Haf is niet te houden buiten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 17:16

Ik wil je wel helpen hoor Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:09

Mijn ervaringen zijn ook niet zo fijn... Mijn Haf gaat ook met me aan de kletter. Het was altijd een kwestie van ogen dicht en wachten tot ie stopte, levensgevaarlijk! Het buitenrijden heb ik zo goed als opgegeven. Stappen wil ik nog wel, maar niet harder. Alle bitten heb ik geprobeerd en hulpteugels werken ook niet. Zou eerst zorgen dat je haar de baas gaat worden, dit kan lang duren, het is immers een haf.. Veel succes!

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:20

ik heb een Noriker, een graadje sterker en groter dan een Haflinger en ik ken het probleem, ik zoek een passende pelham (16.5 cm) niet te krijgen in Nederland! Ik heb hem in Brabant op de zandbanen laten gaan en weet hoe hard hij kan en hoe lang hij het volhoudt, je gelooft het niet maar hij galoppeert er Arabieren en Criollo's met gemak uit! Nu sta ik in het Gooi en kan me dit soort racepartijen niet meer permitteren. Ik weet dat ik hem als hij aan de teugel loopt bij me kan houden, maar voor de schrikpartijen moet ik een goed bit hebben (pelham), ik rij nu op een B-stang, maar daar kan ik hem niet op terugpakken.

Als het jouw paard niet is en je rijdt hem tijdelijk, zou ik er niet eens mee naar buiten gaan, ik ken het probleem van de bak, ik heb ook geen fatsoenlijke bak (moet ik eerst een half uur door het drukke verkeer), maar ik kan de polder in, kan je alleen in de sloot terechtkomen......

sterkte ermee en het is niet de bedoeling dat jij zere armen krijgt, nooit gaan trekken, hij is toch sterker!!!!! Jij bent slimmer!!!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 20:57

hihi, wel grappig om te horen hoeveel "hopeloze" gevallen er zijn!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:13

Ik rijd met een gewone watertrens. Heb alles al geprobeerd, maar niets werkte. Heb voor mezelf besloten dat als een ander bit toch niet werkt, ik het meest vriendelijke bit inhang. Met pelham heb ik nog nooit gereden, maar dat komt doordat iemand tegen mij gezegd had dat ik daarmee moest gaan rijden en als ik hem daarmee niet kon houden, ik hem gewoon naar de slager moest brengen, dan was er geen toekomst meer. Was zo geschrokken van die opmerking (en van het feit dat een pelham misschien niet werkt...) dat ik het niet eens durf!

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:22

een pelham werkt bij mijn paard perfect! Vroeger toen ik nog jaagde reden veel mensen op een pelham, gewoon met riempjes en 1 teugel!
De slager is al wel overmatig geinteresseerd in mijn paard ovrigens, zit veel biefstuk aan, dus dat ik ook nog een optie!

Ik rij hem wel eens met een happy-mouth stangetje, maar alleen in een bak met een stevig hek eromheen en zeker niet in het verkeer, het is niet het bit dat de scherpte bepaalt, maar de hand van degene die de teugels vasthoudt! 99% van de tijd heb ik niets in mijn handen en als het dan al fout gaat, weet ik zeker dat ik een rem heb! En nog vinden sommige mensen me onverantwoordelijk en een gevaar voor anderen omdat ik probeer mijn paard verkeersmak te maken in de polder n.b.!
Maar daar is dat meiske met die haflinger ook niet mee geholpen, het is niet haar eigen paard!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:23

Moritz, misschien kun je eens kijken op www.loesdau.de die hebben meestal ook de grotere maten bitten. In de catalogus hebben ze nl. ook 16.5 andere bitten dus misschien ook een pelham Lachen

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 09:39

Nou, gisteren poging 3 gedaan... Haha!

Maandag heeft ze vrij gehad dus had energie voor 2 dagen. Ik heb haar eerst een half uurtje in de bak gereden, met pessoa-bit. De eerste paar rondjes was ze in draf supersnel en hing helemaal schuin in de bochten. Omdat onze bak vrij zwaar lopen is, werd het na een tijdje natuurlijk wat zwaarder voor haar dus ging ze veel beter lopen; rustiger draven en ook wat buigen in de hals.
In de bak hebben we wat overgangen geoefend, maar dat ging eigenlijk zonder veel moeite erg goed. Ze luisterde perfect.

