33 graden op stal, dus hebben de paarden pech...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:48

ik heb ze altijd overdag buiten en snachts op stal,maar van de week werden ze al gek van de insekten dus tussen de middag binnen,maar donderdag ging het echt niet meer en heb ik ze om 22.30 u buiten gezet en vanmorgen om 7.30 u weer binnen gehaald. Het was vannacht heerlijk buiten..het was de eerste keer maar ik doe het vast nog een keer.Nu staan ze op stal want het is buiten niet uit te houden..ze hebben wel allemaaal een buitenluik maar het is toch binnen ook wel warm,maar i.i.g. geen steekbeesten.

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:51

mijn paarden staan nu van 8.30 tot 11.00/11.30 op de wei.
de rest van de dag staan ze binnen.
ik zou ze graag de hele nacht buiten willen hebben, maar krijg het nog niet voor elkaar..(pensionstal) ik ga vandaag toch nog maar eens goed mijn best doen, het is gewoon te heet!
dat ze 's middags binnen staan vind ik niet zo erg, ivm steekvliegen en geen schaduw in de wei.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:51

Ik heb weidegang zonder schaduw, bij mij staan ze dus binnen.
's morgens rond een uur of 7 rij ik de paarden die dat moeten om op conditie te blijven. De stallen zijn nu 24 graden. Ik vind het net te doen, maar de weide is nu met deze zon geen optie.
Rond 19.00 uur of wanneer het eerder wat gaat waaien of bewolkt wordt, gooi ik alles naar buiten tot de volgende ochtend.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:53

wij hebben 3 paarden s`nachts binnen staan
alle 3 zijn ze revaliderend en hebben deze box rust nodig
overdag op de wei en rond 2130 naar binnen
de stallen zijn in de kas en de deuren en luiken staan tegen elkaar open waar een lekker windje doorheen blaast
en de temp is flink gezakt tegen de avond,ze staan er dan heerlijk

de anderen staan op de wei 24 / 7

levi2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:54

Mijn verzorgpaard staat normaal altijd 24/7 buiten maar vandaag met dit benauwde weer is hij naar binnen gegaan..
In het weiland hebben ze totaal geen schuilmogelijkheden..
In de stal is het een stuk koeler dan buiten!!
Vanavond gaat hij weer naar buiten, maar daarvoor eerst even een lekkere koude douche!!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:58

Mojn pony staat met dit warm weer juist meer op stal, op de wei is geen schuilstal en mijn pony is al 25 jaar en kan echt niet tegen de warmte, aangezien ik [naam] nog graag lang bij mij heb, heb ik dit zo opgelost. Ze staat nog wel op de wei maar minder lang, ikspuit ze ook regelmatig af

Ik vind dat sommige iedereen (misschien onbedoeld) over een dezelfde kam scheren (weet niet hoe ik het moet uitleggen), er zijn misschien wel nog meer mensen met een bepaalde (geldige) reden om hun paarden binnen te houden met dit warm weer.

groetjes
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 02-07-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:00

mijn pony staat 's avonds/'s nachts ook gewoon binnen hoor ;)
het scheelt dat onze stallen lekker doorluchten, we hebben aan alle2 de kanten van die grote schuifdeuren en die staan met dit weer permanent alles 2 omhoog.
zo waait het lekker door.

Gulpje

Re: 33 graden op stal, dus hebben de paarden pech...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:33

Mijn paard wil 's avonds naar binnen, die staat te wachten bij het hek. En ja, dat kan ook omdat ze weet dat er eten klaarligt maar ik heb al verscheidene malen gepoogd haar na t eten zelf te laten kiezen wat ze wilde-> en dat was dus binnen staan. Zie ook niet wat er mis mee is. Ze staat lekker koel en rustig en 's ochtends vroeg mag ze weer lekker naar buiten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:36

hier staan ze 24/7 buiten in de wei, met schaduw van bomen, en ze kunnen ook de inloopstal in als ze willen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:40

Mijn paard heeft in de wei geen schaduwplek, dus ze gaat 's morgens een paar uur naar buiten en dan vanaf een uur of zes tot 's avonds laat. In de stal is het ook erg warm (wel een kapschuur, dus niet helemaal dicht), maar beter als in de volle zon lijkt me. Overigens geen last van ammoniakdampen zoals TS.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:44

