Gangpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is een gangpad van 1 meter breed genoeg?

Ja
4 (7%)
Nee
52 (91%)
Weet ik niet
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 57

DubbelFun

Re: Gangpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:14

Ik had de hele tekening gemist (plaatje laadde zeker wat slomer :D )

Maar ik denk even out-of-the-box. Waarom neem de de meest rechtse schuur niet als paardenstal en de links als hooi-opslag.
Dan krijg je de volgende optie:

Afbeelding

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 08:43

Zoals in mijn tekening staat is de rechtse schuur (waar jij nu de stallen hebt) in gebruik ;)
Wij hebben een bedrijf, en langs die kant rijden trekkers/vrachtwagens enzovoort.
Bovendien heeft die schuur een deur van 2,5 meter (aan de voorkant) dus er kan een heftruck in, in de linkse schuur, waar de paardenstallen komen, niet.
Die schuur is ook een koelcel, dat kun je dus niet zomaar veranderen!

Daarom kan er in de linkse schuur paardenstallen komen, en in de andere niet :)

Bovendien wordt geen van de schuren op deze afbeelding een hooi/stro opslag ;)
Die is in de kas, onder een dik en waterdicht zeil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:45

Kijk die info stond er in de eerdere post niet. Makkelijk om te weten.
In hoeverre is het mogelijk om van het middendeel aan de linkerkant 2 meter af te snoepen. Dan maak je 2 nieuwe deuren in de bestaande muur en zet je 2 tussenwanden en heb je een nieuw (en breed genoeg gangpad in de middenschuur.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 08:48

Die mogelijkheid hebben wij ook al bedacht, maar is niet waar te maken helaas.
In de middelste schuur staat een droogwand (voor de tulpenbollen) over de hele lengte, en 2 meter van een machine afzagen is geen optie ;)

Of ik dacht misschien zo:
Aan de achterkant van de schuur een box van 3x4,
dan daarvoor 2 stallen van 2,5x3,5, of is dat echt te smal voor een pony van 1.45 en 0.97?
Dan heb je een gangpad van 1,5 meter.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:57

als je zeker weet dat het bij een shet blijft die in die stal moet komen zou je de andere stal ook nog 2 bij 2 kunnen maken. Ligt er ook aan hoelang ze in stal moeten. En dan voor de E pony die meter erbij snoepen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 08:59

Onze pony's staan nu 24/7 buiten, en in de winter gaan ze bijna dagelijks, zolang het weer het toelaat,buiten.
Dan staan ze alleen 's nachts binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:01

Tja als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan :D
Een grote machine is idd ook niet even te verplaatsen.

Met jouw idee hebben iig 2 ponies een stal met makkelijk in en uitloop (de achterste en de shetlander). De middelste heeft een probleem :)
Ik zou een pony van die maat niet in een stal van 2,5 willen hebben, maar er zijn mensen die hebben grote paarden in een kontainerstal staan. Dus ondanks dat het wel kán vind ík het niet wenselijk. Ik zou dan liever de boxen qua afmeting maken:
achter 3,5x4
midden 4 x 2,5
voor 2,5 x 2,5
De deur van de middenbox zou dan best ook in het midden komen zodat de pony iig ruimte heeft om ook in de stal niet te scherp de bocht te hoeven maken.. Een ruime deur maakt het indraaien natuurlijk ook makkelijker. Denk aan 1,25/130 oid.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:01

dan zou ik voor de shet een kleiner plekje maken van 2x2(,5) en dan kan je voor de E 4x2,5 en de laatste een lekkere grote stal van 4 x 4.

Zelf is hier de stal ook maar 2,5 meter breedt wel 5 meter lang. Daar staat een tinker in van 1,60 en dat past prima als het niet voor te lang is. (ze propen ich ook met zijn 3 en in de stal van 3 bij 3 ziet er leuk uit als je ze dan roept want dan komt er kabaal uit de stal want de achterste is natuurlijk altijd het snelst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:03

Als je ooit nog eens een veulentje wilt fokken is een box van 4x4 idd prettig.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:05

Doorloop stallen maken. Dus geen gangpad en je loopt van de ene stal rechtstreeks de andere in. Nadeel is dat je ze er op volgorde moet inzetten en uithalen. Als het enkel voor de nachten is, lijkt me dat niet een groot probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:10

Daar had ik idd ook al aan gedacht. Met 2 paarden zou ik er minder problemen mee hebben als met 3.
Qua beschikbare ruimte geeft het wel meer opties.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:12

aleen een nadeel daarvan is dat ze in de winter wel misschien meer binnen staan. Dan is het hoelang het land/weer het toestaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:16

Hoe lijkt je dit ??
Afbeelding

2 stallen van 3,5 x 4 achter elkaar met een gangpad van 1,5 rechtdoor naar buiten en voor de shet een stal van 3x2,5

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:35

Afbeelding

Ik had het zo bedacht...

