HippoLogic schreef:Langzaam opbouwen is de truc.
Dus eerst met de fles over haar heen aaien. Begin op een stukje vel (schouder bv) wat ze niet al te eng vind) en maak cirkels op de vacht (niet spuiten)
Als dit te eng is, elke keer belonen als ze naar de fles kijkt, daarna belonen als ze met de neus tegen of richting fles komt.
Dan op de vacht houden, alleen de fles, niet spuiten.
Als je haar overal kunt aanraken met de fles ga je pas verder.
Telkens als ze bang wordt ga je terug naar de vorige stap of de plek waar je was terwijl ze nog bleef staan, belonen, stoppen en even later na een paar tellen opnieuw beginnen.
Laatste stap: fles tegen de huid houden en evenwijdig aan de vacht spuiten. Begin op de minst enge plek en ga telkens terug naar de plek waar ze nog wel bleef staan.
- Beloon goed telkens als je een piepklein stapje vooruit gaat in de training
-Gebruik bv eerst een plantenspuit zodat je niet de hele tijd duur spul in het 'niets' hoeft te spuiten
Mijn pony heb ik in 4 sessies aan zowel een handpomp spuit als aan een hogedrukhouder leren wennen.
Dat is een goede uitleg, bedankt !!
Maar de fles vind ze niet eng ofzo, maar zodra ik der 'nat' maak vind ze het wel eng
maar opbouwen.
dus ja

Dus daar was de oplossing om één keer een ruk aan het touw te geven en boos/streng te zeggen 'En nou is het klaar en sta je STIL" waarna mevrouw prompt stil stond en me haar als een volleerd paard van voor naar achter liet besprayen. 

Maar als paardje het écht eng vind gaat dat denk ik wel werken, dom doen doen doen. Maar kijk wel uit dat je niet zelf al begint met 'braaf maar, rustig maar, is al gooooooeeeed, braaaaaf, hoo maar' want dan laat je júist weten dat het eng is