Jacobskruid uit het weiland halen, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Jacobskruid uit het weiland halen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:11

Dat is de vork,ja!
Zoals ik al zei:alleen de grote planten krijg je met wortel en al er uit.
En dan nog:volgend jaar moet het weer.
Maar bij ons wordt het door een combi van steken en goed bemesten steeds minder.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:41

pmarena schreef:
Nu nog kijken of de Bereklauw uit te roeien is want daarvan staan er ook veel , pfffft. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik die aan moet pakken , zal eens kijken of die een beetje uit te steken is want trekken gaat sowieso niet.
En anders in ieder geval maar de bloemen afknippen en weggooien zodat ze in ieder geval geen zaad gaan rondstrooien.

Voorzichtig doen met die Bereklauw hoor want je kunt er flinke wonden van krijgen...... Volgens mij is de manier: afknippen en Roundup erop spuiten. Schijn je een paar keer te moeten doen voordat ie echt dood is.

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:34

nou ik heb het op het land gedaan . Je kan ze gwoon er uit trekken met wortel en al met blote handen ( daarna wel heel goed je handen wassen ) en je kan het ook een vork doen .

kimkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:36

Ik zou ze er met een soort schep vork (weet even niet meer hoe die heet maar die werkt wel) uit het land scheppen en niet met je handen want dan heb je het gif ook aan je handen en dan zo ie zo je handen wassen daarna.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:43

Vorig jaar hebben wij ook veel jjk getrokken, gewoon met de hand. Dit werkte het best.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:47

Mijn vader heeft zo'n sneeuw schuiver omgebouwd tot onkruid schep :D Zijkanten eraf en beetje schuin gedaan (en geslijpt). Gaat prima met dat ding, die andere braken binnen no time af of kosten een vermogen..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:18

Afbeelding

Ik gebruik deze....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:40

wuswa schreef:
Afbeelding

Ik gebruik deze....

Mja dan moet je wel op je knieen, ik had die eerst ook en die brak na een paar minuutjes..

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:44

bij ons is het vandaag gemaaid, en daarna hebben we alle paarse stengels weggegooid, en de rest van de maaier gewoon laten liggen. als het droogt is het namelijk pas echt giftig he, want dan eten de paarden het pas. dus sowieso altijd alles uit je land halen als je het afknipt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:05

Wordt er van het maaisel hooi gemaakt? Want alleen de paarse stengels eruit halen zal niet voldoende zijn om het hooi veilig te maken voor de paarden.

Het is niet afdoende om bij hooi, waar JKK doorheen zit, alleen de stengels en de bloemen te verwijderen. Door het schudden en persen zit het namelijk door de hele baal....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:34

.... en de rozetten (1e jaars plant) zijn eveneens giftig en die vind je nooit meer terug... Niets als veevoer gebruiken dus maar afvoeren!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:06

nee er wordt niks mee gedaan verder, het ligt gewoon op het land! er staan wel paarden op dat stukje, is dat erg dan?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:13

Als het gedroogd is, eten ze het wel, dus ja, ik zou het wel erg vinden....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:20

Probeer eens Round Up.
Zwaar giftig middel, dus houd je paarden ver uit de buurt, maar het dood geheid alles waar je het opspuit.
De bedoeling is om het op het blad te spuiten met lekker weer (deze tijd is ideaal dus) want dan neemt de plant het vocht op en transporteerd het zelf naar de wortels.
Eén of twee dagen later is het morsdood.
Tevens het gras eromheen is ook dood (dus niet je hele weiland sproeien! :) ).
Ideaal spul, ik gebruik het bij ieder stukje hardnekkig onkruid en scheelt een hoop steekwerk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:32

Ik dacht met roundup op de kop vd bloem spuiten?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:00

maakt niet uit, zolang de plant het vocht op kan nemen. Dus direct op de grond bij de wortels spuiten zal minder effect hebben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:12

ambre schreef:
Je hebt zo'n speciale steker voor kruiskruid,die werkt echt goed.Kost echt geen kracht meer.

