Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jolliegirl schreef:Cassidy schreef:Als je geen lauw water tot je beschikking hebt, kun je het paard ook met water uit een emmer afsponzen. En als je een beetje vooruit denkt - helemaal met dit weer - vul je de emmer ver van tevoren, laat hem even in de zon staan en dan is het water ook niet koud meer.
Dan komen we op een ander onderwerp : Afsponsen.
Hier word afspuiten genoemd, dus daar ga ik op in

zegt dat vaak afspuiten niet goed is. Dat wil niet zeggen dat het zo slecht zal zijn dat het paard er (direct) ziek van wordt.
)
) Jolliegirl schreef:Met deze warmte heeft een paard ook een regeling in het lijf.
De aderen zetten op en worden wijd zodat het paard daarmee zijn warmte kwijt kan, wat soms uit in zweten.
Als wij dan goed bedoeld de koude spuit erop zetten, vernauwen deze aderen weer, terwijl het paard maar even afgekoelt is. Vervolgens moet het paard zichzelf dus afkoelen met vernauwde aderen.
) 
JJane schreef:als afspuiten van een warm paard zo slecht is. Waar zijn de endurance ruiters dan mee bezig?Die koelen hun paarden continu om ze beter in hun vel te laten zitten.
Inney schreef:Ik heb vanavond de paarden een beetje afgesponds met lauwig water, omdat ze stonden te zweten op stal. maar lees net dat dat dus eigenlijk slecht is?
senna21 schreef:Zou een paard dan niet juist gaan rollen omdat hij (instinctief) weet dat nat blijven staan ongezond voor hem is???
sannneee: het gaat mij er niet om of een paard wel/geen wild dier is, maar ik kijk naar de functionaliteit van vacht,huid en doorbloeding.