help!!! Is mijn wei nog te redden en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: help!!! Is mijn wei nog te redden en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:59

omdat kruiskruid zó giftig is dat je het zelf ook op je handen krijgt en via je huid opneemt....
dus ook het onkruid niet op een hoop gooien in het land maar gelijk in een zak doen en later verbranden, kijk maar eens op www.kruiskruid.nl

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:59

Kruiskruid en onkruid eruit trekken, liefst handmatig toch, dat werkt toch wel het beste.

Ik zou ook gaan bijvoeren op het land met goed hooi, liefst in netten.

Ik snap dat je baalt van het gras, maar goed, onoverkomelijk lijkt mij het ook niet, zolang er minder rommel op staat. :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:21

Jeetjee cissy, dat het zo erg is wist ik niet... :n

TM, ik voer al hooi bij ja. Heeft ie wel nodig ook. :j
Daarnaast krijgt ie ruim voldoende krachtvoer (dodson en horrell) en lucerne.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:34

het handigste voor nu:

1: eerst alles laten spuiten( onkruid weg) in een droge periode, dus als je ziet dat ze voor ong. 4-7 dagen geen regen voorspellen, valt er een drup is het niet erg, maar noodweer, hagel en storm is niet handig. dit heeft veel zon nodig.

2: na ongeveer 1-2 weken, de wei uit laten maaien, en de rommel opruimen, zodat er zo min mogelijk resten achterblijven van het onkruid.

3: (dit mag gelijk na de wei uitmaaien) de grond bemesten (liefst met dierlijke mest) en het liefst ook nog met kalk behandelen, dat is tegen mos en onkruid, en veranderd de bodemwaarde zodanig dat gras een betere kans krijgt om te groeien.

4. twee weken wachten, en kijken wat je overgebleven gras doet, is het niet voldoende gras wat er groeit, kun je twee dingen doen. dit is afhankelijk van hoe groot de stukken zijn die niet vol genoeg staan. of je zaait met de hand bij, of je laat het met de machine doen. dit kun je het beste doen in een periode, dat het een beetje regent, maar wel echt warm is... ook moet je kijken naar de nachttemperatuur... het meest ideale is, de eerste week een hoge luchtvochtigheid (benauwd weer) met een beetje regen (of sproeien) met een minimum temperatuur van ongeveer 20 graden overdag, en zeker niet kouder dan 15 graden snachts..

5. na het inzaaien/bijzaaien, kun je na drie weken evt. nog een keer mest laten rijden of kunstmest strooien. let wel, een stuk weiland heeft zeker een keer per jaar dierlijke mest nodig. kunstmest is handig, maar het vervangt toch zeker de dierllijke mest niet.
mest rijden kun je beter niet doen als je gras al hoger staat dan ongeveer 40 cm, omdat je het dan weer kapot trekt. maar mocht er nog maar 20 cm gras staan tegen die tijd, is het verstandig dat toch nog maar te doen.
ook hier is het weer belangrijk, dat het de eerste week goed nat word, zodat het gras niet verbrand (snachts sproeien). en daarna weer regen krijgt.

al met al is het dus erg gemakkelijk als je een regeninstallatie zou hebben, anders ben je enorm afhankelijk van het weer...
in het schematje wat ik net heb neergezet, kun je overal wel 1 tot 2 weken langer mee wachten, mocht het weer er niet naar zijn.
als je alles zo bij elkaar opteld, denk ik dat je of, je paarden voor 2-3 maanden ergens anders zou moeten zetten, of toch in de bak, met goed hooi. helaasssss....

ook wil ik je er nog eventjes op wijzen, dat het inzaaien van gras, nu al niet helemaal ideaal meer is, maar je ook niet erg lang meer kan wachten met het inzaaien, over 2-2,5 maand, is dat toch wel afgelopen, dan kiemt het niet goed meer...

ik hoop dat je iets hebt aan mijn toch wel lange verhaal.... :o

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:47

wauw Keshia, echt heel fijn dat je het zo duidelijk opschrijft voor me! Bedankt!!
Dit is dan het plan wat ik voor ga stellen aan de eigenaar.
Hij komt morgen of overmorgen terug van vakantie.
Ben benieuwd of hij erin mee gaat.

