Weide-adviseur gezocht / Biologische wei ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:20

Het produkt wat hij aanbied ken ik niet maar kijk eens op deze site.
Heel veel info over voer, waardes etc.

www.voergezond.nl

en voor heel veel info over deze www.bodemacademie.nl

ben je wel even zoet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 06:52

JoviBan schreef:
Waarom wil je zo graag een PLAN? :D
Voor mezelf heb ik destijds een DOEL gesteld en dat ben ik nog steeds aan 't nastreven.
En dmv kennis opdoen kun je je doel hier en daar bijstellen, wanneer blijkt dat je doel niet zo goed blijkt te zijn of niet 100% haalbaar is bijv.
En wat doe je met een plan wanneer bijv. opeens bepaalde plantjes de kop opsteken? Daar gaat je plan! :D
Dus nee, persoonlijk vind ik een doel beter. ;)

Wel of niet kalken kun je doen op basis van de zuurgraad van je wei. Die is heel gemakkelijk te testen. Ik kan een potje zand naar de winkel brengen waar ik m'n weidespullen haal, en daar stellen ze de zuurgraad vast. Maar bij Intratuin schijnen ze ook testmonsters te hebben en kun je het zelf doen. Dan kun je ook nog kiezen voor het soort kalk dat je gaat strooien.

Bemesten heb ik dit jaar gedaan met kippenmestkorrels. Schijnt wat in opmars te zijn, omdat het hele goede bemesting blijkt voor een paardenwei. Mensen die hier mee bemesten, zijn er erg positief over.

:D Het DOEL heb ik al :D Zie vorige posts :)

Alleen heb ik dan nog een PLAN nodig , waarmee ik dat doel kan bereiken. Ik kan wel zelf wat gaan proberen en groot onderhoud laten verrichten , en er vervolgens achter komen dat dat niet de juiste manier was , en dan nog een keer groot onderhoud , en weer is het resultaat net niet wat ik wilde , dus NOG maar eens groot onderhoud....en voordat je het weet zit je 3 jaar zonder bruikbare wei en ben je inmiddels arm omdat je zo aan het tobben bent :P

Er moet gewoon iemand zijn die er heel veel kijk op heeft , en dan niet alleen op zijn eigen wei met zijn eigen doel , maar ook voor een privé-doel gewoon een goed , duurzaam plan kan maken. De ene persoon wil graag de eigen stalmest gebruiken , de andere zegt dat je dat absoluut niet moet doen. Weer 1 zegt dat het lekker makkelijk gaat met ploegen , kunstmest enz , terwijl ik een beter gevoel heb bij wat minder verstoring en een wat natuurlijker aanpak. Kippenmestkorrels heb ik vaker langs zien komen inderdaad , dat klinkt ook best aannemelijk. Aan de andere kant : misschien is het weer zoiets waarvan mensen denken dat het goed is , terwijl de pro die ik zoek zegt : NEEEEE dat moet je ZEKER niet gebruiken want op de lange termijn *vul maar in*.

Ik ben zeg maar bang dat ik zo'n zadelmaker tref die het heel goed bedoelt maar uit onwetendheid iemand een slechte kwaliteit boomloos zadeltje verkoopt zonder goede pad , een te kleine zitmaat voor de ruiter , enz. Dan denkt diegene een pro gevonden te hebben , doet netjes wat diegene zegt , en komt na enige tijd tobben uiteindelijk met problemen bij mij terecht , waarna ik het op kan lossen. Diegene had beter meteen bij mij terecht kunnen komen , had heel wat gedoe gescheeld want ik had meteen dat zadeltje afgeraden omdat het voor die combinatie duidelijk niet gaat werken.

Snap je wat ik bedoel ? Ik wil graag meteen diegene vinden waar je uiteindelijk bij terecht komt als er al vanalles fout is gegaan , om te voorkomen dat ik lang aan het tobben ben :P

En met die zuurtegraad en bodemmonsters enzo , ben ik dus op dezelfde manier zo'n ontzettende nitwit....de wei bestaat uit hele verschillende stukken , moet ik dan op meerdere plekken metingen gaan doen om elke plek anders te behandelen ? En goed , dan weet ik de zuurtegraad , dan moet ik weer gaan kiezen welke soort kalk....en moet ik maar weer 1 van de vele meningen kiezen. Maar welke dan ?? Dat is nou juist het hele probleem , ik wil niet zomaar met de natte vinger iets doen , ik heb gewoon iemand nodig die ècht weet waar die mee bezig is , en mij advies kan geven hoe ik mijn doel , met mijn mogelijkheden het beste en duurzaamste kan bereiken.

