Wie heeft zelf een bak gemaakt in weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:49

natje82 schreef:
cerescity schreef:
ik zit in duitsland
en heb zand grond
je hoeft hier maar een halve meter te graven en je hebt geel zand
de boel omdraaien een goed hekwerk zetten en klaar

waar in duitsland zit jij ergens?

in rhede net over de grens bij bourtange en bellingwolde

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:52

waar in duitsland zit jij ergens?[/quote]
in rhede net over de grens bij bourtange en bellingwolde[/quote]

oh, zegt mij niks. ik zit in zuid limburg net over de grens

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:58

natje82 schreef:
cerescity schreef:
ik zit in duitsland
en heb zand grond
je hoeft hier maar een halve meter te graven en je hebt geel zand
de boel omdraaien een goed hekwerk zetten en klaar

waar in duitsland zit jij ergens?

Dit is toch verboden, of niet ?

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:59

ik heb in me weilandje kort gras, paaltjes er omheen en nu heb ik en helegrote bak, je kunt er prima rijden, zelfs 1,40 gesprongen. ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen.
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 29-07-10 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:00

Wat is verboden? Woon zelf ook in Duitsland Westoverledingen,.....

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:05

ja ik snap het ook even niet
hier hebben er meer mensen op deze manier een bak gemaakt

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:16

Wij hebben het ook zo gedaan en er ook nog wat extra zand bij gestort. Snap niet wat dan verboden is. :?

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:16

cerescity schreef:
ja ik snap het ook even niet
hier hebben er meer mensen op deze manier een bak gemaakt

Ik heb gehoord dat als je zo een bak maakt, dat dat verboden is, kan het ook fout hebben

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:38

Naar mijn idee is het niet verboden. Als je een rijbak aanlegt ga je het eerst uitgraven en of je dit nu omdraait of er uit haalt maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Wij hebben er nog nooit iets over gehoord of klachten over gekregen. (gelukkig) :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:50

Je hebt in Nederland voor bepaalde handelingen die met grondbewerken te maken hebben (diepspitten/afgraven/ontgronden) een vergunning nodig. Voor de aanleg van een bak heb je in veel gevallen een aanlegvergunning nodig. Voor de bouw van een houten omheining heb je in veel gevallen een bouwvergunning nodig en voor verlichting heb je ook een vergunning nodig.

Niet elke gemeente vind het noodzakelijk dat je voor de aanleg van een bak een aanlegvergunning aanvraagt, bij andere gemeentes zijn ze zeer strikt in hun regelhandhaving en hebben ze bijvoorbeeld strenge bepalingen opgenomen om overlast voor omwonenden (afstandsregels/ligging/zichtbaarheid ten opzichte van andere woningen) of aantasting van het landschap te voorkomen.
Als je geen vergunning aanvraagt, kunnen gemeenten je verplichten om het terrein in oude staat terug te brengen.

Six

Re: Wie heeft zelf een bak gemaakt in weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:56

Handig topic :j
Deze ga ik even onthouden want misschien zijn er hier ook toekomst plannen om een simpele bak te maken.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:16

xXLiekeXx schreef:
Afbeelding
Of in de atlas kijken.

Wij zitten hier op rivierklei. Niet ideaal. Water zakt niet makkelijk weg.

kun je ook zien wat zuid limburg (groen) heeft?
Het is mij te klein, kan het helaas niet zien.

gr

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:17

Alleen als wij een echt houten omheining om de bak zouden plaatsen dan was er een vergunning nodig, paaltjes en draad niet...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 12:18

Ik zou echt niet weten wat voor grond we hier hebben. Wel opvallend dat hier nooit plassen op het land staat, dat stemt hoopvol!

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:38

Kan me voorstellen dat je op sommige plekken een vergunning moet aanvragen ivm overlast of aanzicht e.d
Gelukkig is het bij ons niet zo streng....

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:59

Ja, bij ons is het echt zo erg, mensen doen het als de ambtenaren(ofzo) vakantie hebben, anders kunnen ze dat zien.

Dopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:46

Wij (of eigenlijk de verhuurders van ons huis) hebben dit gedaan. Zij hebben zand wat vrijkwam bij het uitgraven van de fundering van een schuur gebruikt. Het weiland was al voorzien van drainage, is inmiddels wel volledig dicht geslipt. Ze hebben het weiland 10/20 centimeter uitgegraven en zand gestort. Daarna afgezet met weide palen en band.

dravertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:21

We hebben gewoon palen in de grond geslagen, daar planken horizontaal tussen geslagen zodat de bak helemaal omheind was.
We hebben er houtsnippers ingegooid met een beetje zand.

En klaar.
Het heeft niks gekost en we hebben er super veel plezier aan. *D

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:28

Ik heb een oude beregenings installatie van hier thuis uitgezet en heb een bak, binnenkort foto's ervan in m'n profiel, nu nog niet volgens mij.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:05

Wat is het toch oneerlijk verdeeld, zie mijn topic:
[VSW] Een GRASVELD-BUITENBAK weer rijdbaar maken / repareren

Jammer dat er geen voorbeeld foto's gepost worden zodat anderen ze ook kunnen zien?