Bedankt!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:19

you're welcome!!
mocht je nog vragen hebben over je weilandje, kun je me ook eens foto's sturen, dan kan ik wel eventjes voor je kijken...
nog een tip: kijk eens in de telefoongids, naar koeienboeren, die staan er vaak wel in... en die zijn ook daar wel te vinden denk ik!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:31

Je kunt in het najaar prima gras zaaien, ongeveer tot eind september, zodat het nog kan groeien tot/met eind oktober of november.

Ik zou er voor deze zomer niet teveel meer in investeren, behalve de jakobskruiskruid doodspuiten en/of verwijderen en misschien alvast in stukken verdelen en bijvoorbeeld 2 van de 3 stukken, of 3 van de 4 stukken (ruim 0,5 ha per stuk is prima te doen voor een paar paarden) bemesten, ofwel met kunstmest (de snelwerkende is nu misschien wel het beste) maar nog beter is met koeienmest injecteren of ruige mest uitrijden.

Nadeel van ruige mest met deze droogte is dat het niet goed de grond in zakt. In gier zit nog vocht en het trekt veel sneller weg en omdat het in smalle strookjes ligt eten de paarden er ook makkelijker omheen (had in april laten bemesten en toen was het erna ook zo droog dat het niet goed wegtrok en heb toen toch de paarden er weer op gelaten)

Dan van het najaar door laten zaaien, laten bemonsteren voor advies of gewoon op de gok kalk eroverheen, eventueel nog een keertje met de bloter maaien zodat het gelijkmatig van lengte de winter in gaat, en dan van het voorjaar zodra de grond droog genoeg is en de temperaturen wat gaan stijgen opnieuw bemesten. Drijfmest kan vanaf februari, maar werkt beter vanaf eind maart/april omdat dan ook het gras gaat groeien. Kunstmest vaak nog iets later.

Door het gras eerst een aantal keren te maaien en te bemesten gaat het meer een dichtere zode vormen in plaats van de energie steken in lang worden en bloeien. Met een dichtere zode en intensiever bemesten heeft onkruid ook minder kans.

Strookbegrazing is vaak zwaar voor je zode. snel omwisselen en het restant namaaien en eventueel weer bemesten is beter voor het behoud van een volle grasmat. moeten je paarden wel tegen kunnen. Die van mij worden moddervet van de hele dag in goed gras staan...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:37

@joyce b, als je doelt op mijn reactie, ik heb ook goed aangegeven, dat het nog kan hij inzaaien, alleen aangezien de rest wat ik eerder aangaf al 3-4 weken in beslag neemt, moet ze niet al te lang meer wachten... en het beste inzaaien gebeurd toch in het voorjaar... zodat de grasmat nog een half jaar heeft om mooi aan te sterken, voor de regen en vorst weer begint...
maar inderdaad kan het nu nog best....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:58

advies voor gras is voor zover ik weet juist najaar omdat in het voorjaar het onkruid zo hard groeit dat het gras daar niet tegenop kan en je dus veel meer onkruid in de wei krijgt.
In het najaar is het meeste onkruid wel uitgegroeit en begint af te sterven en dan heeft het gras meer kans. Met wat mazzel kun je het al 1 of 2 keer licht maaien zodat de zode zich kan gaan vormen, in het voorjaar kun je dan ook al eerder beginnen met maaien en bemesten.
Dit is het advies dat ik kreeg bij de aanschaf van het graszaad. Maar vond het zelf ook logisch en zie het verschil hier thuis.

Maar augustus/september is dan wel de beste tijd, later in het jaar is het gras inderdaad nog niet stevig genoeg voor het de winter in gaat.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:15

ken t probleem. spuiten met goed middel is enige optie. paarden poos ergens anders heen. strookbeweiding kan maar als natte periode is vertrappen ze alles.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:06

Niet alleen jakobskruiskruid is giftig, ook boterbloem. Daar kunnen ze ook goed ziek van worden. Meestal laten ze het staan, maar als er niet veel te eten is nemen ze dat ook. Ik ben geen fan van gifspuiten, maar soms heb je geen keus. Let ook op zwarte nachtschade, deze is ook giftig.

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:04

kiwiwitje schreef:
Als ik jou was zou ik de weide indelen in 3 delen:
http://img15.imageshack.us/img15/2632/weideo.jpg
ja die bruine dinge zijn paardjes... tekenkunsten zijn niet briljant :o
dan kun je het stuk linksboven bemesten,sproeien en inzaaien en zodra dat groeit iedere week of halve week een meter opschuiven. ondertusse sproei,mest(of injecteer) je de rechterzijde en zaai deze ook in. de rede dat die man het heeft laten maaien is dat als je goed land hebt je gras beter teruggroeit..

