rijbak aanleggen in limburg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:59

onley schreef:
zou het trouwens helpen als ik hier een container AWT eroverheen gooi

AWT?

onley

Re: rijbak aanleggen in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 14:58

All Wheater tuft

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:37

Heb ongeveer een studie gemaakt van het aanleggen van een bak. Heb gesproken met een persoon van voorlichting van een landelijke vereniging voor natuur. Zij gaf aan dat het het meest effectief is om elke meter een drainagebuis te leggen in een grindbed, met daarover worteldoek en dan min 15 cm M3C zand. Ben zelf niet zo positief over worteldoek, in mijn huidige bak is het op veel plaatsen omhoog gekomen, terwijl het goed was aangelegd. We hebben er dus voor gekozen om elke 2 meter een pvc drainagebuis van de standaardbreedte te leggen in sleuven van ong 30 cm diep. Daaroverheen drainagezand, ongeveer 5 cm. Daarop 15 cm m3c en als laatste (als ik weer wat gespaard heb) geopad. We laten geen dikkere laag zand neerleggen, omdat het zand dan moeite zou krijgen om te gaan 'zitten'. Ik zet in eerste instantie nog geen hek, ook ivm de kosten. Laat daarom een wal rond de bak leggen, ook om te voorkomen dat het zand de bak uit spoelt.
Ben bij een kokosbak wezen kijken en dit stelde niet zoveel voor. Ga dit waarschijnlijk wel gebruiken voor een longeercircel, daar hangt toch niet zo heel veel vanaf.

Tip: probeer zoveel mogelijk verschillende prijzen op te vragen. Bij mij scheelde het meer dan 50 % van de prijs om het via een loonwerker te laten doen, die dus alles (zand, drainage) meebracht, of om alles zelf te regelen en een persoon met een kraantje te huren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:03

AWT (dank voor de uitleg ;) ) schijnt fijn spul te zijn voor een rijbak, maar kost een vermogen om te laten AF-voeren als je er vanaf wil :)* .

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:17

Gem: Je krijgt er een milieucertificaat bij, hoor, zover ik het weet.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:51

gem schreef:
AWT (dank voor de uitleg ;) ) schijnt fijn spul te zijn voor een rijbak, maar kost een vermogen om te laten AF-voeren als je er vanaf wil :)* .

oke

dat word hem dan zeker niet

Onze boer is behoorlijk handig en alle dingen zou die zelf kunnen (mischien op de gleuven na)
de drainage heb ik al best goedkoop kunnen vinden op een rol van 150 meter waar ik denk ik 2 van nodig zou hebben
het geld gaat hem echt in het zand zitten (drainage zand normaal zand)
worteldoek ga ik niet gebruiken dat heb ik bij verschillende mensen ook omhoog zien komen
en dat de paarden dit uitgraven ;(

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:56

Welke prijzen voor zand heb jij dan in je hoofd?
Ik zou oppassen met normaal zand boven het drainagezand. Dit is vaak niet geschikt voor een bak!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 07:32

ik zou eerlijk gezegd niet weten wat zand kost
ik zie hier prijzen langskomen van 4500 euro :? dus dat is niet de moeite waard op een prive stal van 7 man waarvan er 3 maar intensief rijden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:29

onley schreef:
de drainage heb ik al best goedkoop kunnen vinden op een rol van 150 meter waar ik denk ik 2 van nodig zou hebben

Hoi mag ik vragen wat jij ervoor moet betalen en event. de site? Ik kom zelf niet onder 1.25 euro per meter. Op zich niet duur maar het is een rol van 100 meter.En ja als het goedkoper kan dan graag.

Ik moet weer even sparen we hebben net een eigen watervoorziening laten maken. Goed shoppen en je komt ook redelijk goedkoop uit. We hebben 10 meter pijp de vloer laten inspuiten en waren 250 euro kwijt. Dit terwijl offertes tussen 800 en 2000 euro lagen.

http://www.debruijnpompen.nl/ via deze meneer kan je aan goede pompen komen en via hem een waterbron laten spuiten.

Ik wil geen kapitalen aan de paddock/werkbak besteden aangezien ik bij een boer sta, en dit een onderdeel is wat je dus niet onder je arm kan meenemen zodra je weg zou moeten.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:46

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:15

Vanmorgen nog even gespiekt bij "onze" bak in wording. Er is geen worteldoek (tenminste niet wat ik er onder versta) gebruikt, maar een soort wit vilt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:50

dit heb ik gevonden op internet kwa drainage pijpen en prijzen

Rol 150 meter 60 mm 160,50 Euro Incl Btw (dit is 1,07 Euro per meter Incl Btw)

dus dat scheelt wel wat dacht ik zo.

ik sta overigens ook bij een boer en ga dus ook geen fortuinen in de bak duwen.

na het noodweer gisteren hier staat onze bak nu weer zowat blank terwijl die voor 3 dagen terug weer keihard was

maar ik ga dus geen watervoorziening daar aansluiten om te sproeien de boer ziet me al helemaal aankomen lol
ik ben al blij dat ik dit mag doen

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:40

Met een tuinslang en een spoeier kom je ook een eind!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:02

VLC schreef:
Met een tuinslang en een spoeier kom je ook een eind!

hihi de boer raakt helemaal over verhit met dit weer (ook als het vroor hoor) als ik al probeerde de pony af te spuiten met leidingwater. Ik moest altijd zeer voorzichtig zijn met wat ik deed met water.

Nu kan ik lauwe bakken water omkiepen en vers grond water erin. Paardjes afspuiten, paddock wat spuiten om wat minder stoffig te maken, stoepje even lekker schoonmaken. En straks als de potstal weer leeg gaat even lekker uitspuiten.

Nee de eigen watervoorziening is goud waard, bij deze boer.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:00

hij word al gek als ik me paard afspuit
(hij heeft al een extra meter in de stal laten ophangen)