Elke dag je paard afspuiten slecht???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Re: Elke dag je paard afspuiten slecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:56

Ik heb ook alleen maar koud water tot mijn beschikking..
Ik spuit hem nooit af midden op de dag, alleen 's morgens en 's avonds..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:00

Jolliegirl schreef:
Cassidy schreef:
Als je geen lauw water tot je beschikking hebt, kun je het paard ook met water uit een emmer afsponzen. En als je een beetje vooruit denkt - helemaal met dit weer - vul je de emmer ver van tevoren, laat hem even in de zon staan en dan is het water ook niet koud meer.

Dan komen we op een ander onderwerp : Afsponsen.
Hier word afspuiten genoemd, dus daar ga ik op in :)

Als jij niet door kunt of wilt denken naar andere oplossingen dan het afspuiten met - in jouw geval alleen koud - water om je paard na het werk wat verkoeling te geven of schoon te maken, kan ik het ook niet helpen.

A mind is like a parachute, it only works when it is open...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:05

Ik denk toch zeker wel door voor mezelf. Hoef jij me niet te vertellen :)
Maar dit topic gaat over afspuiten....ik vind afspuiten zelf een stuk gemakkelijker dan afsponsen.

Ik geef mijn mening over het afspuiten.
Afsponsen is een oplossing, maar lijkt mij dat men dat wel snapt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:14

Mijn 'boerenverstand' :+ zegt dat vaak afspuiten niet goed is. Dat wil niet zeggen dat het zo slecht zal zijn dat het paard er (direct) ziek van wordt.
Maar ik denk dat de natuurlijke functies van een vacht hierdoor wel minder goed gaan werken.
De huid wordt minder vet (ook als er geen zeep wordt gebruikt). De samenhang in de vacht wordt beinvloed. Met als gevolg dat er uiteindelijk minder bescherming is tegen regen, zon en andere invloeden van buitenaf.
Dus uiteindelijk heeft het paard er mogelijk meer last dan gemak van.

Je kunt afspuiten van een paard helemaal niet vergelijken met 'douchen'. De afkoeling gaat veel minder snel dan bij mensen, door de vacht. Dus het 'verfrissend effect' is er ook niet echt.
Een paard nat en koud wegzetten, heeft juist een tegengesteld effect. (huid moet opwarmen om te kunnen drogen) Dat gaat dus broeien.

Zelf spons ik mijn paard flink af op de plekken waar hij zweet. (vooral op de hals en de benen)
Droog hem zorgvuldig met zweetmes. Daarna zet ik 'm in de schaduw om op te drogen.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:17

ik spuit mij paard ook elke dag meerdere malen af met dit weer en dan laat ik hjaar lekker rollen heeft zij het niet meerr zo warm en is ook goed voor de spieren als ze rolt

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:45

ik begrijp eigelijk niet zo goed waarom het slecht zou zijn.
ga terug naar de kern: een paard is een wild dier, in de ''wildernis'' regent het soms ook uit het niets en denk eerlijk gezegt niet dat paarden het daarna warmer hebben, het is juist eventjes lekker verkoelend.
andere wilde dieren nemen toch ook als het warm is een duik in het water, kijk naar de olifant en tijger. (jullie kijken toch wellis naar animal planet? ;) )
volgens mij is het echt niet schadelijk voor een paardje een lekkere douche (zeg niet dat je een bak ijswater over hem heen moet gooien want dat zou je zelf ook niet fijn vinden denk ik :+ )

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:50

ik weet het niet.
spuit altijd af als verfrissing na het rijden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:53

Ik spuit mijn paard iig altijd af vóór het rijden. Gewoon even zijn hals en bovenbenen zodat hij zijn warmte makkelijker kwijt kan.
Na het rijden vaak ook nog even 1 tel wat over 'm heen, dan lekker in de paddock rollen en vervolgens een zandmonster overhouden :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:49

Zou een paard dan niet juist gaan rollen omdat hij (instinctief) weet dat nat blijven staan ongezond voor hem is???

sannneee: het gaat mij er niet om of een paard wel/geen wild dier is, maar ik kijk naar de functionaliteit van vacht,huid en doorbloeding.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:23

ik spuit mijn paard met deze hitte 1 keer per dag minimaal af en daarna gaat hij lekker rollen, ik doe het wel kort omdat het water koud is... hij vind het heerlijk!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:28

Ik doe het alleen na zweten. Hier ook geen warm water tot de beschikking, ik zet de spuit zo ver mogelijk op de sproeistand en houd hem dan hoog boven haar zodat het water in hele kleine druppeltjes naar beneden komt. Voelt niet koud aan, meer als een regenbui. Sowieso komt het water met dit weer niet koud uit de slang.

Dan inderdaad rollen en met een zandlaagje het land op.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:31

Jolliegirl schreef:
Met deze warmte heeft een paard ook een regeling in het lijf.
De aderen zetten op en worden wijd zodat het paard daarmee zijn warmte kwijt kan, wat soms uit in zweten.

