"Zwarte bal" tegen dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: "Zwarte bal" tegen dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:56

Dat idee had ik ook Titsia, inderdaad DubbelDun, hij hing hier op een metertje of 1.80??? Vrij hoog in ieder geval. Op paardhoogte, dat scheelt al een hele berg... :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:57

Maar hoe hoog hangt de bal van de grond af ??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:59

joyce B schreef:
Bij mij zijn de dazen gisteren plots ontwaakt. Normaal een dikke week eerder.
Ik had al een Loer een tijdje hangen (3e seizoen) en heb nu ook een H-trap dazenval gehaald om te proberen en wil een lijmval proberen kijken of dat nog sneller vangt omdat die echt vol in de zon hangt zonder kap en de beesten gelijk vastgeplakt zitten als ze er op landen.

Hmm, sjit... :+

Wat is een H-trap??
En een lijmval, dat is neem ik aan zo'n rolletje waar je geld in krijgt, zo ziet het er uit iig, maar dan met zo'n leuke plakkerige slinger erin????

Wat overigens echt goede spray is, is die stinkspray met herzolie ofzo??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:00

DubbelDun schreef:
Maar hoe hoog hangt de bal van de grond af ??

Pfff... Meer dan een meter, zeker 1.40m dacht ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:01

Zeker weten ?? Mijn Buuf heeft een originele en die hangt echt niet hoger als 60/70 cm boven de grond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:02

DubbelDun schreef:
Zeker weten ?? Mijn Buuf heeft een originele en die hangt echt niet hoger als 60/70 cm boven de grond.

Mijn buurvrouw heeft ook een originele en die hangt zeker zover van de grond. ;) Het is maar net hoe ver je de stok de grond in timmert.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:09

Janine1990 schreef:

Ja de meeste sprays waar dat in zit vind ik goed werken, zijn ook recepten voor om het zelf te maken! maar moet zeggen dat ik meestal van alles op smeer en redelijk daas, horzel, mug vrij door het bos kom.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:17

Janine1990 schreef:
Ik denk dat het meer ligt aan het materiaal van de bal dan aan de kleur. Wat betreft namaak... Ik las dat je een skippybal gebruikte??? Als ik me niet vergis is de echte bal van een zwaarder materiaal, en hoe dikker het materiaal, hoe warmer het wordt. Het is ook geen gewoon rubber dacht ik, maar ik weet het niet zeker.
Hoe warmer het materiaal, hoe meer dazen het aantrekt... Overigens spreek ik hier ook van twee zwarte paarden, nouja, een zwartbruine dan. Maargoed, even donker.

Het kan natuurlijk ook liggen aan de omgeving. Ik woon in een weinig bosrijke omgeving, en met een paar bomen rond de weide, is het ook wel gezegd. Toch waren er altijd veel dazen, maar ze zullen nog niet zijn ontwaakt uit hun winterslaap. Net als de meeste vlinders, godzijdank :P

Wat ik heb "geleerd" is dat je het beste zo'n ronde fender(aka stootwil) kan nemen die ze op schepen/boten gebruiken, zijn inderdaad een stuk dikker. Toen we nog een boot hadden kon je zelfs midden in de zomer op de oranje kleurige een eitje bakken, dus qua opname warmte komen ze het meest overeen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:29

aafje87: Klopt, die dingen worden ook flink heet, zijn nog een stukje zwaarder dan de bal in de loer geloof ik...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:58

Janine1990 schreef:
aafje87: Klopt, die dingen worden ook flink heet, zijn nog een stukje zwaarder dan de bal in de loer geloof ik...

Geen idee, ik heb ze zien staan maar nog nooit de bal in mijn handen gehad.(hé wat klinkt dat vreemd :+ )
Voor de knutselaars, hier zijn zwarte te koop: https://www.boottotaal.nl/alles-voor-de ... a5ee7fc158
Altijd nog goedkoper als een originele loer...(met de rest huis tuin en keuken onderdelen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:02

aafje87 schreef:
Janine1990 schreef:

Geen idee, ik heb ze zien staan maar nog nooit de bal in mijn handen gehad.(hé wat klinkt dat vreemd :+ )
Voor de knutselaars, hier zijn zwarte te koop: https://www.boottotaal.nl/alles-voor-de ... a5ee7fc158
Altijd nog goedkoper als een originele loer...(met de rest huis tuin en keuken onderdelen)

Let wel, de echte loer is om op te blazen en heeft een doorsnee van een cm of 45??

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:57

Ik was van plan een lijmval te maken dit jaar. Kan iemand me vertellen welke lijm ik op die bal kan gebruiken en die dus plakkerig blijft?
Thanx!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:20

Janine1990 schreef:
joyce B schreef:
Bij mij zijn de dazen gisteren plots ontwaakt. Normaal een dikke week eerder.
Ik had al een Loer een tijdje hangen (3e seizoen) en heb nu ook een H-trap dazenval gehaald om te proberen en wil een lijmval proberen kijken of dat nog sneller vangt omdat die echt vol in de zon hangt zonder kap en de beesten gelijk vastgeplakt zitten als ze er op landen.

Hmm, sjit... :+

Wat is een H-trap??
En een lijmval, dat is neem ik aan zo'n rolletje waar je geld in krijgt, zo ziet het er uit iig, maar dan met zo'n leuke plakkerige slinger erin????

H-trap is de concurrent van de Loer. Iets anders in elkaar gezet, maar bijna hetzelfde.

De Lijmval is alleen de ophangconstructie met de zwarte bal en dan rol je de bal in met een speciaal soort lijm waar de dazen (en ander vliegend en landend gespuis) aan vast plakt. 1x in de zoveel tijd moet je met een plamuurmes alles loskrabben (lekker karweitje) om hem daarna weer in te rollen.

De spray met DEET werkt tot nu toe het best.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 08:42

Bedankt voor al jullie berichtjes. denk, dat ik het toch ga proberen, want de paarden bij ons op de wei hebben echt veel last van dazen en dit zou een goed hulpmiddel tegen die rotbeesten kunnen zijn

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:45

Nu is duidelijk welke materialen je gebruikt, maar ik snap nog steeds niet zo goed hoe je zo'n ding maakt. Kan je s uitleggen? :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:16

Ik heb ze beide nu iets hoger hangen, dus ik ben benieuwd of de vangst ook hoger is :D

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:48

M'n vriendin vind dat ding geweldig!
d'r paard stond wel even raar te kijken :=

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:17

Zoefff schreef:
kun je ze ook mobiel maken?! achterop je paard knopen tijdens het rijden zodat je paard in het bos niet wordt gestoken! :+ :D

_O- _O- _O- Jahh, dan ga ik er een achter onze aanspanning hangen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:21

lexie2010 schreef:
Nu is duidelijk welke materialen je gebruikt, maar ik snap nog steeds niet zo goed hoe je zo'n ding maakt. Kan je s uitleggen? :o

Dat staat in het eerder opgenoemde topic toch duidelijk beschreven...

[SV] Dazen vangen iemand ervaring ??

Lees maar door.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:25

Bij ons op stal hebben we er ook 2, het helpt wel heel goed, maar de paarden zijn niet helemaal daasvrij helaas.