Wat allemaal in huis voor een bevalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:45

Mieschien is het handig om het telefoon nummer van de moederloze veulen centrale klaar te leggen. Je hoopt natuurlijk dat het niet nodig is, maar beter mee verlegen dan om verlegen. en natuurlijk haal je beschuiten en muizen achteraf, zo heb ik het ook gedaan

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:10

abby schreef:
En een navelklem is echt geen overbodige luxe. Als de navelstreng verkeert breekt, wat gelukkig zeer uitzonderlijk maar voorkomt, is het wel erg praktisch dat je de bloeding die dan onherroepelijk volgt, kunt stoppen met een klem voordat de veearts komt.

Een stukje touw of een schoenlint doen ook dienst dan hoor Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 19:34

Bedankt allemaal voor de tips!

Ik heb gekozen voor:
een navelklem, betadine, wondpoeder, handdoeken en spul om mijn handen zonder water mee te desinfecteren. Verder gebruik ik denk ik een stro touwtje voor om de nageboorte op te binden, is dit goed? Moet ik die vantevoren schoon maken (koken?) of maakt het niks meer uit omdat het al uit Nuala is dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:37

Gwoon een paar knopen erin, ik heb nog nooit touwtjes gebruikt.

Maarre, .... je vergeet de champagne Vingers aflikken

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 19:41

ja nu je het zegt.. dat heb ik nog niet in huis!!
Ga ik morgen gelijk halen! Thanx! Lovers

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:11

Vergeet de zaklamp niet tenzij je merrie s'nachts al op een verlichte stal staat. Als je ineens een licht aanknipt zou ze de arbeid wel 's kunnen staken Knipoog

EN UH .... DE FOTOCAMERA Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken (met een 400 ISO rolletje of hoger zodat je geen flits hoeft en je veulen dus niet meteen verblind).

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:35

ik had niks bij de bevalling van het veulen hier alleen peuken en drinken hahha vergeet je PEUKEN Niet anders word je gestresst...hahahahah

verder gewoon knopen in de nageboorte leggen. en navelklemmen?de navelstreng is gescheurt voor dat jij er erg in heb!!

en de filcamera klaar zetten hoor is leuk om terug te kijken..

en vooral .. niet in paniek raken en zorg voor dat je met zijn 2en ben is gezelliger en de een kan de ander geruststellen

doeiiiiiiiii nadine

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:43

Ik had bij Luna ook nix bijzonders in huis.
Omdat bij Luna meteen de nageboorte mee kwam en we de navelstreng moesten doorsnijden omdat ie niet scheurde, hebben we vlug een strootouwtje gepakt en daar mee afgebonden, ging prima.
Tijdens het waken heb ik wel heel veel aan een zaklamp gehad, zonder had ik denk ik ieder botje in mn lijf gebroken want bij ons is heel weinig licht in stal.
De navel ontsmetten hebben we gewoon gedaan met violetspray (had de da mij verteld).
Ik had een videocamera en een fotocamera klaar gelegd, maar toen Luna ging bevallen was ik te geconcentreerd aan het kijken dat ik die allebei vergeten ben te gebruiken.
Een gsm met het nummer van je dierenarts is ook wel handig voor als het eventueel mis gaat.
Veel succes, het is echt heel mooi om mee te maken.
Owja, zakdoeken had ik ook nog om mijn tranen weg te vegen.

Groetjes Inge.

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:25

idd moet je ontsmetten. alleen kwam bij ons de nageboorte er niet af. Die is na 6 uur na de bevalling er af gepeld door de DA en hij is er anderhalf uur mee bezig geweest.

Wij hadden de gang ligt aan gedaan en tijdens de bevalling ook de stal lingt zelf

het is zo MOOOOOOOOOIE ervaring