Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:51

Omdat veel mensen alleen aan zichzelf denken en niet aan het paard ;) Mijn paard staat niet 24/7 buiten omdat alle paarden savonds naar binnen gaan. En om mn paard nu alleen op de wei te laten staan is ook niet echt een goed idee ;)
Alle maneges in de buurt staan vol en ik snap niet waarom. Bijna geen weidegang, donkere boxen, maar wel ruime binnenbakken en uitgebreide kantine.. Bij ons is het niet luxe, naar wel gezellig. Lichte stallen, zomers van 7 tot 10 (savonds) buiten, swinters van 9 tot 4, goede buitenbak en een mini kantine.. Ik vind het prima en mn paard heeft het goed ;)

(spelfoutje ;))
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 31-07-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:10

Mijn paarden staan soms 24/7 buiten 's zomers, maar soms haal ik ze ook voor de nacht naar binnen. In de winter komen ze een paar uur per dag met de anderen in de bak en als de grond bevroren is dan mogen ze ook in de wei.
Er is een 20 x 40m buitenbak en daarachter een 20 x 20m longeerbak. Betaal 165 euro per paard incl. hooi (excl. brok en vloerbedekking).

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:17

_Mel schreef:
Omdat je dan 2 binnenbakken, 4 gedraineerde buitenbakken en een stapmolen hebt.
Hier in de buurt zijn ook paar van die luxe stallen, hebben ook een enorme wachtlijst. Met een postzegel aan weidegang en 4 paddocks voor stuk of 50 paarden.
En daar betaal je dan 350/375 voor haha.

Vind ik echt 500x niks. Voor de ruiter misschien fijn, maar voor het paard echt verschrikkelijk.

Ik vind dit zo zielig , is bij ons ook een stal waar je je paard in de wei [ eigenlijk padock want gras staat er niet ]
mag zetten maar je moet er wel bij blijven en maximaal een uur , want dan wacht de volgende alweer , sociale contacten worden zoveel mogelijk vermeden , daar krijg je maar blessures van , dan mogen ze weer op de vreselijke stal zich 23 uur vervelen , en het gekke is dat die mensen zeggen dat ze van hun paardje houden .
En vooral dat het paardje de stal juist leuk vind , en eigenlijk helemaal niet buiten wil , zo afgestompt zijn ze al
1 uur per dag in een wei zonder gras en vooral zonder soortgenoten , om te huilen ;(

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:19

Cassidy schreef:
StableEnable schreef:
Wij staan op een zeer complete stal. Echt alles wat wenselijk is en gerund door mensen met verstand van paarden. 24/7 weidegang willen wij zelf niet, maar in deze periode gaan de paarden van 09.00 tot 16.00 uur naar buiten en als het echt niet meer kan op de wei dan zijn er paddocks en stapmolen. Sommige paarden halen we zelf eerder binnen omdat nou eenmaal niet ieder sportpaard gebaat is bij lange weidegang. Zowieso is het per paard verschillend hoeveel weidegang goed is. Geen dag geweest afgelopen winter dat de paarden niet een paar uur buiten waren. Wij zijn super tevreden!

Helemaal mee eens, niet ieder sportpaard is gebaat bij 24/7 weidegang. En daar moet je ook voor uit durven komen.

Idd. maar het bevreemd mij dat je daarvoor moet 'durven uitkomen...'
kijk naar je paard en naar zijn/haar bioritme (en paarden zijn al zo lang gedomesticeerd dat je echt niet meer hoeft uit te gaan van hun natuur. of doe ook je honden, cavia's, konijnen en katten weg naar het bos...)
wij hebben zo'n 8 á 9 paarden op stal. de een gaat onbeperkt naar buiten, de ander is het na een halve dag zat. Wij hebben er ook twee die er zéér veel waarde aan hechten rond de middag op stal een uurtje te slapen, dus die haal ik eind ochtend binnen, dan eten ze muesli en dan gaan ze ff lekker tukken. Dan een uurtje nadat ze zijn opgestaan trainen.
En als ik nog moet sporten of werken, dan moet ik niet met 30 graden een dag aan het strand gaan liggen... geheid dat ik me dan niet meer tot sporten of werk kan zetten.
Ik werk gemiddeld zo'n 12 uur per dag. Onze sportpaarden 1 1/2 uur. daar moet je de omstanigheden aan aanpassen en dan is 24/7 op de wei echt niet altijd de beste optie.
Maar wel de goede omstandigheden! Dus afwisseling in wei, werk, stappen en comfortabel slapen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:21

