Oke! Het entstuk is niet dood maar ook niet best en verstikt nu helemaal door de oorspronkelijke boom.
Dan zaag ik die dus af en bind aan beide zijde twee lange takken van de boom vast aan de stam. Grappig dat dat dan weer een boom vormt zeg. Hoe bindt je dat vast? Gewoon met touw en dan een keer in de zoveel tijd een langer stuk erom doen en de oude weghalen?
Francis
Geplaatst: 19-07-10 19:53
Ja, meestal gaat de ent uiteindelijk dood als de onderstam gaat uitlopen en je laat die doorschieten. Daarom moet je onderstammen van geente rozen of fruitbomen dus ook altijd glad blijven snoeien en wilde uitlopers direct weg halen (net als bijv. wilde uitlopers van een krulhazelaar..). Uiteindelijk zal de snellergroeiende onderstam de ent gaan overgroeien en zal alle voeding naar z'n 'eigen' takken trekken omdat die harder groeien (daar wordt nl. een onderstam meestal op geselecteerd, zodat je snel een 'hoogstammig' boompje kunt maken).
Googel maar es wat op Bonsai of kijk eens op een goeie bonsai site... dan zie je wat je allemaal kunt doen met een boom (nu wil ik niet zeggen dat je dat ook allemaal moet willen, sommige 'modernere' bonsaiers slaan weer door, maar de klassieke bonsai, die dus de natuurlijke vorm van de boom respecteert, is schitterend!) Dus ja.. je kunt een boom zo dwingen weer de lucht in te gaan. Buig voorzichtig en wil het niet in 1 keer recht omhoog, dan nu zover als zonder kraken wil, maandje zo laten en dan over een maand ofzo weer iets verder (hangt ook van de dikte van de takken af, bij dikkere takken moet je langer wachten). 'Trainen' heet dat. Dit kan met touw idd, doe er liefst een stukje rubber (fietsband) onder zodat het niet in de bast gaat snijden en check idd regelmatig of het niet in groeit en nog strak zit. Als je merkt dat de takken uit zichzelf zo blijven staan en het touw losser komt, dan kun je ze weer iets verder buigen, net zo lang totdat ze verticaal staan.
perfect. Eerst die trainen, 't snoeien van de takken er onder kun je beter vandewinter doen, als dat veel takken zijn kan een boom te veel gaan bloeden waardoor' ie het niet red. Een berk bijv. mag je nooit in't voorjaar of de zomer snoeien, die heeft zo'n hoge worteldruk dat de wond niet dicht gaat en hij dood bloedt. Doet een beuk niet snel maar vooral als het veel takken zijn kun je't beter een beetje rustig aan doen.
Die takken zitten wel heel laag op de stam, of lijkt dat maar zo? Je kunt ook gewoon alle 'wilde' (dus takken van de onderstam) weg snoeien zodat de ent-kruin weer gewoon alle lucht en voeding krijgt... Die is nog mooi zat zo te zien dus eigenlijk zonde om die af te snoeien... Of je moet graag die onderste als boom willen.. Als je de ent toch af wilt snoeien moet je wel de hoogst mogelijke takken als 'stam' laten doorgroeien en die onderaan zitten weg halen, anders wordt 't geen boom maar een struik... en dan die twee takken ook echt weer met de loop van tijd op gaan kronen, anders komt je kroon dus op het punt waar die takken beginnen en wordt 't een erg laag boompje...
Ja de takken groeien echt vanaf de grond en hoger uit de stam zeg maar.
Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe boom daar ik het extra schaduw idee wel fijn vind. Maar dan dus eerst even kijken wat het is en of het giftig is.
Boom hoeft niet heel hoog te worden als de takken maar ruim boven het hek zitten, dat we er zelf onder kunnen zeg maar. Liever jusit niet mega hoog, maar gewoon een aantal meters.
Ibbel
Geplaatst: 24-07-10 16:41
Lijkt me heel sterk dat dat een haagbeuk is. a) ik zou niet weten wat er voor (sier)heester of boom op haagbeuk wordt geent, en b) ik vind het blad toch ook niet echt typisch haagbeuk. Haagbeuk heeft ook niet zo'n lange bladsteel. Ik zit veel meer te denken aan een prunus (oa. kers dus) Heb je een close up van de oorspronkelijke boom, de ent dus?
Kan ik zo nog niet veel van maken, maar m'n algemene indruk is dat je het toch in de Prunus-familie moet zoeken. Zowel voor de ent als voor de onderstam. Wat niet zo raar is, onderstammen zijn vrijwel altijd van dezelfde of een zeer aanverwante familie, anders werkt het niet.
Raar zeg. Het enigste dat ik nog van ent weet is dat er op het kaartje iets met wilg stond. Daarom had ik hem toen gekocht omdat wilgen soorten niet giftig zijn als het goed is.
Ibbel
Geplaatst: 24-07-10 17:02
Ja, toen ik die eerste foto zag dacht ik: lijkt grijsbladig, dat kan Pyrus salicifolius zijn (wilgenbladpeer), en die zou best eens op een Prunus onderstam geent kunnen worden. Vroeger werd dat op meidoorn gedaan, maar vanwege perenvuur wordt dat niet meer gedaan. Olijfwilg kan ook nog, maar die worden bij mijn weten niet geent. Maar je zegt dat het blad van de oorspronkelijke boom donker is, niet grijsbladig. En dan vallen de Pyrus en de Eleagnus af. Blad heeft wel wat van de olijfwilg weg, dat wel. Is het een beetje hard, dat blad?
Kan natuurlijk ook puur toeval zijn, dat er een (wilde) kers gezaaid is door een vogel en dat het alleen maar líjkt alsof het een onderstam is. Kun je echt een verbinding tussen de ene en de andere boom vinden?
Nee de nieuwe groeit echt overduidelijk uti de stam van de ent.
Wordt wel spannend zo. Ga in ieder geval proberen maandag naar de boomkwekerij te rijden om te vragen wat hun vinden. Zal dan ook van de ent een tak mee nemen.
Prunus is die wel giftig of hangt dat weer van de soort af?
Prunus had ik ook in eerste instantie aan zitten denken, maar ik vond het blad zo groot en gezaagd voor een prunus. Maar goed, daar zijn wel veel soorten van idd en qua enten is't wel logischer... Nu met de nieuwe foto's vind ik haagbeuk ook geen goeie optie meer, de takken zijn groter en slungeliger (en idd.. bladstelen te lang) dan op de close up eerst leek.
En die had ik weer via deze site en daar staat blad op wat wel op het blad lijkt van de onderstam: http://www.bomengids.nl/prunusfamilie.html kon alleen zo snel geen naam bij de foto vinden.