's Nachts blind door vliegenkap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:39

Denk dat dat toch een deel ligt aan het karakter van het paard,
Zo zie je bij ons de ruin houd er absoluut niet van en word dan echt nukkig, en de merrie nou die maakt het absoluut niks uit,
En ja als hij het de eerste keer om heeft is het altijd eng, als een paard zadelmak gemaakt word vind hij het zadel en hoofdstel ook de eerste keer "eng"
Laat hem er gewoon beetje bij beetje aan wennen :j
Succes! :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:51

Je hebt wel gelijk hoor, dat hij zal moeten wennen misschien. Maar hij is niet nukkig maar echt bang ! Ik mag het masker zo bij hem op doen, maar hij durft niet te lopen ermee....

it_is_me

Re: 's Nachts blind door vliegenkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:57

Mijn pony heeft overdag een vliegenkap om, maar 's avonds haal ik deze er weer af. Dan zijn er over het algemeen minder vliegen en ik vind het niet fijn dat als het gaat regenen en het is donker zij de vliegenkap nog op haar hoofd heeft.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:45

Mijn paarden staan 24 per dag met een vliegenmasker op (supermask van PaardenDrogist). Als ik ze af doe, bijv. voor het rijden of poetsen, dan steken ze bijna zelf hun hoofd er weer in.
Ze hebben er helemaal geen last van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:11

Hier staan ze ook 24/7 buiten met masker op. Masker gaat er af als ze moeten werken, daarna weer op. Soms verliezen ze hem wel eens als ze flink gerold hebben, maar dan komen ze snel naar me toe lopen als ik de wei in kom. Juist in de schemering en smorgens bij het dagen zijn er veel vliegen, muggen en andere ellendige beesten. s Avonds zou ik ze wel af kunnen doen, maar ik ga niet om half 5 (of hoe laat begint het licht te worden) opstaan om de kappen om te doen. Ze weten niet beter en gaan gewoon hun gang net als anders.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:31

en toch blijf ik bij m'n eerste mening ik vind dat je ze 's avonds niet om hoeft te doen, ook gevaarlijk stel ze blijven ergens achter hangen?!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:32

Dan laat hier het klittenband los en vind ik ze terug in de wei. 's Avonds zijn ze misschien niet nodig, maar smorgens toch echt wel. Sta jij iedere ochtend zo vroeg op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:33

Een halster om vind ik link, zo een kap is bij de eerste beste ruk kapot en gaat met klittenband, dat is zo open.

Mijn paard kan niet wachten tot die kap op zit...hij haat die vliegmachines.... :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:36

Snachts zien ze ermee echt slecht, er zijn dus wel risico's, maar waarom zou je het om laten snachts?

Ga je soms niet dagelijks heen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:42

tine10 schreef:
Dan laat hier het klittenband los en vind ik ze terug in de wei. 's Avonds zijn ze misschien niet nodig, maar smorgens toch echt wel. Sta jij iedere ochtend zo vroeg op?

Ze staan hier zelfs aan huis, maar ik ga echt niet zo vroeg op staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:45

x_D schreef:
en toch blijf ik bij m'n eerste mening ik vind dat je ze 's avonds niet om hoeft te doen, ook gevaarlijk stel ze blijven ergens achter hangen?!

Dan doet het *krak* en is kap kapot en paard vrij. Precies om die rede dat ik dit topic opende, het is veiliger dan een halster.

@Ragdollkat: ook even mijn berichten lezen. Ik ga iedere dag naar mijn pony, vaak met de bus, soms met mijn vader. Ik ben er dan door de dag een paar uur maar bijna nooit in de avond. Ik heb bijna mijn rijbewijs maar tot dan moet het zo.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:09

Nou als je paarden aan huis neemt moet je ook vroeg op ja of het nou om half 5 is of om 7 uur de paarden moeten toch ook eten hebben als je ze aan huis heb jaa dan heb je die consequenties je zal dan nooit meer kunnen uitslapen.
of je word 's ochtends wakker om half 5 desnoods doet die vliegenkap op en ga dan weer even slapen tot dat je ze gaat voeren, maar ik vind het onozel om de dingen 's nachts op te laten

Het kan veiliger zijn dan een halster maar als je bekijkt dat die vliegenkap kapot kan zo makelijk kan een halster in principe ook kapot
Ach ieder zijn eigen mening en dit is de mijne.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:27

Een halster is toch niet te vergelijken met een vliegenkap. En waarom zou ik om half 5 of zelfs om 7 uur opstaan voor mijn paarden? Ze hebben aldoor eten, nl gras en/of hooi. Maakt ze echt niet uit als ze hun muesli pas om 9 uur krijgen hoor.

