Eigen weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:31

Ik vind het zeer weinig als op dat stuk ook nog een stal en een paddock moet komen.
Het gras is zo weg, we hebben hier 2 paarden met stripbegrazing en een stuk van in totaal 5000m2, dus 50 are is binnen een dikke maand weg.
Vooral als het ook nog eens gaat regenen, krijg je binnen de kortste keren een blubberzooi.

@Volbloedfan, 700 hectare is erg veel hoor, de gemiddelde landbouwboer heeft tussen de 60 en 80 hectare grond.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 10:32

De mensen naast het stuk grond hebben zelf een stuk of 3, 4 paarden .. op dezelfde grootte van grond. Misschien lijtk het de buren iets om grond af te geven voor de weide groter te maken :).

Heb trouwens opgezocht dat het zandleemgrond is..
Laatst bijgewerkt door witteRaaf op 18-06-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:32

Volbloedfan...kun je niet bij die boer pijlen of je in de tussentijd een stukje van hem kunt huren? ;)

TS...zorg dan wel dat er dingen officiëel op papier komen ;)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 18-06-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:33

Amouroke: Ziet er goed uit. maar ja als er nog een huis op komt. Maar zoals al eerder gezegd. Je moet alleen niet verwachten dat ze het hele jaar door gras hebben. En als je stukjes af zet dan heeft het tijd om te groeien anders is het straks weg en komt het niet meer terug ;-).

Maar mooi hoor!! :D

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:34

Achter de ''bak' ligt nog 700 Hectare van een boer wat met 1a2 jaar vrij komt en wij dus een deel van bij kunnen kopen.

700 ha is zelfs voor een boer wel heel erg groot hoor, volgens mij is 70 ha grasland aan 1 stuk al bijna niet te vinden in NL

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:35

Amouroke: Voeren je buren veel bij met bijv. hooi? EN staan ze er dag en nacht op? Die 2 van mij hebben onlangs binnen een paar weken een stuk van wat zal het zijn denk 3000m2 kaal gegeten (heb zelfs hooi bijgevoerd). Nu heb ik ze verplaatst naar een ander deel.. Lijkt veel maar is écht zo weg. Vergis je niet!!
Laatst bijgewerkt door Caroline1985 op 18-06-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:36

@amouroke, op dit soort foto's is het erg lastig de daadwerkelijke grootte te schatten.

4 paarden op een stuk van 2300m2 lijkt me helemaal niet te doen. Vergeet niet dat er dan ook 5 paarden op dat kleine stukje staan te grazen, in zijn eentje heeft jouw paard meer aan zijn stukje dan dat er nog 4 bij staan.

Volgens mij is het ook te klein om in stukken te verdelen, het ene stukis dan zo snel kaal dat het andere stuk geen kans krijgt om te groeien of zo kort dat dat ook zo weer kaal is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:36

Een stenen paddock volbloedfan?
Lijkt me niet echt relaxt voor de paarden...

Is een mooi langgerekt stuk. Prima voor strookbegrazing.
Maar je zult echt de paarden s'avonds naar binnen moeten halen en op een gegeven moment moeten gaan bijvoeren wil je het een beetje 'redden'.
In de winter zullen ze er echt af moeten (dus paddock).

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:38

Volgens mij zeggen ze dat 1 paard 1500m2 minimaal nodig heeft.
Maar ook dat is zooo weg.. Echt ik kan het weten heb zelf ook een stuk grond (12000m2). En die 2 Dpony's van mij gaan al als een speeeeeerrrrrrr.. :P Heb overigens dit stuk wel opgesplitst..

Edit: En in de winter gaan beide weilanden open en hebben ze dus de volledige ruimte. Dit omdat het dan alles behalve snel groeit.. Dus dan kunnen ze wel het hele jaar bij mij maar toch hebben ze dan geen vet pot. Dus vergis je niet!
Laatst bijgewerkt door Caroline1985 op 18-06-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:40

Pion schreef:

Maar je zult echt de paarden s'avonds naar binnen moeten halen en op een gegeven moment moeten gaan bijvoeren wil je het een beetje 'redden'.

