hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:59

Met zulk weer haal ik ze altijd binnen. :) Heb nogal hyper de piepere pony's, wil geen blessures...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:01

Annetje schreef:
Ik kan me dus echt niets voorstellen bij paarden die in paniek zijn door onweer? :? Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien en lees het nu voor het eerst.

Ik eigenlijk ook niet...
Ik twijfelde ook, maar na zulke hitte zullen ze het zeker waarderen om lekker op normale temperatuur te komen met die regen.
Op stal was het echt niet te harden, zo warm.
Plus ze staan op een wei met een hoogspanningsmast erop.
Die is zo hoog, die 'pakt' alle eventuele inslagen wel in de directe omgeving. Of niet.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:03

LovingTweety schreef:
Net maar snel het stroom van het stroomdraad gehaald.

Dat maakt niet uit..... stroomdraad is gemaakt op te geleiden....dus een inslag geleidt hij ook.

Je kan wel de stekker uit het stopcontact halen(tenzij je een accu hebt natuurlijk)....anders klapt de hele boel eruit bij een inslag.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:06

We hebben een accu, voor het eerst sinds jaren. Snap niet zo goed waarom want er is een grote sloot voor (50 cm diep) en afzettingen zijn heilig voor mijn paarden. T zijn overigens ook geen stresskippen.
Stel dat de bliksem ons stroomdraad raakt. Dat zit maar aan 1 kant van de wei. Wat is het gevolg dan?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:08

De hel begint al bij ons!
sjimmie staat aan de overkant van de rivier, die kan de stal in en uit.
ik hoop dat hem niks overkomt!!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:10

Niet zoveel...hooguit dat je accu eraan gaat....maar draad moet goed vast zitten. zolang er maar niets tegen aan staat. En altijd goede aarding.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 10-07-10 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:11

LovingTweety schreef:
We hebben een accu, voor het eerst sinds jaren. Snap niet zo goed waarom want er is een grote sloot voor (50 cm diep) en afzettingen zijn heilig voor mijn paarden. T zijn overigens ook geen stresskippen.
Stel dat de bliksem ons stroomdraad raakt. Dat zit maar aan 1 kant van de wei. Wat is het gevolg dan?

Ik denk dat je apparaat dan naar de maan is maar heel zeker ben ik het niet. Denk dat de bliksem dan daarin slaat en de boel kapot brandt. Dat is nog het minste. Als je een goede aarding hebt kan het niet zo gevaarlijk zijn, naar ik hoorde. Heb zelf ook een batterij-apparaat. (accu)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:14

Die van mij blijft lekker buiten, hij staat op 2 m afstand van een schuurtje (hoger dan hem) en 15 m verderop staan bomen en huizen :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:14

Oud collega van mij had een stel koeien voor de hobby....

Had een boom tegen het stroom aan staan. Hij had stroom via stopcontact..

Bliksem sloeg in de boom, geleide het door naar het draad....draad sloeg los, kwam tegen een koe aan....en alles wat in huis op het stopcontact zat is eruit geknald.... heel triest was dat.

Maar kan nog veel meer lugubbere verhalen vertellen. Want op zelfde bedrijf als bovenstaande collega werkte een man die altijd bliksemafleiders installeerde en jaren onderzoek daarna gedaan heeft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:15

Maar kan mijn paard nog gevaar lopen of is die kans minimaal?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:18

ik heb het zelfs ooit gezien was een hele heftige onweersbui en er stonden 4 paarden in de wei 2 aan 2 bij elkaar en 2 stonden tegen elkaar aan en ze waren allebei geraakt door de onweer allebei dood, dus ik ben er wel voorzichtig mee

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:18

De accu zelf staat onder een rubbere speciekuip.

We zien het wel, kan er weinig aan veranderen. Accu stuk is niet echt een drama.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:19

Ik heb ze altijd buiten gehad in onweer en regen, en nooit problemen gehad. Gewoon laten staan zou ik zeggen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:21

mijn pony stond eens buiten t begon te onweren. oom haalt stroom van het draad gaat zn handen wassen binnen en ziet zo vanuit het raam de bliksem inslaan op een paaltje waar mn pony een meter of 2 vanaf stond. aan buitenkant is rondom hoge bomen en pony was hoger dan paaltje.
ik hoor ook elke rommel en zie elke flits en net is het hier enorm aant klappen geweest. stuk of 6 x ingeslagen maar ben ze binnen gaan zetten. ene was niet in paniek. jonge merrie wel die vond het maar niks. op stal stond ze weer wat rustiger voor mij gaan ze op stal met stekkers van stroomapp eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:22

Nou, ik vind het ook eng..
Laatste keer onweer stond Kim in een grote open wei zonder bomen o.i.d, vlakbij de dijk.
Ik zat echt met angst thuis.
Nu staat ze gelukkig gewoon op de manege, maar ze staan wel allemaal buiten.
Er staan wel bomen en natuurlijk de gewone schuilstallen, maar ik vind het ook altijd een beetje eng.

