Zijn er nog meer paardenhandelaren hier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:26

Sjuimpje schreef:
Ik verkoop ook wel eens wat ja, maar om mijzelf nou handelaar te noemen?
En wat een onzin dat je niets zwart kan doen! Ik ga dat hier niet uitgebreid neerzetten maar feit is gewoon dat de meeste mensen gewoon nog steeds contant willen betalen in de paardenhandel, zowel handelaren als particulieren (ook niet voor niets). Daar kan je net zoveel van opgeven als nodig is, niemand die controleert waarvan jij die Luis Vuitton tas hebt gekocht om maar iets te noemen.
(Moet natuurlijk wel enigzins binnen de perken blijven).

Verder zijn er zat dingen die je wel kan afschrijven waardoor je die 19%mooi in je zak steekt. Noem maar dingen als een auto, trailer, zadel etc.

Als je meerdere paarden per maand verkoopt en ook een eigen bv hebt waarbij je dus aangeeft dat je leeft van de in en verkoop van paarden word je wel heel wat meer in de gaten gehouden. Als je af en toe een paard verkoopt is het hobby en dus ook een heel andere zaak.

Wij geven alles op, ieder paard word opgegeven aan de belasting, je moet wel tegenwoordig. De belasting ligt op de loer, ze letten erg op de paardenhandel tegenwoordig. En wij verkopen niet eens meerdere paarden per maand. En daarnaast leven we er ook niet van. Maar staan wel bij de kvk ingeschreven als paardenhouderij.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:19

Maar Natasha, heb ik het over vakantie dan? Dacht het niet!
En ook niet over een teruggaaf, puur en alleen over dingen die je kan aftrekken zodat je aanslag weer een stuk lager komt te liggen, dat steek je dan mooi in je zak of in je zaak, net wat je wilt/nodig is.

Enne, over dat belasting betalen voor de niet werkende medelander, dan heb ik het wel heel slecht want ik werk er ook nog eens bij voor een baas, ik betaal dus dubbel! Maar mij hoor je er niet over hoor, ik verdien dus betaal belasting, graag zelfs zoals hier al door meer mensen is gezegd

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:23

Ik weet hoe het werkt, ik heb op meerdere stallen gewerkt en daar werd echt zat creatief opgegeven.

Overigens sta ik ook ingeschreven bij de KvK en geef ook alles op. Maar dat op de loer liggen valt nog wel mee, ze controleren natuurlijk wel en je moet gewoon zorgen dat je alles kan verantwoorden. Maar niet meer of minder als een ondernemer in een andere branche.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:04

Natasha schreef:
Maar denk niet dat je het als ondernemer makkelijk hebt.
Nogmaals ik doel niet alleen op het kunnen betalen van belasting.
Maar ook om ondanks alle wetten en regels je hoofd kunnen water te blijven houden, en DUS winst maken, en DUS belasting betalen.
En dan heb ik het niet over de BTW alleen.
Die auto, trailer en zadel moet je wel eerst hebben verdiend, voordat je ze kunt kopen, om ze daarna weer op je onkostenkant te kunnen zetten.

Ehm, Natasha, wat voor vooropleiding heb jij gehad? Het is mij duidelijk dat je nog niet vaak hebt gesproken met een handige accountant, je hebt heel weinig ervaring met 'leuk geldschuiven'als ik het zo lees.

Heb jij wel eens gehoord van investeringsaftrek, startersaftrek, reserveringsaftrek, afschrijvingen, renteaftrek...
Ik zal het je uitleggen met een voorbeeld.

