Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:57

Een paard is een kuddedier uit veiligheid en het is handig om elkaar te krabbelen. Het is dus uit noodzaak en niet omdat ze het zo gezellig vinden. Het is ook niet zo dat elk paard vanzelf met elk ander paard op kan schieten. Soms maken mensen groepen die het helemaal niet fijn hebben omdat ze niet zelf de weidegenootjes hebben kunnen kiezen.

Het is dus niet zielig om een paard alleen te hebben als je maar voorwaarden schept waarin de kuddefunctie overgenomen wordt door de mens en andere dieren. Paard moet zich veilig voelen, zijn huid moet verzorgd en er moet contact zijn.
Honden en katten zijn ook sociale "kudde"(bij hen heet het anders) dieren. Maar niemand die vind dat je er persee een hele groep van bij elkaar (op een groot stuk grond met dieren waar ze op kunnen jagen) moet houden omdat je anders een dierenbeul bent. Sterker nog, zwervers zijn zogenaamd zielig...
Dat is meten met twee maten. Het huidige paard is een huisdier en kan als zodanig behandeld.

capopjekop

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:05

Ik vind wel verschil zitten in een hond of een paard. Een hond leeft vaak in huis tussen de mensen. Een hond vind ik vaak toch meer mensgericht dan een paard. Een paard zonder maatje staat dan toch al snel 20+ uur alleen met een ander soort dier eventueel.

Op zich ben ik het met je eens dat het wel kan als de situatie goed gemaakt wordt (veiligheid, verzorging en contact), maar ik denk dat dat met andere dieren toch moeilijker gaat. Ik heb iig nog nooit een koe en een paard elkaars vacht zien verzorgen :) Al zijn er natuurlijk wel uitzonderingen waar een mooie relatie ontstaan tussen een paard en een ander dier. Mijn pony's hadden bijvoorbeeld een schaap dat altijd in hun stal mocht slapen. De rest van de kudde bleef buiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:53

Over het algemeen neemt de mens de vachtverzorging over door te poetsen.
Paarden worden ook heel mens gericht als je ze alleen houdt. Ze volgen je en voelen zich veilig bij je (zie voorbeeld in mijn topic van Catita die mij kwam halen toen ze bang was van een vreemde hond).

Uiteraard moet een paard, evenals een hond, gesocialiceerd worden onder soortgenoten omdat het anders asociaal (en dat is meestal gevaarlijk) gedrag gaat vertonen naar soortgenoten op het moment dat hij er wél mee in contact wordt gebracht.
Reden waarom het verstandig is om veulens/jongelingen wel in kuddes op te laten groeien.

Maar als we te maken hebben met een volwassen paard/pony dat verzorgd wordt en gezelschap heeft van andere dieren, zie ik geen reden om dat zielig te vinden.

Waarom leeft de hond binnen? Omdat wij het willen of niet. Niet alle honden worden binnen gehouden. Het is maar net hoe je er tegenover staat.

Het paard is naar de wensen van de mens gefokt, vergeet dat niet.
Het is allang geen dier meer dat leeft in een wereld van vluchten of gegeten worden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:57

Ik heb ook op Bokt? gezien een keer dat een geit en een pony hele goede maatjes waren, dus het kan zeker wel :j
En ik denk dat ieder paard wel samen kan maar dan moet je net die ene 'goede' hebben zeg maar. Niet ieder paard heeft meteen een klik met het andere paard.

Maar er gaat toch wel een tijdje overheen hoor voor ze een echte kudde vormen, tenminste dat zie ik dan bij ons :)
Die ponygroep die nu zo hecht is, dat heeft zeker wel een half jaar/jaar geduurd...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:27

Citaat:
Paarden worden ook heel mens gericht als je ze alleen houdt. Ze volgen je en voelen zich veilig bij je (zie voorbeeld in mijn topic van Catita die mij kwam halen toen ze bang was van een vreemde hond).

Ja het is niet gek dat ze mensgericht worden als ze alleen staan. Dat is dan het enige contact dat ze hebben en zullen ze wel moeten accepteren gezien ze geen keus hebben.