De reacties in dit topic zijn doorgaans toch van recreatieruiters, de top in de dressuur of de springsport ga je hier toch niet tegenkomen.
Dus ken dit topic de waarde toe die het verdient...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:24

Stalenable, precies, elk paard heeft zijn eigen ideale mix van buiten staan en op stal verblijven.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:20

Inderdaad, voor ieder paard verschillend. Mijn paard komt ook de hele dag buiten maar als het echt hard regent staan ze toch echt voor het hek of ze aub naar binnen mogen...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:23

Ik denk, omdat bokt niet zo groot is als alle ruiters in nederland. Wel een groot deel, maar lang niet iedereen antwoord hier op bokt.
Het is een grote groep op bokt, die het wil, maar ik denk dat de groep buiten-bokt groter is hoor. De mensen die voor luxe gaan. :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:27

Luxe stalling :? Was da :=

De stallen bij ons zijn oud, gammel maar wat hebben ze het goed :D
Wij hebben een longeerkraal op stal maar geen rijbak.
Daarvoor moet je lid worden van de vereniging, binnenbak tegenover de stal en buitenbak nog geen 5 minuten stappen :+

Mijn paarden krijgen kwaliteit kuil en hooi.
Er wordt echt gekeken naar mijn paarden :j
In de zomer weidegang in de winterperiode is dit niet mogelijk!
We proberen ze dan wel elke dag een uurtje zelf in de longeerbak te zetten naast de andere arbeid die ze moeten verrichten :j

Overigens staan mijn paarden nu 24/7 buiten.
En mijn oude wedstrijdpaard vind er geen drol aan ;) die wil echt graag zijn stal in s' avonds *D
Dus niet ieder paard vind 24/7 weide leuk!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:39

Waar ik stond betaalde ik 285 per maand incl voer,mesten en zadelkast. Kon dan gebruik maken van twee grote binnenbakken, één kleine binnenbak en een mega grote buitenbak met springfacaliteiten, twee longeercirkels, twee wasplaatsen en solarium. Het nadeel was alleen dat er bijna elk weekend wedstrijd was waardoor je dan soms weinig ruimte had om te rijden of je soms niet kon rijden omdat er hele grote evenementen waren. Verder kon je een eigen stukje land huren of je paar in een algemene wei doen echter als je m in de algemene wei deed kon dit alleen van pinksteren tot ongeveer half oktober.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:52

Heb ca 2 jaar geleden alle luxe ingeruild, voor stal met 24/7 weidegang
en uitloop voor mijn pony in de winter.
Geen bak meer.. etc...

Heb altijd gezegd, dat als ik zo'n stal kon vinden ik zou vertrekken en dat ook gedaan.
(overigens stond de mijne zomers elders in de wei, toen ze nog op oude stal woonde. )

Enigste nadeel van geen luxe, was laatst toen ik nieuw paard kocht.
Je moet dan toch langs de weg met je nieuwe jonge paard.

Nog een voordeel van deze geen luxe... Heb nu 2 paarden staan voor de prijs van 1.... :+
En mijn paarden zien het als luxe..... die wei....
(Ik vloek ook wel eens hoor, als ik moet rijden op verzopen in blubber gedipte pony, maar ach...
Ze hebben het zo naar hun zin....)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:54

Hier kan ik me dus ook erg om verbazen.
Er zit hier in de kop van NH een vrij nieuwe stal die echt ontzettend luxe is (denk aan gouden knoppen op de stal, stapmolen etc etc), maar weidegang hebben ze niet. De paarden gaan 1 keer per jaar een week of 3/4 op het land, en dat is het.
En toch staat deze stal altijd bomvol (en is nog erg prijzig ook).
Het zal wel aan mij liggen..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-08-10 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:58

EngeltjeS schreef:
Ik denk, omdat bokt niet zo groot is als alle ruiters in nederland. Wel een groot deel, maar lang niet iedereen antwoord hier op bokt.
Het is een grote groep op bokt, die het wil, maar ik denk dat de groep buiten-bokt groter is hoor. De mensen die voor luxe gaan. :)

De schattingen zijn dat er 400.000 paardensporters zijn (waarbij dus iedereen die op een paard kruipt is meegenomen). Bokt heeft 15000 leden. Dat betekend dat slechts een sloridige 4% van de paardensporters hier vertegenwoordigd is. Welke waarde moet je dan hechten aan de reacties alhier, in de context van de totale paardensport...?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:03

ikke schreef:
EngeltjeS schreef:

De schattingen zijn dat er 400.000 paardensporters zijn (waarbij dus iedereen die op een paard kruipt is meegenomen). Bokt heeft 15000 leden. Dat betekend dat slechts een sloridige 4% van de paardensporters hier vertegenwoordigd is. Welke waarde moet je dan hechten aan de reacties alhier, in de context van de totale paardensport...?