Als wij dan goed bedoeld de koude spuit erop zetten, vernauwen deze aderen weer, terwijl het paard maar even afgekoelt is. Vervolgens moet het paard zichzelf dus afkoelen met vernauwde aderen.

Euh als de temperatuur weer dusdanig hoog is gaan de aderen vanzelf wel weer open staan, water verdampen onttrekt juist warmte uit het lichaam en daarom ben ik van mening dat paard afspuiten voor het rijden positief is.

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:59

Nee het is niet slecht! Het is juist goed! Vliegen komen op zweet af en als je ze afspoel komen er minder vliegen op af en paarden hebben best vaak last van vliegen. Ze komen wel maar mischien iets minder?

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:00

Owja, maar mischien wel van onder naar boven en wel eerst goed uitstappen zodat hij op adem is gekomen

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:10

Een paard na het rijden even verfrissen zodat het zweet eraf is,is in mijn ogen niet slecht.
MAAR, een paard natspuiten en zo in de volle zon vind ik echt not-done. Wanneer een paard nat is,gaat deze rapper verbranden zoals mensen, ze krijgen het er alleen maar warmer van. En even afspuiten en zeggen dat je paard ervan geniet klopt ook niet, aangezien een paard pas na 10 (??) minuten het water op zich voelt en niet op de vacht.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:12

als afspuiten van een warm paard zo slecht is. Waar zijn de endurance ruiters dan mee bezig? 8-) Die koelen hun paarden continu om ze beter in hun vel te laten zitten.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:13

Volgens mij kan het geen kwaad! Maar niet elke keer met shampoo! Maar ik zou erna wel ga stappen tot je paard droog is! Maar volgens mij is het dan niet slecht hoor!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:18

Nee hoor. De (meeste) paarden vinden het heerlijk.
Zoals wat al gezegt was is dat je niet elke dag met shampoo moet wassen.
Mij is ook vertelt dat grond-water beter is dan drink-water.
Want drink-water zou ook nog een beetje huidvet kunnen weghalen. (ik heb het gehoord, weet niet of het ook zo is ;) )
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 10-07-10 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:19

spuit mijn paard ook wel eens af, maar eigenlijk expres niet na het rijden als ze zweet.
ooit gehoord dat je warme spieren pats-boem afkoelt en dat dat een stijf paard tot gevolg kan hebben.
kon hier de logica wel van in zien.
dus laat ik haar opdrogen op stal, vliegenspraytje en dan gewoon de wei op.
afspuiten dus eigenlijk alleen als ik verder niets met haar doe.
oja, en wij hebben alleen koud water ;)

edit;typefoutje

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:24

JJane schreef:
als afspuiten van een warm paard zo slecht is. Waar zijn de endurance ruiters dan mee bezig? 8-) Die koelen hun paarden continu om ze beter in hun vel te laten zitten.

Omdat tijdens endurance een 'on-natuurlijke' belasting wordt gevraagd van paarden.
Een paard zal in de vrije natuur niet 10 of meer km gaan lopen in hoog tempo.
Dus dan is het wel verstandig om te koelen, anders worden ze veel te warm en begeeft het hart het.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:26

Ik heb vanavond de paarden een beetje afgesponds met lauwig water, omdat ze stonden te zweten op stal. maar lees net dat dat dus eigenlijk slecht is? :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:27

Ik geef ze met dit weer ook twee keer per dag een douche :-) Daarna laat ik ze rollen of zet ik ze op stal, ze gaan niet zo de volle zon in (dat willen ze trouwens ook niet :)) )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:30

Inney schreef:
Ik heb vanavond de paarden een beetje afgesponds met lauwig water, omdat ze stonden te zweten op stal. maar lees net dat dat dus eigenlijk slecht is? :o

Het is niet per definitie slecht, maar uiteindelijk zullen ze er niet van afkoelen.
In eerste instantie wel, maar na een tijdje worden ze weer extra warm.
Neem zelf maar eens een lauwe/koude douche..... uiteindelijk wordt je daar niet 'koeler' van.
(je lichaam gaat harder werken om de lichaamstemperatuur weer op orde te krijgen)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:30

Ook die van mij krijgt dagelijks een (lauwe) douche. Ook al wordt ze met deze hitte niet gereden, toch vind ik het een fijn idee als ik haar eventjes kan 'helpen' om het iets koeler te hebben :).

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:00

senna21 schreef:
Zou een paard dan niet juist gaan rollen omdat hij (instinctief) weet dat nat blijven staan ongezond voor hem is???

sannneee: het gaat mij er niet om of een paard wel/geen wild dier is, maar ik kijk naar de functionaliteit van vacht,huid en doorbloeding.

met dat ''wild'' verhaal duidde ik ook helemaal niet op of een paard wel of niet wild is maar op de werking van water in een warme omgeving.
daarbij ging ik vanuit dat moedertje natuur het het beste geregeld had voor onze paardjes en dat vele dieren in het wild
(dus ook paarden) graag met warm weer zich in een waterplas dompelen ter verkoeling.
als het slecht was geweest hadden wilde paarden in de loop der jaren vast wel mee gekregen dat eventjes een bad nemen om wat koeler te worden, slecht is.