2300m2 blijft 2300m2, stal en paddock moeten er nog af. Hoe mooi en langgerekt het ook is, de oppervlakte blijft hetzelfde. 2 x een rijbak is 1600m2, dus ongeveer een 2,5 x rijbak gras, waar paarden rondom op moeten staan.

@Caroline1985, jij hebt 1,2 hectare dat is bijna 5 maal zoveel als wat TS dan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:40

Hey..
Wij zijn bezig met die woning in duitsland.
Ja echt waar 700 hectare. ik sont ook met me mond vol tanden toen ik het zag.. Nouja het is niet te over zien.. Die boer heeft dat land geerft van zijn vader en gaat stoppen omdat hij te oud owrd. De buren willen dan ook een stuk kopen. Nee er worden nu allemaal producten op verbouwt.

het is erg veel en naar zoooooooveeeell hectare komt een sloot en een weg en dan komt er weer megaa veel hectare..
Het is echt een mega lap hoor..

Dacht dat onze toekomstige tuin groot was, tot dat ik dat zag.. haha

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:41

Mindim schreef:
Pion schreef:

2300m2 blijft 2300m2, stal en paddock moeten er nog af. Hoe mooi en langgerekt het ook is, de oppervlakte blijft hetzelfde. 2 x een rijbak is 1600m2, dus ongeveer een 2,5 x rijbak gras, waar paarden rondom op moeten staan.

@Caroline1985, jij hebt 1,2 hectare dat is bijna 5 maal zoveel als wat TS dan heeft.

Dat weet ik maar dat zet ik er ook bij om aan te geven dat dat van mij al plannen is zodat ze3 genoeg hebben om te eten. Dus dat haar land vooral veel lijkt (wat het ook is begrip me niet verkeerd) maar sneller weg is dan je denkt! Dat ze daar rekening mee moet houden. ;)

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:42

volbloedfan schreef:
Hey..
Wij zijn bezig met die woning in duitsland.
Ja echt waar 700 hectare. ik sont ook met me mond vol tanden toen ik het zag.. Nouja het is niet te over zien.. Die boer heeft dat land geerft van zijn vader en gaat stoppen omdat hij te oud owrd. De buren willen dan ook een stuk kopen. Nee er worden nu allemaal producten op verbouwt.

het is erg veel en naar zoooooooveeeell hectare komt een sloot en een weg en dan komt er weer megaa veel hectare..
Het is echt een mega lap hoor..

Dacht dat onze toekomstige tuin groot was, tot dat ik dat zag.. haha

Duitsland zou wel kunnen inderdaad.. Daar hebben wel meer mensen belachelijk veeel land :P. Maar ja Duitsland is dan ook wel een stukje groter :D. Maar sounds good! Gaan jullie dat dan pachten of kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:42

Stenen paddock is juist erg goed voor de voeten. Mijn paarden worden natuurlijk bekapt. Ze hoeven er niet op staan hoor, ik wil het zo maken, dat ze en in de bak kunnen en op de stenen paddock en in hun stal.. dus ze moeten niets, er zijn erg veel mensen die dat aan laten leggen hoor. in de natuur lopen ze ook op stenen, hebben ze daar geen behoefte meer aan gan ze in het zand staan. Een vriendin van mij heeft dat ook.nou als je die voeten ziet! in een woord GEWELDIG.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:43

Ik hanteer 0,5 ha per paard voor jaar rond inclusief het hooi dat ik swinters dan weer opvoer.
dus wellicht zonder hooien 0,25 ha per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:44

Caroline1985 : We gaan het wel kopen, zodat de meerwaarde van de woning ook stijgt en het natuurlijk van je zelf is..
Maar dat is allemaal nu NOG niet aan de orde.. Eerst alles maar regelen met het huisje.. Haha

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:45

Wij hebben een stuk van 4000 m2,
daar hebben we een soort 'paddock-paradijs' van gemaakt. We hebben een pad om de wei van 2 meter breed aangelegd met 4 voerplaatsen voor hooinetten, een drinkplaats en een groter stuk waar ze kunnen liggen en spelen.
Je moet met zo'n stuk hoe dan ook bijvoeren, en op deze manier sparen we het land in het midden waar ze met strookbegrazing van eten, en daarnaast worden ze gestimuleerd tot heen en weer lopen tussen voerplek en water.
Bevalt ons prima!
Voor meer info of vragen, pb gerust!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 10:46

ik zal eens langsgaan bij de andere buren, die lijken ook allemaal zo'n grote tuin te hebben... misschien willen ze dit niet en verhuren ze misschien een deel... ? Ik zit maar te denken om het realiseerbaar te maken. jammer genoeg is het een openbare verkoop en moet de beslissing gemaakt worden voor 9 juli ... :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:47

Mijn hemel dat is 1400 voetbalvelden groot.