Voor de shet een kleine stal van 2 bij 2, dat is ruim genoeg voor een shet. Dan heb je een klein binnenplaatsje van 2 bij 2 over voor een baal hooi of wat strooisel

Dan een stal van 2,70 bij 4, 2,70 als stalbreedte voor een grote pony is ook nog prima te doen, wij hebben een stal van 2,70 bij 3,60 en daar stond een paard van 1,60 in, wel met halve wanden zodat ze het hoofd over de wand kunnen doen wat extra ruimte geeft)

Ik heb de hoek afgeschuind zodat je een ruimere deur hebt en er makkelijker in kunt draaien.

zo heb je nog ongeveer 1,20 gangpad over (wand heeft ook een dikte) langs die stal naar de achterste stal die over de hele breedte van je stal ligt. Op deze manier hoeven de grote pony's niet in een smal pad te draaien.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:09

Ik denk dat vooral met een paardje van 1.48 m een gangpad van 1 meter voldoende is. Op mijn vorige stal, was het gangpad misschien 20 cm breder en ik heb dan een merrie van ongeveer 1.60 m.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:05

Bedankt voor de ideeën!
We gaan zoiezo geen veulentje fokken, misschien handig om te weten.

Die van DD lijkt me wel handig.
Maar ik heb nu pauze, en ga het vanavond eens rustig bekijken en alles op een rijtje zetten.

Meer ideeën zijn natuurlijk nog steeds welkom!

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:32

Zet anders eens een paar paaltjes een meter van elkaar, en loop er met je paard door, en kijk voor jezelf of je dat prettig ervaart :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:19

joyce B schreef:
Afbeelding

Ik had het zo bedacht...

Voor de shet een kleine stal van 2 bij 2, dat is ruim genoeg voor een shet. Dan heb je een klein binnenplaatsje van 2 bij 2 over voor een baal hooi of wat strooisel

Dan een stal van 2,70 bij 4, 2,70 als stalbreedte voor een grote pony is ook nog prima te doen, wij hebben een stal van 2,70 bij 3,60 en daar stond een paard van 1,60 in, wel met halve wanden zodat ze het hoofd over de wand kunnen doen wat extra ruimte geeft)

Ik heb de hoek afgeschuind zodat je een ruimere deur hebt en er makkelijker in kunt draaien.

zo heb je nog ongeveer 1,20 gangpad over (wand heeft ook een dikte) langs die stal naar de achterste stal die over de hele breedte van je stal ligt. Op deze manier hoeven de grote pony's niet in een smal pad te draaien.

Ook een goed idee!
Alleen zou ik de shetstal vooraan doen, dan de middelste stal en dan de grote, aangezien we de vooreur vaker gebruiken!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:17

Of zoiets:

Afbeelding

O, ik zie net dat het gangpad dan nog wel 1 meter is...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:09

Je kunt hem inderdaad gewoon omdraaien, dacht dat je de bovenste deur standaard gebruikt, maar was dus net andersom.

Die schuine deur met zo'n rechte scherpe hoek, zoals jij net tekende is dan weer niet fijn... dan heb je juist weer minder vrije ruimte.

Je kunt je eerste 2 stallen ook 3,50 bij 2,70 maken en dan de laatste eventueel weer dwars, dan is die 3 bij 4. Of je gebruikt die voor de shet en dan houdt je het gangpad en dan wordt het 3 bij 2,70

Hier even het idee van hoe groot 2,70 bij 3,60 en 2,90 bij 3,60 is met halve wanden en paarden van 1,60 er in:
Afbeelding
met paarden
Afbeelding
leeg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:14

Een stal van 3 x 3,5 voor en shet is echt wat overdreven of je moet hem binnen willen longeren :+
Die rumte kun je beter als veiiger gangpad gebruiken.
En die hoek van de eerste stal samen met de schuine deur naar de 2e stal is echt veel te scherp. Niet doen dus..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:17

Met de pony's moet het wel kunnen . maar als je later een groter paard aan zou schaffen wordt het erg lastig!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:18

mariskalove schreef:
Afbeelding

Deze had ik bedacht alleen dan de shetlander stal in het midden met gewoon een recht geplaatste deur. De shet is de enige die de draai in het gangpad van 1 meter wel makkelijk kan maken. De stal kan smaller trouwens, zo kun je de voorste stal wat naar achter plaatsen waardoor je een smal stukje vooraan overhebt voor het stro. Als je de voorste stal een schuin geplaatst deur geeft kunnen ze allemaal makkelijk erin en eruit.

Maar de optie van DD met de doorloopstal spreekt mij het meeste aan, zo benut je optimaal de ruimte voor je paarden. :)

edit; even wat toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 29-07-10 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:18

dus ze staan alleen swinters binnen?

Is het dan niet idd een goed idee om een grote inloopstal te maken?

Edit*

Die van DD is beter :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:20

@Ir111 : ik zou het een grote pony echt niet aan willen doen om van de onderste stal naar buiten te komen zonder dat ie zijn heupen stoot.