*leest nog een keer*

Ik snap je niet zo? :o
Het is 'slechts' 4%, en een deel zegt hier van dat ze het paardvriendelijk willen hebben (zeg: 50% van bokt) dan is het 2% van nederland = 8.000 mensen die voor paardvriendelijk kiezen.
Maar, dan zijn er nog 392.000 mensen, die dus een andere mening hebben of er mee bezig zijn. Maar wie heeft er van die 392 duizend, een eigen paard? Want ik ben er ook 1 van, maar ik heb geen paard.

*ik besef nu nog erger dat ik je niet begrijp... sorry*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:03

ikke schreef:
EngeltjeS schreef:

Bokt heeft 15000 leden. Dat betekend dat slechts een sloridige 4% van de paardensporters hier vertegenwoordigd is. Welke waarde moet je dan hechten aan de reacties alhier, in de context van de totale paardensport...?

Uh, zet daar nog maar een nulletje extra achter :+
Het zijn er op dit moment meer als 140.000.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:06

Oh, ik ken ook mensen hoor, die echt hun paard niet op de wei willen.
Dus die dieren staan inderdaad bijna hele dag op stal en mogen er even uit, om te rijden.
Sommigen doen dat serieus met paar keer per dag iets doen met hun paard, anderen gaan doodleuk weekeindje
op vakantie en laten hem dan op stal staan.

Dus dan is het misschien leuk voor paard om zijn eigen reflectie te zien in een koperen knop,
aangezien hij toch niet snapt dat het zijn spiegelbeeld is :+ , denkt ie toch nog vriendje te hebben!!

Ik snap het niet hoor...
(nou van 1 wel, aangezien die haar paard al 3 x in de prak heeft gehad in de wei...in 2 jaar tijd)

edit..
en luxe stal, qua bakken etc. is wel heel handig met jong paard en in de winter..
(wij kunnen swinters vaak al niet van stal af, over boogbrug...)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:09

Laten we zeggen: 35% van de paardenmensen zit op bokt.
Dan is er nog 65 % waarvan hun mening niet bekend is. En misschien dat de luxe stallen daarom vol staan? :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:11

Ik kán niet op een simpele ( dit bedoel ik niet neerbuigend! Maar weet even geen beter woord) boerderij staan, want ik heb mijn paard voor de sport. Ik wil ook met -10 kunnen trainen en ik wil ook met keiharde regen een droge bak of binnenbak hebben.

Maar bij ons is er keuze zat voor als je allebei wilt.

Mijn paard staat in de zomer van 7 uur in de ochtend tot 22 uur met een grote kudde op het land. Haar stal is een uitloopbox,dus ze heeft een box en loopt zo naar haar paddock toe.

In de winter staat ze een paar uur buiten met andere paarden máár ze kan de hele dag naar buiten want ze heeft een uitloopbox. Met een klein beetje regen staat mevrouw gelijk in haar stal, rent ze gelijk uit haar paddock naar binnen.

Ik zal nooit op een stal staan waar geen luxe is, maar ik zal ook nooit op een stal staan waar mijn paard maar 2 uurtjes buiten komt. Maar daar betaal ik dus naar.. Want ik ben haast 400 euro kwijt en moet keihard werken om dat te kunnen betalen.

Ik denk dat veel mensen in deze regio, die wedstrijden rijden, dat wat ik heb niet kunnen betalen en daarom kiezen voor een luxe stal zonder wei. Mijn keuze zal dat nooit zijn,dan maar geen paard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:29

Mijn paard staat op zo´n ´luxe stal´. De reden daarvoor is heel simpel: ze wordt er goed verzorgd. Ik werk full time en heb een baan waarbij ik regelmatig een paar dagen in het buitenland ben. Als ik de hele dag gewerkt heb, heb ik ´s avonds alle tijd om op een leuke manier aan mijn paard te besteden zonder tijd kwijt te zijn aan uitmesten en voer klaarzetten etc. want dat is geregeld. Hetzelfde geldt voor mijn bijrijdster, die ook ook full time werkt en voor mijn paard zorgt als ik er niet ben. Als ik in het buitenland ben hoef ik me geen moment zorgen te maken dat mijn paard staat te verkommeren of iets te kort komt, dat is voor mij heel belangrijk.

