Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:49

ElkeW schreef:
Doe dat paard alsjeblieft de wei in met soortgenoten, je creëert zo een gefrustreerd paard -en terecht- want het arme beest kan totaal niet haar natuurlijke gedrag uiten.
Op de wei gooien met een vriendje, over een paar weken weer proberen en kijken hoe het dan is.
Opsluiten in een stal of paddock is een perfecte voedingsbodem voor frustraties en gedrag wat je niet wilt hebben.

Dat proberen we haar dus ookal duidelijk te maken.. TS lijkt het niet te willen voor haar paardje..
TS, misschien kan je haar gewoon elke dag sederen? :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:53

1 Waarom de hele winter en lente in de stal en nu pas zinds 2 maanden buiten?
Vindt je het echt raar dat ze gestressd wordt van de hele winter en lente opgesloten staan?

2 Waarom staat ze alleen?
Vindt je het echt gek dat ze gestressd wordt van het feit dat ze geen echt contact met soortgenoten kan hebben want snuffelen met een draad ertussen en zien en ruiken is geen echt contact.
Vindt je echt gek dat ze moet wennen aan een soortgenoot je hebt haar tijden contact met andere paarden en een normaal leven ontzecht dus ze weet niet meer goed hoe ze zich in een groep moet gedragen laat haar daar aan wennen zet haar met een groepje in de wei en laat ze het maar lekker uitzoeken!
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 18-06-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:55

Ik heb inderdaad problemen gehad met mijn paard,maar dat kwam allemaal door hetzelfde,door de stal.Dus ja,ik heb al het advies opgevolgd,ze gaat veel meer naar buiten,heeft ander voer en is naar een paddoc gegaan.En ik zeur niet over haar,integendeel,ik ben enorm blij met haar en ze is enorm hard veranderd in een paar maanden tijd.

Haar paddoc is niet enorm groot,het is dan ook een paddoc voor 1 paard,maar ze kan er zonder probleem in bewegen.
Ik kan een bal etc voor haar kopen om haar afteleiden,bedankt.Alleen weet ik niet of dit uit verveling komt,ik denk eerder dat veel door tijdens het eten komt? Maar ik zal het proberen,bedankt :)

DaisyDarling: pelley was hellemaal anders dan clara,zij deed soms dingen die ik niet gewend was waardoor het in het begin even zoeken was,maar nu is ze echt heel hard veranderd ;)

Anoniem

Re: Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:58

Wat dacht je van ipv naar bokt te luisteren een prof erbij halen die naast je kan staan en aanwijzingen geven?
Sowieso raakt 75% van bokt kant nog wal, en 100% van bokt kan niet zien wat er daadwerkelijk gebeurt, alleen maar een lap tekst.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:00

Dus nu wil ik inneens niet meer dat mijn paard in de weide staat? Integendeel!
Het enige wat me dwars zit in de weide is het schoppen en dat ze agressief wordt tijdens het eten,wat nog niet wilt zeggen dat ik haar niet in een weide wil.Bovendien heb ik duidelijk in een bericht gezet dat ik haar,als ze beter is,in een weide ga zetten met een ander paard.

Moontje: ze staat pas 2 maanden buiten omdat het hier enorm slecht weer was en het een enorme modderpoel was.Dus moesten we eerst wachten tot alles droog was + moesten we wachten tot haar hoefijzers weg waren,wat dus ook een tijdje duurt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:02

Heb je nu eigenlijk al eens geprobeerd om haar SAMEN met anderen buiten te zetten? Waarom kan dat niet en wat doet ze dan concreet?

Want ik denk, als ik het zo lees, dat het probleem hem erin zit dat ze weggehouden wordt van de andere paarden. En ik bedoel dus gewoon haar erbij zetten in plaats van draad ertussen.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:03

De manege eigenaar,die veel van paarden weet en de lessen geeft heeft al gekeken.Ik wou alleen weten wat jullie zouden doen aangezien er hier toch wel waarschijnlijk veel zijn die mischien een probleem heeft gehad dat op dit lijkt of ervaring heeft hiermee.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:05

Het agressief zijn met eten kan opgelost worden door meerdere hoopjes hooi neer te leggen ipv alles op 1 plek bijvoorbeeld.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:05

Nee maikeltje,we hebben haar eerst in een paddoc gezet voor haar alleen om te proberen aangezien dat ze altijd ze agressief is tijdens het eten,daarom ga ik ook al ze beter is haar proberen samen te zetten met een ander paard,zoals ik al heb vermeld in andere berichten.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:05

Maikaltje,bedoen je dat ze allemaal van 1 hoop eten?

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:05

Citaat:
TS, misschien kan je haar gewoon elke dag sederen?

hihi... hier heb ik echt even heel erg om moeten grinniken....
(ik ben nogal een beelddenker --> ziet stoned paard in de wei met van die schele ogen, tong uit de mond.....)

edit: misschien een schok, maar schoppen en nijdig zijn met eten is -min of meer- gewoon natuurlijk paardengedrag. Het is heel normaal om onderling een rangorde te bepalen, en ja, dan valt er wel eens een schop en wordt er weleens een bijtwond gevonden.
Voeren is het uitgelezen moment voor paarden om te discussiëren over die rangorde, degene die het eerst mag eten staat het hoogst.
Het is dus puur paardengedrag wat ze doet, alleen jij moet leren hiermee om te gaan en erop te vertrouwen dat ze wel op zichzelf past.
Geloof me, door haar gewoon paard te laten zijn, krijg je er een fijner dier voor terug.
Laatst bijgewerkt door ElkeW op 18-06-10 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:07

Nee ik bedoel dat je juist moet zorgen dat ze meerdere hopen hebben om van te eten. Verspreid over de wei dus.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:09

