Even voor alle duidelijkheid: hij staat op een pensionstal, zoveel mogelijk buiten (maar met de hitte van de afgelopen tijd staat 's middags binnen), met buitenluik. (er zijn wel buitenstallen, maar dit zijn containers, erg klein dus voor een paard van flink formaat, en bloedverziekend heet)...
Ah kijk! Dat schept al meer duidelijkheid. Zelf zou ik dan ook kiezen voor een binnenstal, een gekookt paard heeft niemand wat aan.
Vraag aan je ph of het kan dat ze niet vegen als je paard binnenstaat, niet de stal opstrooien/ opkrullen als hij binnenstaat, want dat kan allemaal irriteren. Dat buitenluik is heerlijk voor hem!
Je doet al wat je kan, probeer de Foenegriek (mijne reageert er super op, ze stond op een gegeven moment te pompen met ademen als ze hooi at, nu totaaaaal niet meer) eventueel en zijn omgeving zo stofvrij mogelijk houden.
Ik zou er toch een plakje stro bij gooien, hooinet erbij en ze zijn in ieder geval een paar uurtjes zoet. Foenegriek ben ik zelf niet zo'n fan van, het onderdrukt de hoest alleen.
Mijne hoestte niet, die pompte alleen met ademen bij het hooi eten en daarna was het over. Typische was ook dat haar inimini kleine beetje neus uitvloeiing met de foenegriek ook weg is gegaan.
Dus zeker de moeite waard om te proberen lijkt me gezien ts haar paard niet hoest (of ik moet iets over het hoofd gezien hebben)
Hij staat voorlopig nog op stro. Als lees dat krullen ook veel stof geven..tsja...wat is dan de zin om te veranderen? Ik heb nu ook een liksteen gekocht van de Paardendrogist, één die moet helpen tegen stofallergie, dus misschien dat dat ook een beetje wil meewerken. Mij DA is overigens geen fan van krullen, omdat de meeste paarden zich daarop rotvervelen, en van de containerstal moet ze al helemaal niet weten... Nog wat info: hij hoest dus op stal noooooit, pas bij het aandraven komt er 'wat' los en moet er gehoest en geproest worden.
Kenzo
Geplaatst: 23-07-10 06:40
Heb je al gedacht aan vlas? Dat stof bijna niet. Die van mij staat daar op en krijgt in de winter (als ze wat minder lang buiten staan) een plakje stro extra erbij. Verder heeft ze de hele dag hooi om te eten. Krijgt die van jou zo weinig dat het snel op is? Misschien moet je dan flink wat meer gaan voeren....
xveerle
Geplaatst: 27-07-10 13:26
mijn paard staat ook op krullen en als hij niks te doen heeft gaat hij dat opeten ik heb nu een speelbal in zijn stal hangen maar daar doet hij niks mee nu zorg ik dat er altijd een beetje stro in zijn stal ligt en ik voer in kleine beetjes vaker over de dag
mistral69
Geplaatst: 03-09-10 22:32
mijn pony hoeste altyd heb hem op vlas gezet en nooit meer last gehad