Eer ik dat zelf uitgevogeld en in de praktijk geleerd heb ben ik al heel wat fouten verder , dat moet gewoon niet nodig zijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 07:01

Suzan_bobar schreef:
Gevonden: [VSW] dierenhealthplan.nl wat zijn jullie ervaringen hiermee?

madamX schijnt ervan te zijn hier op bokt ;) Ff pb sturen misschien? Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je meer lezen over dierenhealthplan ;)

Bedankt ! Ga ik doorlezen :) Ik heb een tijd terug wel eens contact gehad met madamx dacht ik , en dat klonk inderdaad goed , de site van hun ook.
Moet me er weer even in verdiepen welke kanten dat ik op kan en hoe de namen die ik ken , erin staan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 07:10

ponies schreef:
Veel onkruid is vaak meer een probleem van te weinig bemesten.
De start is over het algemeen een grondmonster opsturen en duidelijk aangeven dat het voor een paardenwei is
Dit kan je laten doen of zelf volgens de handleiding van het bedrijf een grondmonster opsturen (veel goedkoper)
In hun rapport dat meestal goed is voor 4 jaar staat precies de tekorten van je grond en een advies.
Dat advies geef je aan je loonwerker en die kan je dan vertellen of je wellicht enkel hoeft te bekalken
of wellicht kalk met magnesium etc.

Daarnaast moet je weten wat voor soort grond je hebt klei, veen, zand, leem op zand, podzol etc.
Ik zou niet zo snel de grasmat vervangen, meestal wordt dit een drama. De wortels zijn dan nog
niet diep geworteld bij nieuw gras dus zuinig zijn op je oude goede grasmat. Doorzaaien is vaak een beter plan.
Staar je daarnaast niet blind op alle mooie verhalen van kruidengrasmengsels etc.
Enkel de sterke komen op (ook afhankelijk van je grondsoort) en meestal is de variatie maar voor een jaar
en daarna heb je gelijk weer hetzelfde als iedere andere weide maar dan voor veel geld.
Als je wel een al die kruidensoorten en minder voorkomende grassen wil hebben moet je het land verschralen
wordt het gelijk ook weer aantrekkelijk voor al die onkruiden die je nu net niet wilt hebben.

Als het even kan gewoon met stalmest van de mesthoop bemesten nadat een tijdje gecomposteerd is.
Wij injecteren en gebruiken al jaren geen kunstmest meer en ook gif komt bij ons niet op het land.
Opvallen is dat de ooievaars en uilen altijd bij ons op het land zijn en nooit bij de omringende buren.
Vorig jaar na het hooien 12 ooievaars een week lang dit betekend een veel rijker bodemleven.
Wormen, torretjes, kevers alles maak je dood met injecteren.

Kijk , dit vind ik nu een visie waar ik me wel in kan vinden :) Dan heb ik nog niet de kennis om te weten of het ook terecht is :P maar dit voelt wel "goed" aan. Op die eigen mest na dan...ik weet echt niet wat ik daarvan moet denken....ik heb namelijk het idee dat paardenmest zure troep is die je land weinig goed doet. Het deel van de wei waar de vorige huurster haar paardenmest over verspreidde is dus echt een klaver en boterbloemen zooi.

Daarentegen , waar Rena een paar jaar geleden stond werd de mest ook uitgesleept over het land en daar lag het er altijd wel netjes bij volgens mij. Maar dat was dan ook veel land voor weinig paarden , en er werd ook nog 2 keer per jaar gehooid , dat zal ook wel schelen. Bovendien heb je het dan ook over stalmest met stro erdoor , ik zet geen paarden op stal maar ben van de open stal waar ze zelf in kunnen als ze dat willen , met zand of iets anders zachts op de grond , maar heb dus alleen pure mest die van de wei af komt. En die kan zo bij de hooiboer een stukje verderop op het land dus ik hoef er ook niet op het eigen land vanaf , zeg maar :)

Ik ga maar weer eens even verder rondneuzen a.d.h.v. de links , bedankt !! Vooralsnog valt er toch nog niks te kiezen , eerst afwachten of de beestjes inderdaad verkocht worden want pas dan kan ik wat doen :) Maar ik wil dan wel graag voorbereid zijn over de verdere aanpak en mogelijkheden , en om te kijken wanneer er nu het beste 1 of 2 paardjes bij kunnen komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:16

Je kunt je beter maar niet afhankelijk maken van één iemand.
Veel beter is om zelf veel kennis op te doen.

