Singelwondje vlak voor de les. Wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Singelwondje vlak voor de les. Wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:12

ik zou niet gaan rijden maar wel bv een longeles nemen of anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:14

Als het echt een singel wond is. En hij er verder geen last van heeft met lopen. Ga ik gewoon zonder zadel. En anders alleen werken aan de hand

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:15

Zonder zadel gaan rijden (mits dit kan met betreffend paard) en anders niet rijden tot het over is.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:10

Laten staan of hoogstens even zonder zadel.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:50

Als het op de manege is,
zou ik ermee naar mn instructrice gaan.
En als het mijn eigen paard of verzorgpaard zou zijn,
zou ik zonder zadel gaan rijden.
Als ze dr geen last met lopen van hebben dan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:56

Ik zou niet rijden, ook niet als het 'maar' een schaafplekje is. Als ik bij mezelf nadenk hoe zeer het doet als je een schaafplekje hebt, en je doet daar schoenen over aan.. In mijn ogen helpt een bontje dan ook niet hoor, dan zit er net zo goed druk op, en zal je er ook altijd wat schurende bewegingen over hebben. Auwtsj...

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:11

ligt er idd aan hoe erg het is , ander komt er wat acederm op en pak ik mijn singelsok :Y)
Maar als het echt heel erg bloed , en een dikke wond zit zeg ik het wel even af :)

Anders ga ik gewoon zonder zadel ofso..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:16

ik zou dan een van me andere paarden pakken :o

Maar als ik geen meerdere paarden had dan had ik waarschijnlijk gewoon me les afgezegd of met een singelbontje gereden. Ligt eraan hoe ernstig het is

Lolaax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:59

Eerst even kijken of het een open wondje is,zo ja niet rijden,goed afspoelen en wat verzachtende zalf erop,volgende keer met singel bontje rijden.
Dichte wond,singel bontje aandoen,en voorzichtig aan rijden,na een tijdje kijken of het niet open is gegaan.

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:01

Een flats uiercreme erop en gaan met die banaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:05

RT-->VSW

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:45

Nah, zijn jullie nu zo weinig fantasievol of bakt die instructeur er niks van?
Les zonder zadel
Longeles
Aan de dubbele longe/ lange lijnen (er achteraan lopen en/of in het midden blijven staan)
Los in een longeercirkel (roundpen, voor de modegevoelige types onder ons)

Vrijheidsdressuur.
Schriktraining.
Struukkrupen, ofwel dwars door het bos (moet je geen strenge boswachter hebben of bij het Nationaal Park wonen)

Degenen die z'n paard los op de cirkel kan laten lopen in een rijbak, die mag door voor de koelkast :D
Kun je dit in een weiland van 2ha, dan mag je door voor de auto (ik heb er al drie)

Voor de lefgozers (en je moet de mogelijkheid hebben) lange lijnenwerk met twee paarden tegelijk!

Kom dames (en heren) beetje out of the box denken :D

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:49

niet rijden in iddegeval
of zonder zadel :P
ligt er aan waar het wndje dan zit

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:58

Als het open is, gaat er geen zadel op. Afhankelijk van de exacte plek en hoe erstig het is, vraag ik een ander paard of ga ik zonder zadel (als dat met het paard in kwestie verantwoord is ;))

Als er een kaal plekje zit, kijk ik of het paard er last van heeft, als in, hoe het reageert als ik het voorzichtig aanraak. Ook laat ik eerst de intructeur er naar kijken voor ik de singel vast maak.

Ook manegepaarden moeten heel blijven :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:12

ikke schreef:
Nah, zijn jullie nu zo weinig fantasievol of bakt die instructeur er niks van?
Les zonder zadel
Longeles
Aan de dubbele longe/ lange lijnen (er achteraan lopen en/of in het midden blijven staan)
Los in een longeercirkel (roundpen, voor de modegevoelige types onder ons)

Vrijheidsdressuur.
Schriktraining.
Struukkrupen, ofwel dwars door het bos (moet je geen strenge boswachter hebben of bij het Nationaal Park wonen)

Degenen die z'n paard los op de cirkel kan laten lopen in een rijbak, die mag door voor de koelkast :D
Kun je dit in een weiland van 2ha, dan mag je door voor de auto (ik heb er al drie)

Voor de lefgozers (en je moet de mogelijkheid hebben) lange lijnenwerk met twee paarden tegelijk!