Dat gebeurt al,elk paard heeft zijn eigen hoop,en elke hoop ligt in een ander deel van de weide.Het probleem zit erin als zij eten heeft en het paard naast haar bijvoorbeeld nog niet,te dicht komt en hup,ze schopt.Of andersom ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:09

Ts, dit is heel simpel op te lossen. Zet je paardje in een kleine kudde hele dikke kans dat 90% van je problemen opgelost zijn. Ee paard alleen dat niet alleen kan zijn is zielig, zelfs als er paarden in de wei ernaast staan. Je paard geeft overduidelijk aan dat ze behoefte heeft aan meer. De voernijd kun je oplossen door een extra hoop hooi/emmer neer te zetten(1 hoop hooi meer dan er dieren zijn) of de pony tijdens het voeren even apart te nemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:10

Paard heeft benen en geen poten!.
Gooi je paard in een kudde op het land, ga zelf lessen nemen, boeken lezen en een cursis volgen over hoe een paard in elkaar zit en kijk dan eens of je een goede band kan krijgen met je paard.
Een kleine paddock en dan ook nog alleen....tja!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:12

IloveClara schreef:
Dat gebeurt al,elk paard heeft zijn eigen hoop,en elke hoop ligt in een ander deel van de weide.Het probleem zit erin als zij eten heeft en het paard naast haar bijvoorbeeld nog niet,te dicht komt en hup,ze schopt.Of andersom ;)

Maar hoe weet je dat als ze nog niet samen met anderen heeft gestaan?

Want mijn ruin doet dat ook hoor, geen probleem. ik zorg dat hij als eerste zijn voer heeft en de anderen blijvennu op afstand en weten dat zij daarna aan de beurt zijn. Want als ze in zijn buurt komen haalt hij uit. Maar dat weten ze zo en als je dan zorgt dat jouw dier als eerste haar eten krijgt dan is dat binnen een paar dagen opgelost.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:13

Sorry ardenhout,ik woon niet in belgie dus sorry als ik eens een foutje maak,mischien is het een idee om eens in het spaans te praten,eens zien wie dan wie uitlacht??

Bedankt chocobroodje en maikaltje voor jullie reacties,ik zal het proberen als ze terug beter is ;)

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:16

Zet je paard een tijd op het land in een kudde en geef het de tijd. Ze zal vanzelf een rangorde accepteren. Dan zal het eten vanzelf ook beter gaan.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:16

Bedankt voor je reactie missquina :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:17

Succes en hou ons op de hoogte. Begin maar eens met 1 paard erbij en dan uitbouwen. Niet gelijk opgeven als ze een keer lelijk doen, de rangorde zal toch bepaald moeten worden. Ze slaan elkaar niet zomaar kreupel, zeker als je zorgt dat je het hooi etc goed verspreid.

Laat je nog eens weten hoe het gegaan is?

aerdenhout1

Ik lach je helemaal niet uit en woon ook niet in Belgie!
Maar volgens mij heeft een paard in elk land benen en geen poten!
Nogmaals, zet je paard in een kudde op een groot stuk land.

chocobroodje

IloveClara schreef:
Sorry ardenhout,ik woon niet in belgie dus sorry als ik eens een foutje maak,mischien is het een idee om eens in het spaans te praten,eens zien wie dan wie uitlacht??

Bedankt chocobroodje en maikaltje voor jullie reacties,ik zal het proberen als ze terug beter is ;)

Ik heb een soort gelijke pony in mijn weide gehad, echt een probleem diertje voor de eigenaar zowel in gedrag als dat het dier altijd wel wat mankeerde. Zodra ze in de wei stond met mijn pony veranderde ze zo onzettend. Ze vond eindelijk haar rust bij mijn welshje en de geitjes. Een voer wat ook erg fijn is zonder dat ze heet worden is de strucomix van cavalor. Door het materiaal moeten ze echt goed kauwen en dat verminderd weer stress.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:21

Bedankt maikaltje,zal ik zeker doen ;)

Aerdenhout: oke,maar ik heb het vertaald als poten,sorry,maar ik ben ook niet perfect.
En nogmaals,ik heb al een paar keer gezegd dat ik dat ook ga doen

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:22

chocobroodje schreef:
IloveClara schreef:

Ik heb een soort gelijke pony in mijn weide gehad, echt een probleem diertje voor de eigenaar zowel in gedrag als dat het dier altijd wel wat mankeerde. Zodra ze in de wei stond met mijn pony veranderde ze zo onzettend. Ze vond eindelijk haar rust bij mijn welshje en de geitjes. Een voer wat ook erg fijn is zonder dat ze heet worden is de strucomix van cavalor. Door het materiaal moeten ze echt goed kauwen en dat verminderd weer stress.

Bedankt voor je reactie :) ik hoop dat het bij haar ook zo goed gaat ;)

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:24

Eerst en vooral.
Ik ben het er volledig mee eens dat een paard in de wei moet! Krijg je inderdaad veel fijner dier door terug!
Mijn eerste merrie, was een rare merrie. Die stak ik in de wei en stond na 5 minuten heen en weer te lopen aan de draad.
Mijn merrie nu, zit veel in de wei. Het is een heel dominante merrie. Wanneer ze te dicht komen, verwittiging, niet ophouden, trap.
Oké dan maar. paarden vechten het zelf wel uit!
Ik heb de mijne gisteren uitgehaald met een bijtwonde op der kont. Tja. de risico's van het vak!
Ik weet dat t bveel moed kost, maar zet der op de wei en effe op tanden bijten, paarden bepalen dominantie wel zelf! doe haar anders peesbeschermers om als je echt niet zeker bent!