmiss"]
[quote="pinopaard schreef:
Een veulen nooit met halster op stal zetten. Bij volwassen paarden moet je overigens ook altijd goed opletten wanneer je ze met halster op stal zet. Ze kunnen ergens achter blijven hangen en het kan echt een bloedbad aanrichten..

In een veilige stal met vlakke wanden kan een paard nergens achter blijven hangen.
[/quote]

Jawel: aan hun eigen achterbeen, even oortje krabben, beentje vast in halster, loopt 9 van de 10 keer fataal af(nek/beenbreuk) en gebeurd vaker dan je denkt!!groetjes friesje

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:11

wenny schreef:
Nooit je paard aan een te lang halster touw vast zetten
Toen ik nog jong en erg onervaren was had ik mijn verzorgpony aan een te lang touw gezet de pony ging met haar hoofd naar de grond komt weer omhoog met haar hoofdvoelt dat ze vast zat en begint te rukken
gelukkig brak het halster touw
dus let op met vast zetten

Dat is ook een mogelijkheid,maar je hebt ook paarden(zoals de mijne dus)die de voorbenen over het touw weet te gooien zodat z'n hoofd tegen de borst word getrokken.Gevolg hij probeerde los te komen door te steigeren.Voor hem liep het goed af omdat ik het touw los kreeg(kreeg hem bijna niet eens los),maar ik liep een hersenschudding op doordat ie met z'n hoeven op m'n hoofd terecht kwam.
De tip die ik eigenlijk dan nog erbij wil geven is dat je het halstertouw ten alle tijden met een veiligheidsknoop moet bevestigen zodat je hem op tijd los kan trekken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:31

Ik heb een halster van Kalvakade, die bovenaan (achter de oren) én de neusriem, elastiesch is! Als ze daar met een been (bij het kabben) achter blijven hangen (of aan iets anders), kunnen ze door het elastiek, zelf hun hoofd uit het halster bevrijden! Op de poetsplaats moet je ze juist niet met dit halster vastzetten!! Als ze dan schrikken en gaan hangen, kan het halster ook afschieten, met alle nare gevolgen van dien.
Hooinetten in de box zijn imo ook levensgevaarlijk!! Een stalgenootje van mij, hing altijd zo´n net in de box, omdat haar paard dan ´s nachts langer met z´n hooi bezig was.
Totdat we een keer ´s ochtends op de stal kwamen en het paard met 1 been in het net hing Lips are sealed !! Gelukkig waren we er op tijd bij en konden het net lossnijden, zonder dat het paard er iets aan over heeft gehouden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:56

Friesje"]
[quote="Sugarmiss"][quote="pinopaard schreef:
Een veulen nooit met halster op stal zetten. Bij volwassen paarden moet je overigens ook altijd goed opletten wanneer je ze met halster op stal zet. Ze kunnen ergens achter blijven hangen en het kan echt een bloedbad aanrichten..

In een veilige stal met vlakke wanden kan een paard nergens achter blijven hangen.
[/quote]

Jawel: aan hun eigen achterbeen, even oortje krabben, beentje vast in halster, loopt 9 van de 10 keer fataal af(nek/beenbreuk) en gebeurd vaker dan je denkt!!groetjes friesje
[/quote]

Als het halster goed vast zit (dus strak om het hoofd) kan er geen hoef tussenkomen. Ook met Breakaway halsters is dit te voorkomen.
Overigens ben ik geen voorstander van halsters aan op stal.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:28

Tess schreef:
Hoewel dit "geval" wordt aangeprezen om hangerige paarden mee vast te zetten, NIET doen!
Ik heb eens gezien dat het rubber gedeelte plotseling klapte en door de enorme rek van het rubber kreeg het paard de musketon als eenkatapult terug op zijn oog.
Het gevolg was dat het dier zich helemaal niet meer liet vastzetten.

Afbeelding

Waar precies is het dan geknapt? Aan de kant van het hoofd?