Al moet ik ook wel weer lachen als ik me besef dat Kim waarschijnlijk met haar borst tegen het hek gedrukt staat, naar de lucht kijkt en bij elke felle flits "Ohhhh!!" roept. :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:24

hmmmm hier nog steeds niks. en als ik buienradar mag geloven komt er ook niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:25

bij ons op stal komt alles naar binnen met onweer.

jaar of 10 geleden een inslag gehad op 2 pony's.

beide dood. bloed kwam overal uit toen ze sochtends de pony's naar binnen gingen halen en deze 2 bleven liggen.

hier in zuid/oost brabant heeft het al gigantisch geonweerd en gehoost.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:27

die van mij staat binnen en dat is maar goed ook nu . gaat goed te keer hier .

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:28

even OT: wauw Kim, wat heb jij een gave avatar!!!

Hier staat alles buiten. ene deel op een land met 1 rij bomen en schuilstal en nderen met 3 kanten bomen. vorig jaar met de heftige onweer ben ik 's nachts naar het land gereden (veulen was toen net 2 weken oud en ik werd verrast door het weer). Ze stonden allemaal heel rustig tegen elkar aan.
Maar toch ben ik altijd bang voor onweer en de prden. Ik zl dn ook niet lekker slpen als het deze kant op komt (zelf vind ik onweer wel gaaf trouwens).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:29

Ik haal ze wel binnen, vind het doodeng. Ze lopen hier onder de hoogspanningsmasten in de wei en ze vinden het zelf ook eng want als ze onweer voelen aankomen dan staan ze bij de draad te dringen dat ze naar binnen willen. Soms heb ik het zelf dan nog niet in de gaten dat er slecht weer aan komt maar de paarden blijkbaar wel.
Tijdje terug is hier in ons dorp nog een paard omgekomen in de wei door de bliksem.

IlsjePilsje

Ik ben blij dat mijn man zei dat ik de paarden van het land af moest halen (ik had niet door dat het zo heftig zou zijn). Ze stonden er eigenlijk net weer op, want ivm de warmte stonden ze deze middag thuis waar ze schaduw en een koele stal hebben. De paarden waren het er niet zo mee eens, maar aangezien het weiland rondom afgezet is en heel open ligt (geen hoogbouw of erg hoge bomen in de buurt) vind ik het te gevaarlijk.

RoosIris

bumper schreef:
Maar kan mijn paard nog gevaar lopen of is die kans minimaal?

Ja hij loopt wel iets van gevaar....maar op stal betekend ook geen garantie voor de toekomst.

Duimen draaien dat het goed gaat..

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:31

Hier onweert het ontzettend hard, utrecht.
Achter elkaar flitsen en hard donders.. Echt noodweer.
Denk dat dit weer wel ontzettend gevaarlijk is..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:32

Floortje88 schreef:
Hier onweert het ontzettend hard, utrecht.
Achter elkaar flitsen en hard donders.. Echt noodweer.
Denk dat dit weer wel ontzettend gevaarlijk is..

Hier is niks aan de hand...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:33

Ik vindt het nooit zo'n fijn idee om mijn paard buiten te hebben met (hevig) onweer.... als het een beetje rommelt oke dat maakt niet veel uit, maar echt gevaarlijk veel bliksems... brr nee :=

niet dat op stal het zo veilig is, dat kan ook altijd fout gaan, maar toch... het idee vindt ik wel wat fijner :+
we hebben wel eens gehad na hevig onweer liepen er ook paarden in het land naast het huis, kwamen de volgende dag bij ze, paarden was alles goed, maar je zag op 3 plekken in hun stuk land dat het was ingeslagen in de grond... helemaal het gras weggeschoeid en helemaal zwart... eng idee :=

hier is het nog rustig kwa weer... maar wij zitten dan ook in't hoge noorden :+