Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Assiej

Re: Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:00

Bij ons op stal staan ook alle paarden nog steeds 24/7 buiten.
Voor Moon is dit ook zijn eerste jaar, dus ik heb gisteren even de boer gebelt. Hij zei dat als het écht drastisch uit de hand zou lopen, ze maatregelen zouden nemen en hun persoonlijk alle paarden binnen zouden halen. Gelukkig is hier niet meer als een regenbui geworden haha.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:04

Mijne staan ook in de wei, kijken ook niet echt op voor onweer. Ook niet voor de omgevallen boom, dus was alleen erg intressant want ja als er een boom op de omheinig ligt zal er wel geen stroom opstaan :+
Gelukkig heeft de boer ze van het erg afgeplukt en de omheiing weer gemaakt.
Ik vind het toch wel spannend allemaal hoor. De ander van mij staat 's nachts wel gewoon op stal.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:54

Onze paarden lopen ook gewoon 24/7 buiten. Nu nog zonder bomen en schuilstal. Je loopt wel ergens een risico, maar dat gevoel heb ik niet. Ben er met die storm geweest en alle paarden stonden relaxt aan het draad met de kont in de regen,....
Op stal loop je net zo goed een risico. Wat als daar de bliksem in slaat en er breekt brand uit? Nee brrr moet er niet aan denken. In de wei kunnen ze tenminste altijd weg! En de kans dat de bliksem in slaat is zo klein,... Nee de mijne blijft altijd lekker buiten, veel gezonder en beter voor hem!

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:56

Mijn vp staat altijd buiten in een wei met een paar wilgen erbij, als het onweert vind ik het meestal geen probleem alleen als het echt hard gaat wil ik me nog wel eens zorgen maken maar dat gebeurt gelukkig niet zo vaak:)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:07

Bij ons staan ze met onweer op stal.

heb nu al 2 mensen van de vereniging gehad die hun paard hebben verloren door bliksem terwijl ze in het land liepen. :n

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:45

Tja...idd wat jullie al zeggen,risico loop je ook op stal als daar de bliksem inslaat en er daardoor brand uit breekt.
Dan zitten ze als ratten in de val en dat is op de wei weer niet.
We waren vanavond daar nig even en heb gevraagt hoe de poowns het gister met het zware weer hebben gedaan.
Nou, gewooin lekker met zijn allen bij elkaar met de kont in de regen en allemaal helemaal relaxt.
Maar het word wel in de gaten gehouden door de stalhouders.
Zelfs met oud en nieuw staan ze gewoon buiten en kijken amper op, wantr het voer is rtoch vele malen belangrijker.
Nee,ik denk nu toch echt wel dat het voor Drop goed zal zijn.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:01

Mijn paard staat ook lekker op de wei, met regen en zonneschijn. Als er gras is vind hij het prima

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:51

Er is zowel buiten als binne risico. Vooral met het noodweer van woensdag ;)
Met hevige omweer is het natuurlijk niet prettig.. Vooral als ze niet bij bomen staan.
Maar bij ons staan de 2jarige ook dag en nacht op het land.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:12

Mijn paard staat ook gewoon buiten met de rest van haar kudde. Natuurlijk is er een risico. Dat besef ik me maar al te goed tijdens storm en ik lig lekker warm in mijn bed :D. Maar je hebt overal een risico, ook op stal, ook overal. Mijn tweejarige paard is het niet gewend om binnen te staan of überhaupt om opgesloten te worden. Zou ik dat doen vrees ik dat ze de boel afbreekt. Tsja, dan is de keuze snel gemaakt hoor (ook omdat ik niet eens een stal héb :D).

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:19

Mijn pony's stonden met het noodweer van afgelopen week in de paddock, met de kont richting de wind. Ze kunnen ten alle tijde zelf kiezen om de stal in te gaan, maar dat deden ze dus niet.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 16:05

Gelukkig goede berichten hier...en dat zelfde hoor ik ook van de nieuwe stalhouder , ze stonden bij elkaar, kont in de wind tegen het draad vlakbij de boerderij en dan hebben ze vanuit het raam er ook goed zich op.
Mijn angst word door dit topic toch aanzienlijk minder!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:14

Mijn paard doet het al jaren prima buiten en we hebben al heel wat (nare) weersomstandigheden gehad. Keiharde storm, ijskoude periodes met dikke lagen sneeuw, bloedhitte, extreme regenbuien, zowel in zomer als de winter, breek me de bek niet open.... Ik lig regelmatig wakker, mijn paard doet het prima daarbuiten. Hij is oersterk en happy. Heb hem ook op stal gekend, voor korte periodes (blessures), en ik heb hem zien veranderen in een happy paard tot een chagerijnig, gefrustreerd paard, die maar 1 ding wilde. Zo snel mogelijk die stal weer uit naar zijn maatjes in de wei. Ik weet dat ik de goede keuze gemaakt heb, door goed naar hem te blijven kijken.

