Heeft mijn pony een maatje nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharintje1

Re: Heeft mijn pony een maatje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:55

Idd gewoon een shetje

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:45

geeske304 schreef:
okee, begin winter komt er een nf pony bij dat is hij zelf ook.
ook ongeveer dezelfde hoogte.
maar ik vind het een beetje gekkeboel als je dan een shet gaat kopen.
terwijl je er niks mee doet(is ook zielig voor de shet) en dat hij daarna weer weg kan..
dat doe je een beest ook niet aan.

Veel mensen die op een stal zonder weidegang staan zetten hun paard om deze tijd van het jaar één of meer maanden elders op de wei (doe ik zelf ook). Dus waarom zet je geen advertentie voor een tijdelijke plek bij je pony in wei? Een paard of pony kan nu makkelijk 24/7 buiten blijven (als er tenminste water en bij voorkeur ook schaduw is), dus het boxprobleem heb je nu niet. En tegen de tijd dat je 'zomergast' weer weg gaat is de definitieve oplossing in zicht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:57

paardKed schreef:
Ik zou voor een shetje gaan. Die zijn niet al te duur en zijn natuurlijk ook een goed gezelschap.

Ik dus juist niet. Dat ze "niet al te duur zijn" klopt natuurlijk niet: qua aanschaf misschien wel, maar hoefsmid, dierenarts, wormkuur is net zo duur als een groot paard. Hoe willen ze trouwens lekker krauwelen als de shet klein is en de pony een stuk groter, moet de shet op z'n tenen gaan staan?
Nee, ik zou hier een andere oplossing zoeken en niets aanschaffen, zéker niet als er van de winter zoiezo al 2 bij komen.
Zet je pony tot aan de winter bij iemand anders in de wei, waar al pony's staan. Probleem opgelost!
En dan kan de wei bij je grootouders ook lekker een paar maanden goed bij komen zodat je van de winter nog wat gras hebt staan. ;)

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:02

mijn paard staat in een groep van 16 paarden.
ze heeft het daar erg naar haar zin.
het is inderdaad niet heel leuk om alleen op de wei te staan
een vriendje op vriendinnetje zou gezelliger sijn :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:09

.... inderdaad, en daar zou ik niet de zomer mee afwachten, maar vlot actie ondernemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:11

Is er een schuilplek tegen erge regen of hitte?
Dan kan het shetje des noods s'nachts op het landje blijven staan :j Als je echt een kleintje koopt kan je een groot hondenhok/iglo neerzetten om te schuilen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:22

In je beginpost stond niet dat er van de winter pony's bij komen.
Als dat het geval is zou ik zeker niks kopen.

Misschien is een jong paardje van iemand erbij iets, eentje van 1 of 2 jaar misschien?

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:27

Kopen is niet zo handig als er toch wat bij komen. De oplossing die gegeven werd om evt. het verhuren dat er iemand bij komt is misschien wel een slim idee. Is voor mensen die een jong paard hebben meestal wel aantrekkelijk.

Maar ik denk dat het sowieso fijner is voor je pony gezelschap heeft in de vorm van een paard :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:04

Dan ben ik benieuwd hoe dat geregeld gaat worden als er van de winter een paar bij komen? Volgens TS is er nu maar 1 stalletje, geen plek voor nog een paard/pony erbij. Dus verhuren gaat niet, tenzij je op de wei een schuilmogelijkheid maakt zodat ze 24/7 buiten kunnen staan. En dat mag niet zomaar overal.
Ik ben benieuwd wat TS gaat doen, of inmiddels al heeft ondernomen. Een pony of paard laat je niet alleen staan, ook niet een paar maanden.
Volgens mij (en dat is gebaseerd op MP advertenties en Bokt topics) zijn er plekjes genoeg waar je je pony de zomermaanden op het land kunt zetten tegen geringe kosten.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:51

ik denk van wel.
een shet is idd leuk als vriendje.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:59

Ik vind het hoogte verschil geen probleem. Ik heb nu een Haflinger en een mini appaloosa. Die twee zijn onafscheidelijk en helemaal hoteldebotel van elkaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:04

Ja een pony of paard alleen is idd niet erg leuk voor het dier, miss idd een shet erbij ,kun je van de stal geen uitloop stal maken, heb ej 2 vliegen in een klap , je paard staat niet in de kast vast en hij heeft een maatje,
Er zijn landen waar je als je een paard wil er 2 of meer moet nemen of geen, zouden ze hier ook in moeten voeren.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:12

Calanddra schreef:
Hoe groot is je pony?

want een stal van 2 bij 4 vind ik voor een d-pony en groter al te klein := niet de 4 meter, maar wel de 2 meter.

2 bij 4 vind ik totaal niet klein voor een D pony ik denk dat menig paard daar zeer tevreden mee is .. ze kunnen makkelijk hun kont keren ik zou zelfs mijn paard van 160 er nog in zetten.. zelfs met een pony er bij..
Hoe moeten manege's het dan hebben die al hun paarden en pony's op stand hebben..

Moet wel zeggen die van mij staan 24/7 buiten :D

Maar even on topic

Wat voor een stal heb je??
Heb je er tegels voor oid..
Wij hebben 60 vierkante meter betegeld en daar een container op staan van 6 x 2,5
Dit voor mijn 4 paarden. Ze staan bij ons altijd buiten en kunnen zelf bepalen of ze naar binnen willen en eigenlijk willen ze dit bijna nooit..
Als het echt nood weer is in de nacht zetten we ze wel eens met zijn vieren echt binnen op stal..
De kleinste is 144m en de grootste 160 m gaat prima ja natuurlijk niet 24/7 dat zou zielig zijn.. maar misschien is inloop ook een optie voor jou

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:26

Ja paard moet inderdaad een maatje hebben!

