paard hele dag in de paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: paard hele dag in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:41

Ik vind de beste aanpak voor snel dikke beestje toch ook om te werken met een paddock-paradise-achtige setting.

Je hebt je stal , op een bestraat erfje. Daarvandaan moeten ze dan zelf vrij rond kunnen lopen naar de zandpadock waar ze lekker kunnen rondlopen , luieren en rollen.

Vanuit de zandpaddock maak je dan weer een lang looppad van een paar meter breed rondom de wei. Hier mogen ze dan ook op lopen en het gras opeten. Dat pad is dan binnen de kortste keren kaal , en dan heb je dus stal + erfje + paddock + looppad waar nauwelijks gras op staat , en waar ze dag en nacht op kunnen lopen. Dan kun je zelf zoveel hooi bijvoeren als je nodig vindt en alles onder controle houden.

Nog mooier is het als je vanaf het looppad 1 of meerdere doorgangen naar de wei maakt , zodat je toch elke dag een klein stukje gras erbij kunt geven.

Je kunt dan bijvoorbeeld je weiland verdelen in een looppad rondom waar ze altijd op mogen , en in het midden 3 weilandjes met elk een eigen toegang vanaf het looppad. Je zet dan het 1e weitje open en daarop geef je ze elke dag toegang tot een strookje gras, de rest van het weitje zet je af met een schrikdraadje. Dan kunnen ze die dag lekker wat vers gras knabbelen , maar je bepaald zelf de hoeveelheid :)

De volgende dag verzet je het schrikdraadje weer een stukje , zodat ze weer een strookje vers gras hebben.

Zo ga je elke dag door totdat het hele weitje kort gegraasd is , en dan doe je de poort naar dat weitje weer dicht en begin je aan het volgende weitje. Dan heeft de 1e weer even rust , enz.

Zo kunnen ze toch altijd lekker rondscharrelen en veel lopen en zien op dat pad waarmee ze de wei rond komen , daardoor blijven ze ook slanker en blijer dan als ze alleen maar wat in een paddock rondhangen de hele dag.

En het voordeel is nog dat als 1 paard wat meer gras nodig heeft , je die in een weitje kunt zetten en je de anderen gewoon op het pad houdt. Ze kunnen dan toch nog naast elkaar lopen , alleen de ene in het gras en de ander op het pad :)

Heeft eigenlijk alleen maar voordelen voor de paarden als je het zo aanpakt :)

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:46

die van ons zijn ook wat te dik, maar wij hebben een kale wei waar geen sprietje op staat, dus daar staan ze eigenlijk altijd.
voor de rest voeren we ze bij.
paddock is ook prima, maar wel uitkijken met zandhappen: zorg dus dat hij iets te doen heeft (skippybal bijv. zoals je al zei) ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:52

Bij mij staan ze ook in een grote paddock. Ik heb niet idee dat ze zich vervelen. Ik zorg dat ze continue hooi ter beschikking hebben en ze spelen zelf veel met elkaar. Uurtje liggen in het zonnetje of dutten op stal en de dag is zo voorbij. Van zand eten heb ik ook nooit geen last gehad en ook geen problemen met de hoeven. Omdat mijn paddock in het bos is met daarin nog een aantal bomen is het er 's winters beschut en zomers redelijk koel.

Ik heb wel gras. Daar komen ze in de zomermaanden een uurtje per dag op. (het is maar een klein stukje weiland, helaas)

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:34

als ze schaduw hebben, en het hooi niet in het zand ligt lijkt het mij prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:39

Kim staat ook dag en nacht in de paddock, met een stuk of 20 andere paarden en pony's.
Zij gaan in de zomer wel s'middags op het land, maar als het slechter weer wordt of gaat vriezen, dan staan ze lekker in de paddock. :j

Het is een grote paddock, met volop ruimte en schuilstallen.
Is gewoon ideaal. :j

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 16:26

tnx voor al jullie tips ga er wat mee doen ;)
en even overleggen met m'n pa natuurlijk,
ze staan nu ook op een kaal weitje maar nog steeds heel erg dik terwijl ze nauwelijks eten krijgen, we voeren ze niet eens bij :s

zal zometeen wel even foto's maken oké ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:58

als je ze wil beperken terwijl ze dik worden van lucht, kun je beter het aantal uren weidegang beperken en verder op een zandpaddock of paddockparadise pad houden dan strookbegrazing toepassen. Bij strookbegrazing blijven ze toch nog kort gras nog korter afeten tot het gras er stuk van gaat. Als je ze overdag een dagdeel op de wei laat is dat leuk voor de afwisseling en dan kun je ze verder op de paddock laten en bijvoeren met passend ruwvoer. Let wel op dat je arm ruwvoer hebt, anders worden ze nog dik.

Ik had eerst het volgende schema voor de paarden (in het voorjaar):

's ochtends rond 9 uur beetje hooi
Rond 11 a 12 uur in de wei, tot een uur of 16 a 18, dan even uitbuiken, (rijden, krachtvoer) en rond een uur of 21/22 een normale portie hooi voor de nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:02

Hangt wat van je paard af denk ik. Hier vervelen de paarden zich rot in een paddock en het hooi is op een gegeven moment ook op. Dan gaan ze lopen klieren en worden strontvervelend.