De paarden komen hier in het zomerseizoen in het land, in principe is 24/7 mogelijk, maar voor mijn paard niet gewenst omdat ze zich dan dood eet. We kunnen zelf bepalen hoe lang je paard in het land mag. In principe staan de paarden alleen op hun eigen stukje maar wordt altijd wel gekeken naar mogelijke combinaties van paarden die samen kunnen. Die van mij heeft niet heel veel handigheid in sociale contacten met andere paarden vanwege haar verleden en staat dus om die reden alleen (wat ze zo te zien prima vindt). Aan het verbeteren van de sociale vaardigheden wordt gecontroleerd gewerkt :D .

´s Winters gaan de paarden een aantal uren in een zandpaddock, waarvan we er voldoende hebben. Verder hebben we een binnenbak (wat kleiner dan gebruikelijk maar de prima bodem maakt het toch een fijne bak), twee goede buitenbakken met normale afmetingen, een roundpenn en een stapmolen.

Overigens staat mijn paard in een containerbox met stenen uitloop van 4x10 meter maar zijn er ook reguliere binnen- en buitenboxen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:48

EngeltjeS schreef:
Laten we zeggen: 35% van de paardenmensen zit op bokt.
Dan is er nog 65 % waarvan hun mening niet bekend is. En misschien dat de luxe stallen daarom vol staan? :)

Zie je wel, je snapt het toch.
Cayenne schreef:
ikke schreef:
Bokt heeft 15000 leden. Dat betekend dat slechts een sloridige 4% van de paardensporters hier vertegenwoordigd is. Welke waarde moet je dan hechten aan de reacties alhier, in de context van de totale paardensport...?

Uh, zet daar nog maar een nulletje extra achter :+
Het zijn er op dit moment meer als 140.000.

Sorry, had inderdaad verkeerd gekeken. Blijft overeind dat 65% niet op Bokt zit en het niet onwaarschijnlijk is dat juist in die groep veel "bewoners" van die luxe stallen zitten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:57

Cayenne schreef:
Hier kan ik me dus ook erg om verbazen.
Er zit hier in de kop van NH een vrij nieuwe stal die echt ontzettend luxe is (denk aan gouden knoppen op de stal, stapmolen etc etc), maar weidegang hebben ze niet. De paarden gaan 1 keer per jaar een week of 3/4 op het land, en dat is het.
En toch staat deze stal altijd bomvol (en is nog erg prijzig ook).
Het zal wel aan mij liggen..

Hier in de regio ook, paar jaar geleden gloednieuwe pensionstal gebouwd midden op een industrieterrein.
3 kleine vierkante graspaddocks, that's all. Daarnaast zijn de boxen ook nog zo gebouwd dat de paarden tegen blinde muren aanstaren (dus geen paarden tegenover ze) en geen onderling contact kunnen hebben omdat de boxen uit 3 muren bestaan en aan de voorkant tralies.

Stal was binnen no time volgeboekt. Wie gaat er in godsnaam op zo'n stal staan met haar paard :?
Ik vind het zelf een soort van dierenmishandeling om je paard in zo'n box te laten staan, 24 uur per dag. Ze kunnen de andere paarden alleen maar ruiken en horen. Meer niet.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:03

Vroeger stond ik op een manege. Toen was er geen bokt (lees; internet was er eerst niet en toen het er was, duurde het nog heel lang voor het ook bij ons thuis aangeschaft werd, laat staan dat je het zo kon gebruiken als nu) en leefde je met je paard in een beperktere paardenwereld dan nu. Geen idee wat er allemaal mogelijk was... Weidegang was er wel, maar niet zoveel. Ik wist als ik het achteraf bekijk echt niets van paarden. Dus deed je dat wat iedereen deed en had je vertrouwen in de manege-eigenaar.

Nu sta ik op een luxe-stal, maar er is hier wel weidegang en ze komen ook in de winter buiten. Nu moet ik wel zeggen dat ik hier als stond voordat het een luxe stal werd :D En kost wel veel geld per maand. Maar dat komt omdat het in de Randstad vreselijk moeilijk is zoiets te vinden.
En nu het zo luxe is geworden, ben ik heeeeel blij dat ik een box krijg in het oudere gedeelte, zodat het weer wat meer voelt als boerderij. :+

Maar mijn paard wordt in de zomer elke ochtend in het land (mét gras) gezet en elke avond binnen.
In de winter staan ze in gedraineerde paddocks. Hoe lang is afhankelijk van het weer, maar wel zo lang mogelijk.
En ik ben ook niet echt voor 24/7 buiten. Mijn paard heeft het altijd heerlijk gevonden om aan het eind van de dag weer naar zijn stal te mogen. Of dat gewenning is, of het echt zelf fijn vinden weet ik niet.
Waar hij nu staat (is met pensioen en dus naar een rusthuis) kan hij zelf kiezen, buiten of binnen. Daar is hij ook graag binnen aan het tutten.

