Paard bang voor spray-straaltjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:14

HippoLogic schreef:
Langzaam opbouwen is de truc.

Dus eerst met de fles over haar heen aaien. Begin op een stukje vel (schouder bv) wat ze niet al te eng vind) en maak cirkels op de vacht (niet spuiten)

Als dit te eng is, elke keer belonen als ze naar de fles kijkt, daarna belonen als ze met de neus tegen of richting fles komt.

Dan op de vacht houden, alleen de fles, niet spuiten.
Als je haar overal kunt aanraken met de fles ga je pas verder.

Telkens als ze bang wordt ga je terug naar de vorige stap of de plek waar je was terwijl ze nog bleef staan, belonen, stoppen en even later na een paar tellen opnieuw beginnen.

Laatste stap: fles tegen de huid houden en evenwijdig aan de vacht spuiten. Begin op de minst enge plek en ga telkens terug naar de plek waar ze nog wel bleef staan.

- Beloon goed telkens als je een piepklein stapje vooruit gaat in de training

-Gebruik bv eerst een plantenspuit zodat je niet de hele tijd duur spul in het 'niets' hoeft te spuiten

Mijn pony heb ik in 4 sessies aan zowel een handpomp spuit als aan een hogedrukhouder leren wennen.

Dat is een goede uitleg, bedankt !!
Maar de fles vind ze niet eng ofzo, maar zodra ik der 'nat' maak vind ze het wel eng

marielleee_

Re: Paard bang voor spray-straaltjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:19

mijn pony houdt ook niet zo van vliegen/anti-klit spray.. gewoon door bijven gaan, op een gegeven moment gaat het wel wennen.

nog een tip: zet hem nooit vast, maar hou hem altijd beet (aan een halstertouw o.i.d.) want anders kunnen ze zichzelf los gaan 'rukken'...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:21

Dan kun je direct beginnen met de fles tegen haar aan te houden en 1x spuiten en dan weer met de fles aaien en belonen. Zo bouw je het op.

Oja, niet proberen de hele paard in 1 sessie vol te spuiten, ;) maar opbouwen.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:33

marielleee_ schreef:
mijn pony houdt ook niet zo van vliegen/anti-klit spray.. gewoon door bijven gaan, op een gegeven moment gaat het wel wennen.

nog een tip: zet hem nooit vast, maar hou hem altijd beet (aan een halstertouw o.i.d.) want anders kunnen ze zichzelf los gaan 'rukken'...

Dat doe ik ook niet, gewoon aan halstertouw in de wei ;)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:38

HippoLogic schreef:
Dan kun je direct beginnen met de fles tegen haar aan te houden en 1x spuiten en dan weer met de fles aaien en belonen. Zo bouw je het op.

Oja, niet proberen de hele paard in 1 sessie vol te spuiten, ;) maar opbouwen.

Ja dat snapte ik dat ik der niet gelijk moet overvallen :p
Maar wel heel bedankt, hopelijk lukt het

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:59

Natashaa schreef:
Franciska15 schreef:
Met vliegenspray kun je het op een handdiek doen en over haar heen wrijven. Anti-klit dan gewoon aan proberen te wennen, bijvoorbeeld elke keer 1x sprayen en dan wachten.
Of gewoon geen anti klit meer spuiten.

Anti-klit is wel echt nodig, want anders is die staart een klit en dat is ook niet mooi..
Maar de eerste keren sprayen vind ze echt erg, maar daarna valt het wel mee, maar echt rustig is anders

Maar als je elke dag even kamt, dan van onder naar boven.. weet natuurlijk niet hoe erg het is.. Misschien omdat ze de spray niet verwacht. Ineens hoort ze dan een onbekend geluid.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:04

Franciska15 schreef:
Maar als je elke dag even kamt, dan van onder naar boven.. weet natuurlijk niet hoe erg het is.. Misschien omdat ze de spray niet verwacht. Ineens hoort ze dan een onbekend geluid.
[/quote]

Als ik kam zonder anti-klit blijft er geen staart over, eerst kon dat wel, maar nu staat er een veulen bij en die gooit de staart vaak omhoog en er zitten dus echt erge klitten in.. Maar voor het veulen er was had ze een mega mooie volle staart, maar er is niet meer veel van over en het is dus elke dag een klit, helaas.. En volgens mij is het niet zo zeer dat ze het niet verwacht want meestal kijk ze wat ik aan het doen ben (staat aan 1 touw vast en kan veen bewegen, en dan draait ze meestal der hoofd naar mij toe om te zien wat ik doe..