Een stalgenootje wilde nog een stuk naar buiten om uit te stappen, dus ben ik met haar meegegaan. Op de heenweg was ze superbraaf: heb heerlijk met lange teugel kunnen stappen. Op de terugweg was het weer feest en wilde ze alleen nog maar draven.
Ik kon haar nog vrij goed houden maar heb wel veel voltes gedraaid en zijwaarts gelopen (goed voor haar wijken Haha! )

Wel denk ik dat ik haar met dit bit ook buiten niet kan houden als ze er vandoor zou gaan, want ze reageerde niet bijzonder op de pessoa.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:10

Jep, dat heb je met pessoa. Mijne heeft altijd geleerd om buiten te lopen met pessoa. En ook in de bak trouwens. Nu heb ik haar helemaal zelf zover gekregen dat ze gewoon op een trens binnen en buiten kan rijden zonder raar te doen. Alhoewel ik soms toch echt (vooral buiten) even moet laten weten wie de baas is (meestal heb ik ernas de blaren in mijn handen Knipoog)
Heb je de foto's al gemaakt?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:45

heb je een kinriempje aan de pessoa? Een kinriempje aan de allerbovenste ring wil nogal eens wonderen doen.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:20

ik snap ff iets niet: hoe kan je nou blaren in je handen krijgen van paardrijden, trekken jullie zo hard aan de teugels ofzo???
Ik heb een hele jonge, half beleerde koudbloed van 700 kilo die niet gemakkelijk is buiten, maar ik heb nooit blaren, rij ook niet met handschoenen, hij kan toch harder trekken dan ik, dus dat heeft geen enkele zin! Ik rij wel met jachtteugels, maar dat is meer omdat dat het enige paar is dat nog stevig en heel is en ik die lussen wel handig vindt, pakt ie niet ongemerkt teugel van me af.

bij mij is het een kwestie van bij de les blijven, goed op mijn paard letten en hem voor zijn als ie iets wil flikken, soms is ie met toch voor of schrikt ie enorm (van niets) maar dan nog kan ik niet zeggen dat ik iets voel in mij handen.......meestal wel in mijn rug.....of zou ik zoveel eelt hebben ontwikkeld in de loop der jaren????

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:23

Mijn haf wil draven als ik wil stappen. Dan gaat zij trekken...dus...

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:31

dus laat je haar los, want als jij dan ook gaat trekken, gaat ze steeds harder draven! Het klinkt eng, maar het is echt, volgens mij, een goede oplossing, laat haar maar eens op haar bek vallen om het zo te zeggen, als zij gaat trekken en jij houdt vast, gaat het steeds harder en harder, leer loslaten! Dit is niet als kritiek bedoeld, maar als advies en probeer het niet meteen in een drukke straat, maar op een rustig pad, want ik weet hoe eng het klinkt, maar het werkt echt!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 15:00

Moritz schreef:
dus laat je haar los, want als jij dan ook gaat trekken, gaat ze steeds harder draven! Het klinkt eng, maar het is echt, volgens mij, een goede oplossing, laat haar maar eens op haar bek vallen om het zo te zeggen, als zij gaat trekken en jij houdt vast, gaat het steeds harder en harder, leer loslaten! Dit is niet als kritiek bedoeld, maar als advies en probeer het niet meteen in een drukke straat, maar op een rustig pad, want ik weet hoe eng het klinkt, maar het werkt echt!

Dit heb ik bij deze haf ook geprobeerd, maar heeft totaal niet gewerkt. Mevrouw knettert gewoon keihard door en gaat alleen maar harder. Ze is "helaas" niet zo onhandig dat ze op haar bek gaat. Haha!

Weet eigenlijk ook niet goed wat ik nu nog kan proberen, denk vooral veel dressuurrijden en misschien haar buiten wel wat meer afleiden door dressuuroefeningetjes te doen ??

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:05

aan de teugel leren rijden wil ook wel eens helpen en je niet laten verrassen, je paard is sterker dan jij, maar jij moet slimmer zijn! Je moet hem/haar vóór zijn, als het ware gedachten kunnen lezen, anticiperen heet dat,nog voor hij/zij ervandoor gaat, moet jij het al door hebben en je maatregelen nemen! suc6 !!!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 11:52

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:20

Parelli leert het paard stoppen door hem aan 1 teugel naar binnen te laten buigen, dat leer je ze in stap, in draf, in galop eerst in de bak, aan 2 kanten, dan buiten...

if you can bend them, you can stop them.
Een zachte mond is dan wel handig.
On-rein stop heeft dat. Eerst de stop leren, dan pas naar buiten.

