Paard met halster op weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith__

Re: Paard met halster op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:17

ik perzoonlijk hou er niet van om een paard met halster 24/7 op de weo te doen,

heb namelijkook al eens meegemaakt dat iemand zijn paard het halster op gelaten heeft(ook s'nachts) toen zijn er waarschijnlijk vreemde de wei in gekomen en hebben het paard met een draad aan het onderste hek vast gemaakt.

en heeft zo de helenacht gestaan.
het heeft toen heel veel moeite gekochts om het paard weer te laten wennen aan het halster.

het was er gewoon bvang voor geworden.
nu staat het paard altijd zonder halster

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:04

Elfenor schreef:
Benta schreef:
Ik heb ook een paard gehad met zomer exceem, waar bij een een halsstuk ook nodig was. Die heb ik gewoon aan het halster vastgebonden, anders had het geen nut aangezien het halsstuk naar beneden glijdt. Overdag op de wei en s avonds in de stal, hij had het 24 uur per dag om.

En ook nooit geen problemen mee gehad als je paard jeuk heeft aan zijn hoofd en krabt met zijn hoef? Kan z'n hoef dan niet vast komen te zitten?

Nee, nooit last van gehad en ook nooit van mijn stalgenoten gehoord dat hij vastzat o.i.d.

anouk100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:23

volgensmij kan het wel gewoon :+

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:09

Het kan wel, maar veilig is het niet. Ik doe het sowieso nooit.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:14

Mijn paard staat nu altijd zonder halster op de weide en laat zich heel makkelijk vangen. Ik haal hem meestal enkel met een halstertouw uit de wei.
Vroeger op mijn andere stal stond hij ook met halster op de wei omdat de baas van de stal hem altijd uit en in de weide moest zetten en tjah als je 20 paarden constant een halster aan en af moet doen en telkens de juiste terug aandoen. Dat snap ik dan ook wel weer.
Maar als ik zelf mag kiezen. Het liefste zonder.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:19

Yontheke schreef:
Mijn paard staat nu altijd zonder halster op de weide en laat zich heel makkelijk vangen. Ik haal hem meestal enkel met een halstertouw uit de wei.
Vroeger op mijn andere stal stond hij ook met halster op de wei omdat de baas van de stal hem altijd uit en in de weide moest zetten en tjah als je 20 paarden constant een halster aan en af moet doen en telkens de juiste terug aandoen. Dat snap ik dan ook wel weer.
Maar als ik zelf mag kiezen. Het liefste zonder.

Ik kan mijn paard ook perfect vangen in de wei hoor, het gaat er om dat de hals van haar exceemdeken altijd afzakt, en dus daardoor de mugjes er gewoon onder kunnen. Daarom dacht ik de hals aan het halster vast te maken.

Zelf ben ik ook nooit fan geweest van op de wei met halster, dus daarom gaan we nu ofwel een speciaal weidehalster kopen, ofwel een hoofdkap

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:53

Nou, ik weet niet of iemand op deze vraag kan antwoorden,

maar ik heb voor m'n pony die 's nachts op het weiland staat een speciaal weidehalster gekocht en daar aan hangen vliegenlintjes, voor de beestjes enzo.
Over een paar dagen krijgt ze ook haar vliegendeken.
Maar zoals sommigen hier zeggen dat ze kunnen blijven haken, zit ik nu een beetje in de knoei,
Laat ik dit halster nu beter uit?
En wat kan ik er dan wel mee doen, want dit is nu een beetje verspeeld geld, aangezien ik al een halster heb voor te poetsen en zo.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:58

Bij ons ligt het er een beetje aan..

Als er niet zoveel vliegen zijn heeft ze geen halster om..
Als ze er wel zijn wel!
Ze heeft namelijk last van een traanoog en anders zitten daar de heledag vliegen op..
En dat is ook niet fijn voor haar!
We heeft ook een deken op omdat ze een bonte is en verbrand...

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:05

Maaaaaaii_ schreef:
Nou, ik weet niet of iemand op deze vraag kan antwoorden,

maar ik heb voor m'n pony die 's nachts op het weiland staat een speciaal weidehalster gekocht en daar aan hangen vliegenlintjes, voor de beestjes enzo.
Over een paar dagen krijgt ze ook haar vliegendeken.
Maar zoals sommigen hier zeggen dat ze kunnen blijven haken, zit ik nu een beetje in de knoei,
Laat ik dit halster nu beter uit?
En wat kan ik er dan wel mee doen, want dit is nu een beetje verspeeld geld, aangezien ik al een halster heb voor te poetsen en zo.

Bedoel je met 'een speciaal weidehalster' zo'n halster waar een klitteband sluiting aan is? Dan kan het volgens mij niet echt kwaad..

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:14

Hoi,

Wat ik altijd doe bij de paarden omdat ze ook onhandig zijn met halster op de wei, is een strak vlechtje achter de oren maken. Gewoon 1 dun vlechtje. Dan neem ik zoon tyrip stripje, ( dat is z'n wit stripje waarvan je het uiteinde weer door een gleufje kan doen, wat je niet meer los krijgt als het vast zit) die haal ik door de vliegen deken en dan aan het vlechtje. Even strak aan trekken, en ze krijgen het niet meer los. Een nadeel is dat je het altijd los moet knippen. Mijn paarden kregen het altijd los als ik het met een veter deed, en dat kost nogal wat vliegen dekens. Nu heb ik alleen de kosten van die stripjes en nooit meer een kapotte deken :D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:16

Ik heb dit vorig jaar ook een tijdje gedaan omdat de hals van de eczeemdeken afzakte. Maar mijn paard kreeg er helaas vrij grote schuurplekken door waarna ik het niet weer heb gedaan.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:18