Maar mensen hier zeggen koop een shet ze zijn goedkoop nou niet dus he ook schetlanders kunnen duur zijn in de onderhoud let daar dus wel op

En land verhuren komen ook weer dingen bij kijken

Schrijf voor jezelf de + en - punten op voor je ergens aan begint

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:51

Dat mensen nog steeds schrijven dat een shet een goed idee is begrijp ik niet... niet gelezen ofzo? TS heeft ergens zelf al geschreven dat dat geen goed idee is. Ik zou van TS wel willen horen wat ze nu van plan is?

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:57

het is en blijft kuddedier, als hij wel naar andere paarden kan kijken en snuffelen zeg maar is het minder erg maar als het kan zou het fijn zijn als hij echt een maatje in zijn weide heeft

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:29

Lindy1982: bij een stal van 2m breed of lang kan mijn stevige D-pony zn kont al bijna niet keren :+ lijkt me nou niet bepaald prettig...
Helemaal niet als er nog een pony bij komt, dan kunnen ze alleen langs elkaar als de ander tegen de lange zijde aan staat...

Lijkt mij nou niet bepaald ideaal :=

Tja, om t dan te vergelijken met stands op maneges :roll: daar ben ik al helemaal tegen en het zou verboden moeten worden. Het is triest dat paarden nog steeds zo worden gehouden. Zou jij je paard dat aan doen? Dat het gedaan wordt op maneges maakt het niet goed...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:50

Nope mijn paard zou nooit op stand staan..
Die van mij staan 24/7 buiten en kunnen zelf bepalen of ze naar binnen gaan.. we hebben 50 vierkante meter als het niet het dubbele is ben niet zo goed in schatten betegeld , naast de padock, rijbak en heeeeeeel veel Hectaren land.. Hier hebben wij een overkapping boven van ong 25 vierkante meter en dan hebben we nog een stal van 2,5 bij 6 ze kunnen zelf bepalen wat ze doen.. |Bij ons hebben ze 1 keer afgelopen winter met zijn alle op stal gestaan omdat het weer toen echt heeeeel slecht was verder kunnen ze het zelf bepalen..
Daar ben ik voorstander van..
Vin het zielig als paarden 23 uur per dag op stal staan en 1 uur er uit komen maar dat terzijde..

2 bij 4 vind ik geen kleine stal voor een D pony , dan gaan ze maar lekker over de breedte staan..

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:32

geeske304 schreef:
maar hij staat altijd naar andere pony`s tegenover te kijken.

Kan je niet vragen of je hem daarbij mag zetten? of misschien jouw landje aanbieden aan de eigenarresse van die stal?
Ik zou het op z'n minst proberen, want je paard alleen is nooit een goede oplossing

joonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:44

het kan soms heel erg slecht zijn voor paarden om alleen in een wei te staan
sommige eten en drinken niet meer!
het is dus eigenlijk heel slecht :( .
ook is een paard natuurlijk een kuddedier

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:33

wat ik niet snap uit alle bovenstaande reacties, mensen zeggen toch wel vaker, dat als je paard alleen staat je moet zorgen voor bijv. schapen, geiten of wat dan ook?? Daar heb ik nog geen enkele positieve reactie op gezien?

Verder, ja je paard heeft inderdaad gezeldschap nodig, maar wat ik zo hier en daar om me heen hoor, zijn er zat mensen die als gezeldschap voor hun paard een schaap of een geit oid in de wei zetten. En uiteraard zijn er een hoop die kiezen voor een shet.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:13

Assiej, als je het hele topic heb gelezen hebben enkele mensen uitgelegd waarom schapen, geiten, etc geen goede gezelschap is voor een paard :)

waarom dan naar positieve verhalen vragen?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:21

mijn vader is nu bezig met nieuwe stallen maken in de oude schuur.
daar komen vier boxen.
2 voor het meisje dat bij ons komt te stallen.
1 voor mij.
en voor als er later nog een paard bij komt.
de box waar mijn pony nu in staat(heb ik ff opgemeten) is 3 bij 4,5 m dus een beetje verkeerd ingeschat.
mijn pony heeft een uitloop stal, dus hij kan zelf weten wat hij doet.
ik heb het er met mijn vader over gehad.
mijn opa en oma geven mijn pony elke ochtond voer.
en dat zijn niet zulke pony mensen.
en als je er dan een vreemde pony bij zet, zullen ze niet zo leuk vinden :(

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:54

Calanddra schreef:
Assiej, als je het hele topic heb gelezen hebben enkele mensen uitgelegd waarom schapen, geiten, etc geen goede gezelschap is voor een paard :)

waarom dan naar positieve verhalen vragen?

Mijn vraag was puur, waarom mensen hier in dit specifieke topic het gezeldschap van een schaap/geit of wat dan ook niet goed genoeg vinden, terwijl als je bijv. op topics zoekt, worden schapen/geiten etc. wel aangeprezen. Dát was mijn vraag. Ik vraag niet specifiek om positieve verhalen, ik vraag waarom het hier alleen slecht benaamd word.

zie onderstaande link:
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=221

En dit dan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:30

Dus dat betekend TS, dat omdat je grotouders "niet zulke pony-mensen zijn" je paardje maar gewoon dikke pech heeft de komende maanden? Dat vind ik slecht, heel slecht. Waarom niet de overweging het dier tijdelijk bij andere paarden in de wei te zetten?

Het is een vorm van dierenmishandeling.