Lijkt me sowieso moeilijk, een paard zonder rem te rijden...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:11

Heeft die haflinger geen heeel goed vriendje of vriendinnetje?? Want mijn verzorg haf doet dat dus ook...op de weg is hij hartstikke lief maar met gras of zand onder z`n voeten wil hij meteen in galop weg...onze oplossing is nu: zijn vriendinnetje meenemen want hij wil niet zo graag van haar vandaan en blijft bij haar...misschien niet DE oplossing maar het werkt wel en de laatste buitenrit hebben we alleen gestapt en nu de volgende keer een klein stukje draven..en de reden is 1. hij is niet van mij en die vrouw is zo`n zeur dat ze het nooooit goed vind om een ander bit erin te doen 2. hij is een hele grote haf (1.55m ongev.) met een nek......... en idd welovergangen rijden dat helpt ook wel, wij rijden ook altijd in een hobbelige wei en dat gaat wel hoor.......

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:55

Biepmiep schreef:
Parelli leert het paard stoppen door hem aan 1 teugel naar binnen te laten buigen, dat leer je ze in stap, in draf, in galop eerst in de bak, aan 2 kanten, dan buiten...

if you can bend them, you can stop them.
Een zachte mond is dan wel handig.
On-rein stop heeft dat. Eerst de stop leren, dan pas naar buiten.

Lijkt me sowieso moeilijk, een paard zonder rem te rijden...

Heb net proefgereden op fjord die zelfs in de bak steeds niet wilde stoppen. Aan 1 teugel inbuigen hielp echter ook niet...
Es

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:49

Vorige week een clinic bijgewoond van Jean Claude Dysli: in galop bij elke keer dat zijn hoofd naar beneden gaat, een kleine ophouding geven. Elke sprong dus. Ik heb het gisteren in de bak geprobeerd: het werkte binnen een half rondje. Ik heb tijdens de clinic een WPN-er ook binnen een rondje zien inbinden. De eigenaar kon hem daarna gewoon loslaten en aan een losse teugel verdergalopperen. Misschien het proberen waard, want op deze manier trek/hang je niet constant.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:54

Waarschijnlijk zit de pony je ontezettend in zeik te nemen.
Toen ik een tijdje een tinker reed, zat ze de eerste keer om de pas te hupsen en kon niet normaal galloperen.
Ik daxht echt dat het beestje niet normaal kon lopen ofzo.
Maar toen ik haar een tijdje reed merkte ik dat ze me de eerste keren behoorlijk in de zeik had genomen.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 09:28

Ik denk ook dat ze me heeft lopen uitproberen, want gisteren sprak ik haar eigenaar. Blijkt Simone supersuperbraaf te zijn geweest ! Toen ik vertelde wat ze allemaal had uitgevreten wist ze niet wat ze hoorde.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:51

Maar een paar keer rijden met de eigenaar erbij dus (!)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:51

Ik heb ook een haffie en zijn vorige eigenaar had hem dus aangeleerd dat hij op elk veldje mocht galoperen Verward niet zow prettig kan ik je vertellen hor!

Zoals je wel begrijpt deed hij dat dus ook de hele tijd bij elk veldje en het is een eghte haf dus gewoon door je hand heen rennen hor

Ik zou dus eerst ook aanraden om gewoon veel in de bak te oefenen om de haf goed onder controle te krijgen, verder heb ik vooro mijn haffie nu een hackamore. dit vind ik eght een fantastisch ding, ik kan hem gewoon heel makkelijk op rijden en ik heb hem nu totaal onder controle, zelfs als we met mijn alle buiten aan het galloperen zijn en ik wil hem terug in stap, kan ik hem gewoon houden, terwijl hij togh erg sterk is! Pling

Wel alleen voorzichtig met een hackamore doen hor, want als je opeens heel erg hard trekt en hij zit strak, kan je weleens zijn neus breken

Mijn haffie is trouwens van Star, heeft iemand nogh foto`s van deze hengst? want ik kan er bijna geen vinden!
Suus

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 20:17

ArwenLune schreef:
Maar een paar keer rijden met de eigenaar erbij dus (!)

yep ! dat staat ook op de planning ja Haha!