Hetzelfde geldt voor jouw zadelvoorbeeld. Als je jezelf in zadels en aanverwante zaken verdiept, dan hou je jezelf ook niet onwetend, laat je je ook niks aansmeren en eindig je ook niet met een niet-passend zadel.

Dus als ik jou was, zou ik zoveel mogelijk gaan lezen en specifieke vragen gaan stellen.
Tenminste, dat ben ik gaan doen sinds ik mijn eigen wei heb. En dan wordt je steeds wat wijzer en de wei steeds beter. ;)

pmarena

Re: Weide-adviseur gezocht / Biologische wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 07:32

Dat wil ik ook , maar ik probeer al jaren wat duidelijkheid te krijgen door me veel in te lezen en bvb. topics hierover te volgen , waar ook allerlei specifieke vragen in voorkomen , maar de adviesen en antwoorden zijn TE tegenstrijdig allemaal.

De enige manier die dan overblijft om het te toetsen , is om het uit te gaan proberen en jarenlang te tobben totdat je een keer prijs hebt....daar heb ik gewoon geen zin in , dat moet beter kunnen :)

Waarom zelf lang tobben om het wiel opnieuw uit te vinden , ik leer het liever meteen goed door het goede advies van een èchte pro te volgen , dan neem je gaandeweg die kennis en ervaring over , en hoef je er niet jarenlang voor te tobben om daar achter te komen.

Ik bedoel , jij zal als je het jezelf geleerd hebt en gewoon maar wat ben gaan proberen , toch ook wel dingen hebben gedaan waarvan je nu denkt : oef , dat had ik dus nooit zo moeten doen... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:56

pmarena schreef:
Ik bedoel , jij zal als je het jezelf geleerd hebt en gewoon maar wat ben gaan proberen , toch ook wel dingen hebben gedaan waarvan je nu denkt : oef , dat had ik dus nooit zo moeten doen... :)

Nope. :D
Het enige wat ik een keer heb gedaan, en niet weer ga doen, is mijn mestbult laten uitrijden over mijn wei.
Dat is me niet goed bevallen, maar het was geen kwestie van "oef dat had ik nooit moeten doen". :D
Aldoende leer je ook. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:02

JoviBan schreef:
Het enige wat ik een keer heb gedaan, en niet weer ga doen, is mijn mestbult laten uitrijden over mijn wei.
Dat is me niet goed bevallen, maar het was geen kwestie van "oef dat had ik nooit moeten doen". :D
Aldoende leer je ook. ;)

Benieuwd waarom! Wij doen het nl ook niet, we leveren het in bij koeienboeren die het door de gier mengen en over hun land uitrijden. Zelf gebruiken we af en toe een beetje kunstmest, vooral voor ons hooiland, dat weer is bestemd voor koeienkuil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:06

Hm. Ik ben een beetje in een cynische bui geloof ik , sorry :o

Ik denk dan : jij misschien niet , maar dat zegt niet dat ik straks niet de sjaak ben , enz. :P

Ik wil i.i.g. zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat ik al doende moet leren , zeker als iemand anders zijn paardjes erbij komen moet het gewoon goed voor elkaar zijn vind ik :)

Maar even de essentie van het probleem he :)

Als de paardjes van de huidige huurders weggaan , heb ik dus een wei. Die op zich prima 3 paardjes van voeding kan voorzien , maar er wel een beetje moe bij ligt , geen mooie , volle , dichte grasmat maar echt zo'n paardenwei , ook al heb ik handmatig de ergste rommel er vanaf gehaald.

De eerste keuze die ik dan moet maken is , of wacht , het eerste DOEL :D is : een dichtere , sterkere grasmat krijgen , Bereklauw / Klaver / Boterbloem weg.

Maar daar loop ik dus al vast en daar kan ik het juiste antwoord al niet op vinden. Meeste mensen zeggen : omploegen en opnieuw inzaaien. Maar ik ben echt oprecht bang daar heel veel spijt van te krijgen omdat het me logisch lijkt dat de bodem dan heel veel tijd en zorg nodig heeft om weer stevig / sterk te worden , en in balans te komen.