Mij lijken het eigenlijk fantastische dingen. Ze zijn oersterk (misschien was die andere rubber verzuurd ofzo?), alleen moet je ze wel vast maken met een strotouwtje ergens tussen het hoofd en de muur. Ik vind ze veilig voor hangers. Maar misschien ben ik wel heel gevaarlijk bezig?

Boeiend onderwerp trouwens *LOL* .

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:20

Tja, ik vind dit dus echt hele enge dingen, als het paard gaat hangen rekt het rubber steeds verder en verder uit tot het op een gegeven moment knapt en dan schiet het dus met een rotgang weer terug, vaak tegen het hoofd van het paard.
In mijn ogen ROTdingen.
Wel te gebruiken als tijdelijke "stalafsluiting", daar waren ze in eerste instantie ook voor bedoeld denk ik.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 12:26

fabienne schreef:
Nooit de bovendeur op een kier laten staan. Heb het zelf ooit meegemaakt dat een paard haar hoofd er door stak, toen weer achteruit ging en de bovendeur mee terug trok en zo zichzelf klem zetten tussen bovendeur en kozijn!!!!!!! Als ze dan gaan hangen/trekken kunnen er vreemde dingen gebeuren!

Aaaaaaai ... dat durf ik wel 's te doen als het regent en het van uit de richting van de staldeur is. Niet meer doen dus!!!!! Zo zie je maar ... zo is mogelijks een ongeluk vermeden Knipoog WAARVOOR DANK

Verder staat het aangehaald over het gebruiken van een handvat op de staldeur, ik heb zelf een oversized schuifslot met handvat ... en alwaar moet ik de tipgever bedanken. Dat zal schroeven worden vanavond, maar een risico meer terug weggenomen!!!!!!!!!

Deze van het gevangen beentje in een hooinet heb ik zelf ook meegemaakt. Het zag er erg eng uit, en het arme veulen lag daar maar met 'r beentje in de lucht, gelukkig vrij rustig, maar door de neerwaartse druk van 'r lichaamsgewicht kon ik 'r toch niet bevrijden. Ook ik heb 'r moeten lossnijden ...

Het risico van halsters is dan weer eentje die moeilijk ligt bij sommige mensen. Ik vraag me af of er mensen zijn die zo'n koeieband gebruiken op de wei in de plaats van een halster. Dan kan je je paard vangen en is het hele ding toch niet rond z'n neus. Hoe zit het met deze dingen en de risico's?

Ik moet zeker en vast de "deelnemers" op dit toppic al bedanken voor de fantastische tips ....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:45

Je zou natuurlijk ook gewoon je paard op kunnen voeden.
Ik weet wel dat dat veel tijd en moeite kost, maar het loont dus duidelijk.

pinopaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:31

Ik vind niet dat dit iets met opvoeden te maken heeft.
Ongelukken zitten in een klein hoekje...
Dat een veulen met zn been in een hooinet vast komt te zitten, dat ze blijven hangen aan hun halster in stal of in de wei, dat ze klem komen te zitten tussen de deur... het zijn dingen wat niet met opvoeding af te leren is.
Het zijn vaak de 'goedbedoelde' invloeden van buitenaf, maar die dus ernstige gevolgen kunnen hebben

Lilly97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:24

Prikkeldraad als omheining kan heel gevaarlijk zijn voor en paard! 2 jaar geleden had Lilly een diepe snee in haar spronggewricht door prikkeldraad wat ertoe geleid heeft dat ze twee weken op de paardenkliniek moest staan. Gelukkig hebben we haar naar een andere wei verhuisd waar we een eigen heining konden kiezen en maken. Wit koord waar stroom op kan.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:16

Zorgen dat altijd de staldeur goed op slot zit..
En daarbij het voerhok ook...

Ik heb een pony meegemaakt waarbij de stal met een haakje dicht was en die pony heeft tege de staldeur aangeschopt, deur ging open en heeft een hele zak brok op Lips are sealed
Naar de kliniek hij had erge koliek en heeft het niet gered Huilen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:26

Lilly97 schreef:
Gelukkig hebben we haar naar een andere wei verhuisd waar we een eigen heining konden kiezen en maken. Wit koord waar stroom op kan.

