paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:16

alison_belle schreef:
caj2008 schreef:
gasmasker ook opstal op als dat mogelijk (geen scherpe dingen dat ze kan blijven haken) anders in overleg weer op vlas

ik heb hier nog even mijn gedachten over laten gaan maar.......
volgens mij kan ze dan ook niet meer drinken uit haar waterbakje?
Daar moet ze toch haar neus in kunnen stoppen?

oo dat past wel met zo een masker op ;)
ziet alleen raar uit.

Mijn merrie eet ook haar stal leeg (stro) ik doe er verder niks aan en zorg dat ze zo vaak mogelijk in het weiland lopen
denk dat dit gewoon een fase is ik vermoed dat ze op zaagsel heeft gestaan bij de vorige eigenaar.

ik zorg dat ze ruim voldoende hooi heeft om te eten en verder doe ik er niks aan
en ik strooi minder in en laat wat meer vuil stro erin liggen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:20

JoviBan schreef:
alison_belle schreef:
Als ik een hooinet vol prop doet ze daar een uurtje mee, bovendien vind ze het stro veel smakelijker.

Dan zou je een hooinet kunnen nemen met kleine mazen, bijv. 3 x 3 cm. Daar doen ze heel lang mee.

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je een hooinet ophangt, dat je paard daar niet van gaan eten en alleen stro blijft eten.

Het is de poging van het proberen wel waard ja.

Lief al die tips, bedankt allemaal.
Als ik meerdere tips bijeen voeg moet het haast wel goed gaan komen ;)

onley-Mijn merrie staat ook voor het eerst op stro
Bij vorige eigenaar op zaagsel en op vorige stal op vlas, ze krijgt beperkt stro zodat ze minder kan eten maar
toch is iedere ochtend haar stal leeg. Hoe lang zou het duren voor het over zou moeten gaan?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:30

Je kan ook voor de zekerheid een keer haar mest laten controleren op eventuele wormbesmetting.
Dit kan ook stro eten als gevolg hebben.
Sommige paarden hebben gewoon veel stro nodig voor een goede werking van hun darmstelsel.
Mijn paard eet ook veel stro, zelfs als ze ligt eet ze nog stro.
Ik heb er van alles aan geprobeerd te doen; op zaagsel, op vlas, vies stro over het schone of mengen, extra hooi bijvoeren al dan niet in een hooinet, azijn e.d. erover gespoten, steeds haar mest laten controleren op wormeitejes, enz.
Als laatste heb ik haar een kuur gegeven van Maagcompositum en Darmcompositum.
Het stro eten werd toen wel iets minder, maar evengoed eet ze nog behoorlijk veel.
Echt veel last kan het niet voor hoefbevangenheid en dik worden, stro zit weinig in.
Hooi kan daarentegen veel meer last.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:37

haar mest is 3 weken geleden nog onderzocht, ze was wormenvrij en had volgens DA geen kuur nodig.

Ik probeer voor vannacht even de azijn, ga vragen om haar stal wat viezer te laten, ga een fijner hooinet kopen en dan informeer ik morgen even hoeveel stro ze nog had

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:40

Is er helemaal geen andere optie dan stro??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:44

Bobbiaan schreef:
Is er helemaal geen andere optie dan stro??

Ze staan allemaal op stro, qua mok en hoefzweren ect doet ze het er erg goed op.
Ik heb ook het idee dat ze het fijner vind dan vlas of zaagsel.
Verder zie ik nergen vlas of zaagsel op stal aanwezig.
Ik wil ook niet lopen te zeuren daar dus probeer eerst even de tips die ik heb gekregen uit.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:18

Mijn paard at zijn stal ook leeg toen ik hem net had. Een paar weken op zaagsel gezet tot hij aangegeten was qua ruwvoer.
Weer op stro ging het een stuk beter, hij had gewoon honger en was te kort gehouden bij de vorige eigenaar.
Stro kan ik principe weinig kwaad, het zijn vooral vezels, voedingswaarde is laag.

Is je paard echt dik op de ribben of heeft hij alleen gevulde darmen waardoor de buik bol lijkt.