En ja, dat houdt voor mij in, dat ik wel eens wakker lig of me zorgen maak bij extreem weer. Ik vind overigens regen in de winter nog veel erger dan nu in de zomer. Het is nog steeds warm, hoor. Maar goed, onweer vind ik vreselijk. En je doet er niets aan. Bij ons hebben ze bomen, struiken en riet, enorm veel grond en een vaste kudde, die heel, heel close zijn met elkaar. Het is goed zo, ik denk dat wij mensen ons meer zorgen maken dan nodig is......... :)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:50

Die van mij heeft ook de hele week dag en nacht buiten gestaan met dit slechte weer. Paarden kunnen goed voor zichzelf zorgen, en volgens mij staat ie ook liever buiten dan binnen, weer of geen weer ;)

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:27

bij ons staan ze altijd in de wei , maar er zijn ook 2 schuil stallen waar ze in kunnen . ze staaan met zn 5e kleine ponys . Maar ze mogen elkaar allemaal en het dak loop nog iets door waar ze ook onder kunnen staan . dus dan kunnen ze gewoon zelf kiezen . ;)

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:02

Bij ons werden ze naar binnen gehaald, ivm dat ze op een open vlakte anders staan

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:51

Mijn paardje staat ook in de wei waar jouw paardje komt te staan... heb zelf ook wel even zitten knijpen maar stond er toevallig bij tijdens een flinke regenbui en ze waren zo relaxt.. ze houden elkaar wel warm en zoeken elkaar op.!!
En wat je ook zegt Bert houd alles goed in de gaten :) daar vertrouw ik wel op!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:21

Hey wat leuk....hier via bokt leer ik nu al stalgenootjes kennen, wat gezellig.
Welke is van jou dan Themba?
Die Haf die op de foto staat?

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:12

Zonder schuilstal zou ik het geen fijn idee vinden, maar als de paarden het gewend zijn is het op zich geen probleem.
Een schuurtje oid kan ook instorten natuurlijk.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:46

Als er onweer wordt voorspeld, gaan ze binnen. De bliksem is al 2x in ons huis geslagen, dus ik wil geen risico's lopen dat er iets met ze gebeurd. Niet dat ze op stal veiliger zijn, maar dan zien ze minder en dan blijven ze waarschijnlijk rustiger.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:50

Onassa schreef:
Gelukkig goede berichten hier...en dat zelfde hoor ik ook van de nieuwe stalhouder , ze stonden bij elkaar, kont in de wind tegen het draad vlakbij de boerderij en dan hebben ze vanuit het raam er ook goed zich op.
Mijn angst word door dit topic toch aanzienlijk minder!

Ik begrijp je angst wel, maar het is een risico wat je gewoon moet nemen. In de 5 jaar dat ik eigen pony's had heb ik ook heel wat keren aan ze gedacht tijdens noodweer. Maar dat zit in ons hoofd, hun vinden het wel best daar :P
1 van mijn pony's heb ik in moeten laten slapen nadat ze was uitgegleden in de wei. Dat kun je nou eenmaal niet voorkomen......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:53

Mijn paardjes staan 24/7 buiten en hebben beschikking tot hun stal en wonder boven wonder stonden ze er niet in met dat pokkeweer. :D
Wel zou ik in de winter graag een stal willen, dan vind ik bomen niet genoeg.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:55

Ik zit er idd wel aan te denken om als er in de winter toevallig een stal leeg is, hem dan de koudste maanden wel een stal te geven.
Maar goed....echt iedereen die Drop kent zegt dat hij het gewoon geweldig gaat vinden met vriendjes op de wei en eigenlijk twijfel ik daar zelf ook niet aan.
Mijn man kan hem doordeweeks dagelijks vanuit de trein 's morgens om 6.15 al zien, das wel leuk.

nikkilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:26

Je hoeft in iedergeval niet bang te zijn voor omvallende bomen, want als een paard al een klein kraakje hoort van de boom waar hij onderstaat is hij zo weg. (ik spreek uit ervaring met omvalende boom en een paard)

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:26

Onze paarden staan eigenlijk altijd buiten alleen soms als der een veulen bij loopt als je ze vanaf nu buiten laat krijgen ze straks hun wintervacht en kunnen ze in de winter ook buiten blijven

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 06:28

Onassa schreef:
Hey wat leuk....hier via bokt leer ik nu al stalgenootjes kennen, wat gezellig.
Welke is van jou dan Themba?
Die Haf die op de foto staat?

Nee die was van mij nu heb ik en nrps merrie het baasje van het stel!! klein bruin en zwarte manen.. staat er ook net een maandje in!! Het is echt heerlijk daar :D ultiem genieten!!