Als mijn zoontje naar school gaat, dan sta ik om 7 uur op, krijgen ze iets over 7 voer. Maar in het weekend en nu in de vakantie is het net wanneer ik wakker wordt. Ene keer om 7 uur, andere keer om half 10. Maakt ze niets uit. De middag en avond voerbeurt is ook niet een vast tijdstip. Zorgt alleen maar voor rust. Doe je het nl altijd op stipt het zelfde moment, en het lukt je door omstandigheden eens niet, dan krijg je onrust. Oftewel, je kunt heel goed gewoon uitslapen met paarden aan huis. Gewoon zorgen dat ze altijd hooi of gras hebben.

Halster kan ook kapot, maar dan heb je meer kans op wondjes aan hoofd. Dat zal bij masker niet snel zijn.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:49

blijven hangen aan een kap zal wel loslopen... En blijven ze hangen gaat de kap kapot.
( had zo.n hele aansluitende als soort van strakke panty om zijn hoofd en dan wat boller en harder spulletje rondom de ogen wat dan uiteraard niet tegen de ogen kwam) supermooi ding. Zat ook goed.

Of ze er niets mee kunne zien 'snachts weet ik niet.
Dat ze minder goed zien lijkt me nogal klontjes. Ik zou ook niet elke avon terug komen om de kap eraf te halen en weer om half vijf 'smorgens er weer op...
Ook niet als ze aan huis staan...
Maargoed ik gebruik dus ook alleen een kap als er onwijs veel vliegen rond en in de ogen zitten en ze er echt last van hebben ( lees ontstoken of vieze ogen of echt tientallen vliegen op het hoofd)
anders vind ik een kap niet nodig. Het blijven dieren hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 23:54

@x_D: Iedereen recht op zijn eigen mening uiteraard. Ik wil er slechts aan toevoegen dat ik liever heb dat hij vast komt te hangen met een vliegenkap dan met een halster. Bij het halster gaat er namelijk vaak wel wat meer kapot dan alleen het halster zelf.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:55

Ja dat klopt, sorry was een beetje chaggie gister veel gebeurd enz..
Ja kheb altijd veel vliegenkappen gezien waar hij vast zit aan het halster en ja dat vind ik wel een gevaarlijke situatie.. en ik bedoel dan niet met klittenband, en ik heb sommige gevalletjes gezien dat ze bleven haken en in paniek raakte, daarom riskeer ik het niet meer :o

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:48

interessante opmerking ik zou het niet durven zeggen maar ben benieuwd wat mensen hiervan zeggen

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:49

Bij mij lopen ze nu met Greenguard en vliegenmasker op. Geen centje pijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:32

een vliegenkap die je aan het halster moet vastmaken?
Die heb ik echt nog nooit gezien. alleen die je gewoon om het hoofd doet en met klitteband om de kaak.
Ik laat mijne op de echt warme dagen 's nachts ook om. Ze wordt helemaal gek als ze hem niet om heeft. Ik heb ook wel eens in het donker met dr gelopen en zie ziet alles gewoon perfect hoor. Als ik een opstakel voor dr neerzet, loopt ze er niet tegenaan, maar loopt ze er keurig omheen.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:44

Er zijn er te koop die d.m.v leren bandje echt aan het halster vastzitten, hoe dat zit bij de kaak heb ik niet bekeken.
maar dan nog kan het paard ervan schrikken als het blijft vasthangen,
Hier in de rsz heb ik ze vaker zien liggen, maar worden vooral aangeraden om als het nodig is in stal te gebruiken,
ik weet dat ik niet alles weet zeker niet, maar ik weet toevallig dat ik ze echt gezien heb :)
En of een paard erdoor kan zien 's nachts tsja dat weet ik niet :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 20:01

@x_D: even voor de duidelijkheid, ik bedoel gewoon een vliegenkap die niet aan een halster vastzit maar gewoon met klitteband om het hoofd. Anders had ik net zo goed ook dat halster met vliegensliertjes kunnen laten zitten en dat wil ik dus niet. Maar het gaat dus om deze soort kap.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:57

Die van mij hebben dus een GG om (dus met een halster) en daaronder zit het vliegenmasker, een Supermask. Geen problemen, geen schuurplekken. Mijn jonkie had van de week de vliegenkap afgewurmd (zitten bij mij erg los ivm schuurplekken) en het halster zat nog gewoon om.