Bij ons op stal krijgen de paarden bewust stro om te eten als tegenhanger van het verse gras, om ervoor te zorgen dat ze voldoende ruwvoer binnen krijgen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:23

Esther schreef:
Stro kan ik principe weinig kwaad, het zijn vooral vezels, voedingswaarde is laag.
Precies, dus maak je er niet te druk over!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:25

om alleen een beetje buik zou ik me niet druk maken.
Helaas word ze inderdaad echt dikker.
Nu heeft ze ook als nadeel dat ze veel op rust heeft gestaan door verschillende lichamelijke dingen van haar zelf.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:26

geen volledig schone stal.. Meng het schone stro met het vieze. En spuit er azijn over heen.. Dit stinkt en smaakt vies maar ze worden er niet ziek van.
Dit werkte bij mijn stro eter erg goed...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:33

Ik zie eigenlijk het probleem niet van veel stro eten. Sommige paarden raken er door verstopt en dan is het een probleem, maar dat heeft jouw paard niet! Vergeet niet dat een paard eigenlijk gemaakt is om de hele dag door te eten. Daar is hun spijsverteringsstelsel ook op gemaakt. Het is goed voor hun gemoedsrust en bezighouding op stal. Als ze zoveel verdikt, zou dat normaal niet aan het stro mogen liggen, maar eerder aan haar andere eten (gras, hooi, krachtvoer). In stro zit zogoed als niets van voedingswaarde. Ik zou haar gewoon laten doen. Zal ook wel beteren mettertijd! Wellicht is het ook een reactie op het feit dat ze buiten ook al beperkt is in haar graasgedrag door het graasmasker. Denk als je haar dit afneemt, dat ze behoorlijk gefrustreerd zal geraken...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:39

JaBa schreef:
Ik zie eigenlijk het probleem niet van veel stro eten. Sommige paarden raken er door verstopt en dan is het een probleem, maar dat heeft jouw paard niet! Vergeet niet dat een paard eigenlijk gemaakt is om de hele dag door te eten. Daar is hun spijsverteringsstelsel ook op gemaakt. Het is goed voor hun gemoedsrust en bezighouding op stal. Als ze zoveel verdikt, zou dat normaal niet aan het stro mogen liggen, maar eerder aan haar andere eten (gras, hooi, krachtvoer). In stro zit zogoed als niets van voedingswaarde. Ik zou haar gewoon laten doen. Zal ook wel beteren mettertijd! Wellicht is het ook een reactie op het feit dat ze buiten ook al beperkt is in haar graasgedrag door het graasmasker. Denk als je haar dit afneemt, dat ze behoorlijk gefrustreerd zal geraken...

dat is ook zo, ze heeft echt een hekel aan dat masker.
Als ze die niet om had zou het beter gaan, dat geloof ik gelijk.
Maar helaas heb ik hier geen keus in. Ik hoop dan ook dat het hooinet haar langer bezig gaat houden.

JaBa

Re: paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:41

Maar waarom vind je het een probleem dat ze zoveel stro eet? Zoals gezegd, dik zal ze daar niet van worden en ziek wordt ze er ook al niet van. Waarom laat je haar dit niet gewoon doen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:47

ik wil het haar graag afleren omdat ze anders in de winter ook maar op een heel dun laagje kan staan.
Dat vind ik erg koud als ze even gaat liggen in haar stal.
Als ze stopt met eten kan ze lekker warm staan als het vriest.
Ook voor haar voeten lijkt het me beter als ze niet de halve nacht op het beton staat

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:53

Van stro zou je paard idd niet dikker moeten worden. Wat voer je verder nog? En kun je je paard al weer wat meer laten bewegen? Dat is nog steeds het beste middel tegen dik worden.
Overigens verkoopt Hartog ook speciale voerboxen waar je het hooi in kunt doen: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox. Dat is veiliger voor je paard dan een hooinet.
Een manier om je paard langer met het krachtvoer te laten doen is een voerbal: http://www.paardendrogist.nl/product/am ... 605/26582/
Wij hebben beide aangeschaft tegen de verveling, toen onze tinker boxrust had na een operatie. Het werkte prima. En het is hilarisch om te zien hoe hij het voer uit die bal probeert te peuteren _O- :Y) :D .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:56

ElsB schreef:
Van stro zou je paard idd niet dikker moeten worden. Wat voer je verder nog? En kun je je paard al weer wat meer laten bewegen? Dat is nog steeds het beste middel tegen dik worden.
Overigens verkoopt Hartog ook speciale voerboxen waar je het hooi in kunt doen: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox. Dat is veiliger voor je paard dan een hooinet.
Een manier om je paard langer met het krachtvoer te laten doen is een voerbal: http://www.paardendrogist.nl/product/am ... 605/26582/
Wij hebben beide aangeschaft tegen de verveling, toen onze tinker boxrust had na een operatie. Het werkte prima. En het is hilarisch om te zien hoe hij het voer uit die bal probeert te peuteren _O- :Y) :D .

hahaha, die voerbal.......uhm....ze word er vreselijk boos van....sja....
Ze probeerd het met haar ijzers kapot te stampen.
Mijn merrie is een echte merrie merrie, een beetje een trutje dus.
Het is mevrouw de konining en raakt al beledigd van een hooinet, de rest maakt ze gewoon stuk uit boosheid :+

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:05

alison_belle schreef:
Ik probeer voor vannacht even de azijn,
Kijk je uit met azijn?
Dit kan nml maagklachten veroorzaken waardoor ze juist nog meer stro gaat eten.....

