Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JoviBan schreef:Waarom wil je zo graag een PLAN?![]()
Voor mezelf heb ik destijds een DOEL gesteld en dat ben ik nog steeds aan 't nastreven.
En dmv kennis opdoen kun je je doel hier en daar bijstellen, wanneer blijkt dat je doel niet zo goed blijkt te zijn of niet 100% haalbaar is bijv.
En wat doe je met een plan wanneer bijv. opeens bepaalde plantjes de kop opsteken? Daar gaat je plan!![]()
Dus nee, persoonlijk vind ik een doel beter.
Wel of niet kalken kun je doen op basis van de zuurgraad van je wei. Die is heel gemakkelijk te testen. Ik kan een potje zand naar de winkel brengen waar ik m'n weidespullen haal, en daar stellen ze de zuurgraad vast. Maar bij Intratuin schijnen ze ook testmonsters te hebben en kun je het zelf doen. Dan kun je ook nog kiezen voor het soort kalk dat je gaat strooien.
Bemesten heb ik dit jaar gedaan met kippenmestkorrels. Schijnt wat in opmars te zijn, omdat het hele goede bemesting blijkt voor een paardenwei. Mensen die hier mee bemesten, zijn er erg positief over.
Het DOEL heb ik al
Zie vorige posts 

Suzan_bobar schreef:Gevonden: [VSW] dierenhealthplan.nl wat zijn jullie ervaringen hiermee?
madamX schijnt ervan te zijn hier op boktFf pb sturen misschien? Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je meer lezen over dierenhealthplan
Ik heb een tijd terug wel eens contact gehad met madamx dacht ik , en dat klonk inderdaad goed , de site van hun ook.
ponies schreef:Veel onkruid is vaak meer een probleem van te weinig bemesten.
De start is over het algemeen een grondmonster opsturen en duidelijk aangeven dat het voor een paardenwei is
Dit kan je laten doen of zelf volgens de handleiding van het bedrijf een grondmonster opsturen (veel goedkoper)
In hun rapport dat meestal goed is voor 4 jaar staat precies de tekorten van je grond en een advies.
Dat advies geef je aan je loonwerker en die kan je dan vertellen of je wellicht enkel hoeft te bekalken
of wellicht kalk met magnesium etc.
Daarnaast moet je weten wat voor soort grond je hebt klei, veen, zand, leem op zand, podzol etc.
Ik zou niet zo snel de grasmat vervangen, meestal wordt dit een drama. De wortels zijn dan nog
niet diep geworteld bij nieuw gras dus zuinig zijn op je oude goede grasmat. Doorzaaien is vaak een beter plan.
Staar je daarnaast niet blind op alle mooie verhalen van kruidengrasmengsels etc.
Enkel de sterke komen op (ook afhankelijk van je grondsoort) en meestal is de variatie maar voor een jaar
en daarna heb je gelijk weer hetzelfde als iedere andere weide maar dan voor veel geld.
Als je wel een al die kruidensoorten en minder voorkomende grassen wil hebben moet je het land verschralen
wordt het gelijk ook weer aantrekkelijk voor al die onkruiden die je nu net niet wilt hebben.
Als het even kan gewoon met stalmest van de mesthoop bemesten nadat een tijdje gecomposteerd is.
Wij injecteren en gebruiken al jaren geen kunstmest meer en ook gif komt bij ons niet op het land.
Opvallen is dat de ooievaars en uilen altijd bij ons op het land zijn en nooit bij de omringende buren.
Vorig jaar na het hooien 12 ooievaars een week lang dit betekend een veel rijker bodemleven.
Wormen, torretjes, kevers alles maak je dood met injecteren.
Dan heb ik nog niet de kennis om te weten of het ook terecht is
maar dit voelt wel "goed" aan. Op die eigen mest na dan...ik weet echt niet wat ik daarvan moet denken....ik heb namelijk het idee dat paardenmest zure troep is die je land weinig goed doet. Het deel van de wei waar de vorige huurster haar paardenmest over verspreidde is dus echt een klaver en boterbloemen zooi.
Maar ik wil dan wel graag voorbereid zijn over de verdere aanpak en mogelijkheden , en om te kijken wanneer er nu het beste 1 of 2 paardjes bij kunnen komen

pmarena schreef:Ik bedoel , jij zal als je het jezelf geleerd hebt en gewoon maar wat ben gaan proberen , toch ook wel dingen hebben gedaan waarvan je nu denkt : oef , dat had ik dus nooit zo moeten doen...
JoviBan schreef:Het enige wat ik een keer heb gedaan, en niet weer ga doen, is mijn mestbult laten uitrijden over mijn wei.
Dat is me niet goed bevallen, maar het was geen kwestie van "oef dat had ik nooit moeten doen".![]()
Aldoende leer je ook.

is : een dichtere , sterkere grasmat krijgen , Bereklauw / Klaver / Boterbloem weg.
Suzan_bobar schreef:Ik heb http://www.dierenhealthplan.nl/ er ooit bij gehad, zeer tervreden. Niet goedkoop trouwens,....

pmarena schreef:Suzan_bobar schreef:Ik heb http://www.dierenhealthplan.nl/ er ooit bij gehad, zeer tervreden. Niet goedkoop trouwens,....
Ik kijk net op de site dierenhealthplan , kun je afkorten als DHP , en nu gaat het ineens alleen maar over houten pellets en staat DHP blijkbaar ineens voor Diensten / Handel / Productie ? Mis ik nou iets , of....?
De site was toen geloof ik ook al aan het veranderen
Ze zullen zich wel wat breder zijn gaan inzetten.