Een trailer wil je kopen, 5.000 euro. Dat is een investering voor je bedrijf, want als paardenhandelaar kan je niet zonder (misschien wel, maar je kan het uitleggen naar de fiscus toe). . De BTW krijg je meteen terug, 5000 bruto blijkt 4200 netto = 800 euro.
Je geniet investeringsaftrek (is gestaffeld naar totaalhoogte per jaar), zeg 20%. Dus 820 euro van je winst is nu belastingvrij. Dat scheelt bij 35% tarief meteen 290 euro. Je schrijft het beestje af. Je gebruikt hem veel (is uit te leggen naar fiscus) dus je schrijft in 3 jaar af; 1400 euro per jaar waarover je geen belasting meer hoeft te betalen, in het laagste tarief meteen al 490 euro voordeel, en dat 3 jaren achtereen = 1470 in 3 jaar.

Deze trailer kost de particulier gewoon 5.000 euro en niets minder. voor jouw als ondernemer kost ie 5000 - 800 - 290 - 1470 = 2.440 euro.
Hoe bedoel je, dat je als ondernemer 'niet gematst' wordt ?!
Als paardenliefhebber kocht je immers toch ook al een trailer.
Zelfde verhaal gaat ook op voor zadels, terreinautos, mobiele telefoons, computers, vastgoed, lunches, koffie, kleding die je beroepsmatig gebruikt, de wasmachine waarin je de was doet.... Het leven is voor een ondernemer soms echt verrassend goedkoop. Heb je al een klantenpas van de groothandel?- dan kan je prive helemaal lachen!

En dan zijn dit nog maar de direct doorrekenbare voordeeltjes, met startersaftrek en reserveringsaftrek, en allerlei andere foefjes kan je je winst aardig drukken, maar dat is ook een beetje afhankelijk van je prive omstandigheden en de winst die je maakt.

Tot zover trouwens mijn gratis tips. Voor de volgende breng ik mijn uurtarief van ± 100 euro per uur exclusief BTW in rekening - voor niets gaat de zon op, immers....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:43

Ha ha Dees kan ik je ook even inhuren

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 19:38

Ik heb geen vooropleiding, alleen 2 zwemdiplomas.
Ik betaal genoeg aan de boekhouder iedere maand........
Ofdat hij het goed doet weet ik niet.
Hij staat wel goed aangeschreven.

Nogmaals, ik had het niet alleen over het belasting betalen als ik zeg dat het ondernemers moeilijk wordt gemaakt.

Aan zwart geld verdienen heb je niet veel, als je niet geeft om luxe.
Maar ik weet wel dat het voor mij niet mogelijk is om iets simpels als een eigen huisje te kopen!
Daarvoor moet ik teveel belasting betalen tegenover hetgeen wat dan wit overblijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:43

ja maar dat moet je dus incalculeren, je weet dat je als ondernemer 1 euro omzet en daar dus maar 10 cent aan overhoud...........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 22:48

Natasha schreef:

AHA...dus nog geen jarenlange ervaring...
Nou, ik zou niet meer gratis tips verstrekken dusss Lips are sealed
Maar eh.... Lips are sealed en eh.. Verdrietig

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 23:00

Dees"]
[quote="Natasha schreef:

[/quote]

Vertel! vertel!

Hoe kan ik met zwart geld een stuk grond kopen of een huis?
Zeg maar wat het kost, die tips van je.......... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:03

Natasha"]
[quote="Dees"][quote="Natasha schreef:

[/quote]

Vertel! vertel!

Hoe kan ik met zwart geld een stuk grond kopen of een huis?
Zeg maar wat het kost, die tips van je.......... Knipoog
[/quote]

door met de verkopende partij af te spreken dat je een gedeelte zwart doet..... Vraagprijs is 300.000 jij koopt zogenaamd het huis voor 200.000 terwijl je het eigenlij voor 280.000 koopt.........Je geeft de verkoper dus 80.000 zwart geld keurig in een zwart koffertje...........