Citaat:
Maar als we te maken hebben met een volwassen paard/pony dat verzorgd wordt en gezelschap heeft van andere dieren, zie ik geen reden om dat zielig te vinden.

Ik vind het wel zielig geen enkel mens of ander dier kan op dezelfde manier sociaal zijn met elkaar. Ze hebben ieders hun eigen taal en gewoontes end. Maar als ze niet anders hebben moeten ze zich daar wel aan hechten gezien ze geen keus hebben en het is in mijn ogen altijd beter om ze die keus te geven.

Lusitana schreef:
Het paard is naar de wensen van de mens gefokt, vergeet dat niet.
Het is allang geen dier meer dat leeft in een wereld van vluchten of gegeten worden.

Dat wil helemaal niet zeggen dat een paard het niet nodig heeft.
Een mens kan nooit als lid van de kudde geaccepteerd worden. En je kan dus soorgenoten niet vervangen. En mensen kunnen dat niet een koe,geit, schaap of weet ik veel wat ook niet. Het wordt vaak gezien als beter dan helemaal alleen. Maar daar ben ik het totaal niet mee eens.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:02

Lusitana schreef:
Een mens kan nooit als lid van de kudde geaccepteerd worden. En je kan dus soorgenoten niet vervangen. En mensen kunnen dat niet een koe,geit, schaap of weet ik veel wat ook niet. Het wordt vaak gezien als beter dan helemaal alleen. Maar daar ben ik het totaal niet mee eens.

Een paard heeft het ook nodig om met rust gelaten te worden in zijn kudde.
Waarom wil de mens zich daarin mengen.
Juist omdat we er plezier aan beleven.
Dus als we dan terug gaan naar het kuddegedrag waarom laten we ze dan ook niet gewoon paard zijn en met rust en lekker grazen en kudde dier zijn want dat is wat een paard echt gelukkig maakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:08

blensink schreef:
Lusitana schreef:

Een paard heeft het ook nodig om met rust gelaten te worden in zijn kudde.
Waarom wil de mens zich daarin mengen.
Juist omdat we er plezier aan beleven.
Dus als we dan terug gaan naar het kuddegedrag waarom laten we ze dan ook niet gewoon paard zijn en met rust en lekker grazen en kudde dier zijn want dat is wat een paard echt gelukkig maakt.

Heel fijn dat je je er in wil mengen hoor. Maar wat je nu zegt snap ik totaal niets van.
Ja wij willen met paarden overweg en daar kiest een paard niet voor maar daarom is het wel zo fijn dat je ze buiten dat je met ze omgaat zoveel mogelijk paard laat zijn. En niet je paard alleen op het land zet waar hij het maar moet uitzoeken en je hooguit 10 uur per dag erbij gaat zitten? Dat is natuurlijk heel prettig wat denk je zelf dat een paard prettig vind?
20 uur per dag op de wei met soortgenoten om te doen en te laten wat ze zelf kunnen en dan hooguit 5 uurtje met een mens overweg of 14 uur per dag alleen staan en dat er dan ineens een mens in je wei komt zitten of "spelen".

Maarnee de paarden moeten zich aanpassen aan ons. Wij zouden ze moeten geven waar ze recht op hebben!
Bedoel als jij daar zo overdenkt dat er geen tussenweg is dus het is of alleen of we laten hem los in een of ander reservaat tja zonde.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-07-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:11

Het lijkt me wel fijner voor haar om een maatje te hebben,
't is toch een kuddedier. Desnoods een minipaardje van de paardenmarkt,
als het maar een paardje of pony is ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:27

Tigra_ schreef:
Heel fijn dat je je er in wil mengen hoor. Maar wat je nu zegt snap ik totaal niets van.
Ja wij willen met paarden overweg en daar kiest een paard niet voor maar daarom is het wel zo fijn dat je ze buiten dat je met ze omgaat zoveel mogelijk paard laat zijn. En niet je paard alleen op het land zet waar hij het maar moet uitzoeken en je hooguit 10 uur per dag erbij gaat zitten? Dat is natuurlijk heel prettig wat denk je zelf dat een paard prettig vind?
20 uur per dag op de wei met soortgenoten om te doen en te laten wat ze zelf kunnen en dan hooguit 5 uurtje met een mens overweg of 14 uur per dag alleen staan en dat er dan ineens een mens in je wei komt zitten of "spelen".