Dus ik durf dat niet zomaar te doen. Wat moet ik dan , toch zomaar wat proberen op goed geluk ? Dat is toch ook niet slim :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-07-10 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:07

http://www.bio-ron.com/

Hier ook nog een interessante link op dat gebied, met produkten voor over de weide. Ze geven ook persoonlijk advies zie ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:51

Ik zou niet zo bang zijn om de boel dood te spuiten, om te keren en opnieuw in te zaaien. Dan kun je ook meteen het graszaad van je keuze nemen (minder Engels raai = minder fructaan gevoelig).
De natuur heeft de neiging zich heel goed te herstellen en zoals het nu klinkt is het dweilen met de kraan open.
Ik ken het gevoel, want heb zelf zo'n weitje. Buiten dat er heel veel tijd in gaat zitten is het niet gezegd dat het ook goed resultaat gaat geven.
Zelfs het doodspuiten van onkruid heeft voor mijn gevoel weinig ogeleverd. Ik zie tenminste het nieuwe spul al weer opkomen, terwijl het nog geen weer geweest is om graszaad te strooien (en voor dat wat wordt heeft het onkruid het weer gewonnen).

En over het doodgaan van het bodemleven door injecteren... mijn wei wordt ook jaarlijks geïnjecteerd en ik vang regelmatig mollen. Die zitten daar niet als er niets te halen viel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:20

Suzan_bobar schreef:
Ik heb http://www.dierenhealthplan.nl/ er ooit bij gehad, zeer tervreden. Niet goedkoop trouwens,....

Ik kijk net op de site dierenhealthplan , kun je afkorten als DHP , en nu gaat het ineens alleen maar over houten pellets en staat DHP blijkbaar ineens voor Diensten / Handel / Productie ? Mis ik nou iets , of....? :P

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:42

Bekijk dit filmpje maar dan wordt je iets wijzer over injecteren (dat in alle landen om ons heen verboden is vanwege de slechte gevolgen)
wordt heel duidelijk uitgelegd hoe het in elkaar zit.

http://www.youtube.com/watch?v=MOiv1JAib-E

Het is toch van de zotte dat al die vrachtwagen vol met varkensmest van Brabant hier naar het Noorden
rijden en dan krijg je nog geld toe voor het laten uitrijden. Als wij stoppen met injecteren waar moet de bio-industrie dan nog zijn mest kwijt ? Dat is het probleem. Dus naast het verzieken van de flora en fauna steun je ook nog indirect de bio-industrie.
Met kunstmest verarm je de grond.

Daarnaast verdwijnt de varieteit van grassoorten en kruiden omdat de grassoorten die goed op zware bemesting groeien
de andere soorten verdringen.

Bemest land van compost of stalmest is prima echter is dat maar zelden het geval.

Stikstof is zeer eenzijdig b.v. de meest gebruikte kunstmest is b.b. NPK 12+10+18 bevat 12%stikstof, waarvan 7% N-NH4 en 5% N-NO3, 10% P2O5 en 18% K2O of 15+20+25 Je veramt dus alle andere mineralen aangezien je hooit of laat grazen en niet meer terugbrengt.

Ik heb niet zoveel verstand van boomloze zadels daarvoor ga ik naar Pmarena, hou ik het gewoon bij mijn boogschuilstalletjes ;)

DubbelFun

Re: Weide-adviseur gezocht / Biologische wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:01

Filmpje is bekend :)
Maar ik kan het slechts hebben over 'mijn' weilandje en zolang daar nog mollen ronddartelen zal het met het verdwijnende bodemleven wel meevallen :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:17

pmarena schreef:
Suzan_bobar schreef:
Ik heb http://www.dierenhealthplan.nl/ er ooit bij gehad, zeer tervreden. Niet goedkoop trouwens,....

Ik kijk net op de site dierenhealthplan , kun je afkorten als DHP , en nu gaat het ineens alleen maar over houten pellets en staat DHP blijkbaar ineens voor Diensten / Handel / Productie ? Mis ik nou iets , of....? :P

Gewoon een mailtje sturen zou ik zeggen, dan weet je het zeker ;-) De site was toen geloof ik ook al aan het veranderen ;-) Ze zullen zich wel wat breder zijn gaan inzetten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:04

ik weet niet hoeveel land je hebt maar je kan ook het ook in gedeeltes doen, om te kijken welk idee van jezelf je goed bevalt? kost je ook niet in één klap heel veel geld. ;)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:40

Ook ik ben op zoek naar iets van hoe je je weiland het beste bij kunt houden.
Dacht dat er op de site van pavo een schema stond me wanneer bemesten, kalk, stikstof enz, maar de site ligt er nu uit.

ik zou graag willen weten of jullie alleen werken via bodemonderzoeken of ook een jaarlijks schema hebben? Ik heb wel mollen trouwens!!! zoals ik hier kon lezen schijnt dat goed te zijn?