Anoniem

Re: Eigen weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:49

Ja he. Maar die 700 ha is niet van mij he~!! haha dat is van een boer dat achter het huis ligt wat wij gaan kopen. En op zeer korte termijn gaan wij daar dan een DEEL van bij kopen.. Niet alles hoor,,Zoveel centjes hebben wij niet..

Haha in dl is alles wel goedkoper, maar dat word echt TEGEK:D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:51

Mindim schreef:
Pion schreef:

Ja, het oppervlak blijft natuurlijk hetzelfde.
3 weides maken gaan dus ook niet lukken. Daar is het stuk te klein voor.
Strookbegrazing is eigenlijk de beste oplossing. En op een mooi langgerekt stuk is dat makkelijker toe te passen (vind ik).
Dat bedoel ik. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:54

volbloedfan schreef:
Stenen paddock is juist erg goed voor de voeten. Mijn paarden worden natuurlijk bekapt. Ze hoeven er niet op staan hoor, ik wil het zo maken, dat ze en in de bak kunnen en op de stenen paddock en in hun stal.. dus ze moeten niets, er zijn erg veel mensen die dat aan laten leggen hoor. in de natuur lopen ze ook op stenen, hebben ze daar geen behoefte meer aan gan ze in het zand staan. Een vriendin van mij heeft dat ook.nou als je die voeten ziet! in een woord GEWELDIG.

En in de bak en op stenen (zelf de keuze kunnen maken) is aan ander verhaal natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:15

Pion schreef:
Ja, het oppervlak blijft natuurlijk hetzelfde.
3 weides maken gaan dus ook niet lukken. Daar is het stuk te klein voor.
Strookbegrazing is eigenlijk de beste oplossing. En op een mooi langgerekt stuk is dat makkelijker toe te passen (vind ik).
Dat bedoel ik. :)

Strookbegrazing, wat versta je er onder? Ik versta daar onder dat je met een smalle strook begint en ze daar telkens een strook bij geeft, uiteindelijk heb je het stuk dan kaal en plaats je ze in een andere weide en begint daar opnieuw, zodat het aangevreten stuk kan aan groeien.
Als jij dit ook bedoelt, zit TS na 2 a 3 weken met een kaalgevreten stuk, waar doe je de paarden dan naar toe, het gras moet immers weer aan groeien?

Als je bedoelt dat je ze van een kale strook naar een volle strook zet, zodat het kale strookje kan uitgroeien, hebben de paarden niet veel ruimte in zo een strookje hoor, even uit de plaat gaan of een sprintje wordt dan al lastig. Vooral in een langgerekt stuk, dan kun je het in meer strookjes verdelen, maar in hoeveel strookjes wil je 2,5 rijbak dan verdelen en de paarden ook nog iets ruimte geven?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:23

Smalle strook, wanneer het stuk kaal is krijgen ze een strook erbij. Aan de kale kant wordt de weide 'ingekort' zodat dat stuk alvast kan groeien.
Als het ware verplaatsing van de wei.
Strookbegrazing is de BESTE oplossing in zo'n geval.
Bij verdeling in kleine stukjes land hebben ze te weinig ruimte.
Met strookbegrazing benut de ruimte beter en je kunt de paarden ook meer ruimte geven.
Paarden moeten s'avonds wel naar binnen & bijgevoerd.

Als je eigenlijk een (te) klein stukje land hebt kun je het beste strookbegrazing toepassen. En omdat het een mooi langgerekt stuk is valt strookbegrazing makkelijker toe te passen (zo is mijn ervaring).

Anoniem

Re: Eigen weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:25

Nee, ik begrijp em hoor :), Toch lijkt me dit te klein, maar goed das mijn mening.