Maarnee de paarden moeten zich aanpassen aan ons. Wij zouden ze moeten geven waar ze recht op hebben!
Bedoel als jij daar zo overdenkt dat er geen tussenweg is dus het is of alleen of we laten hem los in een of ander reservaat tja zonde.

Kan zijn dat je me niet snapt en ligt niet aan jou (ben al een tijdje weg uit nederland :o ) en sorry dat ik me erin meng.
Als je het niet erg vind wil ik gewoon meepraten en mijn mening geven.
Ik ben ervan overtuigt dat een paard heel gelukkig kan zijn met andere dieren dan soortgenoten.
Mijn merrie heeft mij dat zelf verschillende keren laten zien.
Op haar eigen plekje met verschillende dieren om haar heen (muilezels, koeien en een kat) voelt ze zich veilig.
Uiteraard geldt dit niet voor ieder paard.
Ik denk dat de meeste paardenbezitters hier het beste voor hebben voor hun paard.
Daarom vraagt de ts ook of het zielig is!
En daarom geeft iedereen de raad een pony erbij te zetten.
Maar het is niet altijd nodig of goed.
Het paard heeft zich wel aangepast aan de mensen.
Hij staat op stal, moet oefeningen doen, word gepoetst enz enz.
En zo staat hij soms ook alleen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:33

Ben t met enkele anderen hier eens. Kijk naar je paard, je merkt vanzelf of ze een vriendje nodig heeft of niet. (idd slecht eten, onrust in de wei, lees stereotiep gedrag dmv continu rondjes lopen ed) Als ze er verder gelukkig en gezond uit ziet dan zou ik me niet te veel zorgen maken, je kent jouw paardje t beste. Een schaap of koe erbij of erlangs is prima. Ik vind je paardje dus niet zielig.
Wordt ook nogal makkelijk gedaan over een shetje er bij zetten. Zo ff "erbij". Tis ook gewoon een echt paardje hoor dus moet ook verzorgt worden. Met miss als voordeel dat ze weinig nodig hebben, maaaaar tis zomers heel moeilijk er voor te zorgen dat ze juist niet te veel (gras) eten, als het shetje samen loopt met je andere paardje in de grote wei. Shetlanders zijn namelijk zeer gevoelig om hoefbevangen te worden, gevolg, je moet de shet gaan beperken, lees apart in een klein weitje zetten om te zorgen dat ie niet te dik wordt en dus evt ook geen hoefbevangenheid ontwikkeld. Dus uiteindelijk staan ze 's zomers toch naast elkaar ipv met elkaar. (spreek uit ervaring) Om dan ook nog maar eens even te zwijgen over evt zomerexceem waar die kleine harige deugnieten ook gevoelig voor zijn. (dekentje kopen, spray's enz enz) zo goedkoop is t dus niet.
Een schaap, geit of kalf/koe is vaak ook prima. Net als met een evt een echt paardenmaatje, wennen moeten ze toch aan elkaar! :+
En we kunnen allemaal wel gaan door gaan schieten met "ja maar van nature is een paard....."
Uiteindelijk is er ook niks natuurlijks aan om op een paard te gaan zitten of er een karretje aan te hangen enz enz. :+
Vind dat er snel iets zielig gevonden wordt, terwijl heel veel andere paarden/dieren veel zieliger zijn. (bv.Sint Bernard op 2 hoog met wel hele lieve baasjes, maar helaas ze zijn allebei de hele week 40 uur werken, of t paardje dat wel een echt paardenvriendje heeft maar helaas maar een stukje grond tot beschikking heeft van 10 bij 10 meter)
Niet te veel miepen en ff t paard niet gaan vermenselijken, gebeurt al veel te veel... :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:38

Dat heb je duidelijk verwoord @Famke160301!
Ik ben het met je eens.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:39

@blensink
;)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:16

Mallodie schreef:
Een gezelschapspony kan je zelfs gratis krijgen. Dus duur is het niet, en je paard zal er wel bij varen. Het is en blijft een kuddedier.

