Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Paarden worden ook heel mens gericht als je ze alleen houdt. Ze volgen je en voelen zich veilig bij je (zie voorbeeld in mijn topic van Catita die mij kwam halen toen ze bang was van een vreemde hond).
Citaat:Maar als we te maken hebben met een volwassen paard/pony dat verzorgd wordt en gezelschap heeft van andere dieren, zie ik geen reden om dat zielig te vinden.
Lusitana schreef:Het paard is naar de wensen van de mens gefokt, vergeet dat niet.
Het is allang geen dier meer dat leeft in een wereld van vluchten of gegeten worden.
Lusitana schreef:Dat wil helemaal niet zeggen dat een paard het niet nodig heeft.
Een mens kan nooit als lid van de kudde geaccepteerd worden. En je kan dus soorgenoten niet vervangen. En mensen kunnen dat niet een koe,geit, schaap of weet ik veel wat ook niet. Het wordt vaak gezien als beter dan helemaal alleen. Maar daar ben ik het totaal niet mee eens.
blensink schreef:Lusitana schreef:Dat wil helemaal niet zeggen dat een paard het niet nodig heeft.
Een mens kan nooit als lid van de kudde geaccepteerd worden. En je kan dus soorgenoten niet vervangen. En mensen kunnen dat niet een koe,geit, schaap of weet ik veel wat ook niet. Het wordt vaak gezien als beter dan helemaal alleen. Maar daar ben ik het totaal niet mee eens.
Een paard heeft het ook nodig om met rust gelaten te worden in zijn kudde.
Waarom wil de mens zich daarin mengen.
Juist omdat we er plezier aan beleven.
Dus als we dan terug gaan naar het kuddegedrag waarom laten we ze dan ook niet gewoon paard zijn en met rust en lekker grazen en kudde dier zijn want dat is wat een paard echt gelukkig maakt.
Tigra_ schreef:Heel fijn dat je je er in wil mengen hoor. Maar wat je nu zegt snap ik totaal niets van.
Ja wij willen met paarden overweg en daar kiest een paard niet voor maar daarom is het wel zo fijn dat je ze buiten dat je met ze omgaat zoveel mogelijk paard laat zijn. En niet je paard alleen op het land zet waar hij het maar moet uitzoeken en je hooguit 10 uur per dag erbij gaat zitten? Dat is natuurlijk heel prettig wat denk je zelf dat een paard prettig vind?
20 uur per dag op de wei met soortgenoten om te doen en te laten wat ze zelf kunnen en dan hooguit 5 uurtje met een mens overweg of 14 uur per dag alleen staan en dat er dan ineens een mens in je wei komt zitten of "spelen".
Maarnee de paarden moeten zich aanpassen aan ons. Wij zouden ze moeten geven waar ze recht op hebben!
Bedoel als jij daar zo overdenkt dat er geen tussenweg is dus het is of alleen of we laten hem los in een of ander reservaat tja zonde.
Mallodie schreef:Een gezelschapspony kan je zelfs gratis krijgen. Dus duur is het niet, en je paard zal er wel bij varen. Het is en blijft een kuddedier.ulysse1 schreef:Jongens! Asjeblieft! Ik vind het ook ergens wel zielig en zou het zelf eigenlijk niet snel doen maar paardje heeft wel gezelschap, al zijn het dan andere dieren
Wat is dat nu weerZal ik jou eens 10 jaar aan een stuk enkel tussen koeien zetten, 'je hebt toch gezelschap?'
Dat vind ik nu echt een opmerking die kant nog wal raakt en dan nog onbeleefd ook.
blensink schreef:Tigra_ schreef:Heel fijn dat je je er in wil mengen hoor. Maar wat je nu zegt snap ik totaal niets van.
Ja wij willen met paarden overweg en daar kiest een paard niet voor maar daarom is het wel zo fijn dat je ze buiten dat je met ze omgaat zoveel mogelijk paard laat zijn. En niet je paard alleen op het land zet waar hij het maar moet uitzoeken en je hooguit 10 uur per dag erbij gaat zitten? Dat is natuurlijk heel prettig wat denk je zelf dat een paard prettig vind?
20 uur per dag op de wei met soortgenoten om te doen en te laten wat ze zelf kunnen en dan hooguit 5 uurtje met een mens overweg of 14 uur per dag alleen staan en dat er dan ineens een mens in je wei komt zitten of "spelen".
Maarnee de paarden moeten zich aanpassen aan ons. Wij zouden ze moeten geven waar ze recht op hebben!
Bedoel als jij daar zo overdenkt dat er geen tussenweg is dus het is of alleen of we laten hem los in een of ander reservaat tja zonde.
Kan zijn dat je me niet snapt en ligt niet aan jou (ben al een tijdje weg uit nederland) en sorry dat ik me erin meng.
Als je het niet erg vind wil ik gewoon meepraten en mijn mening geven.
Ik ben ervan overtuigt dat een paard heel gelukkig kan zijn met andere dieren dan soortgenoten.
Mijn merrie heeft mij dat zelf verschillende keren laten zien.
Op haar eigen plekje met verschillende dieren om haar heen (muilezels, koeien en een kat) voelt ze zich veilig.
Uiteraard geldt dit niet voor ieder paard.
Ik denk dat de meeste paardenbezitters hier het beste voor hebben voor hun paard.
Daarom vraagt de ts ook of het zielig is!
En daarom geeft iedereen de raad een pony erbij te zetten.
Maar het is niet altijd nodig of goed.
Het paard heeft zich wel aangepast aan de mensen.
Hij staat op stal, moet oefeningen doen, word gepoetst enz enz.
En zo staat hij soms ook alleen.
Citaat:Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien