Zon .. Weide of stal *Help!*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:54

Die van mij hebben geen schaduw op het land. Daarom zetten we ze vanaf 11 tot een uur of 5 binnen op stal. Voor de rest staan ze lekker buiten.
Moet wel zeggen dat ze écht blij zijn als ze er om 11 uur uitgaan.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:54

Bij ons gaan ze ook 's nachts buiten en overdag op stal.

Even een eigen probleempje (ik hoop dat dat mag in een ander topic, maar met dezelfde vraag?):
's Maandags kan ik niet aan m'n paard kan en er is ook niemand om hem overdag binnen te halen, dus ik vraag me af wat het beste is om dan te doen, binnen laten, of buiten?
Er staan wel bomen langs 1 kant, dus schaduw is er wel volgens mij, maar het probleem zijn de dazen: er zijn er verschrikkelijk veel, de paarden worden er echt door 'opgegeten'. Dus vliegendekentje en buiten laten of toch maar binnen houden? (Nog een probleem: een ander paard op dezelfde weide bijt dekens kapot)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:56

Laatst bijgewerkt door Loiz op 27-06-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:58

Persoonlijk vind ik het juist heel goed van mensen die stil gaan staan bij het feit of de zon te heet en te scherp is voor hun paarden dus helemaal niet zo'n rare vraag van TS hoor :n

Paarden die donker van kleur zijn hebben het zwaarder dan schimmels, ondanks dat bijna ieder paard ervoor zorgt dat de haren overeind gaan staan (letterlijk en figuurlijk) om de zon te filteren.

Er zijn paarden die er helemaal niet tegen kunnen om in de felle zon te staan. Veel mensen staan er niet bij stil wat een te felle en te scherpe zon kan doen bij langdurig en vaak in de felle zon staan. Denk bijvoorbeeld aan de spieren van het paard.

Heel veel paarden zie je met dit weer niet eens grazen maar juist dicht bij elkaar staan. Ze hebben het snikheet en maken graag gebruik van elkaar door tegen elkaar aan te schuren om de dazen weg te vegen.

Als je een lekkere koele stal hebt, vind ik het een goede keuze om paarden 's nachts naar buiten te doen en overdag binnen in de koele stal. Maar dan ook alleen als ze in de wei geen schaduwplek hebben.
En als paarden gewoonlijk gemiddeld 7 a 8 uur in de wei staan zou ik ze ook gewoon in de wei blijven doen overdag. Dan kan de huid 's avonds en 's nachts weer bijtrekken.
Laatst bijgewerkt door VDB op 27-06-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:59

Loiz schreef:
Dan ram je 4 palen in de grond en spijker je er golfplaten op ;)

Tja ik denk als de (meeste) gemeente's niet zo moeilijk doen dat er al veel dingen zijn gebouwd die nodig zijn maar wat nu dus niet mag..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:00

R0oszs schreef:
Loiz schreef:
Dan ram je 4 palen in de grond en spijker je er golfplaten op ;)

Tja ik denk als de (meeste) gemeente's niet zo moeilijk doen dat er al veel dingen zijn gebouwd die nodig zijn maar wat nu dus niet mag..

Volgens mij mag dat hier wel.. zolang t open blijft.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:05

hier is het nu nog 29 volgens de pc.

mijn pony loopt gewoon overdag buiten en heeft genoeg schaduw. (en water)
en smiddags komen we even kijken maar meestal laten we ze in de wei,
het is in de nu stal warmer dan buiten.
de andere staan soms sochtends buiten en smiddags binnen voor de blinzen ofzo die hebben geen deken op.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:08

okee,

bij ons mogen wij eigenlijk niks nieuws bouwen en zeker niet op de weilanden waar voor het grootste deel altijd de paarden lopen helaas.. Wij moeten ook blij zijn wat we nu hebben, na 6 jaar vergunningen aanvragen..

nouja iid onze paarden lopen of 24/7 buiten of gaan rond 8 uur buiten en gaan rond 6 / 9 uur naar binnen. Ze hebben dus geen schaduw oid. Wel altijd drinkwater

Kimbey

Re: Zon .. Weide of stal *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:13

Wij hebben koele stallen, dus de pony's staan s'nachts op de wei en in de middag op stal, wij hebben helaas geen schaduw op de wei.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:05

Cossie schreef:
Gaan ze hier niet tegen aan schuren?

Hmm, ik heb ze net betrapt. Ze stonden te schuren tegen de stormband waardoor het dak langzaam in elkaar werd gedrukt. Dus band en scheerlijnen eraf en 4 paaltjes in de grond geslagen waar de poten aan vast getaped staan.
Vorig jaar hebben ze overigens ook drie maanden onder zo'n tent constructie gestaan, die lieten ze aardig overeind

Afbeelding

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:10

Qwek schreef:
Cossie schreef:
Gaan ze hier niet tegen aan schuren?

Hmm, ik heb ze net betrapt. Ze stonden te schuren tegen de stormband waardoor het dak langzaam in elkaar werd gedrukt. Dus band en scheerlijnen eraf en 4 paaltjes in de grond geslagen waar de poten aan vast getaped staan.
Vorig jaar hebben ze overigens ook drie maanden onder zo'n tent constructie gestaan, die lieten ze aardig overeind

Afbeelding

Onze jaaling gaat rustig aan de tent knabbelen en hopelijk valt het dan om om er vervolgens heerlijk mee te gaan spelen :D

Ben blij dat we bomen hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:15

Prima oplossing Qwek, zo hoeven paarden dus niet een gehele dag in een duffe stal te staan met dit heerlijke weer.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:27

Mijne kunnen kiezen.. Ze hebben schaduw en water en een sproeier waar ze onder kunnen staan in de weide.. Maar het draad is ook los naar de stal waar ze ook in een koele stal (die onder een boom staat) kunnen staan met water en hooi.. Ze staan het meest op stal want daar hebben ze het minst last van de steekvliegen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:19

Hier staan ze 24/7 buiten maar hebben een inloopstal waar ze heel veel gebruik van maken. In de vroege ochtend,late avond en waarschijnlijk 's nachts staan ze buiten. Maar als het warmer wordt en er meer dazen komen staan ze veel binnen. Af en toe 10 minuten buiten en dan weer in draf terug naar binnen.

Dus ik zou toch een oplossing zoeken voor schaduw/schuilmogelijkheid. Op stal zetten vind ik niet echt een optie maar om ze nu in de volle zon te zetten vind ik ook niet echt geslaagd.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:46

Mijn paard heeft helemaal geen schaduw op de wei, dus ik ga haar straks rond een uur of 11/12 binnen zetten, en dan om half vijf weer eruit. En dan gaan ze vanavond gewoon wat later naar binnen dan normaal.
Voorheen had ze altijd een schuilstal of bomen op de wei, waar ze veel gebruik van maakte. Echt hele dagen op de wei zonder schuilmogelijkheid in de volle zon, vind ik eigenlijk niet kunnen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:37

Bij ons op stal gaan ze ook sinds gisteren 's avonds en 's nachts de wei op ipv overdag.
Ze worden overdag helemaal lekgeprikt door de dazen enz, en hebben geen schaduw. Vind dit een mooie oplossing. Ik doe mijn merrie er geen plezier mee om nu op de wei te staan in de volle zon.
De stal is lekker koel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:41

Her staan de paarden nu vanaf 11uur binnen tot 20.00u. Te warm, beestjes (vnl horzels waardoor ze heel de tijd opgejaagd worden om ze kwijt te geraken) Dus ff op deze manier.

Ivm met een reactie hierboven. De paarden hebben een sproeier? 8)7 , wat een waterverspilling en bovendien helemaal niet goed voor je paard. Een nat paard in de vlakke zon verbrand sneller

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:44

Wij hebben s'ochtends veel schaduw in de wei vanwege de bomen die er staan. S'middags staan ze vol in de zon en dan zoeken ze meestal een plekje met schaduw op of gaan in de stal staan. Van beesten hebben ze niet zo veel last, gelukkig.
Als ik nou geen schaduw of stal zou hebben waar ze zo in kunnen lopen, zou ik er ook voor kiezen om ze op het warmst van de dag uit de zon te halen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:48

bij ons staan de paarden overdag lekker binnen en savonds gaan ze lekker naar buiten tot de volgende dag en dan halen wij ze weer binnen. wij hebben ook geen schaduw in de wei .
dus . ik zelf denk niet dat je ze er plezier mee doet om ze in de brande zon buiten te laaten staan . ga zelf maar eens een paar uur in de zon staan kijken of je dat lekker vind. dan wil je zelf ook graag schaduw. :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:52

die van mij breekt de omheining af met dit weer: té warm, vliegen en stof vind hij vreselijk.ALs ik hem buiten zetten komt hij na een half uur met hek en al naar binnen.
Meneer komt nu in de avond even een paar uurtjes buiten, maar voor de rest staat hij lekker binnen. Vind het prima.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:53

die van mij staan dag en nacht buiten maar die hebben wel bomen in het land staan. ik heb een paar hooinetten aan de boom hangen dus als ze daarvan eten staan ze lekker in de schaduw.
merk dat ze schaduw wel prettig vinden want ze staan grootste deel van de dag onder de boom te eten of te doezelen. en dan is het hier nog niet eens zo heet!

Fenna_sJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:56

mijn fjord met dikke vacht staat ook gewoon buiten overdag, het is nog geen hoogzomer dus nog niet zo warm maar ook dan staat ze gewoon buiten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:11

fenna1995 schreef:
mijn fjord met dikke vacht staat ook gewoon buiten overdag, het is nog geen hoogzomer dus nog niet zo warm maar ook dan staat ze gewoon buiten.

Het is thans zomer hoor :+
Hier buitentemperaturen rond en boven de 30°c, Ik weet niet wat jij dan 'hoogzomer' noemt :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:13

Hier staan ze van smorgen 08.30 tot 11.30u op de wei en sávonds van 18.30-22.30u,ze hebben wel schaduw van bomen en een dazenbal om alles voor de dieren wat aangenamer te maken.

Ze komen graag smiddags naar binnen en gaan dan staan dutten in de stallen die lekker koel zijn.

Wel pluk ik haar 4 tot 5 keer per week even van de wei af om te trainen of een bosritje,want de conditie moet ook op peil blijven natuurlijk en anders wordt het zo'n dikke luie pad van alleen op de wei staan.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:25

tootje71 schreef:
wij hebben veel op bomen op de weide dus ze hebben zat beschutting, ik spuit ze wel een paar keer per dag af met koud water heerljik vinden ze dat om daarna lekker te gaan rollen hebben ze meteen een laagje zand tegen de vliegen.

Nadeel van het afspoelen met koud water is dat ze het er daarna juist extra heet van krijgen!
Het water wat nog tussen de vacht zit, gaat dan heerlijk warm worden!