Ook dit is niet 100% veilig.

Bij een afrastering met alleen stroomdraad ben ik een voorstander om op de onderste draad geen stroom te zetten.
Mocht een paard nu gaan rollen dicht bij het draad en hij komt met zijn been rond het draad dan zal hij nu niet in paniek blijven trekken omdat er stroom op staat.

IMO bestaat er geen 100% veilige omheining. Iedereen kan wel vertellen van een situatie waarin het hekwerk niet veilig bleek te zijn.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:32

Tess schreef:
Tja, ik vind dit dus echt hele enge dingen, als het paard gaat hangen rekt het rubber steeds verder en verder uit tot het op een gegeven moment knapt en dan schiet het dus met een rotgang weer terug, vaak tegen het hoofd van het paard.
In mijn ogen ROTdingen.

Vind ik ook! Wij hebben eens op advies van een ruiterwinkel zo'n ding aangeschaft voor een pony die altijd ging hangen....Het ding knapte ook met een rotklap dat de pony op de loop ging, met dat ding al zwiepend om haar hoofd heen en weer, de straten van Heeze in. We hebben met de auto achter haar aan moeten rijden totdat we haar gelukkig konden vangen...gelukkig niks ernstigs gebeurd, maar je weet nooit..... ze heeft zich overigens nooit meer vast laten zetten...dat ding is de druppel geweest... Frusty

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:04

wenny schreef:
Nooit je paard aan een te lang halster touw vast zetten
Toen ik nog jong en erg onervaren was had ik mijn verzorgpony aan een te lang touw gezet de pony ging met haar hoofd naar de grond komt weer omhoog met haar hoofdvoelt dat ze vast zat en begint te rukken
gelukkig brak het halster touw
dus let op met vast zetten

heb ik ook gehad!! echt dood eng! gelukkig had ik een paardknoop gemaakt zonder het uiteinde er doorheen te halen, dus konden we het touw nog losrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:08

ikke schreef:

Maar dan nog...

Zelf heb ik ook wel eens iets stoms gedaan en ik zal het nooit meer doen, het was het volgende... Op de stal waar ik stond was er voor elke stal een ring om je paard vast te zetten, dat was handig. Er hing ook een kapstokhaak waar je je halster of hoofdstel aan kon hangen, dat was ook reuze handig. Mijn paard stond vast voor zijn stal en er hing op dat moment ook een halster aan die haak. Meneer werd een beetje ongeduldig en ging schrapen en op een of andere manier kwam zijn been in het halster terecht. Op dat moment was ik aan het andere eind van de stal bij mijn kast, ongeveer 25 meter verderop, ik zag wat er gebeurde en ik zag ook dat hij wilde gaan hangen. Al ho-braaf zeggend ben ik heel snel naar hem toe gerend en wonder boven wonder bleef hij op mij wachten, ging niet hangen en liet mij zijn hoef uit het halster tillen. Tja, toen heb ik dus wel even staan shaken en op mezelf staan schelden (in gedachten). Het halster waar hij in vast zat was gewoon een nylon halster en die zijn helaas heel sterk, dat halster had ik dus niet los kunnen maken ook nog omdat het om de haak heen zat. De enige kans om los te komen was dus geweest dat de haak uit de muur was gekomen... gelukkig heeft hij het niet uitgeprobeerd. Het liep goed af, maar ik had weer wat geleerd, er hangt dus niks meer voor mijn stal onder boeghoogte en als dat toch nog te laag blijkt, dan heb ik nog wel iets om mee te snijden onder handbereik.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:20

Ik heb geen tips... maar ik wilde even kwijt dat die 1e foto onwijs zielig is Verdrietig