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:31

Spray het een keer op een sponsjemet water heel handig mijn verzorg pony is daar ook bang voor . :$ dus ja

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:16

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Hoe vaker je het doet hoe beter je paard er aan went. Hier hebben bijna alle paarden daar wel problemen mee gehad. Van steigeren tot trappen aan toe maar vinden het nu totaal niet eng meer.
Ik waarschuw altijd. Dus let op, begin op de kont en sprayen maar.
Op een spons lijkt me niet erg praktisch gezien een spons alles opzuigt of je verdunt het. Dus komt er nauwelijks wat op je paard. Wat je ook kan doen is het op je hand spuiten en dan gewoon inwrijven. En dan opbouwen paar keer met de hand op doen en dan 1x spayen en de rest weer met de hand. Het vertrouwen geven dat het niet eng is.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:28

De spray op een spons spuiten / gieten en dat gewoon erover heen doen! :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:39

Radio knetterhard aan zodat ie het geluid niet hoort en langzaam het volume elke dag afbouwen kan ook nog.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:50

Eerst lekker douchen, zodat je paardje nat is, zodat ze niet voelt dat ze ineens nat/koud wordt van dat spul uit het flesje. Dan met die 'aaien met het flesje' methode verder..... zo heeft dat bij ons heel goed gewerkt.
Bij de paardendrogist hebben ze ook van die heel kleine pompflesjes (monster vliegenspray van bremsenbremse) die passen precies in je hand en maken GEEN geluid, dat werkt ook super!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:58

Wat je het beste kunt doen is desensibiliseren.
Paard op de wasplaats, sprayfles (evt. een plantenspuit met water anders wordt het wel een dure training) in de aanslag en zorgen dat je blijft sprayen. Op het moment dat ie stilstaat stop je meteen! Dat is de beloning. Stop je als ie debiel begint te doen, beloon je het foute gedrag. Niet te flauw mee doen, gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Hoe flauwer je er zelf mee omgaat, hoe banger dat ie wordt. Op het moment dat je aan het sprayen bent, niks zeggen, niet zeggen "braaf" of wat dan ook want dat is ie niet. Pas als ie stilstaat en jij gestopt bent met sprayen is ie braaf en mag ie beloont worden. Na de beloning ga je weer verder, dat herhaal je een paar keer. Uiteindelijk kun je dat zo verder uitbouwen.
Succes!

jo_peerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:03

Dit probleem herken ik heel goed, ik heb mijn paard vast en doe net alsof de spuit een borstel is aai hem als het ware ermee en dan moet je heeeeeel voorzichtig gaan spuiten drupje bij drupje en dan steeds meer en dan komt die pony er wel achter dat het niet eng is, zo heeft het bij mijn pony geholpen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:19

Vorig jaar had ik bij die van mij hetzelfde, om me heen lopen moeilijk doen en bang doen blabla, máár de mijne is een muts, die graag een potje aanstellertje doet := Dus daar was de oplossing om één keer een ruk aan het touw te geven en boos/streng te zeggen 'En nou is het klaar en sta je STIL" waarna mevrouw prompt stil stond en me haar als een volleerd paard van voor naar achter liet besprayen. :+

Dit jaar nog niet veel gesprayed, vanavond wel wat met de roller waarop ze inééns ook bedacht dat die toch wel heel eng was (halverwege ofzo :+ ) misschien rook ze hem ik weet het niet, maar na even rustig doorpakken was er niks meer aan de hand :n

Als ik bij háár de fles-aai-methode zou toepassen lacht ze me denk ik vierkant uit :)) Maar als paardje het écht eng vind gaat dat denk ik wel werken, dom doen doen doen. Maar kijk wel uit dat je niet zelf al begint met 'braaf maar, rustig maar, is al gooooooeeeed, braaaaaf, hoo maar' want dan laat je júist weten dat het eng is ;)

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 04:11

Voorzichtig beginnen met die sprays, maar ik verdun de vliegenspray met wat water en dan met een doekje wrijf ik deels in, werkt ook goed zo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:46

Na 6 sessies (en een handvol snoep) kan ik zelf inmiddels Kyra zowel met een spray (verstuiver) als met een spuitbus (veerust) helemaal inspuiten. Hals, boeg, voorbenen, buik, flanken, rug, achterhand en achterbenen. :)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:21

presies zelfde probleem...
vliegenspray spuiten we gewoon op een doekje, en dan kan ik het gewoon op haar vegen.
maar op haar spuiten blijft een probleem.. :=

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:38

Ik kan mijn paard ook niet sprayen. Als ze een spray ziet zie je al dat ze het een beetje eng vind.
Na lang en geduldig bezig zijn kan ik nu gewoon haar staart insprayen met antiklit. Op haar lichaam sprayen kan dus écht niet! Vliegenspray kan ik dus nu net zo goed weggooien haha. Manen insprayen met antiklit kan nog net als ik haar gewoon kalmeer en haar rustig hou.

Gewoon doorzetten en spuiten heeft totaal geen zin, dan springt ze op mijn nek en zit ze als een zielig hoopje in een hoek te bibberen.
Ik heb nu vliegencreme voor om haar ogen, maar verder laat ik het zo. Anders staat ze zichzelf alleen maar druk te maken en dat wil ik haar ook niet aandoen :)
We zijn al een hoop verbeterd van bang rondjes lopen in stal naar braaf stilstaan.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:32

Bedankt allemaal voor jullie reactie !!
Ik ga proberen om zo vaak mogelijk te oefenen zodat ze er zo snel mogelijk aan wend..
De anti-klit in deer staart gaat wel wat beter :)