Kom dames (en heren) beetje out of the box denken :D

Maakt niet uit hoe groot de cirkel is he? Want eh, dan wil ik wel graag door voor de auto :D
Hoe zie je dat lange lijnen werk met 2 paarden tegelijk voor je? a la fleche? Op zich wel een uitdaging, maar daar moet ik nog even een paar jaar mee wachten :+

In antwoord op de vraag, ik zou nooit een singel over een wondje heen leggen, ik kan heus wel een paar keer niet rijden. En mijn instructeur is gelukkig ook creatief genoeg om een les op andere wijze in te vullen, bijvoorbeeld door werk aan de hand of werk aan de lange teugel. En ook zonder zadel is zeker een optie, hoewel Jauke wel erg hoog opgooit, dus wordt het dan veel stapwerk :))
Overigens zou ik ook op een manege weigeren om een paard met een wondje te rijden. Zolang mensen dat gewoon doen zal een manege houder zo'n paard ook niet stilzetten ook. Net als met drukplekken. Op het moment dat mensen er een probleem van maken gaat er in die mentaliteit iets veranderen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:17

Niet rijden natuurlijk.
Wat denk je daarmee op te schieten.
Ga zelf maar eens hardlopen met blaren op je hielen of openwonden op je lijf waar een kledingstuk tegenaan schuurt!

Nee instructeur afbellen en netjes doorbetalen,paardje laten helen en dan pas die singel er weer aan.

Ik ben geen zeikerd met paarden maar een wond onder het zadel of de singel en dan rijden,is echt not done!

Wat betreft zonder zadel rijden,waarschijnlijk dat je been of voet ook over de wond gaat.
Longeer les of dubbel,enkel lijn maakt geen moer uit,kan ook niet want dan zit je weer met hetzelfde euvel,de longeersingel!! :+

Gewoon een dag of 3 geduld hebben en het wondje goed verzorgen,daarna een bontje om je singel en dan weer aan de slag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:18

Amable schreef:
Maakt niet uit hoe groot de cirkel is he? Want eh, dan wil ik wel graag door voor de auto :D
Hoe zie je dat lange lijnen werk met 2 paarden tegelijk voor je? a la fleche? Op zich wel een uitdaging, maar daar moet ik nog even een paar jaar mee wachten :+

Jouw fantasie is de enige beperking. Je kunt het zowel naast elkaar als a-la-fleche. Wanneer dat dan saai wordt, ga je rond pionnetjes sturen of een springbalkje neerleggen.

Volgens mij hoef jij niet door voor de auto, die heb jij ook al :D

@PERENBOOMPJE: waarom MOET je met een longeersingel werken? Waarom komt je voet of been perse tegen het wondje? Dat hangt natuurlijk sterk af van de plaats waar die zit.
Kom op, beetje in oplossingen denken; in problemen denken de meesten hier al genoeg.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:21

PERENBOOMPIE schreef:
Niet rijden natuurlijk.
Wat betreft zonder zadel rijden,waarschijnlijk dat je been of voet ook over de wond gaat.

Vandaar dat in mijn geval de beslissing ook afhangt van waar het wondje precies zit ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:25

^) Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden ^)

Bij lange teugel werk en werk aan de hand gebruik je geen longeersingel hoor Perenboompje. En een wondje betekent natuurlijk niet dat je paard doodziek is, hij kan heus wel bewegen en wil waarschijnlijk ook gewoon bewegen. Hoef mijn paard iig echt geen week stil te zetten vanwege een wondje hoor, daar vindt 'ie geen bal aan. :n

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:26

@Ikke: :D

Bij ons op de manege (waar ik werkte) hadden we in de zomer altijd 2 paarden (naja 1 paardje, 1 pony) die altijd singelwondjes kregen (onze paarden liepen in de zomer dan ook iedere dag zo'n 4,5 tot 5 uur, nee niet leuk dat weet ik, het ging ons ook aan het hart maar de 'bazen' op kantoor dachten er anders over dus dan maar er zo creatief mogelijk mee omgaan)...die lieten we ook altijd zodra de zomervacht doorkwam met een singelbontje lopen en smeerden we altijd in met uierzalf.
Als het echt open lag lieten we ze eventjes een paar dagen staan.

Bij het paardje (ze hadden allebei echt mega dunne zomervachtjes) was het vorige zomer wel heel erg, met zadel kreupelde ze zelfs wat en zonder zadel niet, maar we wilden ze ook allebei niet te lang laten staan, want de uren die zij niet liepen moesten uiteraard opgevangen worden door de andere paarden en daar vonden we het ook sneu voor als die meer moesten lopen.

Dus het paardje hebben we inderdaad een paar weken zonder zadel mee laten lopen in de lessen, er waren altijd wel meiden die dat erg leuk vonden om te doen.
Bij de pony was dat niet te doen want dat was zo'n lastige, die zag altijd overal spoken en sprong dus steeds weg.

Het zonder zadel rijden ging ook erg goed, er is bij mij in de les maar 1 x iemand afgevallen/afgegleden (wel een extra halstertouwtje om de hals gebonden voor houvast ;) ) en bij de rest ging het geloof ik ook erg goed.

