Douche je je paard met deze warmte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:32

vooral met dit warme weer, zal ik een beetje koud doen, ik heb zelf geen paard, maar heb er wel een beetje verstand van...
dus eigenlijk tussen koud en lauw, dan zweetmes erover, en niet echt zeik nat de wei in, anders krijgt hij het al helemaal warm.

succes verder!!

groetjes.

tantesam

Re: Douche je je paard met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:38

Elke keer na het rijden spuit ik mijn paard af, altijd met goed warm water. Op de heetste dag van het jaar dacht ik dat lauw water toch wel lekkerder zou zijn, niet dus. Hij staat alleen ontspannen als ik hem warm afspuit, en dan ook echt warm.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:40

zelf schrik je je toch ook te pletter als je huid en lijf erg warm is en je krijgt ineens een koude plons over je heen??
daarom gebruik ik handwarm water, ik merk aan de reactie vanzelf of het warm genoeg is ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:43

helaas.. heb 2 paarden met een Boett deken op, en als je dan afspuit en afzeemt, plakt die hele deken aan ze vast :=
wel probeer ik na het rijden vaak even af te spoelen, en dan zonder deken even opdrogen op stal.
maar 99% van de tijd staan ze heel zielig warm in de weide weg te puffen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:35

Afspuiten met koud (beetje lauw) water, zweetmes er over heen en dan lekker naar buiten.

Ook als ze niet gelopen hebben krijgen ze hier op het moment een douche! Vinden ze heerlijk.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:59

Yep, lekker afspuiten, zweetmes erover, lekker laten rollen in de bak en daarna compleet onder het zand lekker de paddock in. Ook goed middel om de muggen weg te houden zo'n zanddekje. :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:05

Na het rijden spons ik haar meestal af maar met dit weer doen we het met de slang. Koud water en daarna met zweetmes erover heen, vliegendeken op en de wei weer op of evt. savonds op stal :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:12

Ja, ik spuit haar na het rijden wel af, met dit weer.
Op z'n minst op de plek waar het zadel heeft gelegen, haar halsje; waar ze altijd het ergste zweet, en de beentjes nog even voor de verkoeling. Even het zweetmes erover halen en daarna mag ze meestal ook nog even rollen op de paddock.
Ik gebruik gewoon koud water; zo heel koud is dat nu ook weer niet met dit weer...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:20

Jups, afspuiten met koud water :j
Lekker het zweet eraf.
Als ze daarna op stal gaat haal ik niet altijd het zweetmes eroverheen.
Als ze wel weer het land op gaat haal ik even zweetmes erover, en laat ik haar of even rollen in de paddock of gaat ze eventjes op stal, dan vliegendeken erover en het land in :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:24

met lauw water
en soms met koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:25

Ja hoor. Met koud water.. Dat is binnen 30 sec toch warm als het op zijn rug ligt..

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:25

ja, bijna elke dag, en ze vind het nog lekker ook

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:51

Ik doe het ook, maar heb geen keuze in de temperatuur(waar ik eigenlijk wel van baal!)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:58

Ik spons mijn verzorgpony af. Doe het niet met de slang, die vind ze eng. Daarna de wei op, en het eerste wat ze dan doet is lekker rollen. :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:03

als het zo heet is als vrijdag doe ik het absoluut niet en al helemaal niet met koud water, voor een mens is het ook slecht, maar met deze temperraturen geen probleem,

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:04

Ja na het rijden douche ik het hele paard even met handwarm water, waarna het zweetmes erover heen gaat.
In de weide gaat ook zij -uiteraard :D - rollen. :+

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:06

Ik spuit ook af met lauw water na het werk en trek ze droog met het zweetmes. Als het kouder weer is spons ik altijd af met water met wat kamferspiritus erin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:06

Als je echt je paard wil koelen dmv af spuiten na het werk moet je het paard helemaal nat maken en dan het zweetmes er over echter moet je dit vele malen achter elkaar herhalen tot er alleen nog maar koel water van je paard af komt als je het zweetmes er langs haalt!

Alleen afspuiten en weg zetten heeft geen enkele nut, werkt zelfs averechts! :j

Je kan ook alleen de borst en hals goed afspuiten zoals helemaal boven genoemd want daar koel je het paard het best af.
Rug liever vermijden omdat je paard daar dan de rug spieren weer verkramt terwijl je die tijdens het rijden juist soepel hebt gemaakt (als je het tenminste goed doet :P )

Ook geen al te koud water gebruiken want dit is niet goed voor de spieren.

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:08

Afspuiten doe ik wel na het rijden met dit warme weer, maar wat ik nog liever doe ik lekker samen gaan zwemmen :)
Dat doe ik met dit warme weer dus ook regelmatig, dat vindt mijn merrie echt heerlijk!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:13

Mijn paard vind een douche met dit weer ook heerlijk! Zeker op de hele warme dagen spuit ik haar helemaal af, met koud/lauw water en dan gaat ze op de weide lekker rollen :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:18

Ik spuit af met koud water, daarna gaat hij direct rollen, heb niet eens tijd om een zweetmes eroverheen te halen. Ik ben wel blij dat hij gelijk rolt, zand beschermd ook lekker tegen beestjes etc.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:07

Grote slagaderen tussen de benen koelen werkt het beste.
Ook vlak achter de oren over de hals koelen.
En natuurlijk zweetmes erover, reden waarom is al meerdere malen genoemd

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:41

:n ik vind het eng om me paardje af te spuiten en dan weer in de volle zon te zetten hoor
wat gebeurd dr als wij nat in de zon gaan liggn naast het opdrogen? je word juist bruiner!! Dus nat trek je meer zon aan
een meisje van me oude stal had haar zwarte paard een keer afgespoten en in de volle zon gezet in de weide
dat paard heeft een beroerte gehad.
Dus als mijn paardje word afgespoten gaat zij eerst op stal nog even drogen

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:06

Die van mij zet ik ook lekker elke dag onder de slang. Is gewoon koud water, naja de eerste 10 minuten is het lauw en daarna wordt het koud. Veeg onder het afspuiten meerdere malen met me handen het ergste water eraf en op het einde even met het zweetmes alles er goed afvegen. Dan lekker rollen in de bak en dan zijn ze alweer zo goed als droog.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:12

ja, is ,door het weer, beetje lauwig water. Maar ook als ik niets gedaan heb ff lekker afspuiten , zweetmes erover vliegenspray erop lekker rollen laagje zand erop ook lekker tege de vliegen (vertel ik mezelf dan altijd maar) paard weer blij :D
vind die vlliegjes altijd irritant, arme pony denk ik dan :+