En net als Maflinger: ik werk fulltime en wil de tijd die ik overhou voor mijn paard ook met mijn paard bezig kunnen zijn. Dan is enige luxe wel handig.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:11

Ik heb paarden 24/7 buiten staan
Ik heb er 12/7 buiten staan en ik heb er die maar 2 a 3 uur naar buiten gaan

Ligt echt helemaal aan het paard hoe hij/zij zich voelt

De hengsten kunnen alleen buiten als wij er zijn maar hebben ook grote stallen 5x5

En ongelukkig kan ik ze niet noemen

Tegenwoordig wilt iedereen dat alle paarden elke dag en het liefst snachts buiten staan
Maar houd er rekening mee dat sommige paarden hier echt niet gelukkig van worden ik heb er eentje als ik die buiten zet staat hij binnen een half uur weer binnen
Stroomdraden bakranden niets houd hem tegen
Nou dan laat ik hem lekker binnen en gaat hij 3 keer per dag een half uurtje naar buiten als hij zo toch gelukkig is?

Hier kunnen ze zomer en winter naar behoefte naar buiten dus ook 24/7

Sommige paarden staan hier in de weide en sommige in de paddock's

Je moet het per paard bekijken

Luxe stallen vol wat is luze voor de een is stal van balen luxe en voor de andere is onze stal luze ieder z'n eigen he

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:43

Voor sommige paarden is 24/7 buiten ideaal, maar echt niet voor ieder paard zalig makend.

De pony van mijn dochter vindt op stal staan echt niks, die staat dus ook 24/7 buiten, in de winter in een klein kaal stuk met 2 andere pony's waar ruim voldoende ruwvoer gevoerd wordt en vanaf vandaag gaat hij tot 1 januari de wei op in een flinke groep.

Mijn paard is een echte stal-hanger gaat overdag naar buiten maar wil graag 's avonds weer naar haar stal. Over een paar weken gaat ze ook 24/7 naar buiten maar zodra de herfst buien beginnen geeft ze zelf aan dat ze graag op stal wil.
Als ik gereden heb en ik loop met haar naar de wei gaat ze staken, zet zich met 4 benen schrap tot je haar omdraait om richting stal te gaan.

De stal waar ik sta is niet luxe, een buitenbak waar ook wel eens plassen in staan is het meest luxe, de stallen zijn zelf gebouwd van hout, maar wel groot licht en fris, met bovendeuren en een voergang waar ze hun hoofd door het hek steken om te eten.
Er is voor elk paard een passende plek, ook de hengsten (max 2) komen de hele dag buiten.

Kosten paard 165 incl voordroogkuil, stro en brok, pony 80 incl. voordroogkuil, veulen bij de merrie gratis, veulen opfok 1e jaar 50, 2e jaar 100, daarna paard tarief.

Veulen opfok van mei tot zolang het weer het toe laat(december/januari) 24/7 buiten, daarna loopstal met 2 a 3 dieren en overdag buiten.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:57

Wat is eigenlijk een luxe-stal? Eentje met binnenbak? Dan sta ik ook 'luxe'.

Ik kies daarvoor omdat ik anders niet optimaal met mijn paard kan rijden. En daarom heb ik tenslotte een paard. Ik werk meer dan voltijds. Ik heb meestal pas tijd om te rijden als het al donker is, en dan wil ik graag nog een bruikbare bak. Idem dito als het regent of vriest. Als ik alleen maar kan rijden als het buiten licht is, en mooi weer, dan rij ik de helft van het jaar helemaal niet.

Mijn paard wordt op stal binnen- en buitengezet (elke dag van 8 tot 18u buiten in groep), wordt gevoerd, en wordt goed in de gaten gehouden of alles in orde is. Als ik een paar dagen niet kan komen omdat ik moet werken, hoef ik me geen zorgen te maken of ze alles heeft wat ze nodig heeft, of dat er iets scheelt. De stalhouder heeft haar goed in de gaten en bij het minste probleem krijg ik een telefoontje. Een halve week niet rijden is geen enkel probleem want ze is toch de hele dag buiten. Ik zie echt niet in wat mijn paard tekort heeft.