Alleen de buitenritten mocht het paardje dan niet meelopen, hoe graag sommige meiden dat ook wilden haha!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:45

ikke schreef:
Amable schreef:

Jouw fantasie is de enige beperking. Je kunt het zowel naast elkaar als a-la-fleche. Wanneer dat dan saai wordt, ga je rond pionnetjes sturen of een springbalkje neerleggen.

Volgens mij hoef jij niet door voor de auto, die heb jij ook al :D

@PERENBOOMPJE: waarom MOET je met een longeersingel werken? Waarom komt je voet of been perse tegen het wondje? Dat hangt natuurlijk sterk af van de plaats waar die zit.
Kom op, beetje in oplossingen denken; in problemen denken de meesten hier al genoeg.

Wanneer ik mijn instructeur laat komen voor 45euro per uur,die gaat mijn echt geen longeerles of iets met pionnetjes les geven hoor,en dan erbij zit ik ook echt niet om verlegen.

Zonder zadelrijles die tijd heb ik gehad,vroeger in m'n ponytijd,zit ik ook echt niet op te wachten en dan erbij heb geen zin in een ,doorgereden reet of flamous,dan kan ik mezelf daarna ook een paar dagen insmeren.

Zonder longeerlijn werken met dubbele of enkele longe,of zonder pessoa waar ook een longeersingel aanhoort heeft weinig nut,in de zin van werken met je paard aan de longe.

Spelen met m'n paard of een beetje tralalaa-dagje heb ik geen instructeur voor nodig,sterker nog zou het niet eens durven voorleggen.

Nee dat doe ik dan zelf wel en betaal de afgezegde les gewoon door.

En ik denk niet in problemen,slaat nergens op die opmerking,vind sommige dingen die jij voorstelt nutteloos om een instructeur voor te laten komen omdat volgens jou je les door moet gaan.

En @Amable:wie heeft het over een week,en het gaat er niet om waar jij geen bal aan vindt,het gaat erom dat je paard prettig kan bewegen zonder schuringen over een wond.
Of ga jij maar eens lekker een weekje met opengeschuurde enkeltjes in je lederen rijlaarsjes rondhuppelen,omdat ik dat leuk vind.
Vind jij vast ook geen bal aan.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:49

Amable schreef:
^) Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden ^)

Bij lange teugel werk en werk aan de hand gebruik je geen longeersingel hoor Perenboompje. En een wondje betekent natuurlijk niet dat je paard doodziek is, hij kan heus wel bewegen en wil waarschijnlijk ook gewoon bewegen. Hoef mijn paard iig echt geen week stil te zetten vanwege een wondje hoor, daar vindt 'ie geen bal aan. :n

Idd kan alles wat je zegt tegen je gebruikt worden,kijk maar eens op je eigen hyvespagina,daar zie ik dus foto's met longeersingel en je benen op de plaats van de singel ;)
Welliswaar zonder zadel maar met dekje en daaroverheen een longeersingel 8-)

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:50

Ptries schreef:
Zonder zadel gaan rijden (mits dit kan met betreffend paard) en anders niet rijden tot het over is.

Lessen zonder zadel? Pfff dan kun je de 1e drie dagen niet meer lopen!!! :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:06

PERENBOOMPIE schreef:
Idd kan alles wat je zegt tegen je gebruikt worden,kijk maar eens op je eigen hyvespagina,daar zie ik dus foto's met longeersingel en je benen op de plaats van de singel ;)
Welliswaar zonder zadel maar met dekje en daaroverheen een longeersingel 8-)

Volgens mij gaat een singel onder de buik langs en benen meestal niet, dus het lijkt me dat als dat singelwondje onder de buik zit je probleemloos zonder zadel kunt rijden. Een singelwondje hoeft natuurlijk niet altijd aan de zijkant van het paard te zitten, toch?
Dat iemand die wel eens zonder zadel rijdt er meestal een dekje tussengooit lijkt me in deze discussie niet echt relevant.
En waarom zou je niet eens een lesje werken aan de hand doen? Ben je bang dat het moeilijker is dan het lijkt? Nou, dat klopt ook 8-) Zeker als je dat ook nog met pionnetjes gaat doen..... Of kan jouw instructeur niet verder denken dan een persoon op een paard?

Je doet net alsof grondwerk, werk aan de hand of longeerwerk (ja, ook zonder singel mogelijk) geen serieuze training kan zijn, een "tralala-dagje", maar je kunt met al die verschillende methodes heel veel doen voor de training van je paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:27

Ik zou zeker niet gaan rijden op dat paard maar zou vragen of ik dan even een van me verzorgpaarden mag gebruiken voor de les zodat de les wel door kan gaan. Kan dat niet dan ja stuur ik de instructrice/teur wel naar huis of ze mag een uurtje blijven kletsen :P