ulysse1 schreef:
Jongens! Asjeblieft! Ik vind het ook ergens wel zielig en zou het zelf eigenlijk niet snel doen maar paardje heeft wel gezelschap, al zijn het dan andere dieren ;)

Wat is dat nu weer :) Zal ik jou eens 10 jaar aan een stuk enkel tussen koeien zetten, 'je hebt toch gezelschap?' :o Dat vind ik nu echt een opmerking die kant nog wal raakt en dan nog onbeleefd ook. :)

Pardon ?! Wàt is hier 'onbeleefd' aan deze reactie ?! En ik zeg toch dat ik het zelf niet zo snel zal doen behalve als het echt niet anders kan.
Sommige bokkers hé :??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:32

Ik ben het op zich met je eens Famke160301. Maar ik denk dat het soms moeilijk is om te bepalen of je paard gelukkig is. Zo zag mijn pony er totaal niet ongelukkig uit toen ze alleen stond. Pas toen ze bij een maatje stond zag ik hoeveel gelukkiger ze was door samen te staan. En tuurlijk zijn er paarden die je beter alleen kunt houden, hier in de straat staat een pony van 38 jaar. Die rent en jaagt zich helemaal dood als je er een ander paard bij zet. Dat is regelmatig geprobeerd toen ze jonger was, maar het lukte geen enkele keer. Maar ik krijg soms het idee dat men wat makkelijk roept dat het paard niet met gezelschap kan. Dan hebben ze het een keer geprobeerd en dan is het natuurlijk vechten om de rangorde. Dat heeft ook tijd nodig. En dat vind ik dan zo jammer. Als iemand moeite heeft gedaan en het paard kan niet samen staan dan vind ik het ook niet zielig, maar in mijn omgeving zie ik toch vaak dat mensen voor de kids een pony nemen en er verder niet bij stil staan dat zo'n dier 22 uur per dag alleen in een weitje staat. Dat vind ik wel zielig.

Shetten zijn idd nog best moeilijk te houden. Ik spreek uit ervaring. Maar nu is het bij mij zo dat mijn welsh ook snel dik wordt, dus ze staan met zijn 3e schraal. Maar je hoeft niet perse zelf een pony te kopen. Je kunt een pensionstal zoeken waar ze in koppels of in een kudde naar buiten gaan. Daar zijn vaak verschillende types paarden, dus de kans is groot dat er eentje qua karakter bij je pony past. Of als je thuis staat zou je een 'pensionklantje' kunnen zoeken. Soms moet je creatief zijn, maar als je echt wilt dan kan het vaak wel. Ik zou het iig zo proberen als ik maar een pony had. Maar goed, uiteindelijk moet dat ieder voor zich bepalen natuurlijk.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:33

Ik vind het ook "zielig" het is een kuddedier en moet bij andere paarden staan!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:41

blensink schreef:
Tigra_ schreef:

Kan zijn dat je me niet snapt en ligt niet aan jou (ben al een tijdje weg uit nederland :o ) en sorry dat ik me erin meng.
Als je het niet erg vind wil ik gewoon meepraten en mijn mening geven.
Ik ben ervan overtuigt dat een paard heel gelukkig kan zijn met andere dieren dan soortgenoten.
Mijn merrie heeft mij dat zelf verschillende keren laten zien.
Op haar eigen plekje met verschillende dieren om haar heen (muilezels, koeien en een kat) voelt ze zich veilig.
Uiteraard geldt dit niet voor ieder paard.
Ik denk dat de meeste paardenbezitters hier het beste voor hebben voor hun paard.
Daarom vraagt de ts ook of het zielig is!
En daarom geeft iedereen de raad een pony erbij te zetten.
Maar het is niet altijd nodig of goed.
Het paard heeft zich wel aangepast aan de mensen.
Hij staat op stal, moet oefeningen doen, word gepoetst enz enz.
En zo staat hij soms ook alleen.

Tuurlijk mag je erin mengen maar de opmerking dat als we toch terug gaan naar kudde gedrag dat we een paard dan net zo goed los kunnen laten(of totaal met rust laten) vind ik totaal onzin want dat heeft er niet mee te maken. Neem aan dat iedereen het beste wil voor een paard en ja dan zul je dus zeker veel uithalen hoe ze zich gedragen in een kudde. Een paard moet best een paar uur alleen kunnen zijn maar grotendeels van de dag horen ze gewoon contact te hebben met soorgenoten voor hun welzijn. Hoe je dat ook went of keert! Als je ze dan niet in 1 weide kan geven dan zul je op z'n minst een 1 of meerdere paarden naast de wei kunnen zetten.
Een paard heeft zich wel moeten aanpassen maar zijn helemaal niet zo aangepast aan mensen als dat wij denken.
Wat jij zegt dat jouw paard met andere dieren gelukkig kan zijn. Tja wat ik al zei als een paard geen keus heeft dan zal het wel moeten.
En tuurlijk verschillen de meningen maar hopelijk wordt snel de wet veranderd dat het verplicht wordt dat paarden minimaal met 2 zijn.
Er zijn landen waar dat al verplicht is. Dan zullen er veel minder "probleem" paarden zijn.

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:46

Ik zou als ik haar was wel een maatje aanschaffen voor de pony als er niks is waarom dat niet zou kunnen.. helaas moet de mijne alleen staan omdat het een dominante hengst is.. maar naast hem staan wel paarden en schaapen op de wei...Ik vind het voor mijn eige paardje nog sneu, ondanks dat ik geen andere keus heb...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:12

Het is wel sneu. maar je paard staat wel in de wei en niet in een 3x3 stalletje met een buurman ernaast. De paarden die 24/7 op stal staan hebben het slechter dan de jouwe. maar dat is geen excuus om er dan maar geen ander paard bij te zetten vind ik!!

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:26

Mijn shetty heeft van haar geboorte (moeder ging dood bij de veulening) alleen gestaan tot haar 3e (ze had toen een andere eigenaar)
en het heeft haar echt heel veel slechts gedaan!
Mijn pony is aan alle pony's onderdanig,
ze stond eerst met een bazige shet,dat was af en toe gewoon gevaarlijk,
nu heeft ze een andere shet erbij en dat gaat echt super goed!
al zijn ze onafscheidelijk en kun je er niet gewoon eentje uit de wei halen.....

maar wat ik dus wil zeggen,
Zet haar niet alleen,dat doet vaak meer kwaad dan goed!
en indien je geen andere pony hebt om er bij te zetten,
en geen geld om er nog een te kopen,
leen er dan een van iemand!
doe ik ook,hij is blij dat de pony goed wordt verzorgd (en gratis eten enz. krijgt,haha)
en ikke blij omdat de shetters blij zijn:)

jessicatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:54

Het hangt er bij mij van af hoe jij bij het paardje bent. :D
Als je er heel weinig bent dan zou ik een klein shetje aaanschaffen.
ben je er heel veel bij en geef je hem veel aandacht dan is het weer minder zielig.
Maar als je bekijkt wat voor dieren er allemaal om het paadje heen staan dan is het helemaal niet zielig.

Maar dat is mijn antwoord :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:39

maar jessicatje... als jij veel bij je paardje bent , ben je nog maar hooguit 2 uur per dag daar (die van mij staat aan huis dus dat is iets meer) wat betekend dat hij nog steeds 22 uur in zn uppie staat!!

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:46

Ja ik vind het zielig want paarden zijn kuddedieren kan je geen shetje of falabella bijkopen ?

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:53

Vaak wennen paarden eraan he, als ze alleen staan en moet kunnen natuurlijk. Maar theoretisch gezien denk ik dat ze toch wel andere paarden om zich heen moeten hebben. 't zijn natuurlijk kuddedieren. Maar dat is 't zelfde als bij honden, vaak hebben mensen ook maar 1 hond, wijzelf thuis ook, maar 't zijn roedeldieren. Honden zijn 't natuulrijk al eeuw na eeuw gewent bij de mens te leven, maar ik denk dat paarden er nog meer verlangen naar hebben om met andere paarden te zijn. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:08

Grr, lange post, alles weg. Even in steno dan.
Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien. En daar is waar je naar moet kijken.
De behoeften zijn adequaat voedsel en water, beweging, huid en hoefverzorging, gezelschap, mentale prikkeling.
Waar halen we het idee vandaan dat alleen een ander paard en weidegang dat kan bieden?