Helemaal mee eens. Zou het denk ik ook zo doen en tevens nog wat kalk achter de hand houden voor eventueel terugkerende boterbloemen (teken van overbemesting dus verzuring van de grond).

Succes ermee!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:39

Nou, ben druk bezig met het uittrekken van alle kruiskruid.
heb geen rug meer over maar de wei is bijna leeg :D

Ik heb het overlegd met de eigenaar, die reageerde helaas wel een beetje zoals ik verwachtte.
Hij vertelde dat hij de afgelopen twee zomers de wei al had bemest en gezaaid en dat dat dus niets had geholpen.
voor hem was het goedkoper om de paarden bij te voeren en daarom wil hij dus geen geld danwel moeite meer in de wei steken.

Wat hem betreft ben ik vrij om de wei te bemesten. Hij zei dat ik daar kunstmest voor kon halen (10-12 heet dat geloof ik dat hij zei).

Ik heb dus voor nu al het kruiskruid verwijderd. De wei heb ik in tweeen gedeeld.
Omdat het niet mijn eigen wei is vind ik het ook zonde om er al te veel geld in te steken, het hooi daar betaal ik al voor via de stalhuur.
Ik denk dat ik daarom eenmaal bemest met dat kunstmest en daarna eenmaal inzaai.

Dat bemesten kan ik denk ik nu het beste doen nu het zo vaak regent toch?
de regen doet de wei overigens wel echt goed, het is al een stuk groener :j

iedereen hardstikke bedankt voor het mee denken!
Heb er veel van geleerd! :j

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:50

Stuk in meerdere stukken opdelen, het ene stuk idd net voordat het gaat regenen kunstmest op gooien. Het liefste van te voren het andere gras er af maaien, dan krijgt de grond zonlicht waardoor het weer gaat groeien.

Als je nou heel netjes vraagt of je met paaltjes en lint alles keurig opdeelt. Elke keer als ze naar een ander stukje gaan weer wat jullie al doen, mest er uit halen en kunstmest strooien. (Ik ben bang dat slepen en pollen maaien erg moeilijk word.)

Ik heb mazzel met mijn vriend, die gaat als ze uit een stukje komen met de grasmaaier er overheen pollen weg, dan slepen, dan is de mest ook zo verspreid dat het zo weg trekt dat ze het wel eten. Dan nog wat kunstmest er overheen.

We hebben een stuk land nu te gebruiken. Daar stond het heel hoog, vrij droog gras in. Het gedeelte wat we behandeld hebben zoals boven, paarden er eerst lekker in laten vreten.. Nu is het allemaal lekker rijk donkergroen gras, mooi vlak.
Ik kan daar gerust 3 paarden de hele zomer laten weiden en dat is ongeveer een halve hectare, dus 2 paarden op 2,5 hectare zou hélemaal moeten kunnen..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:53

zodiacje schreef:
Wat hem betreft ben ik vrij om de wei te bemesten. Hij zei dat ik daar kunstmest voor kon halen (10-12 heet dat geloof ik dat hij zei).

Nou ik zou gewoon 3x15 (15x15x15 staat dan op de zak) nemen.. Dat is gewoon voor boerengras. Dan 10-12-15 zit kalk in, dat helpt wel goed, maar is ook een stuk duurder. 3x15 gebruiken de meeste boeren.

Het is jammer dat je het niet een keer lekker kan maaien, knapt het vaak van op. Dus maaien en kunstmest strooien, gras groeit namelijk sneller dan bv die vervelende boterbloemen en smoren die dan wel af.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:45

Ik vroeg m of ik de maai machine mocht gebruiken maar hij zei toen dat hey onzin was dat gras daar sneler van ging groeien. Helaas is discussie met hem niet mogelijk maar.zal het dan nog eens vragen onder het mom van Boterbloemen weg halen.
Thanks voor de kunstmest tips!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 07:44

Nog één laatste vraagje;
Ik wil denk ik mijn wei vandaag of morgen ochtend gaan bemesten omdat het deze week weer zo gaat regenen.
Hoe lang moet ik daarna mijn paard van de wei houden?

Bedankt!!