Setteli

Re: paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:12

de mijne heeft dit ok een tijdje gedaan. Ze heeft een tijdje in de paddock gestaan ipv de wei (stond niet genoeg gras meer). 's Nachts at ze alle stro uit de stal. Azijn sprayen hielp een klein beetje. Heb haar weer op zaagsel gezet met max 2 plakjes stro per dag erover. Wel alle stro er uit, maar ze had tenminste nog het zaagsel om op te staan.

Ze staat sinds 1,5 week weer in de wei en ze laat het stro weer liggen (grotendeels dan).
Overigens kreeg ze in de paddock 2 x daags hooi en als ze op stal kwam nog een keer, dus ze kreeg wel voldoende te eten. Maar mevrouw vindt altijd dat ze te weinig krijgt.... vreetzak

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:00

heb niet alles gelezen. Wat ik deed was, als je de stal uitmest, heb je stro wat er uit gaat, omdat het vies is, en je hebt een deel wat er in kan blijven omdat het niet vies genoeg is. Dat niet vies genoege deel mengen met schoon stro. desnoods uit de stal van buurpaard, ze eten nl absoluut niet graag smerig stro. En dan niet te bang zijn om je stal minder schoon te laten, maar flink oud gebruikt en viezere stro plekken er door mengen. werkte bij mij super

En wat mij ook verteld is, is dat stro eten een tekort aan ruwvoer is.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:04

Op hout snippers en dan die extra dikke snippers.
Dat zullen ze niet snel eten.
Mijn pony heeft hetzelfde als die van jou.
En nu echt goed oppassen want daar krijg je echt koliek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:09

Zeker weten dat ze geen wormen heeft? Komt ze wel genoeg aan haar rantsoen? Misschien mag ze alleen maar wat kale stukjes eten van andere paarden, als ze in een kudde staat. Kan het zijn dat het hooi erg fijn, sappig en grassig is? Dan heeft ze meer behoefte aan vezels.

Nu is het zo dat in pensions er meestal maar een plak of 3 wordt bijgestrooid. Normaal eten ze wel een plak stro zo gedurende een hele nacht. Stel de uren eens van het voeren van het hooi tot het ontbijt...

Paarden kunnen vet worden van jong gras, klavers, mals hooi, maar met evenveel aan ruw stengelig hooi en oud gras worden ze weer niet zo vet.

Ik zou de muesli laten staan, die koolhydraten/suikers maken ook weer dik en heeft ze niet nodig, nu met vers gras en vers hooi, krijgt ze al genoeg binnen.

Je paard het stro ontzeggen kan ook weer problemen geven, bv met de maag...of gewoon te weinig ruwe vezels.

Dik-vet paard is anders dan een paard met een bolle grasbuik......

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:57

Mijn merrie is het vrouwtje van de baas in de wei, ze laat zich de beste stukjes gras niet ontnemen onder geen voorwaarde.
Dat ze geen wormen heeft staat als een paal boven water.
Ik heb er niet te veel op gedaan maar ze eet het met azijn en al........hmm.....
Ben net thuis en ga zo weer even kijken naar haar stalgedrag.
Op de wei staan ook allerlei kruiden, het hooi komt van een speciale paardenwei daar zitten 13 kruiden in.
Paarden worden zo natuurlijk mogelijk gehouden. Zo word er ook geen kunstmest gestrooid op de wei maar natuurlijk paardenmest.
Het gras is dus alles behalve vet.

Om koliek te voorkomen heeft ze maar een dun laagje stro.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:05

Hmm lastig, onze vorige pony deed dit namelijk ook.
Wat wij deden was gewoon minder schoon stro in de stal. Gevolg was wel dat ze vaak in een vieze stal stond. Het was een schimmel dus je kunt wel raden hoe ze er uit kwam te zien als ze 's nachts had gelegen...

Stro eten is opzich niet zo erg maar ze kunnen er wel dik van worden.
Grasmasker zou ik niet op doen.
Toch maar kiezen voor zaagsel of vlas of minder stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:21

Dan maar dun laagje stro. Wat je ook doen is vlas zodat ze niet nat komt te staan en er overheen 1 of 2 plakken stro..dan kan ze toch wat eten. Want vlas eten is niet best.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:24

Wij hadden een paard op stal met hetzelfde probleem..
Toen we hem op Vlas hadden gezet, at hij zijn eigen poep etc..
Dus weer terug op stro gezet,, maar wel met een Muilkorf om.. hier kunnen ze gewoon mee drinken.. en tijdens het eten moet hij er eventjes van afgehaald worden uiteraard