Water uit de sloot ophalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:41

Niets aan de hand hoor wanneer paarden eens 1 keer veel drinken. Paarden in het wild drinken soms bij gebrek aan water ook maar 1 keer per dag een hele hoeveelheid en moeten vervolgens ook wel eens bij gevaar direct verder galoperen.

Verdeeld over de dag 2 of 3 keer per dag water geven op een weide zonder leeuwen en tijgers of andere enge gevaarlijke beesten lijkt mij geen probleem - tot er nieuwe oplossing is gekomen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:36

Wenda: Helemaal waar als het om paarden gaat die zoals in Tunesië, waar ze veel dichter bij de natuur nog leven. Berbers lijken me zowiezo een ras die wat meer kunnen hebben dan de gemiddelde WPN'er. In ons Nederlandje zijn de meeste paarden niet gewend dat ze maar één keer per dag kunnen drinken. Daar moet je ze dan wel aan laten wennen lijkt me. Ze zijn meer weelde aan voedsel en altijd vers drinkwater gewend hè?

Wij hadden hier een bad in de wei met voldoende drinken, maar wij merkten dat ze meer last van oogontstekingen kregen. De bak werd vuil wat vliegen aantrok en dat veroorzaakte de ellende. Nu met een drinkbak gaat het wel beter.

Volgens de wet van de natuur kun je water ook uit de sloot krijgen als je de lucht uit de slang haalt. Zo laten wij ons zwembad altijd leeglopen... Volgens mij is er geen motortje voor nodig. Is de sloot wel schoon. Uit onze sloot zou ik ze geen water durven geven. Die stroomt niet en is momenteel heel vies!
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 17-07-10 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:39

xXLiekeXx schreef:
Hallo,
Ik zou gewoon zo'n weidepomp halen en dan een extra lange slang eraan monteren. Slang is te halen bij de groothandel.
Afbeelding

Deze pomp hebben wij ook staan in het land werk prima en de paarden weet al snel hoe die te gebruiken is. Je moet de pomp wel goed bevestigen anders kunnen de paarden er mee aan de haal gaan.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:30

idefix4 schreef:
Wenda: Helemaal waar als het om paarden gaat die zoals in Tunesië, waar ze veel dichter bij de natuur nog leven. Berbers lijken me zowiezo een ras die wat meer kunnen hebben dan de gemiddelde WPN'er. In ons Nederlandje zijn de meeste paarden niet gewend dat ze maar één keer per dag kunnen drinken. Daar moet je ze dan wel aan laten wennen lijkt me. Ze zijn meer weelde aan voedsel en altijd vers drinkwater gewend hè?

Wij hadden hier een bad in de wei met voldoende drinken, maar wij merkten dat ze meer last van oogontstekingen kregen. De bak werd vuil wat vliegen aantrok en dat veroorzaakte de ellende. Nu met een drinkbak gaat het wel beter.

Volgens de wet van de natuur kun je water ook uit de sloot krijgen als je de lucht uit de slang haalt. Zo laten wij ons zwembad altijd leeglopen... Volgens mij is er geen motortje voor nodig. Is de sloot wel schoon. Uit onze sloot zou ik ze geen water durven geven. Die stroomt niet en is momenteel heel vies!

Oh jee, de paarden in Tunesie staan ver af van de natuur. Geen gras, geen weidegang, geen natuurlijk voedsel, geen sloten. Dat ze sterk zijn ja zeker. Ik vermoed dat er geen paard blij wordt van 1 keer water per dag. Dat gebeurt misschien wel in Tunesie maar niet vanwege een natuurlijk probleem, zoals menig toerist zal weten, maar vanwege verwaarlozing door de eigenaar!
Mijn advies was ook zeker niet 1 keer per dag maar toch zeker minimaal 3 keer. Wij hebben ook een paardje wat liever kleine sipjes neemt op een tijdstip van eigen keuze. Nu moet die ook uit de zon blijven en staat langer op stal met de hitte en overdadige zonneschijn bij ons en heeft in zijn stal een drinkbak die steeds wordt bijgevuld en daarnaast vind ie drinken uit een emmer ook reuze leuk. De anderen malen er niet zo om, maar 3 maal per dag is minimaal zolang het water koel is. Ik vermoed dat het per paardkarakter verschilt. Ik bestudeer onze paarden goed en pas me aan naar hun behoefte, ik blijf wel sjouwen hoor met de emmers. Daarnaast gaan wij natuurlijk op trektocht en doen we eveneens 3 keer dag wel een drinkbeurt, vaker is zo goed als onmogelijk. Ik houd steeds bij hoeveel ieder paard drinkt en probeer het drinken goed te stimuleren.

Ik vind het toch ook geen eeuwig goede oplossing onze tanks, het water is toch stilstaand hoewel goed afgesloten, maar toch. Wij wachten op de aansluiting van het waternet. Goed om te weten dat stilstaand water bijvoorbeeld oogproblemen kan veroorzaken.

En ja natuurlijk je kunt de slang aanzuigen en zodra het doorstroomt blijft het lopen! Maar daar krijg je wel zere wangen van, iemand meenemen dus die sterke zuigkracht heeft!

Veulen84

Re: Water uit de sloot ophalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:59

Dat water is voor 2 paarden en een veulen. Tja er is geen schaduw op het land. Er gaat ongeveer 30 liter in een tank.

1x per dag vind ik geen optie. Me merrie moet melk geven...

Ik zit te denken om gewoon een swengelpomp in de sloot te gooien en dan water op te halen door te pompen. Pogingen met de emmer is mislukt... Ben 2 emmers kwijt en lag 1x bijna in het water...

Nu nog een mooie pomp die dat kan.