Ja, die hebben wij ook, heel pakkelijk, zet hem bij het onkruid, druk met je voet erin en duw de plant eruit :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:14

ZusJacobs schreef:
wuswa schreef:
[img*]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HA7DRWY4.jpg[/img]

Ik gebruik deze....

Mja dan moet je wel op je knieen, ik had die eerst ook en die brak na een paar minuutjes..

Idd, en deze is ook voor potgrond, door graswortels is die moeilijk doorheen te halen.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:34

www.paardnatuurlijk.nl heb ik de kruiskruidvork besteld, ideaal!
Gewoon allemaal eruit steken, maar ik vrees dat je al vrij laat bent nu, ze zullen zich al best aan het verspreiden zijn vrees ik.. succes ermee

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:24

We hebben gisteren een groot gedeelte er gewoon uitgetrokken met de hand. Ging er heel makkelijk uit, en de wortels gingen ook mee :)

Is alleen het blad giftig, of ook de bloem?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:30

Marloes schreef:
We hebben gisteren een groot gedeelte er gewoon uitgetrokken met de hand. Ging er heel makkelijk uit, en de wortels gingen ook mee :)

Is alleen het blad giftig, of ook de bloem?

alles van de plant.
in de wei eten ze het bijna nooit hoor, maar ik haar het hier ook weg, gewoon met de hand, elk jaar heb ik minder plantjes maar volgens mij kom je er nooit helemaal vanaf.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:07

JessAndHope schreef:
Probeer eens Round Up.
Zwaar giftig middel, dus houd je paarden ver uit de buurt, maar het dood geheid alles waar je het opspuit.
De bedoeling is om het op het blad te spuiten met lekker weer (deze tijd is ideaal dus) want dan neemt de plant het vocht op en transporteerd het zelf naar de wortels.
Eén of twee dagen later is het morsdood.
Tevens het gras eromheen is ook dood (dus niet je hele weiland sproeien! :) ).
Ideaal spul, ik gebruik het bij ieder stukje hardnekkig onkruid en scheelt een hoop steekwerk.

Het duurt wel iets langer met round up (een week ongeveer) maar t werkt vast.
Bij ons gaan ze volgend jaar mais planten, ben t onkruid zo zat. Daarna weer opnieuw inzaaien en bijhouden.

knuffelnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:24

Mijn verzorgpony staat op de manege en die pony`s gaan ook altijd naar een weiland en daar staat ook zoveel maar dat hebben ze er geloof ik gewoon uit getrokken en toen later hebben ze het er overheen gemaait

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:26

Hier hebben we ook vreselijk veel JKK. Ik ben wekenlang bezig geweest met de spitvork en het soort mes dat Wuswa hierboven toont.
Daarnaast controleer ik elke dag en haal er nog uit als ik er vind.
jammer genoeg staat het bij de buren gewoon vol, waardoor het elke keer ook weer naar hiertoe komt.
Mijn 2e weide had niet zoveel kruid, is afgemaaid geweest en nu zo goed als JKK vrij.
Ik vrees alleen dat het volgend jaar weer hetzelfde liedje is.

Wij hebben ook geprobeerd met Round Up en andere middelen, maar het is niet kapot te krijgen.
Nochtans is de buurman verdeler in sproeistoffen, dus vermoed dat die anders wel iets zou weten.

De tip van dat zout ga ik eens proberen, heb nog hier en daar langs de kanten rozetten gezien daarnet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:49

ik heb ook zo'n speciale vork, daarmee uitsteken, daarna liefst kuntmest strooien of een paar keer injecteren. Dat scheelt al een hele hoop. Zorg dat je weiland niet verschraalt, dan heb je er volgend jaar een stuk minder! HEt duurt wel een aantal jaren voordat alles helemaal weg is