Wel of geen vliegendeken.....wat doe jij ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:40

Mijn paardje heeft ook geen deken op, ik spray elke keer goed in met vliegen spray. Hij heeft daar door geen last meer van de vliegen & dazen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:41

Mijne heeft nu een week (of 2) een deken op met hals en incl. hoofdkap. Als het niet nodig is dan heb ik het liever niet, maar ze zat helemaal onder de bulten en haar ogen waren vies van al die vliegen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:26

Ik doe overdag als hij in de wei staat bij de bosrand wel een zon-afstotend vliegendeken omdat de zon smiddags er pal op staat, savonds doe ik hem af want dan is de zon aan de andere kant en zorgen de bomen voor schaduw.
Ik doe meestal dag en nacht een vliegenmasker op, maar die van mij is donker dus dan zitten heel zijn ogen vol :(:)
Vliegenspray doe ik alleen met rijden, en vliegendeken met uitsparing met polder- en bos ritten ;)
Ik heb nog nooit een kapot deken gehat bij mijn pony, omdat hij alleen in een wei staat, wel met andere paarden om hem heen maar hij heeft wel zijn eigen gras.
Er is wel een nadeel aan zo'n deken, gaat er een wesp of daas onder zitten, heeft je pony een probleem...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:29

meggiemeg schreef:
Ons paard werd ook lek gestoken door de dazen, de vliegen zitten er met meerdere omheen te wachten tot de dazen klaar zijn en vervolgens gaan zij met z'n allen zitten spitten op de plek waar de daas een klein wondje heeft achter gelaten.
plus dat die plekken ook nog eens aardige bulten worden (lees halve ping pong bal).
Ons paard heeft die keuzes niet zoals bij jou, ik pak hem dus wel in zodat hij lekker rustig op de wei kan staan. Heb een aardige zoektocht gehad om een goed passende deken te vinden die na liggen/rollen blijft liggen en geen schuurplekken geeft.
De deken wordt regelmatig gewassen zodat hij geen harde mestplekken krijgt. De deken is super snel droog na een regenbui.

Bij ons gaan ze ook in groepjes bij elkaar zitten :oo
Maarja, dan heb je 10 vliegen in een klap :Y)

NatasjavE

Re: Wel of geen vliegendeken.....wat doe jij ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:31

Bij ons valt het dit jaar redelijk mee. Ze staat nu zonder deken op in de wei. Maar vorig jaar stond ze met deken op in de wei. Anders ging ze lopen rennen om van de dazen af te komen.

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:34

Ik sta zelf ook aan de rand van het bos, en word ook gek van de dazen, vliegen en muggen. Ik heb mijn paardje een gewone vliegendeken op voor de dazen zonder hals en een vliegenmasker.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:59

Het liefst heb ik ze in hun blootje buiten lopen. Het zijn paarden, dus ze hoeven niet ingepakt en vertroeteld/betutteld te worden.
Maar..... :D

Ze hebben geen schuilplaats in de wei. Er zitten wel weinig/geen dazen. Wel enorm veel vliegen. Mijn ruin kan heel slecht tegen de vliegen. Als ik er niks aan doe, dan staat hij de hele dag ja te knikken om die vliegen van zijn hoofd af te houden. Vandaar dus dat hij zo'n vliegenmasker op heeft. De merrie heeft er ook een op. Zo kunnen ze rustig grazen. De rest van de vliegen slaan ze maar lekker met hun staart weg.

Mijn ruin is ook gevoelig voor kriebelmuggen. Dwz, als die dingen de kans krijgen dan schuurt mijn ruin al zijn manen en staart eraf. Dus ik heb ook zo;n exceem deken.
Echter... als ik mijn paarden na zonsopgang buiten zet, en voor 7 uur 's avonds binnen, dan krijgen die dingen geen kans. En zo kan hij dus lekker de hele dag in zijn blootje buiten lopen zonder vliegendeken :)
Daarnaast ben ik wat gemakzuchtig aangelegd en heb ik ook geen zin in dat geleur met dekens.

Echter, als het straks vroeger donker gaat worden dan zal hij toch die deken op moeten. Vroeger zonsondergan, dus ook vroeger kriebelmuggen. Zeker zo rond oktober/november. Dan ben ik niet vroeg genoeg thuis om hem voor die tijd binnen te doen. En daarnaast wil ik ze ook zoveel mogelijk buiten hebben en niet al om 4 uur binnen. Helaas, dan toch maar die deken op.
Merrie heeft nergens last van, die loopt gewoon bloot.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:29

Hier hebben geen van de paarden een vliegendeken op. Ze staan 24/7 op de wei met schuilstal. Vroege ochtend staan ze buiten en daarna gaan ze meestal schuilen af en toe 10 min buiten en weer terug naar binnen. Na dat ze eten gehad hebben rond een uur of 5 gaan ze weer buiten staan en blijven als het niet te warm is buiten soms gaan ze alsnog in de schuilstal.
Hier zitten best veel dazen en vliegen. Grote vijver achter de weide met veel begroeiing en dan nog een klein bos dat aan de weides ligt en op afstand nog een groter bos. Dus een goed gebied voor al het ongedierte. Er staan wel 2 dazenvallen(zelf gemaakt) en die doen het echt goed zitten er heel veel in.

Opzich zou ik die van mij best een deken op willen doen zodat ze toch een beetje buiten kan grazen en wandelen maar ze is nogal een sloper dus dat durf ik niet aan. Ook heeft ze lichte eczeem waar ze tot nu toe geen last van heeft.