Ik heb een speciaal halster gekocht voor mijn paardje die afschiet als ze ergens blijft haken. Is onder andere te koop bij de paardendrogist, zit elastiek achter de oren en op de neus. Die van mij is zo lomp. Deed het safety halster om en paard liet meteen zien dat het werkte. Bleef meteen achter de sluiting van het hek hangen, gaat achteruit rennen en floep af. Moet er niet aan denken wat er gebeurd was met een normaal halster brrr.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:24

Tja, naar mijn weten kan je paard net zo makkelijk met die deken ergens achter blijven haken als aan z'n halster :)

Het soms nogal een dilemma, zeker omdat er wel risico's aan verbonden zijn. Je kunt sowieso goed de omheining van de weide checken, das altijd belangrijk natuurlijk.
Babiche heeft ook 24/7 haar halster om, dit omdat zij zo'n speciaal kapje voor haar neus draagt tegen UV-stralen. Als ze deze niet om heeft, zitten de blaren op haar neus van het verbranden :(:)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:27

Elfenor schreef:
Benta schreef:
Ik heb ook een paard gehad met zomer exceem, waar bij een een halsstuk ook nodig was. Die heb ik gewoon aan het halster vastgebonden, anders had het geen nut aangezien het halsstuk naar beneden glijdt. Overdag op de wei en s avonds in de stal, hij had het 24 uur per dag om.

En ook nooit geen problemen mee gehad als je paard jeuk heeft aan zijn hoofd en krabt met zijn hoef? Kan z'n hoef dan niet vast komen te zitten?

als die ijzers heeft word de kans groter dat ze makkelijker in hun halster of deken kunnen blijven hangen.

we hadden een shetlander die zich zelf zo lelijk in de knoop had gelegt. dus gooi ze het liefst zonder halster op de wei. vangen als ze uitbreken is toch een hel met of zonder halster.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:27

XmissdaphX schreef:
Bij ons ligt het er een beetje aan..

Als er niet zoveel vliegen zijn heeft ze geen halster om..
Als ze er wel zijn wel!
Ze heeft namelijk last van een traanoog en anders zitten daar de heledag vliegen op..
En dat is ook niet fijn voor haar!
We heeft ook een deken op omdat ze een bonte is en verbrand...

Mocht je het halster liever uitlaten, kan je ook zo'n speciaal vliegenkapje kopen. Dus niet van die slierten die aan het halster zitten, maar zo 1 die achter de oren en bij de kaak vastgemaakt wordt. Erg handig hoor! :))

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:36

bij ons zonder halster, lijkt mij idd ook beter ivm de veiligheid (ergens achter blijven haken)

maar voor mij ook omdat een halster ook wel eens wrijfwondjes durft maken (de een al meer dan de ander) -> heb al eens een paardje (op proef voor een vriendin) meegemaakt en haar hele kin lag open van haar halster

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:00

bij ons staat alles met halster, zorg voor een goed passende en doe hem niet te los.
Dan kan er praktisch niets gebeuren ;)

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:10

ik heb mijn fries altijd met halster om in de wei
vind dat prettiger voor mocht hij in de sloot belanden dan hebben ze in iedergeval iets om hem aa vast te pakken doe dit nu al 5 jaar en gaat prima
soms verliest hij wel eens het halster ivm spelen

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:31

Die van mij staat ok met een halster, savonds in het zand gaat hij af, in de wei hou ik hem om :)

Rosita18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:18

Ik werk zelf op een opfokbedrijf, en merk dat het met jonge paarden vaak geen goed plan is, om ze met halster op de wei te zetten, ivm ergens achter blijven hangen etc.
Over het algemeen kun je een rustig paard best met een halster op de wei zetten, en ook het deken daaraan vast maken.

Let er alleen wel op dat er ook evt vervelende beestjes onder het deken kunnen kruipen!

prins_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:15

Mijn o zo lieve pony
Draagt geen halstertje op de wei
hij krijgt er namelijk vaak schuurwondjes van op zijn gezichtje.
MAar als je je pony dan niet zo goed kunt vangen kan je ook een halstertje voor gevoelige paardjes kopen
Met een wolletje ofzo. Dat zou kunnen helpen. x

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:28

Mijn paard laat zich niet vangen. Tevens draagt hij geen halster. Ik zie de meerwaarde in dit vergelijk ook niet. Als ie zich niet laat vangen, is dat met halster ook niet. Als hij wel een halster draagt en je grijpt hem, is de band tussen paard en mens toch verstoord. Ook ben ik ook erg bang voor ergens blijven haken, vooral in de stal.
Mijn paard draagt dus alleen een halster als we gaan wandelen.
En laat ik juist daarvoor nou wel 4 halsters hebben :D

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:22

" je kan ook vaak een veter in je manen vlechten en de deken daaraan vast zetten."

Dat kan idd. mijn paard staat altijd met halster om en er is nog nooit wat gebeurd.
Het risico is natuurlijk wel dat ze kunnen blijven haken maar er zitten ook weer voordelen aan met halster in de wei.
ik denk dat je gewoon moet doen waar je zelf het ffijnste gevoel bij hebt.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:50

Mijn paard staat ook met halster op het land, dit omdat hij een neuskapje heeft want anders verbrand hij zijn neus, waar hij dan echt last van heeft en aangezien ik niet in de ochtend de mogelijkheid heb om zijn neus in te smeren met zonnebrand is dit wel de oplossing, als het halster niet te los zit zie ik geen gevaren en problemen.

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:56

Naja, hij kan evengoed blijven haken aan z'n deken, ik denk als je het halster goed stevig vast maakt (niet strak) dat het wel meevalt, vooral als je gewoon regelmatig controleert of alles goed is en geen uitstekende voorwerpen in de wei hebt liggen ;)