Bij ons lopen de pony's en het paard ook sinds een paar weken 's nachts en 's middags buiten. Ze hebben een zeer grote wei tot hun beschikking met schaduw, 's morgens halen we ze een kwartiertje op stal om te eten en vliegendeken op te doen en 's avonds halen we ze een kwartiertje binnen om te eten en de vliegendeken weer af te doen. Het enige nadeel is: ze gaan bijna nooit in de schaduw staan :+ . We rijden ook bijna iedere dag, wel 's ochtends vroeg anders is het gewoon te warm! De pony's zijn trouwens 21 en 19 jaar oud ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:49

Bij ons is het nu in de wei ook echt niet meer te doen. Het stikt er van de dazen, en we hebben geen schaduw. Direct aan het bos zitten heeft ook zijn nadelen...

Bij ons gaan ze 's morgens om 5 uur de wei in, en als ik kom om te rijden haal ik ze binnen. Dit is meestal zo rond 10 uur. Onze stal is vrij koel, we zetten de deuren tegen elkaar open zodat er wat wind is. En zo staan ze lekker de hele dag op wat hooi te knabbelen. Tot een uur of 7/8 als de zon niet meer zo fel is, dan gaan ze nog een paar uurtjes de wei in. 's nachts staan ze ook op stal, de wei wordt dan gesproeid en er lopen wel eens wat freaks rond.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:47

Mijn paarden staan van 8.00 t/m 23.30 uur buiten, mijn oudje wil dan ook graag naar binnen (buitenstallen) niet omdat hij dat lekker warm vind, maar hij is gewoon blij dat hij complete rust heeft.
Hij staat de hele dag in een kudde waar hij het erg goed naar zn zin heeft maar s'nachts rust vind ie ook prettig, anders had ik hem gewoon 24u.pd buiten gelaten.
De tempr. in onze buitenstallen ligt over het algemeen net iets hoger dan de buitentempr. meestal scheelt dit een graad of 3.

Sinds gisteren hebben we de sproeiers de hele dag aan staan zodat ze als de paarden dat willen eronder kunnen staan om iets af te koelen, ze vonden het in het begin en beetje eng, maar nu is het nat worden...rollen...nat worden..rollen enz.

Vind het overgens vreemd dat iemand het blijkbaar weinig kan schelen om z'n paard binnen te laten staan (op enkele uurtjes na overdag) terwijl het bloedheet is, als er een medische reden voor is, is het ook triest maar dan kan ik het nog enigzins begrijpen.....maar nu? vind ik het om te schamen.

Zet h'm dan s'nachts buiten of smorgens heel vroeg en dan tegen de tijd dat het bakken wordt enkele uren binnen om h'm vervolgens savonds er weer uit tedoen ofzo, verzin iets.......

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:52

ik heb net gekeken en bij mij in de stallen was het 38 graden.
wel stond er in het tussenpad een heerlijk windje. maar mijne staan overdag buiten. maar rond half 10 gaan ze naar binnen. ze hebben erg veel last van de prikbeesten die er dan zijn.
maar vind het wel schandalig dat die paarden in die temp in die stank moeten staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 14:35

Ga vanavond nog een keer pleidooi ten behoeve van de paarden houden.
Morgen met omweer voorspeld snap ik ook nog wel dat ze ze niet buiten laten.
(de mijne heb ik dan weer liever in de wei, aangezien die in een stalen container woont.)

Vliegen en steekbeesten valt bij ons reuze mee.
Langs hun wei staat een bomenrij, dus ze kunnen in de schaduw.
(overigens bij de mijnen ook, echter vaak staan ze in de zon te eten,
alleen als ze willen dutten vertrekken ze naar de schaduw.)

Hun paarden gaan niet gek doen of zo, als je ze buitenlaat. (ze vergeten ze wel eens binnen te halen :+ of buiten te zetten.)
Staat niet gek veel gras meer, maar in een van de andere weides voert de boer ook gewoon kuil bij. Vind hij geen probleem.
Je kan je paard desnoods even binnen halen om te voeren en weer naar buiten doen.
(mijn paarden krijgen ook voer, heb in de wei sluisje waar ik in voer en de rangorde is dusdanig, dat niemand het eten van de zwarte
(trage eter, krijgt volle portie) probeert te jatten of van de fjord (snelste klaar, krijgt 1 hapje), haflinger mag emmer uitlikken als fjord klaar is...