TS, is het ook de bedoeling om je bak in de winter te gebruiken want misschien moet je rekening houden met water-gootjes om dat weg te laten lopen. Dat scheelt enorm. :-)

xXLiekeXx schreef:
Kijk eens op gratisaftehalen.nl of gratisafhalen.nl
Weet even niet meer de juiste site. Vaak bieden ze hier ook zand/palen en dergelijke aan. Gratis.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:08

Als je zand van je eigen landgrond gebruikt, ben je volgens mij nog steeds legaal bezig.
Pas als je zand van extern gaat gebruiken is het illegaal toch?

StalBerguil schreef:
Kan me voorstellen dat je op sommige plekken een vergunning moet aanvragen ivm overlast of aanzicht e.d
Gelukkig is het bij ons niet zo streng....

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:44

hebben jullie allemaal vergunningen voor de bak?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:42

In 1999 heb ik door een buurman een stuk weiland om laten zetten van ruim 20 bij 40 meter voor 100 gulden (= € 45,-), dit heeft hij circa 1 meter omgezet na eerst wat grondboringen gedaan te hebben.
In het begin was mijn bak best zwaar dus toen ik gemeentewerkers in de buurt bezig zag met bomen snoeien en takken versnipperen heb ik gevraagd of ze tegen een vergoeding houtsnippers bij mij in de bak wilde gooien. Ze hebben een paar wagentjes gebracht tegen een kleine vergoeding (ik weet niet meer precies hoeveel maar dat zal toen circa 10 gulden per vracht zijn geweest).
Mijn bak is daar toen reuze van opgeknapt, de houtsnippers vergaan natuurlijk wel met de tijd maar nu 10 jaar later heb ik nog steeds een super bak. Omdat de bak de neiging had om dicht te slaan heeft mijn vader nog 1 x met een wat diepere ploeg de bak los getrokken en dat heeft toen geweldig geholpen. Nu is hij al een paar jaar echt super, en vrijwel het hele jaar rond goed te rijden (behalve bij zware vorst dan).
Ik had er eerst wit lint om heen staan wat ik zelf niet echt landschappelijk verantwoord vond. Dus toen ik via de buren te horen kreeg dat je bij de Gemeente subsidie kon aanvragen voor erf beplanting heb ik me daar in verdiept met als resultaat dat ik kosteloos én zelfs door de Gemeente aangelegd een dubbele beukenhaag op de beide korte zijde's en op 1 lange zijde heb gekregen. Op de 4 hoeken van de bak hebben we spoorbielzen in gegraven en het witte lint heb ik veranderd voor bruin lint wat ik "blind" om de bak heen heb staan. Dat wil zeggen dat ik het lint alleen in de bak bevestigd heb aan de bielzen in de hoek en dat ik het met een zelf gemaakte constructie via de buiten palen onzichtbaar heb opgehangen aan de binnen kant omdat zowel vriendje lief als vaders de neiging hebben bij het slepen de palen omver te trekken en nu kunnen ze er gewoon onderdoor slepen :+ .
Vorig jaar heb ik via marktplaats 2 hoge druk kwiklampen compleet met lantarenpalen op de kop kunnen tikken voor circa € 125,- en die heeft mijn handige vriend voor mij geïnstalleerd. ;) Met 2 lampen heb ik de hele bak uitstekend verlicht en ze zijn ook nog eens zuinig in verbruik.
En een paar weken geleden met dat hele droge weer heb ik via Wildkamp voor circa € 125,- 2 sproeiers aangeschaft die we op onze grondpomp kunnen aansluiten (kosten = alleen electriciteit)
Ik heb nooit bij de Gemeente een vergunning aangevraagd voor de buitenbak (ik zou ook niet weten of dat nodig is in onze Gemeente).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:14

Wij hadden voorheen een kleine bak, was meer om in te longeren, en die hebben we vorrig jaar een stuk in de breedte verlengt. Mijn zwager heeft met een kuul (of hoe je dat ook schrijft) de grond los gemaakt, ongeveer 30 tot 40 cm, dit was gewoon een stuk gras, en heeft het daarna vlak gesleept. Nou zitten wij op zand grond, dus hebben wij geen zand laten storten oid, gewoon wat er al lag hebben we in de bak liggen. Is zomers wel een beetje mul, maar nog wel berijdbaar.
We willen hem nu ook in de lengte gaan vergroten, omdat ie nu meer vierkant is, en dan doen we het weer het zelfde, grond omploegen en slepen.
Zo was het eerst
Afbeelding
En zo was het nadat we dat stuk, waar de paarden op foto 1 staan, erbij hadden getrokken
Afbeelding

Wij hebben stijgerhout gebruikt voor het hek, waardoor de bak vergroten nog wel prijzig was, maar allleen de gronnd bewerken kosten misschien 50 euro.