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 23:06

Nou dat ging misschien vroeger zo, maar nu niet zo makkelijk meer Gijs en Kim.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:07

waarom gaat dat nu niet zo makkelijk meer dan?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:07

Hihi, wel handig om dit te volgen... maaaruuh, als de belastingdienst dit leest.... haal vooral je e-mail adres weg Haha!:D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:08

ik heb 80 cent zwart................!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:09

Het gaat dus wèl zo gemakkelijk... Scheve mond

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:09

Natasha, als je alle dingen voorgekauwd moet krijgen zul je nooit de haai worden die je kan zijn. Alleen een echte haai zal floreren in de vrije sector. Zoek het zelf uit, dat is de weg die je moet volgen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 23:26

Nou ik ben geen haai.
Maar ben de afgelopen 2 jaren wel bezig geweest met het eea.
Heb jij zelf iets gekocht Dees?Zonder erfenisje of wat dan ook?Ik weet dat dat nu niet meevalt, en dat zeggen oudere ondernemers ook, die geven me daar gelijk in.
Zie maar eens aan het witte geld te komen!
En jij Gijs en Kim?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:29

Ik heb 12 jaar een relatie gehad met de eigenaar van de grootste discotheek van Den Haag en van hem heb ik heel veel geleerd. Toen ik met hem samenwoonde deed ik zijn boekhouding en daar heb ik nog meer van geleerd........en ja, zo werkt dat dus.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:35

Ach, nou ga ik even brallen hoor....
In 8 jaar tijd een bedrijf uit niets opgebouwd naar een goede boterham voor 2 gezinnen, bedrijfspand nieuw laten bouwen en nog 5.000 vierkante meter bedrijfsgrond braak liggend. Een paar goede en jonge bedrijfsautos, een omzet die zonder horten en stoten doorgaat, ondanks slechte tijden. Baanbrekend werk verricht in de veiligheidsaspecten van ons produkt...zelfstandig de boekhouding opgezet en uitgevoerd, netwerken onderhouden. En allemaal zonder erfenis of startkapitaal. Sterker nog, zelfs zonder lening van de bank, want die zag absoluut geen brood in luchtkastelen....

Het valt zeker niet mee, om de drommel niet. Maar je moet zelf investeren, ook in je kennis, ook in je kennis over financien. Je hebt een heel moeilijk branch gekozen, ook nog eens in een slechte periode (teveel paarden, te weinig kopers - verzadigde markt). Een branche waarin je zonder Haaietanden geen kans hebt, mag ik wel zeggen.

Je moet boven de stof komen te staan, begrijpen hoe je markt in elkaar zit, en er dan mee gaan spelen, manipuleren. Dat heeft even wat tijd nodig. Maar pas als je op dat punt bent gekomen, zul je wat gaan verdienen. Veel succes met je ontwikkeling.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 00:41

Dank je!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:06

Dat je vast goed niet meer "zo" kan kopen klopt niet hoor, hier is het nog vaak gedaan, zo vaak zelfs dat je boetes kan krijgen als je de grondprijs té laag hebt staan. Wij hebben onze grond via een immobiliën gekocht, en te laag betaald. We hebben dan ook een boete aan de belastingen moeten neertellen terwijl we echt niet zwart betaald hebben. Wij hadden het geluk om op een bijna vervallen verkaveling te vallen die dringend weg moest, anders werd het terug landbouwgrond ... met de veel lagere waarde vandien. De eigenaren hebben dus aan de prijs van de jaren 60 verkocht ... een koopje voor ons, maar voor de belanstingsdienst "verdacht" terwijl het de werkelijke situatie is! Zoeken voor koopjes kan dus ook afgestraft worden De regelmentering zal in NL wel anders zijn dan in België, maar als bij ons de wet erop voorzien is zal het in NL wel niet zo enorm anders zijn vermoed ik zo Knipoog

Zonder veel uit te wijden kan ik zeggen dat mijn ouders diverse eigendommen hadden/hebben (scheiding, de ene heeft z'n deel verbrast, de andere niet) en er kwistig gebruik werd gemaakt van liggend geld. Zowel voor aankoop als voor verbouwing/bouw.