Paard afspuiten met waterspuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Re: Paard afspuiten met waterspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:14

Ik zou de spuit er niet in 1x opzetten. De overgang van de warmte naar kou is veel te groot. Eerst de benen spuiten zodat het lichaam kan wennen aan de kou (net als bij mensen, die moeten eerst de polsen of enkels koud maken, denk aan even 'door komen' als je de zee inloopt). Als de overgang niet zo groot is zal ze het denk ik ook lekkerder vinden.

En ik zou het paard zoiezo niet dwingen. Zelf vind je het denk ook niet prettig als iemand je ineens natspuit met een koude straal met zulk warm weer. Ik neem aan dat je het doet omdat je wilt dat je paard het lekker vindt...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:23

Mijn paard vindt afspuiten ook niet zo geweldig.
en heeft vooral een hekel aan het spuiten op de benen.

Ik zet hem tegenwoordig losjes vast en span dan aan beide kanten van hem een longeerlijn, zodat hij opgesloten zit tussen de lijnen.
Ik pak dan een paar emmers met water en spons hem dan met een grote spons af, daarna giet ik met een litermaat water over hem heen.
Dit gaat prima en hij heeft idd in de gaten dat water op zijn lijf met dit weer toch wel erg fijn is:)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:28

De meeste tips zijn al gegeven maar wilde je even waarschuwen voor een tip die op de 1e pagina staat over het overslaan van de benen en direct op de rug afspuiten. Doe dat aub niet!!
Een paard moet wennen aan het water (wat voornamelijk koud zou zijn) en dan moet je langzaam aan beginnen bij de benen met een zachte straal.

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:42

zet het paard goed vast en zorg daarbij voor goed materiaal niet een halster of touw die zo knapt en begin langzaam bij de achterbenen en zo omhoog. Vooral niet opgeven en pas stoppen als die zich over geeft

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:32

Zijn al hele goede tips gegeven.

Belangrijk is dat vanaf nu elke keer het afspuiten een goede ervaring is, en dan maakt het niet uit of er water aan te pas is gekomen ;) als ze bang is van de tuinslang, dan zul je eerst aan de slag moeten met een (stuk) tuinslang tot ze daar relaxed bij is, voor je een stapje verder kunt gaan. Vooral hier de tijd voor nemen en daar heb je uiteindelijk profijt van!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:28

Ik begin bij mijn jonge paarden altijd heel rustig met een klein, warm straaltje op de hoeven... begeleid de waterstraal dan met mijn hand (dus voelend langs haar benen, waar ook de waterstraal loopt) rustig naar boven, terwijl ik tegen ze blijf praten en geruststel. Zelfs de meest angstige paarden hier rustig mee gekregen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:33

Mijn pony is ook nooit zo'n fan van afspuiten. Maar wat ik gewoon doe, spuit open zetten, dan schrikt ze even, begin ik bij haar benen en dan langzaam aan de rest. :) En uiteindelijk vindt ze het stiekem toch wel erg fijn, vooral als het zo warm is, dan staat ze half te slapen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:18

Mijn paard heeft dankzij dit warme weer in de gaten gekregen dat water op je lijf wel heel erg lekker is na het rijden.
Na het afsponsen met water tussen 2 lijnen en losjes vastzetten (zie vorige reactie) heb ik vorige week een spuit gekocht om hem af te spuiten, weet het merk zo even niet, maar het is een oranje met grijs.
Er zitten 3 standen op een spuitstand, een nevelstand en een douche stand.
Ik ben gaan proberen met de douche stand en dat gaat super, het water wordt niet op hem gespoten maar valt als een douche op hem.
Ik begin niet voor, want dan gaat hij achteruit, ik begin ongeveer waar het zadel eindigd, dan zijn achterhand en ga dan naar voren.
Heb hem gewoon vast en spuit met de andere hand.
Echt een ideaal ding.
Koste 12,50 bij de Welkoop.
Doe het nu iedere keer na het rijden :)

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:27

Kan het toevallig ook zijn dat je paard de wasplaats niet leuk vindt en er zich benauwd in voelt? In combinatie met de waterstraal is het dan niet meteen leuk, kan ik met voorstellen.
(ik weet natuurlijk niet waar je je paard afspuit, maar het kan dus!)

Anders zou ik als tip geven dat je je paard zelf vasthoudt op een open plaats en zo probeert af te spuiten. Eerst de straal erop, en erop houden tot het paard stil staat. Dan straal eraf als beloning. Even wachten en opnieuw. Zo leer je hem/haar dat het beter is om te blijven staan.

(Uiteraard gaat dit niet als je paard helemaal in paniek slaat bij het zien van de waterstraal, maar bij gewoon wat rondtrippelen is het best te doen.)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:28

eerst beginnen bij de benen, als ze/hij dan rustig blijft kun je schouder doen,

heb dat probleem ook, gewoon doorgaan dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:30

En sommige paarden wennen er nooit aan. Die van mij is er niet bang voor maar vind het vervelend, wordt er echt chagarijnig van kan heel vals gaan doen (zal nooit bijten of slaan maar kijkt wel heel neidig) en trapt zelfs naar het water.

Ik spuit alleen ff snel de noodzakelijkheden af en leg dan de slang weer weg.

Als ze er echt bang van zijn zou ik een emmer water en een spons nemen, wat is de moeite nou?