Ga het straks nog eens proberen.
En uiteraard watertonnetjes weer vullen. (water gaat hard momenteel)
En nieuw bakje voor de liksteen gekocht.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:45

Bij mij op de manege is het gelukkig nog te doen en rijden we met dit weer gelukkig lekker in het bos met de lessen.
Gelukkig legt de manege aan het bos

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:47

Wij zijn lekker wezen zwemmen met de paarden , is echt een aanrader, koelen ze lekker af en genieten ze van :)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:15

Op de manege had ik 't paard binnen gezet om te poetsen, en toen ik haar opgezadeld had en naar buiten liep, zag ik dat ze heel erg had staan zweten. Als het mijn paard was, had ik haar ook buiten laten staan die nacht, als het gewoon lekker bleef. Binnen zetten zou gewoon sneu zijn.

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:30

Bij ons op stal valt het gelukkig heel erg mee, alles kan lekker doorwaaien enzo!
Alleen we hebben 1 haflinger die in een schuurtje staat, ik denk dat het daar ook ong 33 graden is.
Haar hebben we verplaatst naar een andere stal gedurende dit warme weer.

-overdag staan ze de hele dag op wei, eigenaar gaat eens nadenken of ze s'nachts op wei gaan en overdag binnen. Dat is het koelste namelijk.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:38

Bij ons valt het ook mee, overdag staan ze de hele dag in de wei en 's avonds en 's nachts staat mijn verzorgpony in een buitenstal, waait lekker door. :)

Liefdesgeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:40

Bij ons staan ze zoiezo 24/7 buiten. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:43

Jolliegirl schreef:
Misschien heel brutaal, maar ik vind eigelijk met deze temperaturen dat de staleigenaar weidegang moét verplichten.

Dit is toch idioot....

Ik ben dan maar een slechte stal eigenaar..gelukkig vinden mijn pensionklanten dat niet!
Ik kan ze ook buiten laten staan, maar denk dat de omwonenden daar niet echt blij mee zouden zijn.
Daarbij vind ik het voor mezelf ook wel een fijner idee dat als er niemand op stal is, ze in elk geval veilig binnen staan. Er loopt een behoorlijk drukke weg langs mijn stal.
En ja,hier staan ze ook te zweten hoor, al heb ik alleen buitenboxen is het toch wel warm op stal.
Maar ik zweet de hele dag om ze te verzorgen..boxen mesten, eten geven, en vergeet nu het water niet dat div. malen per dag bijgevuld/ververst moet.
Nee ik heb geen medelijden met ze dat ze het een paar uurtjes warm hebben!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:35

Tsja ik vind het ook bizar, is het eindelijk zomer gaan ze alsnog niet naar buiten.
Ik kan me er met deze temperaturen wel wat bij voorstellen (thermo gaf vanmiddag 40! graden aan hier), als je geen schaduw in de wei hebt.
Maar zet ze dan op zn minst snachts buiten, dan is het iig lekker afgekoeld.

Hier btw 24/7 buiten met een stal op de wei, naar de stal gaat ze eigenlijk alleen als ze het warm heeft, wilt dutten of last heeft van de (steek)vliegen.

Nou morgen iig lekker onweer, lekker hoor.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:43

Bij ons op stal gaat alles in overleg..
De paarden van de eigenaar staan 24/7 buiten, mijn jaarling normaal ook.. Nu staat hij overdag binnen
(hij is zwart) en wilde graag naar binnen.. Mijn haflinger staat normaal overdag buiten, maar nu gaan allebei dus 's avonds naar buiten en blijven dus 'snachts buiten..
In overleg word dat met alle pensionpaarden gedaan, maar mocht je perse willen dat ze overdag naar buiten gaan kan dat ook..
Hier is het overgens op stal goed te doen qua tempteratuur, beter dan in de wei in de volle zon (geen schaduw of schuil mogelijkheid)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:55

Hier staan ze 24/7 op de weide.
Normaal staan ze dag en nacht op de grote weide. Alleen met erg warm weer gaan ze 'smorgens naar de kleinere weide omdat daar meer schaduw is. Aan het einde van de middag gaan ze weer terug naar de grote weide.

vanavond hebben we ze wel binnen gezet ivm onweer en we niet weten hoe ze erop reageren.
Maar morgenochtend vroeg gaan ze weer lekker naar buiten hoor.