Het opgroeien in een groep is voor jonge paarden belangrijk, maar bij gevormde paarden niet meer absoluut noodzakelijk.

Daarbij in de natuur gaan dingen echt wel anders dan in weides.
In de eerste plaats heeft het paard de vrijheid om ergens anders te gaan grazen als het gras dat hij eet hem niet bevalt of als de boel modderig wordt. Het heeft de vrijheid om te schuilen waar het wil. Er worden regelmatig paarden verstoten en gestolen, de groep is niet constant en binnen een kudde bestaan familiebestanden en dat geeft zo eigen rechten en plichten.
Er wordt maar 1 volwassen mannetjes paard toegelaten, die niet eens echt het recht heeft om echt mee te doen in activiteiten behalve dan voor reproductie, eens in het jaar per merrie. Hengsten die nog geen kudde hebben leven bij elkaar in groepjes. Merrieveulens blijven levenslang bij de moeder en alleen als de merrie een neiwu veulen heeft zal ze proberen het oudere veulen niet te laten drinken. Sommige merries laten oo het oudere veulen toe en het is niet ongewoon dat zelfs driejarige nog bij de moeder drinkt.

Dan de weides. Gras is meestal voor koeien bestemd en de paarden hebben geen keuze in wat en waar ze grazen.
De groep heeft meestal geen familie verband maar wordt door mensen bepaald en manlijke en vrouwelijke volwassen dieren worden bij elkaar gehouden.
Veulens halen we gewoonlijk weg als ze zes maanden zijn. Daar vinden we het wel heel gewoon om tegen de natuur in te gaan....
Eenlingen en verstoten paarden moeten in dezelfde ruimte leven als de rest.

Sorry, maar ik zie hier echt geen paardenkeuzes in.

Daarbij hebben weides hun eigen gevaren door omheining of sloten, wat nog versterkt wordt als er een halster wordt omgelaten. Paarden in pronblemen worden vaak laat pas opgemerkt omdat de meeste weides maar 1 keer per dag of minder vaak bezocht worden...

Ik zeg niet dat je een paard niet buiten moet houden, ik zeg alleen dat een paard dat alleen staat niet persee zielig is.
Elke situatie moet apart bekeken worden en men moet niet doen alsof alle paarden maar hetzelfde willen en het weideleven zo ideaal is.

Ik had hier een aantal jaren geleden de mogelijkheid om een paard echte vrijheid te bieden (net als een andere dame die er meerdere had. Die overigens niet allemaal bij elkaar bleven. Sommigen werden door mensen terug gebracht omdat ze in dorpen terecht waren gekomen).
Mijn paard koos verschillende stukken om te grazen, elk met hun eigen vegetaie en wilde als het donker was op stal vanwege de wilde zwijnen die dan actief worden. Als ik laat was, kwam ze me halen. Net als wanneer er bv een ijzer los zat of ze niet meer bij water kon. Ze gebruikte mij voor dingen waar een ander paard echt niks voor haar kon doen en ze koos dus duidelijk stalling voor de nacht. Ze speelde met de honden en de katten sliepen op haar rug. Als we het over ECHTE keuzes hebben, dan kan ik daar in elk geval over meepraten. En mensen en andere dieren hoorden wel degelijk in haar keuzes.
Dus wie zijn wij om te zeggen dat het slecht is voor een paard om alleen het gezelschap te hebben van andere dieren en mensen?

Overigens ben ik voor de wet van 2, omdat het dan een grotere aankoop en verantwoording is en minder mensen wellicht paarden kopen die ze eigenlijk niet zouden moeten hebben.
Aan de andere kant worden er dan wellicht 2 gehouden op een ruimte die niet genoeg is en zijn ze wellicht ook geen vriendjes. Zo zie je dat zelfs dat zijn eigen problemen kan hebben!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:13

Citaat:
Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien

Ik denk dat dat een mening is. En tja... ik ben het daar niet mee eens!
Andere paarden om zich heen die hij alleen kan horen en kan ruiken maar geen lichamelijk contact mee kan hebben is (naar mijn mening) onvoldoende.