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:09

Vooral NIET je paard met zadel op alleen in de stal laten staan omdat je nog even snel wat moet pakken.
In DEURNE notabene kwam een paar vast te zitten met zijn onderkaak in de stijgbeugel. Gelukkig liep er iemand rond met een scherp zakmes, die heeft de riem doorgesneden en zo erger voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 00:45

wat een vrezelijke foto zeg, ik heb ook geen tips, maar ik denk ook dat je met pech te maken kan hebben, want vaak gaan dingen ook goed, zoals met een halster in de weide, maar let dat n op dat ie zich niet kan schuren.
Een paard blijft een paniek en vluchtdier, dus hetheeft totaal niks met opvoeden te maken.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:17

Ik was laats 's avonds nog wat aan het drinken op een stal doen wij beneden een heleboel kabaal hoorden Wij naar beneden rennen en daar aangekomen zagen we dat het paard nog netjes (verstijfd) in zijn box stond, maar dat het schot er uit lag.

Wat was er nu gebeurd: Dat paard had een halster op in zjin stal en stond met zijn hoofd door de hoofdopening in het schot. Toen is hij waarschijnlijk ergens vast komen te zitten en is vervolgens heel hard zijn hoofd omhoog gaan trekken.

Die schotten zaten aan de zijkant vast op een soort pennen (je weet wel, schot heeft een oog dat over de pen heen valt, en dat zit dan zo vast). Maar boven op die pen zat geen 'begrenzer' dus dat paard had de staldeur van die pennen afgetild.

Het is dus verder goed gegaan, paard was nog heel en de staldeur ook, maar dat had dus heel anders af kunnen lopen.

Controleer dus hoe je staldeur vast zit en of je paard deze niet van zijn ondersteuning af kan tillen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:29

Wat je ook niet wil doen is je paard aan een boxwand vastzetten die niet verankerd is. Paard gaat hangen en trekt echt de hele boxwand eruit. Ravage niet te overzien...Dus altijd kijken waaraan je je paard vastzet. En of het verankerd is in een stevige muur of in de grond.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:58

ikke schreef:

Verward

Ik snap heus wel dat er ongelukken gebeuren die met een onopgevoed paard te maken hebben, maar ik denk dat het gros van de ongelukken toch gebeurd, doordat de mens ergens een foutje gemaakt heeft !!
Hoe goed je je paard ook opvoed: het is en blijft een vluchtdier Scheve mond ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:06

Voor hangende paarden zijn er ook looptouwen met rubber erin, heel veilig dus. Als het rubber zou knappen, zit het nog "in" het touw en schiet er niks richting paard.

Tip: zet nooit een emmer met hengsel eraan bij je paard in de stal of wei. Wanneer de emmer leeg is en het paard ermee gaat "rommelen" kan het met een voet tussen de hengsel komen. Ik heb een paard mee gemaakt (op een manege) die in paniek tegen de muren vloog en zijn neus brak.

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:14

Handig zo'n halster. Waar zijn ze te koop? Mijn paard staat altijd met halster op de wei omdat hij een vliegen frontriem draagt. Dit omdat hij 1 blind oog heeft wat nogal prutterig is en waar dus altijd enorm veel vliegen inzitten.
Nog een tip: doe geen vliegendeken om op de wei. Ik had dit wel gedaan maar mijn paard is gaan rollen met zijn deken om en bleef met zijn been in een gesp hangen met als gevolg de vliegendeken aan gort en een enorme jaap in zijn been. Overigens kan ik niet met zekerheid zeggen dat de vliegendeken de oorzaak was, maar het is het enige wat ik kan bedenken.
AfbeeldingAfbeelding

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:57

Ik had net mijn paard gehuurd werd tie verhuisd naar een andere box maar zn buurman was heel vervelend aan het doen die gooide telkens het bovenduurtje met zijn snuit tegen mijn paard aan hij kon niet normaal vast gezet worden want hij was kapot dus onze stalhouder weetje wat ik doe het vast met een stro-touwtje...

nooit meer gedaan want mijn paard had zich dus bijna opgehangen dus hoe die het voor mekaar had gekregen weten we nog steeds niet maar hij had een flinke jaap in zijn gezicht en het bovenluik is gewoon netjes weer gemaakt maar wel schrikken hoor!!