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:56

heb je al eens nagedacht over kunstgras ;)?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:26

hij krijgt nu hooi, ook een soort van "kunstgras" toch ;)

Iemand anders die mij wel kan vertellen hoe lang ik moet wachten na het bemesten?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:09

Ligt er aan hoe het er in trekt. Paar beste buien er over heen, laat het even opkomen. Beste zou een maand ongeveer zijn, maar de korrels als die maar lekker in de grond getrokken zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:53

TurdusMerula schreef:
Kruiskruid en onkruid eruit trekken, liefst handmatig toch, dat werkt toch wel het beste.

Bij JKK werkt dat dus zeker in deze periode NIET! Tenzij je meer JKK wilt, dan werkt het super. In rozetstadium heb je wel een kans dat het goed lukt.
Als je het nu zou doen dan breek je de wortels af omdat wortelstelsel groot is, uit een restje van een cm maak je gewoon een nieuwe plant, plus dat je een prachtig plekje creeert voor een nieuwe plant door de bodem te verstoren.
Heb je maar een paar planten, hang er een zwarte vuilniszak omheen, zo verstoor je de bodem niet, uiteindelijk verdwijnen dan ook de giftige stoffen uit die plant na een paar maanden omdat de plant op een natuurlijke manier dood gaat. ( Crews et al 2009 Loss of Pyrrolizidine Alkaloids on Decomposition of
Ragwort (Senecio jacobaea)
In je wei wil je hem niet dus als je gaat scheppen leg op de open plekken wat oud hooi of stro of mest ( mulchen) zo kun je proberen te voorkomen dat de zaden uit de zaadbank licht krijgen en kunnen gaan kiemen. Ruim scheppen dus om echt alle wortels mee te pakken, dat lukt niet met een ragfork, die is te kort en te smal.
Een dichte zode voorkomt ook een hoop. Dus goed weidebeheer.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:52

Hoi,waar sta je in het westland?weet wel iemand die zijn gier kwijt wilt.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:25

cissy schreef:
omdat kruiskruid zó giftig is dat je het zelf ook op je handen krijgt en via je huid opneemt....
dus ook het onkruid niet op een hoop gooien in het land maar gelijk in een zak doen en later verbranden, kijk maar eens op http://www.kruiskruid.nl

Ben benieuwd naar je evt. nog bestaande bron van bovenstaande bewering ?
Want op kruiskruid.nl stond dat voorheen wel te lezen....maar is dat slim weggehaald omdat het een onzin bewering was.

zodiacje schreef:
Jeetjee cissy, dat het zo erg is wist ik niet... :n

Wees maar gerust....ZO erg als het op oa. die site beschreven staat/stond is het ook niet.
Daar staat/stond erg verouderde info te lezen.
Ook het opname door de huid verhaal was daar dus te vinden, maar de pagina schijnt aangepast te zijn.
Toch staan daar nog steeds zaken die niet kloppen.
Met die door hun aanbevolen en verkochte vork je jkk uit de grond werken is nmm. géén strak plan zoals daar beloofd wordt , tenzij je er idd. een veelvoud van wil zoals ook Esther al schreef.
Uitrekken met de hand of met deze vork met zijn kleine smalle tandjes maakt weinig tot geen verschil !
Zoals men daar dus wel toegeeft dat met de hand uit-trekken geen resultaat had maar zelfs meer panten opleverde ....telt dat ook voor die vork ! De wortels worden beschadigd en knappen ook af waaruit nieuwe plantjes vormen.

Wil je echt juiste info over JKK én geen onzin beweringen als "gevaarlijk voor mensen wegens opname via huid " enzo...... kijk dan eens op deze site :
http://www.jakobskruiskruid.com/website/

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:51

wat je ook kan proberen is een maand of zo schapen erop te laten lopen als je weinig gras heb, helpt niet voor de lengte maar die bijten het zo af dat er it 1 sprietje meerdere sprieten gras groeien, waardoor je boden dus voller wordt met gras waardoor je dus ook meer gras heb en niet veel kale plekken, dit hebben mijn nichtjes gedaan op hun landje en je zag wel echt duidelijk verschil. en op mp of iets kan je zoeken naar zon grote brandweer beregenings spuit mijn vader wist er een goedkoop op de kop te tikken en die besproeit dan echt ion 1x een heel stuk land ideaal!

succes nog!